"Navigeren door het HRTech-landschap."
SLUIT MENU

Diploma’s eisen bij sollicitanten: IBM en Google doen het anders

Diploma’s eisen bij sollicitanten IBM en Google doen het anders

Dat diploma’s als graadmeter van kwaliteit steeds meer verleden tijd worden, schrijft HRExecutive in een artikel, waar managers van toonaangevende organisaties zoals IBM en Google worden geïnterviewd over deze trend. Een voorbeeld:

Tony was een jongeman die in veel opzichten symbool stond voor de Amerikaanse beroepsbevolking onder de 30 jaar. Als onderdeel van de 63 procent van de Amerikaanse jongeren die stopt met studeren voordat ze een diploma hebben behaald, nam Tony een baan als barista. Hij ging werken in een koffiebar die onderdeel was van het kantoor van een toonaangevend hightechbedrijf, IBM.

“Hij sprak met een van de IBM-ers en vroeg of hij hem wilde begeleiden,” herinnert Kelli Jordan, directeur van IBM Career, Skills and Performance zich. “Dus je vond ze elke middag in de koffiebar, werkend aan verschillende computerwetenschappen en coderingsproblemen.”

New Collar Initiative

Tony, die ook een computeropleiding volgde op een school in de buurt, had geluk. Onder leiding van Jordan had IBM net een programma gelanceerd, het New Collar Initiative, dat erop gericht was geschoolde arbeidskrachten zonder universitair diploma te identificeren en op te leiden. Het programma was ontworpen met kandidaten als Tony in gedachten. Hij sloot zich in 2018 aan bij de tweede generatie van het leerprogramma, en tegenwoordig is de voormalige barista een fulltime softwareontwikkelaar.

Dit is een voorbeeld van een nieuwe ontwikkeling op de arbeidsmarkt. Die zou tegelijkertijd de sollicitatieprocessen van organisaties radicaal kunne veranderen en de diversiteit bij deze organisaties kunnen vergroten. Het gaat erom dat er minder wordt gekeken naar volledig afgeronde, (universitaire) diploma’s en meer naar certificaten van kortere, gerichte opleidingen rond specifieke vaardigheden.

Lees ook: “Kevin Wheeler over diploma inflatie en de onlogische zoektocht naar de zogenaamde “A – players“.

De “skills-first”-aanpak

De “skills-first”-aanpak is ontstaan nadat organisaties zich realiseerden dat de sterke koppeling tussen opleidingsniveau en werkgelegenheid niet de meest inclusieve wervingsmethode was,” zegt Kelli Jordan van IBM.

IBM was een van de eerste organisaties die vijf jaar geleden begon met het schrappen van diploma-eisen voor belangrijke banen. Bijna twee derde van de Amerikanen heeft geen diploma, “dus als je dat eist in je vacatureteksten, sluit je automatisch een groot deel van de bevolking uit die misschien wel de kwalificaties heeft”, aldus Jordan.

Grote technologiefirma’s als Google, Apple en Tesla hadden al eerder het idee om af te stappen van het eisen van (universitaire) diploma’s bij sollicitatieprocessen. Dar gebeurde toen twee grote schokgolven de arbeidsmarkt in 2020 troffen. De pandemie – die de dynamiek van aannemen en behoud van personeel radicaal veranderde, waarbij werkzoekenden steeds meer op afstand gingen werken – en een nieuwe zoektocht naar diversiteit dankzij de Black Lives Matters-beweging die ontstond na de dood van George Floyd.

Ambities op gebied van diversiteit en gelijkheid

Volgens veel HR-leiders zou een andere kijk op diploma’s zowel de pool van geschoolde sollicitanten kunnen vergroten als organisaties kunnen helpen ambitieuzere doelen te bereiken op het gebied van diversiteit en gelijkheid.

Door af te rekenen met het diplomasysteem, ontstond een kleine golf van startende ondernemingen – vaak voortbouwend op de snelle ontwikkeling in online-leertechnologie – gericht op vaardigheidscursussen.

Sindsdien groeit de markt voor deze certificaten. Maar liefst 40 procent van de werkende volwassenen heeft nu een certificaat voor niet-universiteitsgebonden vaardigheden. Experts verwachten dat universiteiten in deze trend zullen meegaan en korte, goedkopere cursussen gaan aanbieden. Dat niet alleen omdat organisaties hier meer waarde aan hechten maar ook omdat, met name in de VS, veel mensen moeite hebben de kosten van een vierjarige opleiding te betalen.

Een plek voor iedereen bij Google

De grote betrokkenheid van hightechorganisaties als Google helpt mee met het stuwen van deze nieuwe trend. Al enige tijd zoekt Google naar kandidaten die geen diploma’s hebben van een universiteit.

Volgens Brendan Castle, vice-president van Google Recruiting, zijn de ideeën van de organisatie over het opbouwen van het personeelsbestand in de loop van twee decennia geëvolueerd. “In het begin lag onze focus op het vinden van iedereen met de juiste technische vaardigheden om de klus te klaren”, aldus Castle. “Het doel was om snel personeel aan te nemen om een personeelsbestand op te bouwen. Nu, 20 jaar later, zijn onze processen geëvolueerd om ervoor te zorgen dat we het juiste personeelsbestand opbouwen, met mensen die representatief zijn voor iedereen die onze producten gebruikt.” Zo heeft Google de eis van een universitair diploma voor de meeste vacatures laten vallen en andere factoren, zoals relevante ervaring, juist belangrijker gemaakt.

Toen de organisatie moeite had bij het werven van kandidaten voor IT-functies, ging ze samenwerken met een non-profitorganisatie genaamd Year Up. Samen zetten ze opleidingsprogramma op gebaseerd op dat zich richtte op kansarme jongeren. Begin 2022 had het programma al zo’n 50.000 afgestudeerden opgeleid in domeinen zoals data-analyse, toen Google aankondigde dat het programma verder uitgebreid zou worden.

Google hoopt daarnaast het programma zelfvoorzienend te maken. Daartoe wil het bedrijf renteloze leningen verstrekken. Die hoeven alleen terugbetaald te worden als de certificaathouders een baan krijgen waarmee ze meer dan 40.000 dollar verdienen.

Weg met “White collar”, tijd voor “New collar”

Sinds mei 2020, toen George Floyd omkwam bij een arrestatie en de wereldwijde BLM-beweging meer gelijkheid eiste, is er ook sprake van een omslag in het bedrijfsleven. Zo vond Kenneth Frazier – CEO van het farmaceutische bedrijf Merck en een van de weinige zwarte CEO’s in de lijst van Fortune 500-bedrijven – dat het afschaffen van de universiteitsdiploma’s bij sollicitatieprocessen de deur zou kunnen openen voor meer zwarte werkenden, om zo ongelijkheid op de arbeidsmarkt te bestrijden.

“Alleen omdat mensen vroeg in hun leven geen kans hebben gekregen, betekent het niet dat ze geen echte bijdrage aan je organisatie kunnen leveren”, zei Frazier tijdens een toespraak op de Wall Street Journal’s CEO Council Summit. Frazier is momenteel medevoorzitter van een nieuw initiatief, de OneTen Coalition, waarbij 35 organisaties hebben toegezegd in de komende tien jaar een miljoen zwarte Amerikanen in dienst te nemen, inclusief degenen die niet de kans hebben gekregen een vierjarig diploma te halen. De coalitie is van plan samen te werken met scholen en organisaties die kortere vaardigheidstrainingen aanbieden.

Diversiteit in perspectieven belangrijk voor #HRtech

De zoektocht naar een breder soort diversiteit in het personeelsbestand was voor IBM de reden dat in 2017 het New Collar-initiatief werd gelanceerd, zegt Kelli Jordan. Het gaat hierbij niet alleen over raciale gelijkheid, maar ook over een breder scala aan perspectieven en levenservaringen. “Diverse perspectieven zijn belangrijk als je nadenkt over technologie”, aldus Jordan. “Wanneer je een project bouwt met een homogeen team, denk je niet aan al die perspectieven. Je denkt niet na over hoe iemand kan binnenkomen en je product kan hacken, of hoe je aan de behoeften van alle consumenten kan voldoen.”

Volgens Jordan is samenwerking tussen HR-leiders van cruciaal belang om “de skills-first-benadering” verder te verspreiden. Ze moedigt leidinggevenden aan om zich aan te sluiten bij beginnende allianties zoals de OneTen Coalition, waarin CEO’s samen zoeken naar mogelijkheden om hun talentpool diverser te maken. “Het feit dat zoveel mensen praten over het aannemen van personeel en het concept van de “New Collar”, maakt het voor een organisatie veel gemakkelijker om deze weg in te slaan dan vijf jaar geleden”, zegt ze.

De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl