"Navigeren door het HRTech-landschap."
SLUIT MENU

5 aandachtspunten voordat je met AI-agents aan de slag gaat

AI-agents zijn niet zomaar technologie. Als HR moet je daarom wel over een aantal zaken nadenken voordat je AI-agenten inzet in de organisatie.

AI-agents zijn in opmars op de werkvloer, we schreven er al eerder over. Maar voordat je als organisatie aan de slag gaat met deze digitale ‘werknemers’, zul je over een aantal dingen na moeten denken.

Scott Schmidt, Global Deputy Talent Leader bij EY, geeft op de website van HR Executive vijf aandachtspunten voor HR, voordat in de organisatie met AI-agenten gewerkt gaat worden. 

Volgens Schmidt zijn de grootste AI-uitdagingen op de werkvloer niet technisch van aard, maar gaat het om managementuitdagingen. En volgens hem zijn HR-afdelingen daar niet goed op voorbereid. Wanneer AI-agents worden ingezet, kan AI niet langer gezien worden als een nuttige tool, maar moet AI gezien worden als onderdeel van de workforce. Dit vereist dat HR-managers de gebruikelijke aannames over hoe het werk wordt gedaan, opzij zetten.

Vijf aandachtspunten:

  1. Wie is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de AI-agenten?
    Wanneer AI-agents onderdeel zijn van de workforce, moeten ze ook behandeld worden als menselijke medewerkers. Dat betekent dat onboarding, training en feedbackloops ook op AI-agents van toepassing zijn. Volgens Schmidt moet HR het voortouw nemen bij vragen over hoe we de agenten trainen, hun prestaties beoordelen en ondermaatse prestaties aanpakken. Volgens hem zijn dit geen technische kwesties, maar HR-uitdagingen, die vragen om HR-gestuurde oplossingen.

  2. Bereid je voor op individueel leren op grote schaal

De menselijke medewerkers zullen moeten leren om met kunstmatige intelligentie om te gaan. Maar geen enkele persoon zal dezelfde AI-leerervaring hebben. Daarom is een volledige herziening van trainingsaanpakken nodig. Universele programma’s zullen niet werken wanneer elke medewerker verschillende AI-mogelijkheden nodig heeft, afhankelijk van zijn of haar rol, ervaringsniveau en leerstijl. 

De sleutel is het bouwen van een flexibele leerinfrastructuur voordat deze nodig is, zegt Schmidt. Hij zegt dat HR-leiders moeten nadenken over hoe ze individuele leerbehoeften zullen beoordelen, gepersonaliseerde content zullen aanbieden en de voortgang over diverse leertrajecten zullen volgen.

  1. AI-gegenereerde inzichten vertalen naar strategisch advies

AI-agenten zullen enorme hoeveelheden data genereren over de prestaties van hun personeel, betrokkenheidspatronen en operationele efficiëntie. Schmidt voorspelt dat de onderscheidende vaardigheid het interpreteren van de betekenis van deze data voor de bedrijfsstrategie en het succes van de organisatie zal zijn. Dit vereist het ontwikkelen van analytisch denkvermogen en zakelijk inzicht binnen het HR-team. HR moet als het ware de tolk zijn tussen AI-capaciteiten en bedrijfswaarde.

  1. Bevorder de juiste cultuur

De juiste bedrijfscultuur is belangrijk voor het succes van AI. Om de toepassing van AI te laten slagen, is een cultuur nodig van nieuwsgierigheid en de bereidheid om de mogelijkheden van AI te verkennen. Deze culturele basis vereist een bewuste ontwikkeling. Het grootste risico is niet technisch falen, maar weerstand of angst bij medewerkers.

Voordat AI-agenten worden ingezet, moet worden beoordeeld of de organisatie zich prettig voelt bij verandering, bereid is om te experimenteren en openstaat voor nieuwe manieren van werken. Als deze culturele elementen niet aanwezig zijn, adviseert Schmidt HR-leiders zich daar eerst op te richten.

  1. Ontwikkel snelheid en gemak met ambiguïteit

Het tempo van de AI-ontwikkeling creëert ongekende onzekerheid voor HR-planning. We weten niet precies waar de technologie naartoe gaat of hoe snel deze zich zal ontwikkelen. Daarom is het van belang dat HR-afdelingen de capaciteit opbouwen om snel te handelen en zich comfortabel te voelen met ambiguïteit in de besluitvorming. Het opbouwen van deze capaciteiten vereist oefening met kleinere beslissingen voordat er grote beslissingen over AI-integratie worden genomen.


HRMorgen Webinarweek | AI revolutie voor HR

AI staat in 2026 bij iedere organisatie op de agenda, ook voor HR. Geef je HR jaarplan een boost en laat je inspireren tijdens de webinarweek over de AI revolutie voor HR van 4 tot en met 6 november 2025.

Vooruitstrevende HR-denkers, HR-tech-specialisten en adviseurs delen hun visie op hoe je jouw HR-programma verder ontwikkelt en versterkt met AI.

Schrijf je in voor de sessies, bekijk het verhaal van de experts en stel je vragen live in de webinars. Mocht je verhinderd zijn, schrijf je dan toch in om de opname nagestuurd te krijgen.

Inschrijven kan hier!