Maandelijkse archieven: april 2019

UNLEASH London: The business case for workplace Mental Health

UNLEASH_Tim_Leberecht

Mental Health van de CEO

Onderzoeken laten zien dat aandacht besteden aan de mentale gezondheid van je medewerkers de bedrijfsresultaten doen stijgen. Het bedrijf is daardoor ook beter bestand tegen een crisis. Wat ook naar voren komt uit datzelfde onderzoek is dat als de CEO niet goed voor zichzelf zorgt dit direct invloed op de beurswaarde van het bedrijf kan hebben.

Het belangrijkste is dat het personeel last heeft van een CEO die niet goed voor zichzelf zorgt en dat dit de mentale gezondheid van de medewerkers aantast. En dan ben je weer terug bij het begin: goed voor de medewerkers zorgen levert direct resultaat op.

Werken is goed voor je

Wat wij graag willen vergeten is dat het hoofd de rest van het lichaam nodig heeft. Een gezonde medewerker is niet alleen lichamelijk gezond maar zit emotioneel ook goed in zijn vel, voelt zich gewaardeerd en intellectueel uitgedaagd. Alles moet in balans zijn.

Werk is goed voor je, is dat zo? Ja, gezond werk is goed voor je. Het is dus zaak om een werkomgeving te creëren waar we op ons best zijn:

  • Een gezonde werkomgeving,
  • een gezond lijf,
  • en een gezonde geest.

Bij Rolls Royce hebben ze binnen het bedrijf vier niveaus bepaald om aan te voldoen qua medewerkersgezondheid. Het eerste niveau is de basis en dit is verplicht gesteld. Om te zorgen dat het geen corporate programma is, ligt het budget decentraal. Een reden tot succes is dat er steeds over gepraat wordt. Het advies is erover te blijven publiceren, zodat het een onderdeel van de corporate identiteit wordt.

UNLEASH_Maersk

Een ander model wat wordt gepresenteerd is onderstaande van Maersk. Ook hier zie je een corporate basis met decentrale plannen. Digitale instrumenten ondersteunen de organisatie.

Intimiteit verbeterd mentale weerbaarheid

Als laatse wil ik de presentatie van Tim Leberecht noemen, The Business Romantic Society. Wat hij vertelt is eerlijk te zijn over de goede en minder goede dingen van de organisatie en intimiteit creëren is wat mensen echt nodig hebben. We kijken wel tachtig keer per dag op onze telefoons maar we zijn meer alleen dan ooit. Er is behoefte aan intimiteit in onze samenleving. Wat kun je doen:

  • Doe dingen anders, door bijvoorbeeld aparte vergaderzalen;
  • Zorg voor intimiteit. En hiërarchie doet geen goed aan intimiteit.
  • Successen vieren met elkaar, maar ook kunnen lijden met elkaar. We moeten leren om zaken op te starten, af te ronden en afscheid te nemen.

Organisaties moet je bouwen als een tuin, met letterlijk veel groen, door de techniek van de “Smart society” te gebruiken om meer een “Romantic society” te worden.

UNLEASH_Tim

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor UNLEASH London: The business case for workplace Mental Health

HRTech Taal deel 1; Wat zijn nou eigenlijk ‘interfaces’?

1200x650_HRTech KennisbankHRTech Kennisbank

Sinds maart is de Kennisbank op HRTech Review live. Daarin vind je nu al veel informatie over HRTech Taal, onderzoeken en informatie van/over HRTech aanbieders. Omdat de ontwikkelingen zich in rap tempo blijven opvolgen zal die kennisbank nooit ‘af’ of ‘compleet’ zijn en is het continue in ontwikkeling. Als jij iets mist, laat het ons weten!

Een aantal hoofdthema’s en nieuwe content zullen we regelmatig uitlichten op de site, zodat jullie de weg weten te vinden. Vandaag deel 1 in deze serie over HRTech Taal.

Wat zijn interfaces

Interface betekent in het Nederlands meestal snijvlak of raakvlak. Binnen HRTech wordt het op twee manier gebruikt;

  1. User Interface‘. Dat is dus de plek waar de gebruiker in aanraking komt met de techniek; de schermen op je computer of telefoon. Dit heet ook wel ‘front-end’, de voorkant. De ‘back-end’ is de verzameling van techniek achter de schermen
  2. ‘De interface‘, zonder nadere specificatie, of de ‘applicatie/systeem interface‘. Dan gaat het over het raakvlak tussen twee systemen, waar die twee elkaar raken of beter ‘koppelen’. Daarom heet het ook wel een koppeling

Als het over User Interface gaat spreken we tegenwoordig meestal over de User Experience, of Employee Experience bij HRTech.

Waarom zijn er systeem koppelingen nodig?

De ‘alles in één’ HRTech tool bestaat niet en zal ook nooit bestaan, daar hoef je niet op te wachten. Er komen alleen maar meer goede deeloplossingen bij en de grote spelers in de HRTech markt erkennen ondertussen dat ze niet alles zullen kunnen.

Alleen als je een kleine tot middelgrote (<500) organisatie bent zonder al te vergaande HRTech requirements kun je wel bij een van de ‘Suite’ spelers terecht, zie onze Aanbiedersgids.

Gelukkig is koppelen veel makkelijker dan vroeger. Veel HRTech aanbieders hebben standaard koppelingen ontwikkeld, die ook blijven werken als 1 van de 2 partijen een nieuwe versie lanceert.

De essentie van een interface ‘bouwen’

Aanbieders doen vaak hun best om dit onderwerp wat technisch te laten klinken, maar het is eigenlijk best eenvoudig. Deze punten zijn de essentie waarover je het met een aanbieder en met je eigen IT collega’s kunt hebben;

  1. Gaat de koppeling één kant op of heen en weer van systeem A naar B
  2. Is de koppeling direct (‘real-time’ of synchroon), dus meteen als je een knop in Systeem A indrukt gaat de ingevoerde/aangepast informatie naar systeem B, of af en toe (meestal per nacht, in ‘batch’, of asynchroon)
  3. Welke gegevens/velden zitten er in de koppeling. Dit kun je gewoon vragen in een spreadsheet weer te geven, met veld naam in systeem A en in systeem B, het type veld (datum, tekst etc), hoe lang is het veld (hoeveel tekens) en of het een verplicht veld is.

Als je met zo’n spreadsheet aan de slag gaat zul je vanzelf op nog wat meer details terecht komen, zoals hoeveel cijfers achter de komma, negatieve getallen, hoe ga je om met vreemde leestekens en wat te doen met terugwerkende kracht of toekomstige wijzigingen. Die details wijzen zich meestal vanzelf als je eerst met de basis begint en dan met de leveranciers van systeem A en B gaat praten. En het belangrijkste is dat dit eigenlijk details zijn die je als toekomstige gebruiker toch best wilt weten!

Met bovenstaande details kunnen de IT’ers aan de gang met hun API of XML koppeling. Daar hoef je als HR professional op zich niets van te weten als je bovenstaande basis op een rij hebt. Gelukkig!

350x100_Techniek AlgemeenTechniek algemeen

Dit artikel over interfaces valt in het domein Techniek Algemeen van de onderwerpen in de Kennisbank. Zo kun je ook zoeken op specifieke informatie over Recruitment of bijvoorbeeld Opleidingen.

Geplaatst in Branche | Tags | Reacties uitgeschakeld voor HRTech Taal deel 1; Wat zijn nou eigenlijk ‘interfaces’?

Onboarding ontrafeld in 7 #HRTech domeinen

Ambtenaren en #HRTech

HRM_IndeOverheid1

Het congres begon met een keynote van Johan de Jager, gemeentesecretaris in Bodegraven-Reeuwijk en verbonden aan de organisatie coach. Hij probeerde de aanwezige, grotendeels gemeenteambtenaren te inspireren met loslaten van “De HR Hark” met hiërarchie en regels, ook in HR. In zijn gemeente zijn geen managers meer en iedereen ervaart veel meer vrijheid. Centraal hierin staat de mens zelf en dat begint volgens hem al bij de eerste werkdag.

Onboarding tools?

Dat brengt het onderwerp op onboarding. Gelukkig is er steeds meer aandacht voor onboarding, ook bij de overheid. Tijdens de sessies is wel te merken dat in de overheid hier nog grote stappen te maken zijn, zeker in vergelijking met organisaties die we eind vorig jaar bij Onboard.Amsterdam zagen.

Twee HRTech aanbieders actief met onboarding vertelden hun verhaal bij evente en toch staat slechts een daarvan in onze HRTech Arena in het Onboarding domein. Waarom staat Appical wel als ‘onboarding’ tool bekend en Topdesk niet? En dat terwijl notabene ik zelf (Mark van Assema) eens Topdesk heb geïmplementeerd als onboarding applicatie.

De 6 kern elementen van onboarding

Tijd dus om het begrip onboarding nader te analyseren. Tijdens de onboarding gebeuren er als het goed is direct een heleboel dingen voor, door en met een nieuwe medewerker:

  1. Checks op je diploma’s, een VOG en misschien nog andere controles
  2. De HR administratie wordt geregeld, zoals je contract en andere arbeidsvoorwaarden
  3. Allerlei logistieke zaken moeten klaargelegd worden, zoals een pasje en een IT account
  4. Er is een kennismaking met de organisatie, de cultuur en de collega’s
  5. Je start met leren van missende skills die nodig zijn in je nieuwe baan
  6. Je maakt afspraken over het werk dat je gaat doen

Door deze veelheid aan acties is er vaak ook een veelheid aan HRTech betrokken in deze stappen

  1. Achtergrond Screening
  2. Core HR / HR administratie
  3. Workflow oplossingen
  4. Social of samenwerken tools
  5. Opleidingen / LMS achtige tools
  6. Prestatie management tools

Zo kan het dus ook gebeuren dat veel aanbieders in bovenstaande 6 specifieke HRTech domeinen aangeven dat ze ‘onboarding’ hebben. En dat hebben de dus ook wel, alleen slechts ten dele.

Een aparte domein voor Onboarding

Juist doordat onboarding zo’n breed terrein is en omdat onboarding steeds belangrijker werd is er zo’n 6-7 jaar geleden een nieuw HRTech domein ontstaan. Dat van de onboarding tools. Deze tools zijn specifiek gemaakt om de eerste periode, vanaf het tekenen van het contract tot bijvoorbeeld de eerste 100 dagen bij de organisatie, de nieuwe medewerker te ondersteunen. Deze onboarding tools bieden zelf dan een aantal van bovengenoemde 6 domeinen, of bieden koppelingen naar HRTech in die domeinen. De gebruikers focus voor deze nieuwe tools ligt wel puur op die nieuwe medewerker, zodat het nodig is na die 100 dagen soepel over te kunnen stappen op andere HRTech die gebruikt wordt.

Ga je met onboarding aan de slag is het zaak om al bovenstaande elementen op een rij te zetten en te prioriteren waarmee je moet beginnen. Dat kan bv via ‘customer journey mapping’

Customer Journey Mapping

Terug naar het event HRM in de Overheid. Tijdens een workshop begeleid door Topdesk wordt een concrete link gelegd tussen HRM en CRM, Customer Relationship Management. Het omdenken van het kijken naar medewerkers als klanten zien we in steeds meer HR gebieden, zoals de Customer Experience die vrij vertaalt ook als Employee Experience gezien wordt.

Topdesk_HRM_Overheid

In de workshop worden de drie kernpunten van een “dienst”, een tijdsafhankelijke (1), ontastbare (2) ervaring (3), die ook HR levert, ontleed en in een customer journey map gezet. Een “customer journey mapping beschrijft en visualiseert de ervaringen en emoties van een klant gedurende de reis die de klant maakt”. Je kunt hier de toolkit van Topdesk downloaden om zelf zo’n reis in te maken.

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Onboarding ontrafeld in 7 #HRTech domeinen

Lancering van online dienst Planningsoftwareselect

Domein Dagplanning & Tijdregistratie

350x100_Dagplanning & tijdregistratieIn dit HRTech domein vind je applicaties die ondersteunen bij de planning en registratie van uren. Dat kan zijn in productie omgevingen voor de mensen die ‘productie draaien’ en worden ‘ingepland’, zoals in de horeca, industrie, zorg, contact centers en logistiek. Hier moeten de mensen ook nog “inklokken”, maar dan wel digitaal tegenwoordig. Ook zijn er tools die voor de hele organisatie een agenda functie koppelen aan verlof en verzuim registratie en zo voor het team een overzicht kunnen bieden waar iedereen is, zeker handig in deze tijd van flexwerken.

De best passende software in 3 tot 5 stappen

Voor HR professionals en ondernemers die enigszins bedreven zijn op HRTech gebied kan de volledige self service aanpak in 3 stappen tot de best passende software leiden;

  1. Doe eerst gedegen vooronderzoek via een video instructie en inventarisatieformulier
  2. Ontdek potentiële planningsoftware met de smart software kiezer
  3. Maak een objectieve keuze door via de video instructie het beoordelingsformulier in te vullen

Additioneel kun je ervoor kiezen een videoconsult met een expert te gebruiken of als je er echt niet meer uitkomt kan er uiteraard iemand langskomen, voor vast 1 dag, of volledig maatwerk advies.

Planningssoftware-selectieproces-1024x724

Onafhankelijke software vergelijker

Deze nieuwe dienst Planningsoftwareselect.nl is een onderdeel van Planbizz, het bedrijf van HRTech Expert Rocco Agterberg. Zij zijn gespecialiseerd in dit HRTech domein en kennen en nog veel uitgebreider software partner netwerk dan je op onze site terugvind, omdat op deze site geen branche specifieke oplossingen staan.

De online dienst is opgezet als een onafhankelijke vergelijker. Je wordt in je keuze naar de geschikte HRTech aanbieder dus niet gestoord door verkopers van die aanbieders. Daarom kan de dienst ook niet ‘gratis’ zijn en worden verschillende pakketten aangeboden voor hulp tijdens het selectietraject.

PSS-2019-logo-and-brandname-v5-1024x95

Persbericht

Planningsoftwareselect.nl is hét unieke en complete online selectieproces dat MKB’ers helpt bij de selectie van de juiste planningssoftware voor hun organisatie. Binnen dit online selectieproces wordt een ondernemer, HR-professional en/of planner van A tot Z begeleidt door middel van verschillende unieke hulpmiddelen, zoals video-instructies, invulformulieren, video-consult en de selectietool Smart Softwarekiezer. Hiermee heeft de MKB’er alle kwalitatieve tools in handen die hen veel tijd kan besparen en het succes van de juiste keuze vergroot. Daarnaast is het online selectieproces volledig onafhankelijk, anoniem en gebaseerd op een Agile-werkwijze.

Lees hier het hele persbericht.

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Lancering van online dienst Planningsoftwareselect

De winnaars van de Talent Tech start-up verkiezing voor Demo_Day op 6 juni

Tijdens de Recruitment + Talent Tech Demo_Day 2019 op 6 juni in Utrecht zijn 50 aanbieders van tooling te zien. Daarnaast zijn er ook zowel in de categorie Talent als Recruitment ieder 3 start-ups te bekijken. Deze 3 hebben gewonnen;

  1. Met de meeste publieksstemmen: Functiewijzer.com
  2. Als tweede volgens het publiek; Pace Onboarding
  3. De wildcard voor het meest vernieuwende Talent Tech concept gaat naar; Learned.io

StartupUitzending1

(met van links naar rechts presentator Mark van Assema van HRTech Review, Patrick Groenendal en Guido Hupjé van winnaar Functiewijzer.com, Redeëet Negate en Joost de Zeeuw van Pace Onboarding en Joost Kuijf van Learned.io)

Recruitment Start-up winnaars

Bij de Demo_Day is Talent dit jaar als thema toegevoegd aan het programma. De vorige 2 edities draaiden helemaal om Recruitment en ook in die categorie zijn 3 Recruitment Tech winnaars bekend gemaakt.

Waar kunnen deze start-ups jou bij helpen?

We stellen de winnaars hieronder uitgebreid voor:

Functiewijzer.com

Wij bieden organisaties de mogelijkheid, om zelfstandig en met de regie in eigen hand, functies te wegen, zonder te hoeven aankloppen bij peperdure consultancy bureaus. FunctieWijzer biedt een uniek en transparant beoordelingssysteem, waarbij op elk gewenst moment de loonruimte, in hoogte aangepast kan worden. Je beschikt je over een instrument die werkt volgens de blockchain methodiek, waarbij de individuele loonstijging direct gekoppeld is, aan de individuele prestaties van de medewerkers.

Pace Onboarding

In een schaarse arbeidsmarkt is het een grote uitdaging om talentvolle medewerkers te vinden en binden. Eenmaal gevonden, vertrekt gemiddeld 33% binnen 6 maanden, wat erg kostbaar is.

Daarnaast zorgen decentrale afwijkende & arbeidsintensieve inwerktrajecten voor inefficiënte onboarding; dit trekt een wissel op talent binnen de staande organisatie.

Learned.io

Met het Learned-platform heeft iedere HR-professional de mogelijkheid doorlopende ontwikkeltrajecten te maken. Het opstellen van ontwikkeltrajecten is de oplossing voor meerdere uitdagingen binnen jouw organisatie. Zo kan je ontwikkeltrajecten opstellen om:

  1. Af te stappen van het jaarlijkse functioneringsgesprek;
  2. Medewerkers te begeleiden van jr. naar sr. posities;
  3. Traineeships te professionaliseren;
  4. Individuele coachingstrajecten te maken.

Tot 1 juni voor slechts €65,- naar Demo_Day

Ontdekken hoe en welke tools jouw recruitment kunnen boosten? Kom dan naar Demo_Day 2019. Aan de hand van demo’s, demosessies en tech talks kun je je oriënteren én tooling uitproberen. Tot 1 juni 2019 kun je nog met korting aanmelden voor €65, -!

Kijk hier de uitzending met 120 seconden pitches van alle 6 de genomineerden terug

 

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor De winnaars van de Talent Tech start-up verkiezing voor Demo_Day op 6 juni