Tom van der Valk 2 november 2018 0 reacties Print #UNLEASH18: The State of the Recruiting InternetDe belangrijkste online recruitmenttrends & -ontwikkelingen volgens Matt Charney, Executive Editor bij Recruiting Daily. Op Unleash 2018 in Amsterdam joeg hij in noodtreinvaart zijn presentatie er doorheen, maar er bleven toch een aantal statements plakken. Referral recruiting Veel vacatures worden via-via of intern vervuld. Het cijfermateriaal van Matt noemde 28% voor “Employee Referral” en 15% voor “Current Employee”. In hoeverre deze cijfers representatief zijn voor de Nederlandse markt is natuurlijk de vraag maar het is bekend dat een groot deel van de vacatures op deze manier wordt ingevuld. Toch is er dan al vaak een aanzienlijk bedrag uitgegeven aan advertising. Dus: “Start talking to your own people first”. Google Google is zijn positie in dit segment aan het versterken. Google for Jobs is nu voor de eerste Europese landen (Spanje, UK) beschikbaar. Het zal niet lang meer duren totdat we hier ook in Nederland gebruik van kunnen maken. Websites kunnen vacatures gestructureerd afstaan aan Google. Dit zal Indeed marktaandeel kosten want “85% of all job related queries start with Google”. Facebook Facebook Jobs is wel al sinds mei beschikbaar in Nederland. Je kunt gratis vacatures op je bedrijfspagina plaatsen. De meerwaarde zit ‘m natuurlijk in de targetingmogelijkheden die je bij het promoten kunt gebruiken. LinkedIn Met de acquisitie van LinkedIn heeft Microsoft een troef in handen. Doordat LinkedIn en Office zo ingeburgerd zijn, heeft Microsoft een eerste voet binnen de deur voor Microsoft Dynamics 365 for Talent vanwege de integratiemogelijkheden. Matt onderstreepte zijn afkeer van Microsoft met een statement dat voor meer bedrijven opgaat: “Insight and analytics across employee lifecycle: the new spyware”. Programmatic advertising HR loopt jaren achter op technologische ontwikkelingen, maar “All tech is HR tech”. Programmatic advertising gaat ervoor zorgen dat je in minder tijd tegen lagere kosten meer sollicitaties ontvangt. In plaats van het handmatig voorbereiden van campagnes gaan systemen steeds verder in het bieden op advertentieruimte. De media en tijdstippen worden automatisch aangepast om het beste resultaat voor de betreffende vacature te realiseren. Het budget wordt geoptimaliseerd door de effectiviteit doorlopend te meten. Om programmatic advertising toe te passen moet je wel flexibel met je budget om kunnen gaan. Dus: “Keep the majority of your recruitment media budget uncommited.” Een slechte sollicitatie ervaring zorgt ervoor dat je ongewild een deel van je mediabudget over de balk gooit. Na het klikken op “Solliciteren” komt de sollicitant vaak op een onprettige manier in aanraking met het backofficesysteem waardoor een deel van je sollicitanten afhaakt. Of zoals Matt het noemt: “ATS: the campaign killer”. The Recruiting Internet Gegeven de marketingachtergrond van Matt is het niet verrassend dat de focus op advertising lag. Samenvattend is zijn advies: Maak je vacatures goed vindbaar voor Google for Jobs Gebruik Facebook Jobs voor lokaal bereik Zet programmatic advertising in voor overige media Vermijd frictie tijdens het sollicitatieproces Print Over de auteur Over Tom van der Valk Consultant/projectmanager e-HRM. Leverancieronafhankelijke e-HRM projecten voor innovatieve organisaties. Bekijk alle berichten van Tom van der Valk