"Navigeren door het HRTech-landschap."
SLUIT MENU

#LearningTech is een oerwoud van losse platformen en systemen

Bij het NextLearning event in Den Bosch spraken Marcel de Leeuwe en Alex van der Linden over het oerwoud aan tools die de laatste decennia in de L&D hoek is ontstaan. Centraal staat de vraag wat hier nodig is om in dat oerwoud door de bomen ook het bos te gaan zien, en zo te kunnen werken aan een #LearningTech ecosysteem in balans. 

Hoe groeit zo’n bos?

De sprekers nemen ons eerst mee in hoe zo’n bos aan learning tools typisch ontstaat bij een organisatie. Naarmate het L&D team volwassener wordt in hun dienstverlening neemt ook het aantal tools toe en groeit het bos. Ze zien daarin de volgende fasen:
  1. Behoefte aan vastleggen van gevolgde training en behaalde certificaten in een LMS. Een belangrijke randvoorwaarde hier is om direct een koppeling met het Core HR systeem te realiseren, zodat altijd het up to date medewerkers bestand in het LMS aanwezig is
  2. Naast klassikale en eLearning trainingen in het LMS is er behoefte aan een bredere Leeromgeving, die ook andere vormen van leren ondersteund, van blended learning tot social learning in groepen
  3. Nadat hiervoor standaard en maatwerk learning vooral werd ingekocht ontstaat nu de behoefte om zelf content te produceren. De eerste content creatie tools worden in gebruik genomen.
  4. Voor het continue up to date houden van reeds behaalde certificaten en andere tussentijdse leermomenten worden micro-learning tools toegevoegd in het bos
  5. In dit steeds vollere bos is het ondertussen tijd om de tools en de geconsumeerde learnings te kunnen alignen. Daar kun je nieuwe tools als een LRS, Learning Record Storeinzetten als centrale toegang en registratie van alle learnings.

learning ecosysteem

Een Learning ecosysteem

De wildgroei aan losse tools heeft functioneel een logica, voor eindgebruikers levert het een oerwoud op waar ze de weg kwijt raken. De mentimeter met de zaal levert al op dat 47% tussen 11-30 verschillende learning tools gebruikt. Bij KLM heeft Van der Linden al 65 verschillende tools op zijn lijstje staan.
Waardoor ontstaat die complexiteit en veelheid aan tools dan? Daar zijn allerlei redenen voor zoals een toenemende digitalisering van de gehele organisatie, technische mogelijkheden, door de zeker in Nederland ook al voor corona grote mate van remote werken, door compliancy eisen op certificaten, wetgeving zoals de AVG en de behoefte aan meer en meer on the job learning van de medewerkers. In feite maakt digitalisering het mogelijk om ook met de 70% en de 20% te richten in de aloude wijsheid van de 70-20-10 regel in L&D.

Case study: Care team van KLM wereldwijd

Een voorbeeld van zo’n learning eco systeem komt via het Care team bij de KLM. Dit is een wereldwijd team van vrijwilligers die worden ingezet op het moment dat er ergens op de wereld met een KLM toestel een ramp gebeurd. Zij verlenen bijstand aan slachtoffers en hebben contact met getroffen families. Het doet een beetje denken aan de presentatie later in de middag van André Kuipers, er is noodzaak tot training, voor ramp scenario’s die je eigenlijk nooit zou willen meemaken.
20200915_094054
 
Het opgezette learning ecosysteem bestaat nu uit een LMS voor de centrale ‘aansturing’ van de onderliggende tools, Single Sign On toegang tot Moodle met een push van de Moodle app. Hier zijn via video simulaties eerst realistitsche situaties te zien, die hierna door zelf video’s op te nemen ook online geoefend kunnen worden door de deelnemers. Op deze manier kunnen ook makkelijk updates in procedures en nieuwe risico situaties wereldwijd verspreid worden. Pas als laatste stap is er nog aanvullende klassikale training voor de puntjes op de i.

{cta_arena kop=”Het laatste #HRTech nieuws in je inbox?” tekst=”Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang gratis het whitepaper: Hoe kies je de best passende tool uit de zee van #HRTech aanbieders? ” knop=”Nu inschrijven” link=”https://hrtechreview.us17.list-manage.com/subscribe/post?u=a3935ee4a0635aae9d9125d30&id=786c33c9b9″ plaatje=”/uploads/Kennisbank/robotje_nieuwsbrief%20150×150.gif” ctaclass=”cta_nieuwsbrief”}

De vijf tips voor een goed werkend Learning ecosysteem

Van der Linden en De Leeuwe sluiten af met vijf tips voor het inrichten van een goed werkend Learning ecosysteem:
  1. Denk in waarde voor de organisatie, niet in technologie
  2. Breng de learner / employee journey in kaart
  3. Zoek naar relevante data en inzichten en bevraag je organisatie
  4. Gebruik technologie standaarden (xAPI, LTI…)
  5. Zoek de verbinding tussen systemen, data en leveranciers
Dat Learning tools een wereld op zich zijn is wel gebleken tijdens dit event. Ook hier is koppelen voor de leveranciers en klanten de enige manier om uiteindelijk een goede employee journey te bieden.
Mark is HR projectleider en adviseur om te groeien naar Total Talent Management.