Maandelijkse archieven: januari 2019

Het belang van de Candidate Journey; continu meten en verbeteren.

Bij het uitzetten van de vacature, het kiezen van mediakanalen, partners en selectietools zoals tests, wordt veelal vergeten wat de impact van die keuzes is op de ervaringen van de sollicitant. In veel gevallen een gemiste kans, want wat vertellen kandidaten na afloop van een sollicitatieprocedure over jouw organisatie? Welk beeld blijft er achter? Hoe duurzaam en succesvol is de loopbaan van een  nieuwe werknemer als zijn eerste ervaring met het bedrijf niet positief is?

Eerst testen of eerst kennismaken?

Onlangs vertelde een goede bekende van mij dat ze door een bemiddelingsbureau was benaderd in verband met een interessante vacature. Deze kennis werkt als bedrijfsjurist bij een vooraanstaand internationaal bedrijf. Zij is een van die mensen die, anders dan ik, heel consciëntieus aan haar loopbaan werkt. Ze denkt na over elke stap die ze maakt.

Ik was verbaasd toen ze vertelde dat ze, voordat ze werd uitgenodigd om kennis te komen maken bij het bedrijf, eerst een test moest doen. Eén belangrijk onderdeel van de test bestond uit het lezen van een stuk en het beantwoorden van een aantal vragen binnen een bepaalde tijdspanne. Verder vertelde ze dat ze van het ‘bureau’ een link had gekregen om de test te oefenen. Zij vond dit een vreemde gang van zaken en was in eerste instantie meer benieuwd om erachter te komen of er wel een ‘klik’ zou zijn tussen haar en de organisatie. Zij vroeg mij wat ik ervan vond.

Ook afvallers kunnen ambassadeur zijn

Los van het feit dat ik van mening ben dat bovenstaande praktijk niet leidt tot de selectie van de beste kandidaat, denk ik dat men iets belangrijks over het hoofd ziet. In een krapper wordende arbeidsmarkt waar het creëren van goede ambassadeurs en de retentie van goed personeel van steeds groter belang is, is niet alleen de ‘winnende kandidaat’ belangrijk. Het gaat om al die kandidaten met wie je contact hebt en om het neerzetten van een relevante en plezierige candidate journey: elke contact moet goed zijn en begrepen worden. Ook afvallers kunnen gemaakt worden tot goede ambassadeurs door een fijn contact, of de goede begeleiding. Tussen die afvallers bevinden zich in potentie toekomstige klanten en werknemers. Nieuwe werknemers met een positieve applicant experience en een even positieve introductie, blijven ook langer in dienst.

Ik vraag mij af of er in het bedrijf uit bovenstaand voorbeeld een evaluatie van het sollicitatieproces is geweest onder de sollicitanten, juist onder de groep die uit zichzelf besloten heeft zich uit de procedure terug te trekken. Het evalueren van een selectieproces onder alle betrokkenen kan enorme toegevoegde waarde hebben. Niet alleen onder de kandidaten die in een ‘roze wolk’ leven omdat ze een nieuwe baan hebben, maar ook onder afgewezen kandidaten, onder de toekomstig managers en onder medewerkers en managers na een bepaalde periode. Pas uit een gedegen, kwantitatieve evaluatie zal blijken of de inschatting van culturele fit en inschatting van verwachte performance juist is geweest.

Meten van de candidate journey

Op eerste hand lijkt het misschien complex en tijdrovend om een dergelijke evaluatie te organiseren,  maar gelukkig hebben veel bedrijven applicaties tot hun beschikking om een dergelijk proces te automatiseren.

Wellicht ten overvloede, maar ik denk dat het geen overbodige luxe is, om naast het inrichten van een kandidaat vriendelijk wervings- en selectieproces, meer data-gericht te werken met de uitkomsten. Met andere woorden, meten is weten: waar komen mijn beste mensen vandaan, wie zijn mijn recruiters met de hoogste conversie, maar vooral welke recruiters selecteren kandidaten die na een jaar nog steeds in dienst zijn. Als er ook nog een koppeling kan worden gemaakt met een performance meting dan kunnen we eindelijk boven water halen welke van de recruiter of welk kanaal de echte goede mensen selecteren.

Daarmee wordt de kans gecreëerd om processen te verbeteren, te monitoren, om ons employer brand te versterken en daarmee de aantrekkingskracht van het bedrijf in de markt, zowel voor kandidaten als voor klanten, echt een dienst te bewijzen.

Alejandra Ferrari – Starred.com

&

Roland Reffeltrath – Cloudwatch

Dit artikel verscheen eerder op de website van onze partner Cloudwatch

Geplaatst in Markt | Reacties uitgeschakeld voor Het belang van de Candidate Journey; continu meten en verbeteren.

ZeroChaos wordt Workforce Logiq

“ZeroChaos heet voortaan Workforce Logiq. Die nieuwe naam past beter bij de groeiplannen van de Amerikaanse aanbieder van MSP- en VMS-oplossingen. En die ambities zijn er zeker ook voor de Nederlandse markt.”

Deze van oorsprong Amerikaanse speler heeft ondertussen ook een behoorlijke aanwezigheid in Europa met kantoren in Nederland, Duitsland, Engeland, Polen en Zweden. Er zijn vier “Global Solutions Centres” van waaruit zij RPO (Recruitment Process Outsourcing) en MSP (Managed Service Provider) diensten verlenen. Daarnaast hebben ze een eigen VMS (Vendor Management System) oplossing voor Recruitment Flex oplossingen en staan daarmee ook in onze Aanbieders gids.

In dit artikel op de site van onze kennispartner ZiPconomy vertelt Kevin Schrijer, business development manager Nederland, meer over het waarom van deze naamswijziging en wat dit voor klanten kan opleveren. 

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor ZeroChaos wordt Workforce Logiq

Talentsoft rondt $50 miljoen financieringsronde af om de groei te versnellen

De kapitaalinjectie, waarbij meerdere, internationale financiële partijen zijn betrokken, behoort tot de top-10 van grootste investeringen in softwarebedrijven van Europa van het afgelopen jaar. Talentsoft zal het geld aanwenden om haar Europese groeiambities te realiseren.

Nieuwe koers

Die ambities blijken uit de nieuwe strategische koers die Jean-Stéphane Arcis, ceo van Talentsoft, tegelijkertijd met de bekendmaking van de kapitaalinjectie heeft ontvouwd. Volgens Arcis ligt de focus daarbij op drie prioriteiten:

  1. Versnelde internationale marktgroei
  2. Investeren in HR-datamanagement en technische innovatie, zoals employee experience
  3. Een omslag richting een open platform voor externe applicaties; ontwikkelen van Saas- richting iPaas-model (Integrated Platform as a Service)

Nederlandse markt

Arcis_300_420In een interview met HRTech Review stelt Arcis dat we in Nederland zeker de effecten van de nieuwe investeringen zullen gaan merken. “Nederland is een belangrijke markt voor ons. Ten eerste omdat we daar enkele ‘key customers’ hebben, zoals Jumbo en Eneco, die lid zijn van onze ‘customer advisory board’.

Ten tweede omdat het een volwassen markt is met een groot aantal recruitmentoplossingen en dienstverleners. Men is in Nederland al vrij volwassen op het gebied van candidate experience en maakt ook eerder de slag naar het verbeteren van de employee experience. En innovatie van die user experience is nou juist waarin wij fors gaan investeren.”

Total Talent Management

Volgens Arcis komt de investering in productinnovatie niet alleen ten goede van de Core-hr producten, maar zullen ook de toepassingen voor externe medewerkers worden uitgebreid. Dit past in de trend naar Total Talent Management (TTM), die zeker ook in Nederland gaande is. “Dit jaar zullen in ieder geval alle verschillende type contracten beschikbaar worden in de Core en er is een nieuwe module voor Projecten, waaraan verschillende type werkers kunnen deelnemen. Via de Talentsoft Hub kunnen ook teams van subcontractors deelnemen aan die projecten.

Hiermee spelen we in op een vraag vanuit de markt.  Wij hebben een groot marktaandeel in Europese Retail, waaronder Jumbo. Die hebben allemaal een relatief grote flexibele schil, vooral ook om seizoen pieken op te vangen, en dus behoefte aan TTM.”

Koppelingen met partners

Arcis laat HRTech Review daarnaast weten dat productinnovatie gericht is om partners de mogelijkheid te bieden om koppelingen te maken met Talentsoft en die in een marktplaats beschikbaar te stellen. “Dat is met name bedoeld voor HRTech partijen, maar kan ook voor finance en payroll zijn, zoals bijvoorbeeld met de nieuwe Talentsoft partner Raet in Nederland. Het bieden van een marktplaats voor partners is voor HR ook belangrijk om ‘collaboration’ of samenwerk tooling te koppelen aan informatie uit Talentsoft.”

Gebruikers PeopleXS-applicatie

En wat gaan Nederlandse en internationale klanten die nog steeds de PeopleXS-applicatie gebruiken merken van de investeringen? Arcis: “Het My Talentsoft dashboard biedt al met één klik toegang tot allerlei PeopleXS-informatie. Dat werkt vanuit het dashboard op dezelfde manier voor andere onderliggende content. Zo is dit bijvoorbeeld al geïmplementeerd bij Eneco.”

Over Talentsoft

Talentsoft, opgericht in 2007, maakt een razendsnelle groei door. In 2018 groeide de omzet met 33% en het beursgenoteerde bedrijf verwacht in de nabije toekomst een jaaromzet van $100 miljoen te zullen behalen Bij het bedrijf werken 600 mensen, die 9 miljoen gebruikers bedienen in 130 landen. Arcis: “Wij zijn de enige zelfstandige, wereldwijde speler op het gebied van talent management met een oorsprong in Europa Die unieke cultuur en technologische basis willen wij nog verder versterken.”

Lees hier het persbericht van Talentsoft zelf.

Onze consultancy partner Vroom is onder andere gespecialiseerd in het implementeren van Talentsoft. Als je meer vragen hebt over de implementatie kant van Talentsoft kun je met hen contact opnemen.

Geplaatst in Markt | Reacties uitgeschakeld voor Talentsoft rondt $50 miljoen financieringsronde af om de groei te versnellen

Voorspellingen voor 2019 door 8 HRTech Experts en Josh Bersin

Mark_Bassie_rond

Mark Bassie, Flex-Beheer “Proactief gebeld worden door een robot-recruiter”

 “In 2019 komen de eerste op Nederland gerichte robot-recruiters op de markt. Zij gaan via social media maar ook via de telefoon kandidaten benaderen om te kijken of deze geïnteresseerd zijn in een nieuwe baan.

Het zal in eerste instantie gaan om banen waarbij het vakmanschap belangrijker is dan de sociale vaardigheden. De robots gaan je dan meteen uitleggen wat de vacature inhoudt en aan welke eisen je globaal moet voldoen. Met een paar korte vragen bepaalt de robot of de kandidaat potentieel geschikt is voor de baan en door kan naar een recruiter van vlees en bloed.

Het zal even wennen zijn voor de Nederlander als hij weer eens wordt gebeld tijdens het eten of het journaal. Maar zal hij echt boos worden op deze vriendelijke maar storende robot? Die kan er immers ook weinig aan doen, hij is gewoon zo geprogrammeerd…”


Hanneke_vandenEnden_rond

Hanneke van den Enden, Qhuba “HRTech Review breekt door”

“In 2019 ontpopt HRTech Review zich tot het platform waar HR innovators zich toe wenden als zij een digitaal ondersteunde HR transformatie moeten gaan starten.” (red. Bedankt!) 


Ineke_Neuman_rond

Ineke Neuman, Vroom “HRTech wordt meer en meer CRM”

“Binnen HR komt er meer een CRM, Customer Relationship Management (red. tooling die in verkoop en service wordt gebruikt om de relatie met eindklanten te onderhouden, maar dan door HR toegepast op de kandidaat of medewerker als ‘klant’) benadering van kandidaten in combinatie met AI, bv. door vragen die je gesteld worden als je naar een site gaat ie weer leiden tot een afgestemde communicatie afhankelijk van je zoekgedrag. Maar ook hoe vul ik mijn talenten pijnlijn en hoe blijf ik daar mee in contact.

Daarnaast komt er nog meer aandacht voor Analytics, AI en Talentontwikkeling. HR zonder IT wordt ondenkbaar. Een laatste trend die ik zie is de stem-gestuurde user interface. Maar of dat in 2019 voor HRTech al gaat lukken…”


Saskia_Kloostra_rond

Saskia Kloostra, Close to Close “HR wordt meer mensgericht”

 “Mijn verwachting is dat de “employee experience” nog verder bij HR ingebed wordt, ook in relatie met HR IT. Dit samen met meer “mensgerichte” thema’s, zoals empathie en authenticiteit als werkgever, en als mensen onderling.”


Mark_van_Assema_rond

Mark van Assema, HRTech Review “Ook inhuursystemen worden meer mensgericht”

“Vooral bij grote organisaties is het twee decennia geleden misgegaan. Toen zag de financieel directeur de facturen van leveranciers van ‘inhuur’ oplopen. Aangezien inhuur vooral verloopt via leveranciers, moest de inkoopdirecteur dat probleem maar gaan oplossen.

Dus die wilde een systeem om leveranciers van inhuur te managen, zie daar de geboorte van het VMS, een Vendor Management Systeem. De afgelopen jaren werd duidelijk dat hier een belangrijke component over het hoofd werd gezien: de mens. Helemaal niet gek dat de HR-directeur van niets wist.

2019 wordt het jaar dat inhuursystemen menselijker worden, een nieuwe fase in het volwassenheidsmodel van #HRTech. In 2019 gaan we zien dat ‘inhuur’ meer ‘recruitment’ wordt en daarmee meer gericht op de personen die je inhuurt. Er komt meer recruitment in de technologie voor inhuur. Denk aan employer branding, verbeteringen van de ervaringen van kandidaten, videoselectie-tools, persoonlijkheidsassessments en culturele onboarding. Dan kan het meer over mensen gaan en niet alleen over leveranciers.”


LindaDeJong_rond

Linda de Jong, Talent in Perspectief “Meer talent nodig op Robotics en AI”

 “Meer en meer bedrijven zullen zich gaan richten op Robotics en AI, waardoor er een grote behoefte gaat ontstaan naar kennis en expertise hoe dit concreet te doen en hoe het echte added value kan leveren.

Daarnaast zal kennis van goede aanbieders op deze terreinen nodig zijn om dit te ondersteunen.”


Gido van Puijenbroek, AnaliGido_van_Puijenbroek_rond_v2tiQs “Meer data skills bij HR”

De tijd dat HR professionals amper met Excel kunnen werken gaat voorbij. Data wordt op veel gebieden belangrijker voor HR in 2019. Gido heeft zelf 5 voorspellingen, waarvan de derde goed aansluit bij een van de punten van Josh Bersin;

  1. “De trend naar data gedreven HR zal zich doorzetten. Er zijn een aantal organisaties aardig op pad, maar er zijn ook nog organisaties waar niets gebeurd, of sporadisch een data gedreven aanpak wordt gekozen. Het aantal organisaties in de laatste categorieën (niets en sporadisch) zal verder teruglopen.
  2. In de selectie van HR-professionals zal meer nadruk komen op data en analytics skills en ervaring. Zie bijvoorbeeld deze Voor zittende HR-professionals zullen de verwachtingen aangescherpt worden en dus zal training van HR-professionals op data en analytics toenemen.
  3. Het inzetten van Analytics technieken om vermoedens en aannames op Inclusie en Diversiteit vraagstukken zal een vlucht nemen. Dit wordt gedreven door wet- en regelgeving en maatschappelijke discussie. Concrete onderwerpen die we nu al in onze praktijk tegenkomen zijn analyses naar “gelijke beloning voor mannen en vrouwen” en “het glazen plafond”.
  4. Het traditionele MTO (red. Medewerker Tevredenheid Onderzoek) zal doodverklaard zijn. HR zal de best-practices vanuit Marketing met Voice of the Customer programma’s kopiëren naar Voice of the Employee programma’s.
  5. Doordat de wereld versneld en onzekerheid toeneemt (Brexit, Trump, Energietransitie, etc) zullen organisaties die nog niet met Strategische Personeelsplanning zijn gestart zullen dit onderwerp oppakken. Organisaties die al bezig zijn met SPP zullen er een terugkerend proces van maken. Voor een solide analyse zullen zowel internen als externen worden meegenomen in de analyse – total workforce management.” 

YvetteMinderhoud_rond

Yvette Minderhoud, VU Amsterdam “Clear & Care”

 “Naast de aandacht voor het beoordelingsgesprek komt er ook meer aandacht voor onboarding. Via technologie blijven we bezig om de medewerker meer gewaardeerd te laten voelen.”

 


bersinWat kan HR doen om de economie te helpen, volgens Josh Bersin

In zijn overpeinzingen over 2018 ziet Josh Bersin, misschien wel de belangrijkste HRTech Expert ter wereld, dat we allemaal harder werken, maar dat onze productiviteit niet toeneemt. We staan te veel in de file en worden teveel afgeleid door e-mail en andere dingen als we eenmaal op het werk zijn. Om burn-outs te voorkomen kan HR daar slimme oplossingen voor bedenken zoals betere samenwerk/collaboration tools.

Dan gaat hij ook in op achterblijvende inkomens en een groeiend percentage secundaire arbeidsvoorwaarden. Weliswaar heeft zijn verhaal een Amerikaanse insteek, toch zijn veel onderwerpen ook in Nederland van toepassing. Gelukkig komt Nederland, en de rest van Europa, op de ‘Gini-Index’, over inkomensongelijkheid, wel een stuk beter voor de dag dan Amerika zelf. Ook hier weer kan HR in 2019 meer doen in het kader van duurzame inzetbaarheid en algehele gezondheid, om het basis salaris positief te beïnvloeden. Lees zijn hele economische voorspelling hier terug.

Aanvullende HRTech voorspellingen zijn welkom via reacties op dit artikel. Als jij als HRTech Expert mee wil doen in onze community laat het ons weten. Mail naar vragen@hrtechreview.nl.

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Voorspellingen voor 2019 door 8 HRTech Experts en Josh Bersin

Voorkom boetes met de HR checklist AVG/GDPR

De AVG/GDPR is echt

De AVG, Algemene Verordening Gegevensbescherming, wat de Nederlandse vertaling is van GDPR, General Data Protection Regulation, wordt sinds mei 2018 ‘gehandhaafd’. De uitdaging voor een overheid met wetten en regels is precies dat, de handhaving, en dat wordt voor de GDPR dus wél gedaan. Tot nu toe leverde dat in Nederland 3 boetes, voor Uber (€600.000), de Nationale Politie (€40.000) en Theodoor Gilissen Bankiers (€48.000) op. Hier een actueel overzicht van rechtszaken en boetes in Nederland, België, Frankrijk en Groot-Brittanië. 

GDPR geld ook voor individuen!

Het lijstje met boetes in dat overzicht is interessant omdat blijkt dat de regels niet alleen op organisatie niveau worden gehandhaafd, maar ook op individueel niveau. Zo kregen een verpleegster, die onterecht medische dossiers inkeek, en een schooldirecteur, die een lijst met student contactgegevens meenam naar zijn nieuwe school, ook boetes.

Dit soort voorbeelden maken zo’n GDPR heel persoonlijk. Meenemen van klantgegevens van de oude werkgever door een verkoper naar een nieuwe werkgever kan dus door de oude werkgever OF die klanten nog meer dan vroeger worden aangepakt. Als je zeker wilt zijn dat je op orde bent lees dan deze, niet uitputtende, checklist met GDPR acties voor HR en intermediairs om af te vinken.

VRT-AVG

Voorbeeld van bewustwording campagne bij VRT

Rollen, vastlegging en communicatie

  1. Voor de GDPR is er geen onderscheid tussen vast en flex. Dus dit stuk gaat niet alleen over de interne medewerkers, maar ook alle vormen van flexwerkers die bij jullie organisatie werken en waar in enige vorm gegevens van verwerkt worden. We spreken hierin verder over werkenden.
  2. Wie bewaakt intern de handhaving van de GDPR?
    • Op organisatie niveau is er een FG, Functionaris voor de Gegevensbescherming (of DPO, Data Protection Officer).
      • Dit is alleen nodig bij grootschalige gegevensverwerking waarbij het opslaan en bewerken van persoonsgegevens tot de kernactiviteiten behoort, zoals in een ziekenhuis.
    • Bij HR, is er een rol als ‘HR functionaris voor de gegevensverwerking’ als aanspreekpunt binnen HR.
  3. Is er een DPIA (Data Protection Impact Assessment) uitgevoerd en vastgelegd?
    • Voor een B2B organisatie is dit normaal gesproken niet nodig voor de medewerkers kant, want de verplichting zit primair bij het verwerken particuliere klantgegevens in B2C. Tenzij bijvoorbeeld structureel camerabeelden van/met medewerkers worden opgeslagen.
    • Lukt het niet om risico’s uit de DPIA weg te poetsen middels IT- of procedurele maatregelen dan is melding bij de AP (Autoriteit Persoonsgegevens) verplicht. Is dat gebeurd?
  4. Is er een ‘Privacy beleid en uitvoering’ document opgesteld,waarin alle acties worden gedocumenteerd voor eigen gebruik en voor bewijsvoering naar controlerende instanties
  5. Is er een Privacy statement bijgewerkt met alle relevante uitgangspunten en rechten van de persoon, inclusief naam en e-mail adres van de FG plus namen van onderliggende data processors.
  6. Heb je een HR lijst met “bij te houden persoonsgegevens” opgesteld, zodat voor iedereen intern helder is wat er bij jullie organisatie wel en niet onder valt en hoe HR met persoonsgegevens omgaat. Dit is alleen een praktisch, niet verplicht, onderscheid wat de bewustwording helpt.
    • Ga uit van ‘privacy by default’ wat inhoudt dat je in iedere applicatie met werkenden gegevens alleen de minimum persoonsgegevens opslaat en bewerkt. Gebruik het volgende onderscheid daarbij;
    • Onderscheid in ‘vertrouwelijk’ en ‘strikt vertrouwelijk’, bijvoorbeeld leeftijd versus geboortedatum, werk contactgegevens versus privé contactgegevens, personeelsnummer versus BSN. 
  7. Vijf procedures opstellen/aanpassen voor vaste medewerkers, uitzendkrachten en andere flexwerkers van eigen persoonsgegevens uit alle relevante systemen;
    • Voor het opvragen en wijzigen van de gegevens,
    • Voor het overzetten van die gegevens naar een andere organisatie (beschikbaar maken in een standaard formaat bestand dat andere organisaties kunnen gebruiken en versturen via een beveiligd kanaal) of persoon (download van eigen data mag)
    • Voor het volledig verwijderen van die gegevens
      • Op verzoek van de (enig echte juiste) persoon
      • Na wettelijke verjaringstermijnen, meestal 2 of 7 jaren
    • Voor datalekken, wat als het fout gaat bij de eigen organisatie of een van de leveranciers
  8. Hebben jullie een standaard eis/requirement voor inkooptrajecten voor nieuwe leveranciers die persoonsgegevens opslaan/verwerken met de GDPR uitgangspunten en eis daarin ‘privacy by design’ van alle relevante software leveranciers.
  9. Heb je alle relevante informatie over beleid en procedures transparant (in Jip en Janneke taal) op intranet, de externe website en de jobsite gepubliceerd?

Recruitment specifieke processen

  1. Heb je aan het sollicitatieproces / inschrijvingsproces een akkoord toegevoegd voor opslaan en verwerking (gebruik uitsplitsen per activiteit, bijvoorbeeld solliciteren versus opnemen in talentpool versus doorsturen (van intermediair naar opdrachtgever) van persoonsgegevens)
  2. Is er een (geautomatiseerde) controle procedure om minimaal tweejaarlijks (max bewaartermijn bij niet werkenden) opnieuw te vragen of men nog steeds akkoord gaat met opslag en verwerking, bijvoorbeeld bij het gebruik van talentpools
  3. Een lijstje met do’s en don’ts voor recruiters (niet zonder goedkeuring gegevens van LinkedIn of openbare cv’s overnemen in je talentpool bijvoorbeeld)

Audit op HR Tech

Het bewijs ligt in de HRTech; een GDPR audit

Lijstjes maken, procedures opstellen en mensen verantwoordelijkheden geven is de theoretische helft van het verhaal. De andere helft is hoe alles in de praktijk gebeurd. Het harde bewijs is te vinden in de HRTech in je organisatie. Helaas is het woord ‘audit’ voor niet veel mensen een energiegevend woord, maar het werkt wel. In samenwerking met de DPO is 2019 de laatste kans om nog proactief met die GDPR aan de gang te gaan. In 2020 ben je echt te laat.

  1. In welke interne applicaties (en papieren dossiers) zijn persoonsgegevens opgeslagen. Niet alleen HR applicaties, maar bijvoorbeeld ook intranet applicaties, het basis IT systeem (vaak de Active Directory), online telefoonboek (of Excel contacten lijstjes), de financiële administratie (facturen met bijlagen van freelancers en intermediairs), etc.
  2. In welke externe applicaties van klanten/leveranciers zijn persoonsgegevens van mensen die bij jouw organisatie werken opgeslagen. Bijvoorbeeld bij intermediairs (uitzendbureaus, MSP, payroll, brokers), salarisverwerkers, opleidingsinstituten/websites, evenement organisaties, medewerker onderzoeksbureaus, etc
  3. Per applicatie;
    • Voor eigen applicaties; zijn alle eerder genoemde acties doorgevoerd?
    • Voor applicaties van derden, extern, zijn zogenaamde ‘bewerkersovereenkomsten’ gemaakt en al eens gecontroleerd of die afspraken worden nageleefd? 

GDPR is mensenwerk

Na alle bovenstaande maatregelen genomen te hebben blijft er nog één factoor over die roet in het eten kan gooien, de mens. Iemand bij een bij een kinderhulp organisatie in het VK stuurde een enquête naar alle bij hen bekende misbruikslachtoffers via Reply-All. Een snel gemaakt ‘foutje’ van 200.000 pond en vooral een inbreuk op de vertrouwensband. 

Bewustzijn over GDPR moet in de genen van de mensen gaan zitten die, in deze Facebook tijd waarin privé zaken vrijwillig op straat worden gegooid, de grootste uitdaging van de GDPR is. Bewustwordingscampagnes zoals hiervoor het voorbeeld van VRT zijn essentieel om binnen te komen bij de werkenden in je organisatie. Ook dit zou je mee kunnen nemen in de audit of door bijvoorbeeld via interne surveys via de assessment tools in onze aanbiedersgids , hier vragen over te stellen. 

Dit artikel is een bijgewerkte versie van de checklist die in februari vorig jaar op ZiPconomy verscheen en daar het op twee na best gelezen artikel van 2018 werd. 

Geplaatst in Branche | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Voorkom boetes met de HR checklist AVG/GDPR