Mark van Assema 26 maart 2020 0 reacties Print Spotifys CHRO bij UNLEASH: HRTech is niets nieuws voor onsDe HR situatie van Spotify: elke maand ontvangt het muziekplatform rond de 35,000 sollicitaties voor ongeveer 140 posities. Het zoeken naar de juiste personen voor op de juiste plek is hierdoor een enorme uitdaging, terwijl je ook veel mensen teleurgesteld moet achterlaten. Spotify maakt dan ook op grote schaal gebruik van externe platforms om al deze recruitmentprocessen in goede banen te laten lopen. Katarina Berg, verantwoordelijk voor de HR bij Spotify wereldwijd, heeft haar sector de afgelopen jaren ingrijpend zien veranderen. Strategische HR in vier fases “HR is veel strategischer geworden, en die trend zal zich blijven doorzetten. Tien, twintig jaar geleden ging had het puur om een administratieve ondersteuningsfunctie. Nu gaat het erom hoe zowel managers als de mensen zelf ermee geholpen worden.” Ze ziet dit als de eerste fase van de ontwikkeling van HR. De tweede fase is volgens Berg de focus op efficiëntie. Zoals de Spotify-manager zegt: “Hoe kunnen we dingen slimmer maken zonder mensen te ontmoedigen met ‘self service’?” De derde fase gaat hoger in de keten, naar de cultuur en de mensen daarin. Hoe vind je talent, hoe trek je talent aan, hoe ontwikkel je dit talent en hoe behoud je deze talenten? De vierde fase is dat HR zich vooral op de mensen achter de werkenden is gaan focussen. Het is de stap waar we ons nu in bevinden en die volgens Berg onlosmakelijk is verbonden met de opkomst van technologie. De rol van HRTech Spotify zit een comfortabele positie. Een digitale transformatie heeft het bedrijf nooit hoeven doormaken, gezien de relatief jonge leeftijd van het Zweedse bedrijf. Toch is er nog steeds veel nieuwe technologie die van essentieel belang is voor de toekomstplannen van het succesvolle globale bedrijf. Volgens Berg is de kern van HRTech: “het moment dat we een paar stappen opzijzetten en zeggen ‘wat kan kunstmatige intelligentie voor ons doen op het gebied van tijdsbesparing of administratieve besparing? Waar ligt het snijvlak van het menselijke brein en de technologische automatisatie?’ Het gaat om snelheid door het verminderen van onnodige tijdsbesteding”. AI is nog niet slim genoeg “Veel van wat we nu aan technische mogelijkheden zien is nog niet slim genoeg. Dat zal wel gaan gebeuren. We moeten dus open-minded zijn en de juiste vragen stellen”. Berg geeft ermee aan dat er ondanks de vele stappen die de HRTech heeft gemaakt er nog veel ruimte voor verbetering is wat betreft het gebruik van AI/kunstmatige intelligentie. Ze is nog niet onder de indruk van wat er momenteel op de markt is, maar zegt wel dat de tendens die heerst in de industrie de juiste is. “We moeten niet afwijken van de weg die we hebben ingeslagen. Kunstmatige intelligentie is de toekomst van HRTech”. Bron: UNLEASH, vertaald door Boris van der Spek voor #HRTech Review beheren, innovatie Print Over de auteur Over Mark van Assema Mark is HR projectleider en adviseur om te groeien naar Total Talent Management. Bekijk alle berichten van Mark van Assema