Maandelijkse archieven: juni 2018

#HRTech tools Crunchr, BioCheck, e-office BAAS en Kvartett in MKB Innovatie Top100

HRTech InnovatieSinds 2009 wordt deze lijst met de 100 meest innovatieve bedrijven van Nederland opgesteld. Vorig jaar was bijvoorbeeld HRTech Review software partner Blue Carpet ook aanwezig op de lijst, samen met Recruitz.io.

Dit jaar een aantal nieuwe HRTech software aanbieders, of in ieder geval voor HR relevante software partijen op de lijst;

Kvartett

Een op zich eenvoudig concept, het uitwisselen van personeel tussen organisaties, en dan ook nog eens simpel en toegankelijk gemaakt in een online platform. En niet alleen vanuit de werkgever, maar ook vanuit de medewerker die graag eens bij de buren wil kijken zonder direct zijn huidige baan op te zeggen. “Organisaties zoeken naar steeds meer flexibiliteit bij medewerkers, terwijl medewerkers zoeken naar meer zekerheid. Kvartett doorbreekt deze tegengestelde belangen, doordat ook vaste contracten flexibel kunnen worden ingezet.”

Crunchr

Deze HRTech aanbieder staat ook bij ons in aanbiedersgids. Crunchr levert software om grote hoeveelheden personeelsgegevens te analyseren en te gebruiken om meer strategisch je personeel te kunnen managen. “Denk hierbij aan vraagstukken als: Hoe kunnen we toptalenten aantrekken en behouden? Welke recruitmentkanalen zijn op de lange termijn het meest effectief? Krijgen mannen en vrouwen in een bedrijfsonderdeel  gelijkwaardig uitbetaald? Met de juiste analyses kunnen bedrijven gefundeerd beslissingen nemen over personeel.”

e-office / BAAS

Vorige week kregen de bezoekers van de workshop van deze organisatie op het evenement Digital HR van PW. de kans om de software zelf uit te proberen. e-office levert namelijk BAAS, Bots-As-A-Service. Je kunt hier vrij eenvoudig je eigen chatbot trainen en integreren in je andere HRTech of HR servicedesk. “De applicatie kan in alle gangbare channels (denk aan website, Messenger, Skype, etc.) worden geïmplementeerd en wordt in drie varianten als abonnement aangeboden.”

Biocheck

Een andere hoek van HRTech waar veel wordt geïnnoveerd is de arbo hoek, tegenwoordig ook wel ‘mental health’ genoemd. Biocheck is een app die monitort en het vermogen tot herstel verbeterd. “Klanten krijgen de regie om weer fit en vitaal te worden en de werkgever bespaart aanzienlijk op de kosten. Zo creëert BioCheck een win-win situatie en draagt bij aan duurzame inzetbaarheid”

 

 

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor #HRTech tools Crunchr, BioCheck, e-office BAAS en Kvartett in MKB Innovatie Top100

3 tips voor een succesvolle keuze van Dagplanning en Tijdregistratie tools

Planbizz1. Doe degelijk vooronderzoek

Het selectieproces start met het in kaart brengen van de huidige en gewenste situatie van de bedrijfsvoering. Dit vormt de basis voor het identificeren van de wensen en eisen voor de beoogd plannings- en tijdregistratiesoftware. Daarmee kan de software worden gevonden die daadwerkelijk aansluit bij de organisatie of instelling. Ook voorkomt degelijk vooronderzoek dat je software selecteert op basis van drogredenen. Meest gehoorde drogredeneringen zijn; de concurrenten gebruiken de software ook, de software functioneerde goed bij mijn vorige onderneming, de softwareleverancier is de marktleider, et cetera. Een voorbeeld van een vaak vergeten voorwaarde is de schaalcapaciteit van de software. Door rekening te houden met de schaalcapaciteit, voorkom je dat de software bij groei van bijvoorbeeld medewerkers de omzet ondermijnd in plaats van faciliteert.

2. Kwaliteit als prioriteit

Bij het aanschaffen van software geldt goedkoop is duurkoop. De neiging om te focussen op de laagste prijs is risicovol. Een opvallend lage prijs vraagt om een kritisch blik op de reputatie van de software. Sinds wanneer is de software op de markt? Integreert de software gemakkelijk met bestaande systemen? Wat zeggen huidige gebruikers over de software? Dergelijk vragen helpen bij het in kaart brengen van de kwaliteit. Een methode die kwaliteit prioriteert is de steeds populairdere Best Value Procedurement (BVP). Meer weten over BVP? Lees onze blog: selectie planningssoftware met behulp van Best Value Procurement.

3. Draagvlak

Het selectieproces is het moment om de toekomstige gebruikers erbij te betrekken. Immers, zij moeten uiteindelijk gemotiveerd zijn om met de aangeschafte software te werken. Een manier om deze motivatie te faciliteren, is de gebruikers een stem geven in het selectieproces. Belangrijk is om helder te communiceren dat hun voorkeur telt. Een andere manier is het toepassen van verwachtingsmanagement. Hiermee worden motivatie ondermijnende teleurstellingen voorkomen. Beide manieren om de motivatie te faciliteren vergroot de kans dat de aanschaf een succes wordt.

Vergroot de kans op een succesvol selectieproces van plannings- of tijdregistratiesoftware wanneer je degelijk vooronderzoek doet, kwaliteit prioriteert en de gebruikers erbij betrekt. In praktijk blijkt dat het selectieproces een onderschatte uitdaging vormt. Een uitdaging die gezien de potentiële omzetoptimalisatie zonder twijfel de moeite is om aan te gaan! Neem gerust contact met ons op voor meer tips of advies.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd bij onze partner Planbizz.

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor 3 tips voor een succesvolle keuze van Dagplanning en Tijdregistratie tools

Declaratie app Xpenditure verandert naam in Rydoo en breidt uit

xpenditure_200_52RydooXpenditure is nu de module Rydoo Expense en iAlbatros wordt Rydoo Travel. Met de Travel module kun je eenvoudig hotels en reizen boeken. De bonnetjes die je tijdens die reizen verzamelt kun je dan weer verwerken in de declaratie module Expense. Een logische combinatie zo lijkt het.

President Didier Dumont van Sodexo Mobility & Expense voegt hieraan toe: “Mensen efficiënt laten werken terwijl ze onderweg zijn is essentieel voor zakelijk succes. Om dit idee snel naar de markt te brengen, definiëren wij onszelf als een ‘corp-up’, die de kracht van een grote onderneming combineert met de flexibiliteit en innoverende mentaliteit van een start-up.”

Beide modules hebben ook een sterke financiële component met bijbehorende goedkeuringsflows in zich. Er zijn dan ook diverse standaard koppelingen voor handen en de API’s om met andere tools te integreren zijn voor handen in het online developers center.

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Declaratie app Xpenditure verandert naam in Rydoo en breidt uit

De #HRTech “domein” classificatie

sociale-technologieOp #HRTech Review vind je generieke software die is in te zetten bij ‘eindgebruikers’, het MKB of de bij de afdeling HR/Personeelszaken. Software specifiek voor bijvoorbeeld uitzendbureau’s vind je bij ons niet. Kijk daarvoor bij onze partner RecruitmentTech. Voor branche specifieke Dagplanning & Tijdregistratie software kijk bij onze partner Planbizz.

Bij het filteren in de aanbiedersgids zie je de domeinen lijst met nu 14 domeinen.  Om alles in één overzicht te kunnen zien en lezen hieronder alle domein beschrijvingen, zoveel mogelijk in logische volgorde.

HR Analytics

Van gewone rapportage, beschrijvende analytics, naar analyses/diagnosticeren, verder naar voorspellen/trends en als hoogste voorschrijvende niveau waar je kunt beïnvloeden wat er gaat gebeuren door het koppelen met andere, niet HR, databronnen.

Dit domein als eerste juist omdat het voor alle onderstaande domeinen het beste is om eerst te bedenken wat je er mee wilt bereiken en hoe je dat gaat meten.

Recruitment vast

Recruitment tools voor vaste contracten van (on)bepaalde tijd zijn er in vele soorten en maten. De basis is het ATS, Applicant Tracking System. Binnen het ATS zijn vele ‘plugins’ te krijgen. Voor een overzicht daarvan kijk op recruitmenttech.nl. Daarnaast zijn er aparte modules voor referral recruiting, talentpools en recruitment marketing oplossingen om alle kanalen en recruitment processen op efficiëntie en effectiviteit te kunnen meten.

Recruitment flex

Recruitment tools voor eindgebruikers voor het werken met flexwerkers is een deels andere tak van sport dan recruitment tools voor vaste medewerkers. Beide kunnen bv Talentpool oplossingen kennen. Daarnaast heb je het VMS, Vendor Management Systeem, om leveranciers, dus bureaus en zelfstandigen, te managen op contracten, uren en facturen. Je hebt ook aparte FMS, Freelance Management Systemen, waarin je rechtstreeks, zonder VMS, met freelancers kunt werken. Een andere contract vorm is SoW, Statement of Work, waarbij je niet op uren maar op prestatie tegen een vaste prijs werkt. En Marktplaats software, voor een jobsite waar van meerdere organisatie de inhuur vacatures te vinden zijn. 

On/Offboarding

Van het invullen van formulieren, contracten tekenen, tot de organisatie leren kennen via apps, video, AR/VR, chatbots en je collega’s leren kennen via netwerken en intro dagen. Achtergrond screening kan hier een apart onderdeel in zijn. Eventueel gekoppeld aan Opleidingen voor introductie cursussen en verplichte compliancy/security/facility opleidingen.

Achtergrond Screening

Voor het vooraf, tijdens of na het dienstverband controleren van identiteit, werkervaring, diploma’s en opleidingen, integriteitsverklaring, geheimhoudingsverklaring (en of men zich daaraan houdt), Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) evt schulden check en maatwerk controles. Vaak als onderdeel van on/offboarding

Arbeidsvoorwaarden

Voor het berekenen van het basissalaris, bonussen, secundaire arbeidsvoorwaarden, keuzebudget en mobiliteitsbudget. Betalingen verlopen via domein ‘Salarissen’. Verlofplanning en registratie valt onder domein Dagplanning & tijdregistratie.

HR Administratie

Ook wel “Core HR” of “Personeelsinformatiesysteem” genoemd en DE plek voor het p-dossier. De administratie die als basis van alle andere HRTech zou moeten dienen, zoals NAW gegevens, contactgegevens, functiegegevens, formatieplaatsen en het centrale personeelsdossier

Dagplanning & tijdregistratie

Hier zit een belangrijk verschil tussen internationale en lokale spelers voor het voldoen aan Nederlandse wet- en regelgeving op het gebied van maximum uren, overuren, CAO tijden etc. Voor operationele personeelsplanning waar mensen op dag- of uurbasis worden ingepland en tools voor het registreren van uren, verlof en verzuim. Automatisch registreren van tijd kan ook nog steeds via het in- en uitklokken, met moderne varianten op de ouderwetse prikklok.

Declaraties

Het digitaal vastleggen van declaraties door bonnetjes te scannen of fotograferen, kosten in te voeren en eventueel kilometerregistratie bij te houden

Salarissen

Hier zit een belangrijk verschil tussen internationale en lokale spelers voor het voldoen aan Nederlandse wet- en regelgeving op salarisgebied. De basis hier is het berekenen van het salaris rekening houdend met input uit andere domeinen zoals arbeidsvoorwaarden, declaraties en Tijd & verlofregistratie

Opleidingen

Ook wel “LMS, Learning Management System” voor het beschikbaar stellen van opleidingen in allerlei vormen zoals Klassikaal, eLearning, documenten, geluid en video’s, certificering, complete opleiding Programma’s, communities en via integraties met externe opleiders die content ontsluiten. Hierin geen systemen om content te maken, zoals ‘authoring’ tools, video opname tools, eLearning creatie tools.

Prestatiemanagement

Ook wel Performance Management. Van het jaarlijkse HR cyclus proces met de manager tot realtime feedback van collega’s en persoonlijke assessment testen. Voor het verbeteren van prestaties kun je met ontwikkel plannen werken. HR en managers leggen ‘op de achtergrond’ hun mening vast in het HR Profiel (bv ‘ontwikkelbaarheid’) en kunnen de output tonen in een grid, zoals de ‘9-box grid’. Vastleggen van opvolgers van bepaalde functies of specifieke mensen is een verlengde hiervan, ook wel “Succession Planning”.

Social & Engagement

Hier zitten allerlei tools om jezelf als talent te profileren, de betrokkenheid bij de organisatie te vergroten, cultuur te veranderen en beter samen te werken. Dit is vaak een verlengstuk van prestatiemanagement, maar kan ook point solutions bevatten. Je vind hier geen pure ‘samenwerk’ tools om bv Agile te kunnen werken

Strategische personeelsplanning

Dit is een proces waar je pas goed mee kunt starten als je Prestatiemanagement voldoende kwaliteit output levert en je combineert met HR Analytics. Strategische personeelsplanning kan slechts deels door tooling worden ondersteund, omdat de uitgewerkte organisatie strategie en onderzoek en data van buiten de organisatie nodig zijn. Als die input bekend is kijk je naar de huidige bezetting in een ‘vlootschouw’ met een prestatiematrix waartegen je het gewenste personeelsbestand op competenties reflecteert. Zo kom je tot een verschil tussen huidige en gewenste bezetting op kwaliteit en kwantiteit en weet je welke verschuivingen moeten plaatsvinden. Ook kun je eventueel organisatie veranderingen modelleren in een formatieplanning.

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor De #HRTech “domein” classificatie

HRM & Technologie (e-HRM) – in meer dan 100 vragen

10VragenEen subset van 10 vragen kun je gratis downloaden op de website van UmanIT.

Wat zijn synoniemen voor de term ‘e-HRM’?

In plaats van e-HRM spreekt men in de Nederlandse en Amerikaanse literatuur ook wel over HR-tech, HR-technologie, virtual HR(M), een HR-intranet, web-based HR, Business to Employee (B2E), computer-based human resource information management systems (CHRIS), Digital HRM, e-HR of HR Information System (HRIS).

HRM via de computer, kan dat wel?

Technologie op zichzelf is neutraal, niet goed en niet slecht. De manier waarop we het gebruiken én implementeren bepaalt of de voordelen daadwerkelijk worden gerealiseerd.

Het ontwikkelen en managen van personeel blijft natuurlijk mensenwerk. Mensen zijn op zoek naar zingeving. We willen autonoom zijn, bij andere mensen horen en verbinding maken, gezien en gewaardeerd worden, onszelf ontwikkelen en ergens goed in zijn. Aandacht en oprechte betrokkenheid kan technologie ons niet geven.

Daarom kan technologie/e-HRM alleen helpen om ons werk te ondersteunen en is het nooit een doel op zich. De continue aandacht voor een persoonlijke en ‘face-to-face’ benadering kan nooit door technologie vervangen worden.

Met een doordachte aanpak kan e-HRM wel veel processen slimmer laten verlopen zodat er in organisaties hopelijk juist meer tijd vrijkomt voor het ondersteunen, coachen en ontwikkelen van leidinggevenden en medewerkers.

Kortom: ICT moet dus de mens dienen, niet andersom. De technologische innovatie gaat door. We moeten in gesprek blijven over de ethische kant van technologie. De uitdaging ligt in het vinden van de juiste balans, met het ‘mens-zijn’ (welzijn) van de mens als belangrijkste uitgangspunt.

Wat zijn de belangrijke trends in e-HRM? 

Traditionele HR-systemen zullen de komende jaren relatief snel verouderen. Dat komt doordat nieuwe technologie als mobiel, video, robotisering en kunstmatige intelligentie snel opkomen. Zonder volledig te zijn een paar trends op het gebied van e-HRM:

  • Meer aandacht voor gebruikersvriendelijke en gepersonaliseerde HR-portals voor medewerkers en managers (meer geavanceerde technieken om de user experience van de gebruiker te vergroten).
  • Geïntegreerde oplossingen voor het ondersteunen van beleidsbeslissingen (digital analytics / HR-analytics). Het besef groeit dat HRM-applicaties beter benut moeten worden door ze te integreren met analyse- en planningstools op het gebied van workforcemanagement.
  • Mobiele devices – In toenemende mate zullen bedrijven mobiele toepassingen en technologie zoals ‘widgets’ in portals, gekoppeld aan diverse basissystemen, toepassen. Leveranciers zijn momenteel bezig om hun HR-software volledig adaptive (sneller en gebruikersvriendelijker) te maken. Alle functionaliteit in het basissysteem is dan ook mobiel beschikbaar (geen aparte app meer nodig).
  • Recruitment is de grootste markt op het gebied van eHRM met de meeste dynamiek en meeste start-ups. Er is bijvoorbeeld heel veel nieuwe technologie om kandidaten sneller te selecteren.
    Focus op productiviteit. Langzamerhand komen we op het punt dat de basisadministratie van HR op orde en geautomatiseerd is via ESS en MSS.
  • Er komen steeds meer functionaliteiten op het gebied van bijvoorbeeld performance management, continue feedback geven en medewerkerstevredenheid.
  • ‘Social software’ – Een van de eerste processen waar social software impact op heeft en heeft gehad is recruitment maar ook op andere processen verwacht onderzoeksbureau Gartner dat deze software meer ingezet zal worden (zoals bij e-learning).
  • RPA (Robotic Process Automation). Bij RPA is de robot geen fysieke machine maar software. Het neemt bepaalde handelingen in processen zelfstandig over. Het gaat bijvoorbeeld om het verwerken van excelbestanden, emails en electronische formulieren. De robot functioneert als virtuele assistent en ondersteund de HR-afdeling.
  • Meer en meer in de Cloud/PAAS – Tegenwoordig kiezen bedrijven voor cloudsoftware. We hadden al SAAS maar we spreken nu vaak ook van PAAS: Platform as a service. Het is een technisch flexibel platform waarop verschillende gespecialiseerde applicaties en apps worden gehost.

Welke voordelen heeft e-HRM?

In de praktijk blijkt dat organisaties die e-HRM oplossingen introduceren aantoonbare voordelen halen. De voordelen zijn zowel kwalitatief als kwantitatief.

model
De kwantitatieve, meer directe, voordelen liggen met name op het gebied van:

  • De toegevoegde waarde die HRM kan leveren aan het bedrijfsresultaat;
  • De efficiency van HR-processen.

De kwalitatieve, meer indirecte, voordelen liggen met name op het gebied van:

  • De kwaliteit van de diensten en producten van de afdeling HRM;
  • De ontwikkeling van mensen in organisaties.

Zonder uitputtend te zijn, enkele concrete voorbeelden:

  • Efficiency: vereenvoudiging en standaardisatie van beheersmatige taken door reductie van het aantal processtappen, dubbele handelingen en (papieren) formulieren (tijdbesparing, minder bureaucratie, minder papierwerk).
  • Meer tijd voor business (HR-)strategie omdat beheersmatige taken worden gedigitaliseerd.
  • Betere informatie in digitale systemen leidt tot betere beslissingen. Door real- time gegevens in systemen kunnen professionals trends analyseren en beleid of advies daarop aanpassen. Door e-HRM kan een organisatie beschikken over alle denkbare gegevens over medewerkers, bijvoorbeeld op het gebied van inzetbaarheid, productiviteit of geleverde prestaties.
  • Betere samenwerking tussen manager en medewerker doordat ze de HR- afdeling op veel onderwerpen niet of minder nodig hebben en er allerlei functionaliteiten online beschikbaar zijn.
  • Bevorderen van de betrokkenheid van medewerkers en managers, bijvoorbeeld doordat informatie die voor hen persoonlijk van belang is in hun werk op een e-HRM portal wordt gepresenteerd.

Welke nadelen heeft e-HRM?

Het invoeren van technologie ter ondersteuning van HR-processen is niet altijd een eenvoudige en vanzelfsprekende zaak. Er zijn wel wat nuances te plaatsen bij technologie in het algemeen en dus ook bij e-HRM.

Het risico van technologie is dat het menselijke aspect veel te weinig aandacht krijgt. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor het welzijn van mensen en daarmee voor de productiviteit. Zo is meer dan de helft van de werkenden meer dan de helft tijd kwijt aan verwerken van informatie. Diverse onderzoeken wijzen uit dat grote hoeveelheden van informatie, mobiele devices en multitasking juist kan leiden tot minder prestaties, bijvoorbeeld door concentratieverlies, informatie-overload en ‘het gevoel altijd paraat te moeten zijn’. Overigens geldt de afgelopen jaren ook de zogenaamde productiviteitsparadox: ondanks alle investeringen in technologie zien we een daling in de productiviteitsgroei.

De vraag is tot slot of technologie kan leiden tot ongelijkheid. De slimsten, gezondsten en de meest digitaal ingestelden lijken te winnen, bijvoorbeeld bij het solliciteren naar een nieuwe baan.

Kunstmatige intelligentie en robotisering zouden wel eens een écht vernietigende impact kunnen hebben op de HR-functie. Adviesbureau Deloitte voorspelde in 2014 dat ondersteunende HR-functies binnen 10 -20 jaar volledig geautomatiseerd zijn. In de afgelopen jaren sprak ook de natuurkundige Stephen Hawking regelmatig voor de gevaren van kunstmatige intelligentie. Als de mensheid niet oppast, kunnen we wel eens vervangen worden door robots, waarschuwde hij. ‘We moeten die bedreigingen sneller identificeren, voordat we er geen controle meer over hebben.’

E-HRM kan in technisch opzicht ook behoorlijk complex zijn (bijv. als het gaat om integratie van systemen, de keuze van nieuwe systemen of het beheer ervan). Een verkeerde aanpak kan leiden tot veel meer werk en frustratie in plaats van minder.

Daarnaast zijn huidige HR-softwaresystemen wel heel stabiel en bieden ze veel functionaliteit maar zijn ze bijvoorbeeld erg centralistisch en op de individuele gebruiker ingericht. Veel systemen groeien niet snel genoeg mee met nieuwe ontwikkelingen (denk aan werken in teams/zelfsturing). Maar ook in cultureel opzicht kan technologie ingewikkeld zijn. Door zelfservice vervagen de grenzen van macht en gezag. Vooral veel managers zijn daar nog niet op voorbereid. Aandacht voor dergelijke veranderkundige aspecten kost doorgaans veel tijd, energie en dus geld.

Het is duidelijk: HR heeft een belangrijke opdracht. HR-professionals moeten continue het welzijn van mensen blijven monitoren en dienen persoonlijk contact te blijven stimuleren. Verder kan HR een rol spelen bij het maken van afspraken over gebruik van apparaten, geven van voorlichting, het bedenken van alternatieven voor technologie en bij het werken aan cultuur waar aandacht is voor de mens.

Dat er nuances zijn te maken bij e-HRM maakt de invoering ervan overigens niet minder de moeite waard. Mits de voor- en nadelen goed worden afgewogen én er goede zorg wordt besteed aan de invoering van e-HRM is de belofte dat technologie daadwerkelijk HR op een hoger niveau kan brengen.

Wat zijn de stappen in een e-HRM project?

Ieder e-HRM project is weer anders. Sommige organisaties gebruiken de Prince2-methode, anderen werken liever op een ‘agile’ en ‘scrum’-manier. Er zijn een aantal stappen in een e-HRM project die in ieder geval doorlopen dienen te worden.

proces

  1. Diagnose en doelstellingen bepalen – Maak een goede analyse van de huidige en gewenste situatie én bepaal de meerwaarde van technologie
  2. Ontwerpen – Maak keuzes over hoe de HR-dienstverlening en het e-HRM systeem eruit moet komen te zien
  3. Detailleren. -Werk in deze stap een aantal zaken verder uit. Denk aan het herontwerpen van de te digitaliseren processen, het opstellen van een concrete projectplanning of een communicatieplan om gebruikers te betrekken bij de nieuwe software
  4. Implementeren – In gebruik nemen van de software
  5. Beheren – Maak een beheerplan met als doel dat de technologie blijft aansluiten bij de behoeften van gebruikers.

In de publicatie ‘HRM & Technologie (e-HRM) – in meer dan 100 vragen’ van Matthijs van den Bos lees je meer over de implementatie van e-HRM. Kijk op de website van The Question Library.

Geplaatst in Markt | Reacties uitgeschakeld voor HRM & Technologie (e-HRM) – in meer dan 100 vragen