Christina Van Hoekelen 4 november 2025 0 reacties Print Unleash 2025: van generatieve naar agentic AITijdens Unleash 2025 stond agentic AI centraal: de volgende stap in digitale HR. Volgens expert Christina van Hoekelen beloven AI-systemen die autonoom handelen efficiëntie, maar vragen ze ook om volwassenheid in ethiek en vertrouwen. Vorig jaar schreef ik over de drie grootste HR trends tijdens Unleash 2024 (buiten AI om). Vrijwel iedere spreker die ik toen hoorde, had het over AI. De hype lijkt daarmee zijn hoogtepunt te hebben bereikt. Aan de andere kant klinkt de vraag steeds luider: waar blijft de return on investment van de AI-investeringen? We bevinden ons hiermee duidelijk in de ‘trough of disillusionment’ van de Gartner Hype Cycle. Met de opkomst van agentic AI zouden we de stap kunnen zetten naar de volgende fase, waarin de belofte van AI eindelijk tastbaar wordt: de slope of enlightenment? Drie vormen van AI De afgelopen jaren stond Unleash in het teken van de evolutie van AI. We zijn begonnen met de traditionele AI (je stelt een vraag en krijgt een specifiek antwoord), vervolgens kwam generatieve AI (jij vraagt en ik creëer een antwoord op basis van jouw input). Dit jaar staat in het teken van agentic AI: de AI-assistent die niet alleen antwoordt op jouw vraag, maar ook autonoom kan handelen op basis van jouw doel. Lees ook: UNLEASH 2025 in Parijs: dit kunnen we verwachten Agents in HR Tijdens Unleash hebben de grote namen (Workday, Oracle Fusion en SAP SuccessFactors) vol trots laten zien dat zij hun eerste agentic AI-agents op dit moment aan het uitrollen zijn. Een voorbeeld komt van SAP SuccessFactors: zij werken aan een suite van negen agentic AI-agents, die gepland staat om eind 2025 of begin 2026 uitgerold te worden. Eén daarvan is de payroll-agent, die is ontworpen om onder andere afwijkingen in de loonadministratie te signaleren en daar (semi-)autonoom op te handelen. Dit is een mooi voorbeeld van hoe AI verschuift van passieve ondersteuning naar actief meedenken én doen. Autonomie vraagt volwassenheid Met agentic AI verschuift de rol van HR opnieuw. De uitdaging ligt niet langer in het inzetten van AI, maar in het beheersen ervan: governance, transparantie en menselijk toezicht worden cruciaal. HR zal zich moeten afvragen: Waar mag AI autonoom handelen en waar niet? Hoe waarborgen we ethiek, privacy en vertrouwen bij medewerkers? En hoe bereiden we onze teams voor op deze nieuwe manier van werken? Lees ook: De drie grootste HR trends tijdens Unleash 2024 (buiten AI om) Van hype naar waarde Deze agentic AI-agents komen eraan, en dat biedt HR een mooie kans om vooruit te kijken. Maak er een leuke oefening van: bedenk alvast waar deze agents binnen jouw HR-processen zouden kunnen ondersteunen. Hieronder staan een paar voorbeelden. Welke toepassingen zie jij voor jouw team of organisatie? Denk mee en deel je ideeën! Autonome recruitmentflow: op basis van de uitkomst van een assessment plant de agent het eerste interview met een beschikbare manager. Zijn er geen tijden beschikbaar? Dan stuurt de agent een ‘smart trigger’ om de beschikbaarheid aan te passen. Eerstelijns HR-vragen: de agent interpreteert vragen correct en registreert bijvoorbeeld verlofaanvragen in het systeem, rekening houdend met specifieke situaties zoals ouderschapsverlof. Interne mobiliteit: talentprofielen worden gescreend en vergeleken met openstaande vacatures. Mist een medewerker nog één of twee skills? Dan initieert de agent automatisch een korte leermodule voor de betreffende medewerker. Automatische payroll- en compliancechecks: de agent controleert payroll-uitvoeringen, detecteert afwijkingen en maakt een ticket aan bij het payrollteam om te controleren, inclusief de voorgestelde correctie. Mijn voorkeur gaat uit naar een proces waarbij de medewerker de voorgestelde correctie accordeert, zodat we kritisch blijven kijken naar de uitvoering van de agent. Deze nieuwe vorm van AI markeert voor mij de volgende stap in de volwassenwording van digitale HR. Unleash 2025 liet zien dat de tools hier (bijna) klaar voor zijn. Is HR dat ook? innovatie, Unleash Print Over de auteur Over Christina Van Hoekelen Met jarenlange ervaring in de HR branche, heb ik mij in de afgelopen jaren gespecialiseerd in het implementeren van HR informatiesystemen. Dat doe ik o.a. als project- en/of procesmanager. Bekijk alle berichten van Christina Van Hoekelen