"Navigeren door het HRTech-landschap."
SLUIT MENU

Focus L&D op deze 3 skills categorieën

Drie categorieën voor de 21ste eeuw

De vaardigheden van de 21ste eeuw kunnen worden onderverdeeld in drie categorieën: leervaardigheden, leesvaardigheid en levensvaardigheden.

1. Leervaardigheden

Deze vaardigheden benadrukken de mentale processen die nodig zijn om zich aan te passen aan (en te bloeien in) uitdagende, snel veranderende werkomgevingen. Leervaardigheden zijn ook de universele vaardigheden die u in bijna elke moderne werkomgeving nodig hebt. 

Kritisch en creatief denken, samenwerken en communiceren behoren allemaal tot deze categorie. Kritisch en creatief denken dwingt je om bepaalde zaken en routines vanuit een ander perspectief te bekijken, wat vaak resulteert in originele en slimme oplossingen. Communicatie en samenwerking bevorderen de uitwisseling van ideeën en maken compromissen mogelijk. Het resultaat? Een 360 graden beeld dat processen, oplossingen en productideeën vanuit alle mogelijke invalshoeken bekijkt.

Blog57_Image1-1000x351

2. Leesvaardigheden

Leesvaardigheden bieden medewerkers een gedegen theoretische basis. Ze stellen professionals in staat om belangrijke informatie uit de datahopen van het informatietijdperk te vinden, te begrijpen en te analyseren.

Feiten, grafieken en statistieken tot op de bodem uitzoeken? Begrijpt u hoe informatie wordt gepubliceerd? Je weg vinden in het moderne, zeer diverse medialandschap? Betrouwbare informatie onderscheiden van nepnieuws? U kunt het allemaal doen met geletterdheid, zoals informatievaardigheden, mediawijsheid en computationeel denken.

3. Levensvaardigheden

Levensvaardigheden hebben zowel een professionele als een persoonlijke component.

Je persoonlijkheid bepaalt bijvoorbeeld voor een groot deel of je een goede leider bent. Kenmerken zoals flexibiliteit, zelfregulerend vermogen en de kunst om goed te functioneren in een divers team zijn direct gerelateerd aan het karakter en de sociale vaardigheden van het individu.

Levensvaardigheden leven daarom op het kruispunt tussen harde en zachte vaardigheden.

Vaardigheden visualiseren

Als organisatie wil je weten of je alle skills van de 21 eeuw aan boord hebt. Je komt er snel achter door de vaardigheden van je medewerkers te visualiseren. Gelukkig heeft de informatiemaatschappij ook bruikbare instrumenten geproduceerd om de vaardigheden van werknemers te visualiseren!

De skills matrix is een goed voorbeeld; een schematisch overzicht van de vaardigheden en/of competenties van een medewerker. De voordelen?

  • Een overzicht van de mogelijkheden en beperkingen van uw mensen.
  • U ziet of uw organisatie een vaardigheidskloof heeft om op te lossen.
  • Werving wordt eenvoudiger en gerichter.
  • In een mum van tijd stelt u de juiste projectteams samen.

U kunt de matrices in Excel bouwen en onderhouden. De keerzijde is dat Excel erg tijdrovend en arbeidsintensief is. Bovendien is Excel complex en vatbaar voor menselijke fouten. AG5-software is beter afgestemd op het informatietijdperk van vandaag. AG5 vervangt al die losse Excel-sheets door één centrale online omgeving in de cloud. Hiermee kunt u lees- en schrijfautorisaties beheren voor elke individuele medewerker, team of afdeling. Bovendien kunt u de informatie in realtime en vanaf elk werkstation invoeren en bijwerken.

Dit artikel is een verkorte vertaling van dit blog oprichter Rick van Echtelt van AG5.

{cta_arena kop=”Whitepaper: Hoe kies je een tool?” tekst=”Ben jij op zoek naar geschikte #HRTech tools, maar weet je niet waar te beginnen? Ontdek hoe je de juiste tool selecteert met dit whitepaper.” knop=”Whitepaper downloaden” link=”https://www.hrtechreview.nl/index.php?page=kennisbank&kid=164″ plaatje=”/uploads/Kennisbank/robotje_nieuwsbrief%20150×150.gif” ctaclass=”cta_whitepaper”}

De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl