"Navigeren door het HRTech-landschap."
SLUIT MENU

Door slechte tools op het werk zou 25% hun baan op willen zeggen

Dé vijf HRTech trends voor 2022

Dat werkenden bereid zijn hun baan op te zeggen als de software en tools niet op orde zijn, blijkt uit een artikel op HCM Technology Report, dat aantoont dat een kwart van alle werkenden weg wil bij zijn of haar organisatie als de hardware en software tools achterblijven.

Leidinggevenden hebben de neiging zich te concentreren op de productiviteit van hun werkenden, dat daarmee hun grootste prioriteit heeft. Gebieden zoals werkcultuur en medewerkerstevredenheid komen lager op de lijst. In een recent onderzoek van Ivanti werden 4.510 kantoormedewerkers en 1.609 IT-professionals in de VS, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Nederland, België, Spanje, Zweden en Australië bevraagd.

Daarin werd dit bevestigd: 62 procent van de managers geeft prioriteit aan winstgevendheid boven werknemerservaring. Dit heeft verstrekkende gevolgen. Bijvoorbeeld, naarmate de werknemerservaring lager op de agenda van managers komt te staan, gaan ook IT-leiders het als minder belangrijk beschouwen: bij de selectie van nieuwe tools beschouwt tegenwoordig slechts 21 procent van de IT-leiders de gebruikerservaring als hun belangrijkste prioriteit.

Digitale gebruikerservaring is de sleutel

Dat is jammer. “Zorgen voor positieve digitale ervaringen van werkenden is de nieuwe hoeksteen van moderne bedrijfs-IT-beheer,” zegt Steve Brasen, onderzoeksdirecteur bij Enterprise Management Associates. Het verbeteren van de productiviteit van werkenden helpt bij het aantrekken en behouden van talent, versnelt de bedrijfsflexibiliteit en het concurrentievermogen, verlaagt de operationele kosten en stimuleert organisatorisch succes en winstgevendheid, zegt hij. “Inzicht in een goede digitale werknemerservaring is de sleutel tot het aanpassen van interne tools om de unieke omgeving van elke organisatie te ondersteunen.”

Hoewel innovatie wordt gezien als de drijvende kracht achter hybride werken, ervaren veel organisaties nog steeds grote uitdagingen bij de adoptie ervan, aldus Ivanti. Kantoormedewerkers zeggen dat te veel e-mails of chatberichten (28 procent), een gebrek aan contact met collega’s (27 procent) en software die niet goed werkt (23 procent) de grootste obstakels zijn. Maar ondanks deze uitdagingen en de scepsis van leidinggevenden zijn alle groepen van mening dat ze productiever zijn wanneer ze gebruik maken van hybride werkvormen.

Dergelijke cijfers benadrukken het feit dat niet zozeer de plaats van het werk van invloed is op de productiviteit, maar de ervaring die mensen hebben bij de interactie met bedrijfstooling. “Hoe werkenden omgaan met technologie in hun werk en hun tevredenheid over die ervaring houdt direct verband met het succes en de waarde die zij leveren aan de organisatie”, zegt Ivanti CEO Jeff Abbott. “De digitale werknemerservaring zou een prioriteit moeten zijn op directieniveau.”

Prioriteiten

Prioriteit of niet, werkenden zijn maar weinig enthousiast over de technologie die hun organisatie hen biedt om mee te werken, een opvallende hobbel op de weg naar remote en hybride werken. Een van de grootste uitdagingen die moet worden opgelost: de houding van het management.

Bijna de helft van alle werkenden, 49 procent, is gefrustreerd vanwege de technologie en tools die hun werkgever hen ter beschikking stelt, aldus Ivanti. Daarnaast gelooft 64 procent dat interactie met technologie een directe impact heeft op het moreel. Het is zelfs zo dat 26 procent van de werkenden overweegt hun baan op te zeggen omdat de geschikte technologie op werk ontbreekt. Zo’n 42 procent heeft eigen geld uitgegeven om hun technologie te upgraden, en 65 procent gelooft dat ze productiever zouden zijn als ze betere technologie zouden kunnen gebruiken.

Bron: The 2022 Everywhere Workplace Report

De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl