"Navigeren door het HRTech-landschap."
SLUIT MENU

5 best practices voor snel en duurzaam online leren

Bij Onboard.Amsterdam ging het 29 november niet alleen maar over onboarding. Ook onderwerpen als recruitment, learning en feedback kwamen aan bod. Tom Bos van NCOI Online Academy is 8 jaar geleden begonnen met onderzoek naar manieren om grote groepen effectief te trainen. Zijn bevindingen heeft hij in 5 best practices samengevat.

  1. Engagement

Engagement is superbelangrijk. Opleiders moeten marketing automation technieken afkijken bij marketeers en gebruiken “for the good”. Facebook en games zijn daarbij voor Tom een grote inspiratiebron. Niet alle gamificationtechnieken zijn even geschikt voor e-learning. Badges en stickers die je bij social media nogal eens kunt verdienen, zijn bijvoorbeeld pas effectief als je ze in een breder verband toepast. De “learning streak” (aantal aaneengesloten dagen waarop je met je training bezig bent geweest) werkt wel goed.

  1. Rem cursisten niet af

Bij eerdere experimenten bleek dat het wekelijks aanbieden van lesstof niet goed werkt. Zorg ervoor dat je onbeperkt kunnen leren en niet gedwongen worden te wachten totdat de volgende les beschikbaar komt. Je moet even door kunnen pakken als het momentum er is. Voor werkgevers die bang zijn dat dit te veel tijd gaat kosten: in de praktijk blijk dat juist de weekenden gebruikt wordt voor een groot deel van de training.

  1. Focus

“Blokken” werkt niet. De meeste mensen verliezen na 30 minuten de aandacht. Door lesstof op te knippen, voorkom je dat je veel tijd besteedt aan inefficiënt leren. 5 tot 10 minuten per dag is effectief en zorgt ervoor dat je dagelijks met de training bezig bent.

Tom Bos

  1. Genoeg is genoeg

In het boek “Outliers: van Malcolm Gladwell staat: “Ten thousand hours is the magic number of greatness.”. Tom nuanceert dit statement. Die tijdsinvestering is nodig om tot de elite binnen een competitief werkveld te behoren. Het gaat daarbij dus niet om de hoeveelheid kennis waarover de gemiddelde werknemer moet beschikken om zijn werk goed te kunnen doen. In veel gevallen voldoet 20 uur ook prima. Maak het klein en modulair. Zorg ervoor dat je de belangrijkste drie onderwerpen goed onder de knie krijgt i.p.v. van tien onderwerpen iets meegekregen te hebben.

  1. Maak het persoonlijk

Oproepen van emotie belangrijk. Dat klinkt groter dan je in de praktijk nodig hebt. Je voelt je aangesproken en kunt je beter in een hypothetische situatie verplaatsen als je naam gebruikt wordt. Op subtiele wijze kun je dat verder doorvoeren door bijvoorbeeld fictieve bedrijven te vernoemen naar de cursist.

Toetsing

Tot slot stipt Tom het onderwerp “toetsing” aan. Voor trainingen die onderdeel uitmaken van een certificering is dit uiteraard vereist maar voor dagelijks leren is hij er geen voorstander van. Toetsing wordt vaak toegepast zodat management de voortgang kan controleren. Controle is een negatieve stimulans waardoor je het risico loopt dat medewerkers in het vervolg minder snel aan een training beginnen.

Consultant/projectmanager e-HRM. Leverancieronafhankelijke e-HRM projecten voor innovatieve organisaties.