"Navigeren door het HRTech-landschap."
SLUIT MENU

Om- en bijscholing cruciaal: Tijdgebrek en hoge kosten als obstakels

Krapte op de arbeidsmarkt en snelle technologische veranderingen vragen om wendbare teams. Toch stelt ruim een derde van de Nederlanders het leren uit door tijdgebrek, blijkt uit onderzoek van Flowsparks. HR-professionals spelen nu een sleutelrol: hoe maak je leren toegankelijk, motiverend én vanzelfsprekend op de werkvloer?

Door krapte op de arbeidsmarkt en technologische ontwikkelingen is om- en bijscholing ontzettend belangrijk. Toch stelt 35 procent van de Nederlanders het volgen van een opleiding of cursus uit door een gebrek aan tijd. Dit blijkt uit onderzoek van Flowsparks, uitgevoerd door onderzoeksbureau Multiscope onder 1.013 Nederlanders. Flowsparks is leverancier van e-learningsoftware, dat Nederlanders ondervroeg over hun leergedrag.

Een avondcursus volgen of een online training: veel mensen lukt het niet door een gebrek aan tijd. 34 procent geeft aan het een uitdaging te vinden om leren te combineren met (vrijwilligers)werk of privéleven. Ook vindt 28 procent het lastig om gemotiveerd te blijven tijdens een cursus of training, terwijl zij wel aangeven graag nieuwe vaardigheden te willen ontwikkelen.

Hoge kosten grootste drempel

Niet alleen tijdgebrek of een korte spanningsboog, maar ook hoge kosten houden mensen tegen om een cursus te volgen. Bijna de helft (47 procent) geeft aan meer te willen leren, maar vindt cursussen en e-learning vaak te duur. Voor een kleine groep speelt ook een gebrek aan intrinsieke motivatie mee: 18 procent zegt niet altijd het nut in te zien van omscholing of het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden.

Leervoorkeuren: korte lessen populair

Uit het onderzoek komen de volgende inzichten naar voren over leergedrag en -voorkeuren van Nederlanders:

  • 54% leert het liefst via korte lessen (minder dan 30 minuten)
  • 43% merkt sneller afgeleid te zijn op hun telefoon dan op de laptop of computer
  • 48% leert het liefst door naar uitleg te luisteren of te kijken (bijvoorbeeld via video of podcast)
  • 70% vindt het prettig om direct feedback te krijgen tijdens het leren
  • 72% leert het liefst aan de hand van praktijkvoorbeelden of casussen

Behoefte aan training in AI-vaardigheden

Om- en bijscholing zijn echter onmisbaar voor een gezonde arbeidsmarkt, zeker nu personeelsgebrek en technologische ontwikkelingen om aanpassingsvermogen vragen. Het onderzoek laat zien dat veel mensen dit beseffen: zo heeft 41 procent interesse om meer uitleg of een cursus te krijgen over het gebruik van AI.

Hoe krijgen we Nederland (meer) aan het leren?

Hoe stimuleer je als werkgever dat medewerkers blijven leren, wanneer tijdgebrek een drempel is? Volgens Christophe Jacobs, didactisch expert bij Flowsparks, ligt het antwoord in microlearning, interactieve leervormen en een sterke leercultuur. “Door trainingen op te delen in korte, behapbare modules en gebruik te maken van interactieve elementen, is het voor mensen makkelijker om gemotiveerd te blijven. Dit vraagt om een innovatieve aanpak van de L&D-afdeling, maar ook om een investering in de leercultuur. In een organisatie met een sterke leercultuur is tijdgebrek minder een obstakel, omdat leren vanzelfsprekend onderdeel is van het werk. Bovendien vergroot een sterke leercultuur de motivatie om te leren, doordat medewerkers duidelijk zien wat het hen oplevert.”