Maandelijkse archieven: april 2019

Hoe kunstmatig is de HRTech intelligentie, bij UNLEASH London?

Google

Machine Learning uitgelegd door Google

Zoals Google ook probeert hun apps zo simpel als mogelijk te maken, zo legde Chief Decision Scientist Cassie Kozyrkov uit wat Machine Learning eigenlijk is;

  • AI is net als andere software een set van instructies om een bepaald resultaat te behalen, alleen dan iets complexer
  • Maar hoe ga je instructies schrijven voor het ‘lezen’ van een foto?
  • Je kunt wel de pixels laten lezen, maar hoe ‘programmeer’ je in welke volgorde en kleur pixels moeten staan voordat je weet dat op de foto een kat staat?
  • Dat kan niet, dus wordt er bij Machine Learning een andere methode gehanteerd, namelijk leren op basis van voorbeelden; een heleboel foto’s van katten aan de computer tonen en zeggen dat het een kat is.

De computer lijkt dan heel slim als hij zulke complexe taken kan uitvoeren, maar dat heeft hij alleen maar geleerd doordat een mens hem opdracht gaf dat te leren. De essentie van haar verhaal is dat ook AI en ML alleen maar hulpmiddelen zijn, net als een hamer of zaag, die wij mensen kunnen gebruiken voor ons werk.

De impact van AI op mensen

Dat robotisering en AI een nog veel grotere impact gaan hebben dan we vandaag ‘pas’ zien werd in flink wat presentaties duidelijk. Voor BNP Paribas als bank vertaalde Constance Chalchat dit als volgt; “We spent over a century trying to turn people into robots, splitting roles into primary tasks and optimising them. Now that we have robots, we have to retrain humans in how to be humans, embrace creativity, complexity and empathy.” Volgens Chalchat moeten organisaties lef tonen om het hele business model om te gooien en mensen weer op hun unieke waarde in te zetten, want “To become less like robots than ever before, because we can never be better robots than robots”. Voor een bank waar veel administratieve handelingen nu door computers worden gedaan is deze verandering in volle gang.

BNP

Hoe wordt AI bij Philips HR ingezet

Als technologie bedrijf is Philips ook bij HR al vrij ver met het inzetten van moderne technologie. Henrik Ranzau Hansen, Global Head of HR Services & Solutions, vertelt hoe AI voor hem meer staat voor “Adaptive Intelligence”. Zij zetten bij HR onder andere de AI functionaliteiten in van Phenom People, Avature, Microsoft Teams, Textio (job post gender bias), Cornerstone OnDemand (recommended learning), ServiceNow (virtual agents) en Workday (augment, accelerate, assist). Door het gebruiken van deze drie uitgangspunten voor Adaptive Intelligence kun je met de AI ‘hype’ oplossingen van leveranciers prima zelf gaan experimenteren;

  1. Augments the people who use it
  2. Adapts to the context
  3. Is embedded in people’s workflows or daily environment

Zelf toepassen van AI in HR

De volgende stap is dan hoe je zelf AI in je eigen HR praktijk gaat toepassen. Over dit onderwerp gaven Ian Bailie en Soumyasanto Sen van myHRfuture een presentatie. Zoals veel presentaties bij UNLEASH begint ook deze met het snel veranderen van werk en zij hebben daar deze mens-machine vergelijking voor gemaakt.

myhrfuture_human_machine

Hierna vervolgt het verhaal met een probleem dat we bij HRTech Review ook tot missie hebben verklaard; het gebrek aan kennis over de techniek bij HR. Volgens onderzoek van HR.com dat zij gebruiken is 46% van de HR professionals het erover eens dat AI in 2023 in zeer grote mate door HR gebruikt moet worden. Toch heeft slechts 14% voldoende ‘verstand’ van AI. Bij myHRfuture hebben zij een online cursus van totaal bijna 2 uur om dit geheel onder de knie te krijgen.

Experimenteren

Het voordeel van veel van de AI toepassingen binnen HR is dat veel point solutions met AI vrij laagdrempelig te gebruiken zijn. Dat laat een ‘trial and error’ aanpak dus prima toe. Bepaal waar je grootste knelpunten met herhalende acties van HR professionals liggen en ga daar aan het experimenteren met AI. Als je weet wat goed werkt kun je het altijd later integreren met andere HRTech. En als de HRTech die je al in gebruik hebt AI mogelijkheden heeft kun je daar ook mee experimenteren natuurlijk.

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Hoe kunstmatig is de HRTech intelligentie, bij UNLEASH London?

UNLEASH primeur; Josh Bersin Academy

Josh BersinEen heel lang artikel wordt dit niet, want de informatie die we zagen was nog onder embargo. Omdat we graag de kennis over het gebruik van HRTech verder toegankelijk maken zullen we de ontwikkelingen voor jullie op de voet volgen.

Een leerplatform voor HR Professionals

De Josh Bersin Academy wordt een breed leerplatform voor alle HR professionals, dus niet alleen gaat het over HRTech, maar ook over allerlei andere HR onderwerpen zoals performance management, Agile organiseren, cultuur, gezondheid en duurzame inzetbaarheid. Maar vooral gaat het over de waarde van menselijk talent in deze tijden van steeds verdere digitalisering.

De Academy zal bestaan uit 3 hoofdonderdelen;

  1. Opleidingsprogramma’s
  2. Achtergrond informatie
  3. Wereldwijde community

In de sneak peak zagen we onder andere al Maarten van Beek van ING langskomen, die het boek ‘HR Impact – de kracht van vakmanschap‘ schreef, waar onder andere Josh Bersin een aanbeveling in schreef.

Weliswaar zit de Academy organisatie in de VS, toch heeft Josh Bersin een wereldwijde blik op het HR vakgebied en we verwachten dan ook voor Europa/Nederland voldoende relevante content. Bersin ging toch al de hele wereld over om te spreken op allerlei HR evenementen, nu neemt hij gewoon nog een filmploeg en redacteuren mee om de content voor de Academy te produceren.

Later meer!

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor UNLEASH primeur; Josh Bersin Academy

Weer 10 partners voor Demo_Day 2019, nu 30 namen bekend

RecruitmentTech2018_56-e1553508554130-696x435Heel veel demo’s

Demo_Day is hét event om je concreet te oriënteren op allerlei innovatieve HRTech oplossingen. Aan de hand van één-op-één demo’s, demo sessies en tech talks krijg je in een dagdeel een goed beeld van de mogelijkheden en vooral ook wat je er zelf mee zou kunnen bereiken.

Welke 3 Talent start-ups wil jij zien?

Maar liefst 6 start-ups op het gebied van Talent tooling binnen HRTech dingen mee naar één van de drie start-up spots bij de Recruitment+Talent Tech Demo_Day 2019. Het is nu aan jullie om te bepalen welke 3 van deze 6 start-ups te zien zijn op 6 juni in Utrecht. Het zijn partijen in verschillende Talent domeinen, van onboarding, coaching, opleiding tot functiewaardering.

 730x90_Start-up Pitch

10 nieuwe partijen bekend

De eerste twintig partijen zijn de voorbije weken al aangekondigd. Deze week worden de volgende 10 partijen aangekondigd. Dat zijn;

  1. Textkernel
  2. InGoedeBanen.nl
  3. UnderstandLing
  4. OnRecruit
  5. Carerix
  6. VONQ
  7. Recruitment Technologies
  8. Poolmanager/MyAmbassador
  9. Talmark
  10. Peddy

De teller staat dus inmiddels op 30 partijen. Omdat het vloeroppervlak dit jaar meer dan verdubbeld zijn er nog plekken vrij voor leveranciers van Talent Management tooling. Neem voor meer informatie contact met ons op.

Tot 31 mei voor slechts €65,- naar Demo_Day

Al ruim 250 deelnemers hebben zich aangemeld. Volg hun voorbeeld en kom ook ontdekken hoe en welke tools jouw Talent Management kunnen verbeteren. Aan de hand van demo’s, demosessies en tech talks kun je je oriënteren én tooling uitproberen. Wees er snel bij, want tot 31 mei 2019 meld je je aan voor slechts €65,-!

Geplaatst in Markt | Reacties uitgeschakeld voor Weer 10 partners voor Demo_Day 2019, nu 30 namen bekend

From know it all, to learn it all

MS_1Continue leren

Microsoft heeft intern een verandering doorgemaakt, de growth mindset binnen Microsoft houdt in dat er gewerkt en ontwikkeld word vanuit de gedachte dat mensen onderdeel zijn van een team, waarin fouten maken mag en we elkaar helpen. Data wordt gebruikt om de ervaring te verbeteren. Waarom zou je lang in de rij staan voor koffie als er ook een tweede koffie corner open kan. Deze mindset past in onze tijd van krapte op de arbeidsmarkt, snelle technologische veranderingen en het feit dat mensen sneller moeten leren.

MS_2De verwachting is dat je in de toekomst zeker 15 beroepen uitoefent tot je met pensioen gaat, als je al met pensioen gaan. Robots zullen veel banen gaan overnemen in de komende jaren. Zeker 50 procent van de banen valt in dit risico gebied de komende 20 jaar. Dit houdt in dat wij onze mindset moeten veranderen naar continu leren.

De rol van techniek

De digitale transformatie is gaande. De ontwikkelingen zullen steeds sneller gaan door Artificial Intelligence(AI), Internet of things (IOT), mixed reality, blockchain en kwantumcomputers. De cloud is hierin een hulpmiddel, niet de bestemming, die de versnelling en wereldwijde toegankelijkheid vergroot.

Microsoft Office365, Teams en Azure zijn de sleutels om in het (hoger) onderwijs te helpen met leren. Denk bijvoorbeeld aan:

  • live streaming & ondertiteling & vertaling, je kunt overal je college volgen en mensen met gehoorproblemen hebben hier baat bij of iemand die overdag werkt;
  • aantekeningen van de docent zijn direct beschikbaar, je hoeft niet meer mee te schrijven;
  • vragen stel je direct via chat op bijvoorbeeld je telefoon, er ontstaat zo een andere interactie met elkaar;
  • de combinatie met al bestaande toepassingen zoals een assessment kun je de ontwikkeling van harde en zachte skills ondersteunen;
  • in combinatie met bots en AI ontvangt de student op maat advies over zijn leerstof.

MS_3De gedachte bij Microsoft is dat er marktplaatsen met partners ontstaan. Deze partners ontwikkelen met elkaar een onderwijs ecosysteem. Het is niet zozeer het doel om iets nieuws te ontwikkelen, maar om de bestaande toepassingen zo te gebruiken om het beter te maken. De student staat centraal in deze ontwikkeling. Twee universiteiten gaven inspirerende presentaties. Een voorbeeld hiervan is dat studenten het prettig vinden dat ze ondersteund worden met een bericht over wat ze moesten leren. Of docenten maken onderweg een foto van een constructie, delen deze en dat word de lesstof. Boeken worden vervangen door digitale documenten. Docenten zijn enthousiast door deze nieuwe manier van lesgeven.

Employee experience in a modern workplace

Naast het aanpassen van de manier van lesgeven kijken we ook naar de fysieke werkomgeving. Het gaat ook daar om de gebruikers ervaring. Gebruik de beschikbare data om de werkplek beter in te richten. Zorg voor veel ruimtes waar je kunt zitten en werken, zelfs buiten. Bij Microsoft wordt de boomhut veel gebruikt. Je zit buiten in de natuur met toegang tot het netwerk.

Andere simpele opties die goed werken zijn verschuifbare muren. Denk al vooruit als je nu een parkeerplaats bouwt dan kan het zo zijn dat deze in de toekomst voor andere doeleinden wordt gebruikt. Neem dit nu al mee in je ontwerp. Door in de werkplek een experience neer te zetten creëer je je eigen identiteit als instelling.

Van “AI versus Humanity”

MS_4AI zal steeds meer ingezet worden binnen het onderwijs en voor verschillende doelen. Enerzijds om meer werkzaamheden te automatiseren, maar vooral ook door meer te kunnen personaliseren en te innoveren. Tentamens maken en nakijken zijn voorbeelden van de automatisering. Om werkelijk tot innovatie te komen gebruik Microsoft vier verschillende volwassenheid niveaus;

  • Je start met een plan voor je data, hoe kom je aan je data om de verbeteringen door te voeren die je voor ogen hebt;
  • Als je dit niveau hebt bereikt ga je aan de slag met een plan voor digitalisering binnen je organisatie. Een voorbeeld hiervan is een online reader;
  • Waarna een fase volgt van optimalisatie van het inzetten van digitale middelen, waarbij je profiteert van een positieve impact op de cultuur. Een voorbeeld hiervan is een zaal die vrijkomt als de personen hem verlaten;
  • Het hoogste niveau is als het hele businessmodel o.b.v. AI draait. Er ontstaat in feite een nieuw bedrijf dat heel anders wordt aangestuurd. Een voorbeeld hiervan is dat een salesmanager vooraf weet welk product past bij de klant als hij belt. Zo bied je het juiste product op het juiste moment aan. Dit betekent dat je je strategie hierop gaat aanpassen.

Naar “AI + Humanity”

MS_5Onderzoek in Europa toont aan dat de meeste organisaties in niveau 1 en 2 zitten. Bedrijven zullen zich gaan ontwikkelen naar Data driven en Human centered. Zorg dat je richtlijnen en beleid opstelt maar ook aanpast na ervaringen over het gebruik van AI. Stel jezelf steeds de vraag, wie heeft er baat bij de data? Als we steeds de user in de gaten houden dan komen we tot een goede balans.

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor From know it all, to learn it all