Maandelijkse archieven: mei 2018

Visma Groep neemt Raet over

Raet_200_98 Visma_200_48

Sinds 2003 zijn de ‘private equity’ investeerders in Raet gestapt, waarbij het in 2011 voor €400 miljoen naar CVC ging, in 2016 voor €500 miljoen naar HgCapital en nu in 2018 voor €600 miljoen naar Visma, waar HgCapital ook al eigenaar van was. Het is dus meer een samenvoeging dan een complete overname voor de investeerder.

Op de website van Visma wordt de formeel ‘voorgenomen’ overname bevestigd. Samen hebben de twee HR software leveranciers zo’n 10 miljoen gebruikers in Europa en worden daarmee een zeer grote speler in deze markt. Visma biedt naast HR vooral ook financiële software en daarmee zou Raet een goede aanvulling zijn om de HR  kant te versterken.

In Nederland betekent dit voor Visma inderdaad een flinke uitbreiding van 200 medewerkers naar 1200. Nu beide HR software partijen eigendom van HgCapital zijn komt de vraag op wat dit betekent op software gebied? Blijven de twee HR applicaties apart van elkaar bestaan en is het alleen een financiële deal, of worden ze geïntegreerd tot 1 HR pakket. Daarover is nog geen duidelijkheid gegeven, dus dat houden we in de gaten. 

Geplaatst in Markt | Reacties uitgeschakeld voor Visma Groep neemt Raet over

Event Digital HR van PW. op 21 juni in de Jaarbeurs

digital-HR-272x272Op deze dag een aantal interessante sprekers die je mee kunnen nemen in het digitaliseren van je HR strategie, waaronder Jochem van Dijk van de ABN Amro. Eerder hoorden we al Sjoerd Keuter van de ABN Amro hierover spreken bij de HR Tech Meetup in maart. Daar kregen we inzicht in hoe rigoureus de transformatie bij HR verloopt. Van Dijk zal daar ongetwijfeld ook over vertellen dus dat belooft een leerzaam verhaal te worden.  

Bij diezelfde meetup in maart sprak Martine van der Lee van KLM, waarover we dit artikel over het onzichtbaar worden van HR software schreven. Dat zou hooguit hele verre toekomst zijn, maar schetst wel een beeld van hoe groot de impact van technologie kan worden.

Uiteraard komen ook andere trends in digitalisering voorbij zoals Blockchain, Design Thinking en story telling. De rode draad hierbij zou moeten zijn hoe je de medewerker ervaring, of je employee experience, van je HR processen digitaal kunt verbeteren. Door al die nieuwe trends komt de HR afdeling en de manager steeds meer op de achtergrond en gaat alles draaien om die medewerker die meer kan leren, beter kan presteren, duurzamer inzetbaar wordt en vooral veel zelf aan het roer kan staan. 

Er is ook een ’tech playground’ waar je die nieuwe technologie zelf kan ervaren en als je meer wilt weten kun je natuurlijk altijd in onze aanbiedersgids terecht. Inschrijven kan hier

Geplaatst in Markt | Reacties uitgeschakeld voor Event Digital HR van PW. op 21 juni in de Jaarbeurs

De ‘Dragons Den’ van de Gig Economy

StartupsIn de wereld van het inzetten van tijdelijk personeel, van freelancers tot uitzendkrachten, is Staffing Industry Analysts (SIA) een bekend Amerikaans onderzoeksbureau waar wereldwijd veel grote organisaties bij zijn aangesloten. Zij organiseren verschillende evenementen voor hun klanten, waarvan ook een aantal in Europa. Dit jaar was de tweede keer dat het evenement ‘Collaboration in the Gig Economy’ neerstreek in Londen met voor de eerste keer een ‘dragons den’ competitie.

In zo’n Dragons Den, vergelijkbaar met Shark Tank dat nu in Nederland op TV te zien is bij Fox, moeten de ondernemers de draken zien te verslaan met een goed verkoop verhaal over hun startup. Anders dan bij het programma op TV kreeg op dit evenement ook het publiek een stem voor de publieksprijs.

De vier partijen die streden voor de prijs

De strijdende partijen komen allemaal uit Engeland en zitten in verschillende fases van het opstarten, waardoor het vergelijken misschien wat lastig was. Deze vier partijen deden mee;

Deployed.

Dit is een startup die nog in een vroeg ontwikkelstadium zit, zo blijkt al uit een nog bijna lege website. Ze gebruiken AI (Artificial Intelligence) om simpele gigs, taken, tot gestructureerde opdrachten om te zetten die een freelancer kan gaan uitvoeren. Zo zou er meer structuur en kwaliteit in de gig economy moeten komen.

Sirenum

Een startup, die inmiddels ruim 3 miljoen pond omzet maken en meer dan 300.000 gig workers in hun systeem hebben staan. Ze hebben in de kern een personeelsplanning tool voor flexwerkers die is uitgebreid met onboarding, communicatie en basis HR administratie. Dit is een markt die ook in Nederland al rijkelijk wordt bediend met veel spelers. Misschien dat de insteek voor puur flexwerk hier toch een verschil kan maken voor hun.

Jobandtalent

Dit bedrijf is ondertussen meer een scale-up geworden, want ze bestaan al 9 jaar en hebben al meer dan 10 miljoen gebruikers wereldwijd. Het is een online matching platform die uitzendbureaus en payrollers kan vervangen, want ze doen ook selectie en financiële administratie, zowel voor tijdelijke werkers, als de salarisadministratie voor vaste medewerkers.  Los van gespecialiseerde taken kun je hiermee dus je basis HR afdeling uitbesteden.

GigEcoin

Deze startup organiseert de Gig Economy via Blockchain. Vanaf de registratie, matching en natuurlijk de betaling wordt blockchain technology gebruikt. Zo is er een online portemonnee waarmee je als opdrachtgever betaald en als opdrachtnemer je geld ontvangt. Nog in een vroeg stadium maar een hele logische stap om deze technologie te gebruiken voor een markt buiten de beschermende bedrijfsmuren.

De winnaar

De startup die zowel van de draken als van het publiek de voorkeur kreeg was Sirenum. Met partijen als Manpower en Randstad als klant lijken ze serieuze kansen te maken om door te breken in the Gig Economy #HRTech. Wanneer ze ook in Nederland actief worden zullen we ze dan ook zeker opnemen in het domein Personeelsplanning.

Lees ook over trends en quotes vanaf deze SIA conferentie op ZiPconomy

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor De ‘Dragons Den’ van de Gig Economy

Recruitment robot onder de loep

Ik ontmoette haar een paar weken terug. Tijdens UNLEASH, de Londense conferentie over HR-technologie, kwam ik haar voor het eerst tegen.

Vera is een robot, die het recruitmentproces deels overneemt van de mens en dat volgens haar bedenkers en makers niet alleen heel goed, maar ook nog eens heel snel kan.

RobotVeraGrote aantallen voor dezelfde functie werven veel werk?

En om het nog interessanter te maken: haar maker is een Russisch bedrijf dat inmiddels 41 personeelsleden telt en zich aan het oriënteren is op Europa en de VS. Het idee ontstond in 2016, toen het bedrijf de opdracht kreeg om voor een nieuwe fabriek in Rusland heel snel 100 magazijnmedewerkers te vinden. Met het toen aanwezige personeel pleegden ze 1.100 telefoontjes om de juiste kandidaten te vinden.

Al snel bleek dat die kandidaten allemaal min of meer dezelfde vragen hadden als ze werden gebeld. En de recruiters hadden eigenlijk ook steevast dezelfde vragen aan de kandidaten. Zou het niet mogelijk zijn, bedachten ze toen, om iets te bouwen dat snel contact met kandidaten kan leggen, aan hen de basisinformatie over de vacature kan geven en hun vragen kan beantwoorden? En zouden dan vervolgens niet ook de belangrijkste vragen aan elke kandidaat gesteld kunnen worden?

De robot moet wel eerst even de taal leren

Deze vragen legden de basis voor Vera, zoals de robot later is gedoopt. Programmeurs gingen al snel aan de slag, en ook de nodige AI (Artificiële intelligentie) werd toegevoegd, zodat Vera niet alleen de taal van de kandidaat begrijpt, maar ook diens emoties leert lezen. Ook moest ze leren hoe het Russisch wordt uitgesproken en gebruikt. Dat is gedaan door haar te voeden met tienduizenden woorden van tv-series en Wikipedia-pagina’s en van 100.000 vacature-omschrijvingen. De laatste tijd zijn er diverse andere talen toegevoegd, al spreekt Vera die nu nog niet goed genoeg. Ze kent nu 13 miljard woorden.

Online de eerste kwalificerende vragen afnemen

Vera kan inmiddels in het recruitmentproces online de eerste checks en kwalificerende vragen afnemen bij potentiële kandidaten. Vera kan kandidaten overigens ook zelf vinden door ze van 5 vacaturesites te plukken en contact met hen te zoeken via telefoon of e-mail. Vera kan 10.000 telefoongesprekken tegelijk houden, wat ook handig is in verschillende tijdzones. In deze mail of dit gesprek stelt ze voor om een video-interview te houden en wordt een afspraak hiervoor gemaakt.

Slaagt de kandidaat voor de eerste checks en kwalificerende vragen en is de kandidaat geïnteresseerd na de informatie die Vera heeft over de vacature, dan geeft Vera zijn of haar gegevens over aan de inhurende manager die verder ermee aan de slag gaat. Vera verzorgt nu nog vooral de eerste fase van het selectieproces: ze scheidt het kaf van het Russische koren.

Werkt de techniek voor iedereen?

Ook in Dubai is ze al actief. Op mijn vraag hoe kandidaten reageren als ze in een sollicitatie worden geconfronteerd met een robot, erkennen de makers  dat niet iedereen hiervan is gecharmeerd. Maar aan de andere kant zijn er ook (met name IT-)kandidaten die het geweldig vinden.

Het percentage kandidaten dat Vera doorstuurt naar de inhurende manager is even hoog als dat van een recruiter van vlees en bloed. Dus Vera doet het net zo goed. Ze werkt alleen veel sneller en goedkoper. Volgens de makers doet Vera in één dag het werk waar een menselijke recruiter 15 tot 20 dagen voor nodig heeft. 

Al meer dan een miljoen sollicitatiegesprekken gehouden

De klanten voor wie ze nu werkt, zijn ook niet de minste. Onder de 300 klanten bevinden zich namen als: PepsiCo, Coca-Cola , l’Oreal en Raiffeisenbank. Sinds haar geboorte heeft Vera bij die klanten al 1,2 miljoen (!) interviews gehouden.

Ik kan allerlei bedenkingen verzinnen waarom dit niet zou werken. ‘Het is niet voor elke vacature geschikt’, ‘niet geschikt in een krappe arbeidsmarkt (omdat kandidaten verleid moeten worden)’, ‘te veel misverstanden’, ‘te onpersoonlijk’, etc. En dat ze uit Rusland komt, maakt het in het huidige politiek klimaat ook vast niet makkelijker om er een wereldwijd succes van te maken.

Maar tegelijkertijd is Vera wel een interessant voorbeeld van hoe nieuwe technologie gebruikt kan worden en al wordt. Het is technologie die alleen maar beter wordt en die uiteindelijk -zo denk ik – de recruiter direct beconcurreert. Wellicht voorlopig nog niet de beste recruiters en nog niet bij alle vacatures, maar wel bij de 13-in-een-dozijn-recruiters en hun opdrachten, verwacht ik…

Klik hier voor een video over de makers en klanten van Vera. En voor wie zelf een sollicitatiegesprekje met Vera wil hebben, klik hier (alléén met Chrome).

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Recruitment robot onder de loep

De snelste en leukste manier om de nieuwste #HRTech software te ontdekken: ‘debinars’

Debinar_banner_vierkantEchte demo’s, geen plaatjes

Op de websites van alle #HRTech leveranciers is uiteraard informatie te vinden over de producten. Meestal is die informatie vrij algemeen, soms zie je wat afbeeldingen van de software. Om inhoudelijk echt iets te weten te komen is het vaak nodig om de software in beweging te zien.

Toch is de drempel om de leverancier te bellen voor een demo vaak te hoog. Je denkt dat zo’n leverancier verwacht direct iets te kunnen verkopen. Precies voor zo’n tussenstap start #HRTech Review met debinars waarbij je online kunt meekijken en vragen kunt stellen via de chat, die aan het eind van de demo kunnen worden beantwoord. De partners krijgen overigens wel de gegevens van de deelnemers, met de afspraak dat ze alleen eenmalig een opvolg mailing zullen sturen.

Voor alle HR professionals

Inschrijven voor de debinars is gratis en ze zijn dus toegankelijk voor iedereen. Zo kunnen niet alleen de HR managers, maar ook alle andere HR professionals, als adviseurs en recruiters tot functioneel beheerders de debinars bekijken. Alle demo’s worden gepresenteerd vanuit de eindgebruikersrol en de employee experience staat dus voorop, niet de technische of HR insteek.

Wanneer en hoe?

Alle debinars in juni zijn tijdens de lunchpauze, zodat je eerst een broodje kan halen en dan kan kijken en luisteren. Ze duren net geen 30 minuten, starten om 12.30 en zijn dus net op tijd klaar voor je volgende overleg om 13.00, als je die hebt. Je kunt je hier direct inschrijven voor 1 of meer van de debinars.  Terugkijken kan ook via de link die je krijgt toegestuurd.

Veel variatie over de #HRTech domeinen

Er zijn allerlei verschillende software aanbieders te vinden tijdens de debinar maand, de meeste uit Nederland en één wereldspeler. In de hoek van recruitment zijn er Blue Carpet en Joboti. Voor onboarding is er ViaTask en bijkomend voor screening CV-OK. Voor de salarissen is er een debinar van het relatief jonge NMBRS. Voor Talent Management met performance is er Blue Carpet en breder inclusief HR administratie en opleidingen Cornerstone.

“Deze manier van het laagdrempelig delen van inhoudelijke kennis over #HRTech past perfect bij de doelstellingen van ons platform. We willen dit concept verder uitbouwen met nieuwe software partners en meer debinars later dit jaar. Jij kunt zelf ook helpen die inhoudelijke kennis te delen door een review van de HRTech te schrijven die jij zelf nu gebruikt.” zegt Mark van Assema van #HRTech Review.

De debinars zijn open voor iedereen en worden aangeboden door de Software Partners van #HRTech Review.

Geplaatst in Markt | Reacties uitgeschakeld voor De snelste en leukste manier om de nieuwste #HRTech software te ontdekken: ‘debinars’