Redactie 21 april 2022 0 reacties Print De grote trends op de (metaverse) werkvloer van 2022 volgens Microsoft De “metaverse”, oftewel een virtuele wereld die momenteel wordt aangedreven door toonaangevende sociale media- en softwaregiganten als Facebook, Apple en Microsoft, is de werkvloer van de toekomst. Dat blijkt uit de 2022 Work Trends Index van Microsoft, op basis waarvan HRExecutive een kijk heeft genomen naar de uitdagingen die HR te wachten staan. Met name jongere werkenden zijn er namelijk klaar voor om deze vorm van technologie te gebruiken voor bijvoorbeeld vergaderingen. Volgens Microsoft verwacht 51 procent van Gen Z en 48 procent van de millennials in de komende twee jaar een deel van hun werk in de metaverse uit te voeren. Een kleine meerderheid van de werkenden zegt het komende jaar open te staan voor het gebruik van digitale, immersieve ruimtes in de metaverse voor vergaderingen of samenwerkingen tussen teams, terwijl 47 procent van de werkenden bereid is om in hetzelfde tijdsbestek een avatar te adopteren om zichzelf te vertegenwoordigen in virtuele vergaderingen. Metaverse als extra ruimte voor werk Volgens Jared Spataro, Microsoft’s corporate vice president Modern Work, is de metaverse als “een extra ruimte” voor werk. Na twee jaar waarin veel werkenden al hun werk in een digitale ruimte doen, is de metaverse nog een hulpmiddel, zegt Spataro, die verder aankondigde dat de metaverse dit jaar geïntroduceerd zal worden in Microsoft Teams. Hoewel hij erkent dat niet iedereen het idee zal omarmen, zegt hij dat de tools een belangrijke rol spelen bij het stimuleren van inclusiviteit, toegankelijkheid, samenwerking en het makkelijker maken van thuiswerken. Iemand die onderweg is, aan het lunchen is of omringd wordt door spelende kinderen, om maar een paar voorbeelden te noemen, kan met zijn avatar deelnemen aan een vergadering. De avatars zullen aanpasbaar zijn en worden aangestuurd door AI om subtiele bewegingen en gebaren weer te geven op basis van je stem en acties. Ze zullen ook gesprekken vertalen om teams met elkaar te verbinden en een digitaal whiteboard bieden waarop collega’s kunnen samenwerken. Uitdagingen voor de HR De metaverse is een ingrijpende verandering ten opzichte van de videovergaderingen die HR-leiders en werkenden vandaag de dag kennen. “Leiders moeten overwegen hoe opkomende technologieën zoals de metaverse en AI de samenwerking kunnen verbeteren en co-creatie en creativiteit kunnen faciliteren”, schrijft Microsoft in zijn onderzoek, dat onder tienduizenden mensen in ruim dertig landen is uitgevoerd. Volgens het rapport staan managers al onder druk nu werkenden steeds sneller een organisatie verlaten, zeker omdat managers vaak de schuld van deze uittocht krijgen. “Managers voelen zich klemgezet tussen de directie en verwachtingen van werkenden”, schrijft Microsoft. Zo zegt 74 procent van de managers niet de invloed of de middelen te hebben om veranderingen voor werkenden teweeg te brengen. “De afgelopen twee jaar hebben ons geleerd dat cultuur staat of valt met managers. Maar velen voelen zich machteloos om verandering voor hun team te bewerkstelligen”, aldus het techbedrijf. Terwijl, met name op het gebied van thuiswerken, er behoorlijk wat verandering wordt verwacht. Thuiswerken 2020 versus 2022 Uit het rapport van Microsoft blijkt dat 50 procent van de ondervraagde organisaties voltijds, fysieke aanwezigheid verplicht stelt of van plan is dat het komende jaar te doen. Dit percentage springt omhoog voor productieorganisaties (55 procent), detailhandel (54 procent) en consumentengoederenorganisaties (53 procent). Tegelijkertijd zegt meer dan de helft van de werkenden dat ze in 2022 meer op afstand zullen gaan werken. En het aantal banen waarin dit mogelijk is, neemt enorm toe. LinkedIn ontdekte bijvoorbeeld dat 1 op 67 banen in de VS in maart 2020 de mogelijkheid bood om op afstand te werken; vandaag is dat aantal ongeveer 1 op 7. Bovendien worden deze banen 2,6 keer meer bekeken en trekken ze bijna drie keer meer sollicitanten aan in vergelijking met banen die uitsluitend op locatie worden aangeboden. Uiteindelijk moeten leiders ervoor zorgen dat het naar kantoor gaan het reizen waard is, aldus Spataro van Microsoft. “Dit is een moment voor leiders om echt waarde te creëren. Wat we daarmee bedoelen is dat leiders, vooral die 50 procent die zegt: ‘We gaan terug naar kantoor’, echt moeten bedenken: waarom gaan we terug naar kantoor? Wat is de rol van die fysieke ruimte?” Niet zonder reden naar kantoor Na twee jaar in een hybride wereld te hebben gewerkt, zeggen werkenden dat ze een concrete reden nodig hebben om naar kantoor te komen. Uit het rapport blijkt dat 38 procent van de hybride werkenden zegt dat hun grootste uitdaging is te weten wanneer en waarom ze naar kantoor moeten komen. Maar slechts 28 procent van de organisaties heeft teamafspraken gemaakt om de nieuwe werknormen duidelijk vast te leggen. Om werkenden het kantoor te laten zien als een nuttige plek voor hun carrière, is volgens de auteurs “radicale doelbewustheid” nodig. “Experimenteer met ’teamdinsdagen’ of persoonlijke kantooruren tussen 12.00 en 14.00 uur, twee dagen per week. Overweeg periodieke samenkomsten die collega’s betrekken die verder weg wonen”, schrijven ze. “Het belangrijkste is dat managers hun werkenden duidelijke richtlijnen geven terwijl ze experimenteren en leren wat werkt voor de organisatie.” innovatie, onderzoek Print Over de auteur Over Redactie De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl Bekijk alle berichten van Redactie