Flowsparks 19 december 2024 0 reacties Print 3 stappen voor L&D-managers om je organisatie te betrekken bij leercontentHoe betrek je als L&D-manager je organisatie bij leercontent? Cédric Herregodts, CEO van e-learningbedrijf FLOWSPARKS, deelt 3 tips die je hierbij helpen. Of het nu gaat om nieuwe Europese wetgeving of technologische innovaties met AI: de wereld verandert sneller dan ooit. Om niet achter te blijven moeten werknemers voortdurend leren en groeien. Dit is een grote uitdaging voor Learning & Development (L&D) managers. Naast hun reguliere taken, zoals evaluaties uitvoeren en communicatie onderhouden, moeten ze ook razendsnel relevante leercontent kunnen ontwikkelen om personeel snel bij te spijkeren. Je wilt natuurlijk voorkomen dat je niet compliant bent of dat werknemers helemaal niet weten hoe ze met die nieuwe AI-tool uit de voeten kunnen. “Dat kan efficiënter,” stelt Cedric Herregodts, CEO van FLOWSPARKS. Hij is ervan overtuigd: “De sleutel ligt bij het betrekken van je medewerkers in het creëren van leercontent.” Maar hoe maak je hen enthousiast? Herregodts deelt drie hands-on tips om je team op een leuke en effectieve manier te betrekken: Start met een strategie Het klinkt vanzelfsprekend, maar een sterke strategie is het cruciale beginpunt. Bepaal eerst je leerdoelen, kies de juiste leervorm en stel scherp wat je uiteindelijk wilt bereiken. Zorg dat deze doelen voor iedereen glashelder zijn. Dit biedt niet alleen houvast voor je medewerkers, maar helpt L&D-managers ook om het overzicht te behouden – zelfs als er meerdere teams en tools in het spel zijn. Betrek ook in deze prille fase de sleutelfiguren binnen je organisatie om feedback te geven over hun eigen expertisegebied. Zo laat je zien dat hun mening belangrijk is en gehoord wordt. 2. Stel duidelijke rollen vast Zodra je strategie helder is en experts zijn aangehaakt, is het tijd om die expertise echt in te gaan zetten. Ben je als L&D-manager niet helemaal thuis in IT, recht, sales of beveiliging? Geen zorgen. Laat het bepalen van de inhoud over aan de experts binnen je organisatie en geef hen de kans die expertise te tonen. Want wie kan beter uitleggen hoe je een filter vervangt dan de fabrieksoperator zelf? Dit zorgt niet alleen voor relevantere en kwalitatief betere trainingen, maar ook voor meer motivatie en betrokkenheid bij de deelnemers. Voor L&D-managers betekent dit wel een verschuiving: van contentmaker naar faciliterende partner. 3. Laat technologie het werk doen Hoewel medewerkers veel weten over hun vakgebied, zijn ze geen experts in het ontwikkelen van digitale leerprogramma’s. Hier kan technologie het verschil maken. Moderne e-learningtools bieden didactisch advies dat past bij verschillende kennisniveaus en achtergronden. En vergeet AI niet, dit kan helpen door bijvoorbeeld een basis voor een leerprogramma te creëren, die experts vervolgens verder kunnen verfijnen. Dit bespaart tijd en geeft medewerkers de ruimte om zich volledig op hun kerntaken te concentreren. Flexibel omgaan met verandering “Van alle kanten komen er ontwikkelingen op ons af die de vraag naar nieuwe kennis aanjagen. Wie daar niet in meegaat loopt het risico niet te voldoen aan wet- en regelgeving of achter te lopen op de concurrent die wél snel mee is met die nieuwe tool. Het vraagt stiekem best veel van je mensen om dat bij te benen, terwijl zij het vaak al druk hebben. Bedrijven die snel en efficiënt kwalitatieve leercontent voor hun medewerkers kunnen ontwikkelen, blijven flexibel en goed voorbereid op veranderingen. Door experts binnen het bedrijf te betrekken en L&D-afdelingen strategisch in te zetten, verbeter je niet alleen de kwaliteit van het leren, maar verlaag je ook de werkdruk voor L&D-managers”, aldus Herregodts. Flowsparks, L&D, learning Print Over de auteur Over Flowsparks Bekijk alle berichten van Flowsparks