Mark van Assema 16 maart 2020 0 reacties Print Vertrekkers zijn net zo waardevol als nieuwkomersDe arbeidsmarkt wordt steeds dynamischer In deze aangetrokken economie overweegt volgens onderzoek van Tempo-Team maar liefst 1 op de 2 mensen om binnenkort een andere baan te zoeken. Daadwerkelijk van baan veranderen doen in Nederland ongeveer 800.000 werknemers per jaar volgens het CBS. Dit staat nog los van de ruim 1 miljoen zelfstandigen die regelmatiger van opdrachtgever switchen en zelfs meerdere opdrachtgevers tegelijk kunnen hebben. En dan gaat het jobhoppen in Nederland nog relatief langzaam. Jongeren blijven hier gemiddeld 2,5 jaar bij een werkgever, wereldwijd is dit gemiddeld slechts 1,2 jaar! Haal meer uit je investering in talent Het aannemen van nieuwe mensen kost geld. De gemiddelde wervingskosten zijn al snel €4.500 per werknemer. Daarna wordt er ook steeds meer geïnvesteerd in het onboarding proces en in employee engagement activiteiten. Logisch, want hoe sneller een medewerker productief is, hoe sneller de investeringen door de werkgever kunnen worden terugverdiend. Hoewel er dus wel wordt geïnvesteerd in nieuwe mensen, worden vertrekkende mensen vaak vergeten. Door de dynamische arbeidsmarkt groeit dit aantal. Als ze dan toch weggaan, zijn er twee manieren om meer uit je investering te halen: Verlagen van wervings- en inwerkkosten door een vertrekker opnieuw in te huren, het boemerang effect Verlagen van wervingskosten van nieuwe medewerkers door van de vertrekker een referent te maken De bekendste ‘boomerang hire’ is natuurlijk Steve Jobs die terug ging naar Apple, maar ook jongeren geven nu eerder toe dat het gras bij de buren toch niet zoveel groener was en keren vaker terug. Daarnaast is er nog de moeilijker meetbare waarde van een promotor van je merk, ten opzichte van iemand dit met een slecht gevoel vertrekt. Vertrek positief Door een actief offboarding programma neer te zetten, laat je een medewerker met een positief gevoel afscheid nemen. Hiermee vergroot je de kans dat hij/zij een referent voor je organisatie wordt. De oud-medewerker kan zo op natuurlijke wijze een nieuwe kandidaat aandragen en zo bespaart de organisatie op de wervingskosten. Met een referral programma waarmee (oud)medewerkers een bonus kunnen verdienen geef je extra motivatie om kandidaten aan te dragen. Lees ook: In 6 stappen naar een goede offboarding Daarnaast kan een organisatie veel leren van iemand die hen verlaat door goed te vragen naar de redenen van vertrek in een offboarding-gesprek. De 5 belangrijkste argumenten voor een goed vertrekproces zijn: Ontvangen van waardevolle feedback over de organisatie Zorgen voor een goede afhandeling van administratieve zaken Bouwen aan blijvende relaties via een alumni netwerk Verzamelen van kennis en ervaring voor de achterblijvers Vertrek met een positief gevoel door leuke berichten van collega’s Een goede offboarding heeft dus een toegevoegde waarde voor beide partijen. {cta_arena kop=”Alle HRTech aanbieders op een rij” tekst=”Ben jij op zoek naar passenden en innovatieve #HRTech oplossingen? Gebruik dan onze HRTech Arena. Hierin vind je alle aanbieders per domein.” knop=”Bekijk de HRTech Arena” link=”/hrtech-arena” plaatje=”/uploads/Kennisbank/HRTech-Arena-150×150.png”} Vertrekkers ook in talentpools Hoe onderhoud je een goede relatie met je oud-medewerkers nadat ze zijn vertrokken? Er zijn organisaties die werken met een apart alumni netwerk, bijvoorbeeld met een aparte LinkedIn groep of via Appical. Daarmee kun je als organisatie contact houden met ex-werknemers, maar ook onderling houden de vertrekkers zo makkelijk contact. Een nog actievere aanpak is om vertrekkers toe te voegen aan een talentpool in het ATS, zoals in die van HR Office. Vanuit die talentpools onderhoudt je namelijk toch al contact met ‘nieuwe’ kandidaten, met nieuws over de organisatie, over events en met nieuwe vacatures. Daar kunnen de vertrekkers makkelijk in worden meegenomen en sla je twee vliegen in één klap. Een goede offboarding levert iets op Zoals je met ieder nieuw plan zou moeten doen, is het ook voor offboarding een goede gewoonte om een bepaalde vorm van een businesscase te maken. Hoeveel ga je hierin investeren en hoeveel is dat waard? De twee eerder genoemde opbrengsten, referenties en boomerang hires, zijn goed te meten. Samen met de zachtere factoren kun je een businesscase wel rond krijgen. Dit artikel verscheen eerder op het blog van Appical innovatie Print Over de auteur Over Mark van Assema Mark is HR projectleider en adviseur om te groeien naar Total Talent Management. Bekijk alle berichten van Mark van Assema