Maandelijkse archieven: november 2018

Naast recruitment ook talent tooling op 3e editie Demo_Day

DemoDay2019_logo

Recruitment en engagement

“In deze krappe arbeidsmarkt is het werven van medewerkers topprioriteit. Maar ook het verbinden met huidige medewerkers is essentieel,” stelt Martijn Hemminga, oprichter van Demo_Day. “Sommige partners boden afgelopen 2 jaar al een bredere dienstverlening aan dan puur recruitment. De verbreding naar talent tooling is daarmee een logische stap.”

RecruitmentTech2018_80-747x420Samenwerking met HR Tech Review

Voor het talent tech deel van Demo_Day is in HRTech Review een partner gevonden. “Met HRTech Review brengen we sinds een jaar de beschikbare oplossingen op het gebied van HR tech in kaart. Als co-organisator van Demo_Day kunnen we dat nu ook offline doen en aanbieders van software en gebruikers met elkaar in contact brengen,” stelt Mark van Assema, initiatiefnemer van HRTech Review.

Talent management tooling

Tooling voor talent management richt zich op medewerkers en flexwerkers. Denk hierbij aan tooling voor onboarding, offboarding, talent communities, performance en compensation management, career development, learning management, strategische personeelsplanning, workforce planning en HR-administratiesystemen.

Demo’s, demo talks en tech talksRecruitmentTech2018_37-747x420

Demo_Day bestaat niet alleen uit een expo vloer waar leveranciers van recruitment en talent tooling één op één demo’s geven, maar ook uit demo talks in een tweetal kleine theaters verspreid over de expo vloer. Daarnaast geven onafhankelijke experts zogenaamde tech talks. “HR-professionals en recruiters kunnen zich in een dagdeel goed oriënteren op een breed aanbod aan tooling,” vertelt Hemminga. “Zoveel verschillende leveranciers bij elkaar is uniek.” De markt voor recruitment en talent tooling is flink in ontwikkeling met veel nieuwe spelers. “Dit bespaart je veel tijd,” vult Van Assema aan. “Het kost je anders weken om zoveel verschillende leveranciers te spreken en hun oplossingen te bekijken.”

Meld je tot 1 februari gratis aan

Tot 1 februari kunnen gebruikers van recruitment en talent tooling zich gratis aanmelden op www.demoday.nl.

Geplaatst in Markt | Reacties uitgeschakeld voor Naast recruitment ook talent tooling op 3e editie Demo_Day

De vijf oplossingen waarmee HR een digitale transformatie kan vormgeven

Een samenvatting van 2 dagen Rethink HR Tech Berlin Europe op 22 en 23 november in Berlijn. Binnenkort verschijnt ook een achtergrond artikel over een nieuw initiatief van de Europese Unie voor een gemeenschappelijke conventie / naamgeving op het gebied beroepen en vooral vaardigheden/skills.

Innoveren vereist een cultuur verandering

Om te innoveren heb je meer nodig dan een ideeënbus en een afdeling R&D. Veel organisaties realiseren zich dat echte innovatie alleen mogelijk is een veilige omgeving, waar iemand met een idee ook ruimte moet krijgen om dat idee verder uit te werken.

Zo kon het dat bij het chemieconcern Bayer, met een R&D afdeling van ruim 20.000 mensen, een bijzondere innovatie, een gratis muziek app, gewoon van iemand uit een kantoor in Ecuador kwam. Daar koppelde iemand het probleem van hoofdpijn aan bepaalde geluidsgolven en bedacht dat er met bepaalde frequenties een hoofdpijn-verzachtende werking zou optreden. Ze kreeg de ruimte een app met speciale muziek met die frequenties die nu na een succesvolle test in Peru wereldwijd kan worden uitgerold.

De volgende vraag is dan hoe je tot zo’n veilige omgeving komt. Er zijn verschillende manieren voor om dat te bereiken, maar duidelijk werd in ieder geval uit alle presentaties en ‘World café’ sessies dat hiërarchische mechanismen hier niet aan bijdragen. Uit een ‘afrekencultuur’ komen zelden goede innovaties voort.

De vijf manieren die wel kunnen werken;

  1. De leiderschapsstijlen aanpassen naar meer coachend en minder sturend en op zoek naar het diepere doel voor je organisatie, ook wel de ‘purpose’
  2. Een meer Agile/Scrum manier van organiseren van werk, in zelfsturende teams met tijdelijk een scrummaster als bewaker van het teamproces
  3. Focus op een leven lang, of continu, leren, waarbij geaccepteerd wordt dat je leert van je fouten
  4. Duurzaamheidsdoelstellingen koppelen aan de missie en visie
  5. Technische HRTech innovaties als goed voorbeeldgedrag vanuit HR

Een andere leiderschapsstijl

De eerste manier heeft betrekking op het aanpassen van de leiderschapsstijl in de organisatie. Stefan Bauer van Lilly, een wereldwijd chemieconcern, neemt het leiderschapsteam mee in een mindfulness transitie. Door dichter bij zichzelf te komen worden de leiders persoonlijker en minder opererend vanuit een wereldwijde corporate. Daarnaast hebben ze inspiratie sessies met andere organisaties, zoals met één waar het personeel ieder jaar de CEO en andere bestuursleden kiest. Ze geven zo ook zelf meer ruimte aan innovatie van onderaf.

Bij dit punt horen ook leiders en hun voorbeeld gedrag. Organisaties waar leiders laten zien waar ze voor staan komen steeds sterker ‘uit de kast’. Enerzijds heeft HR dit soort leiderschapsgedrag ook haast nodig om te kunnen koppelen aan een goede employer branding. Anderzijds betekent innoveren ook je nek uit durven steken en daarin kunnen leiders belangrijk voorbeeldgedrag laten zien. Dat kan zoals bijvoorbeeld bij een bank als Triodos of bij Nike die een controversiële american football speler op een voetstuk zetten.

Diversiteit in Agile teams

Bij Daimler is de cultuur ook drastisch aan het veranderen, waar ze niet meer de ‘auto-gekke haantjes’ meer aannemen met een eenzijdig team als gevolg. HR heeft vier kerncompetenties voor de toekomst opgesteld waardoor nu ook kandidaten van heel andere, dan de geijkte technische studies, worden aangenomen. Zo zijn er nu veel diverse Agile teams die aan projecten wordt gewerkt waar heel andere, meer breed maatschappelijk relevante, innovaties voor auto’s uitkomen;

  1. Prestatie gedreven; robuust en ambitieus, verantwoordelijk en autonoom
  2. Pioniersgeest; ondernemend, creatief en innovatief
  3. Verleidelijke persoonlijkheid; inspirerend/charismatisch en een holistische denker
  4. Gids; open voor feedback, verbindend en respectvol

Continuous learning

Bij de DNB, De Noorse Bank (vertaald), is de innovatie in het klantkanaal heel snel gegaan, waar 90% van de klanten al via internet bankiert, wat ook te maken heeft met een internet penetratie in Noorwegen van 96%. Anderzijds is juist dat internbankieren gebruik de afgelopen 8 jaar stabiel gebleven, daar waar het mobiel bankieren in die 8 jaar tijd van nul naar vier keer zo groot als internet bankieren is gegroeid. Klanten hebben via die mobiel dus gemiddeld veel vaker contact met hun bank dan vroeger in het analoge tijdperk.

De strategie van de persoonlijke ontwikkelafdeling van de bank was dus 5 jaar geleden al mobile first. Daar hebben ze met Facebook Workplace eerst wat lessen in moeten leren, maar zijn nu met een combinatie van het mobiele interne leerplatform op basis van Multimate en LinkedIn Learning heel succesvol. Leren is net als bankieren een gewoonte geworden waar men meerdere keren per week gebruik van maakt.

Afsluitend over leren kwam uit één van de World Cafe sessies nog de aardige quote “From work to earn, to work to learn”

Duurzaamheid voorop

Een ander manier voor een organisatie om innovatie te stimuleren is door sterk op duurzaamheid te focussen. Dan komen de meeste innovaties ook wel in die hoek terecht, rondom allerlei slimme mogelijkheden om energie te besparen bijvoorbeeld.

Duurzaamheid, of sustainability, gaat ook over andere dan milieudoelstellingen. Het gaat ook meer om sociale verantwoordelijkheden, zoals met zwakkere groepen in de samenleving en in je organisatie. De organisatie ‘Gemene Goed Economie’ heeft sinds vorig jaar een ‘gemene goed balans’ opgesteld, die je als bijlage bij het jaarverslag zou kunnen opstellen. Wanneer je als organisatie aan alle gestelde voorwaarden voldoet kun je zelfs een certificaat kunnen behalen, net zoals een ISO certificaat.

Technische innovaties

Als het goed om innoveren is het voor HR zelf ook belangrijk om haar nek uit te steken bleek bij twee andere sprekers van Allianz en Siemens. Innoveren is voor hen niet om een volgende, alles in één standaard, ‘HR oplossing’ uit te rollen die vooral voor HR en de managers handig is. Zij gaan juist op zoek naar innovatieve oplossingen die de medewerker beleving voorop stellen en laten de grote HRTech partijen los.

Siemens heeft zo niet gekozen voor ‘make or buy’, maar voor een combinatie. Hun nieuwe ‘MyShares’ platform, voor de beloning in aandelen die al het personeel krijgt, hebben ze de basis zelf gebouwd en hebben ze gekoppeld aan een viertal ‘point solutions’ voor de budget planning, het berekenen van de verhogingen, de opvolgingsplanning voor de top en de wereldwijde strategische personeelsplanning.

Do’s en dont’s bij digitalizering

Deze lijst met punten van Siemens werd door het publiek zeer gewaardeerd en vormt met de aanvullende 3 quotes een goede afsluiter van dit verslag;

Do’s  Dont’s 
Werk in kleine groepen  Genoegen nemen aan minder 
Bepaal wat ‘agile’ voor jullie betekent  Verhuis Excel naar iPads 
Buig de regels  Garandeer functionaliteit 
Laat het zien, niet alleen vertellen  Schrijf een hanleiding 
Maak plezier  Wees boos 

De laatste woorden van Siemens;

  • Software is eating the world
  • Cultuur eats strategy for breakfast
  • Digital-First and Customer-Centric-Culture is the way of tomorrow
Geplaatst in Markt | Reacties uitgeschakeld voor De vijf oplossingen waarmee HR een digitale transformatie kan vormgeven

Banken leggen FINTech aan banden, voorbeeld voor HRTech startups?

Beperktere doelgroep voor FinTechs?

Het is een behoorlijk bijzonder initiatief; een soort waarschuwing van de Goliath’s uit een sector voor de kleine David’s in die sector om wat minder opportunistisch te zijn. Vanuit HRTech gezien is het artikel in het FD niet minder relevant zal blijken. Wel zijn er verschillen. Als FinTech heb je in feite 2 keuzes om naar de markt te gaan;

  1. Op eigen kracht, zoals bv BunQ en Adyen
  2. Samenwerking zoeken met banken

Daarmee vergelijken is de HRTech markt anders, want er zijn niet echt vergelijkbare partijen als banken voor HR. Anderzijds zijn er wel grotere HRTech leveranciers die interesse kunnen hebben in technologie ontwikkeld door HRTech Startups. Daarom zie je ook vaak dat grote HRTech leverancier een startup overnemen en de technologie integreren in hun eigen software. Dus misschien is het speelveld wel vergelijkbaar

Snellere evolutie lijdt tot lessons learned

Doordat er relatief minder partijen zijn waar FinTech startups naar toe  kunnen leren die partijen, de banken, sneller van de ervaringen met die veelheid aan startups.  Die ervaring heeft een aantal Britse banken, waaronder HSBC, Santander en Barclays ertoe gedreven te komen tot een handleiding ‘bankspeak for startups’.

In die uitgebreide handleiding van maar liefst 33 pagina’s staan voor een deel specifiek tips, rond bijvoorbeeld betalingsverkeer, voor de bankensector. Een groot deel van de tips zijn echter algemeen voor iedere startup heel nuttige tips, terminologie, als wat nu een Proof of Concept is, IT en security eisen, je marketing en verkoop (je pitch) en een heel groeimodel voor de startup. 

Lees “HR” waar staat “Fin”

Veel van de lessen in de handleiding zijn dus prima te gebruiken voor HRTech startups ook. Die handleiding is integraal online te vinden en voorzien van allerlei kwaliteitsstandaarden, zoals van die banken kan worden verwacht.

Als je in die handleiding overal het woord ‘FIN’ door ‘HR’ veranderd is het grootste deel van de handleiding ook een prima handleiding voor startups in het HRTech domein. Een absolute aanrader dus voor startups die bij grote partijen, corporate klanten of grote HRTech leveranciers, naar binnen willen komen.

 

 

Geplaatst in Markt | Reacties uitgeschakeld voor Banken leggen FINTech aan banden, voorbeeld voor HRTech startups?

Digitalisering van inhuur in een krappe arbeidsmarkt

Een aantal jaren geleden hebben de grote bedrijven de eerste slagen gemaakt om hun gehele inhuur op een digitale manier in kaart te brengen en vast te leggen in een VMS-systeem (Vendor Management Systeem). In combinatie met het faciliteren van het inhuurproces is dit in gang gezet vanwege de nodige kostenbesparing. Met neveneffecten zoals bijvoorbeeld het verminderen van risico’s en het foutloos factureren te perfectioneren. Deze grote bedrijven zijn inmiddels alweer een stap verder. Zij houden zich nu ook bezig met het digitaal bijhouden met service procurement ook wel “Statement of Work” genoemd. Kortom projecten of consultancy opdrachten met een vast tarief en vast omlijnde outputcriteria.

Digitalisering van HR processen

De meeste bedrijven hebben voor hun eigen mensen hun administratieve HR processen gedigitaliseerd. Hierin wordt bijgehouden hoe lang iemand werkzaam is, wat het salaris is, de secundaire arbeidsvoorwaarden, pensioen, opleidingen, het ontwikkelplan en wat de laatste beoordelingen zijn.

Dat geldt meestal niet voor hun externe inhuur. Hiervan is het vaak onvoldoende inzichtelijk hoe dit precies tot stand is gekomen, omdat de externe inhuur versnipperd in de organisatie is belegd. De grote afdelingen waar veel wordt ingehuurd hebben hun eigen netwerk opgebouwd met partijen die precies weten wat goede professionals zijn. De noodzaak om dit gezamenlijk aan te vliegen is niet in het belang van de manager. Er moeten “gewoon goede“ mensen komen. HR houdt zich bezig met de vaste medewerkers en inkoop faciliteert het proces voor de inhuur van derden of externen.

Totaal overzicht

Het is zo alleen wel lastig om inzicht te krijgen in de totale inhuur, ook al heb je nu nog geen 100 man externe inhuur. Het is wel interessant om een totaal overzicht te hebben en te zien wat deze mensen binnen de organisatie doen. Als je de data vastlegt binnen een systeem dat weergeeft wanneer iemand start en stopt, tegen welk tarief, in welke rol en hoe succesvol hij of zij is geweest krijg je al een schat aan informatie waarmee je zaken kan analyseren, onderbouwen en voorkomen.

Vragen over kwaliteit van kandidaat, compliance van leverancier, de duur van inhuur of de kosten die ermee gepaard zijn geven tevens inzicht op patronen die worden ingeleend. Nog even en we hoeven het zelf niet eens meer te analyseren. Daar hebben we straks artificial intelligence of machine learning voor, deze maakt straks dan patronen zichtbaar. Zolang deze technologie nog niet voor iedereen toegankelijk is begint dit met het in kaart brengen van de totale inhuur. Om niet alleen voor nu inzicht te hebben in de patronen van inhuur, maar ook om straks te kunnen anticiperen en te navigeren in een krappe arbeidsmarkt op zoek naar goede kwalitatieve mensen.

De digitale transformatie van bedrijven zet door. Digitalisering is 1, maar daar stopt het niet. Artificial Intelligence (AI) en Block Chain zijn de volgende technologieën die er aankomen. Als je nu niet op de trein van digitalisering springt gaan straks de andere nieuwe technologieën je ook niet helpen in het optimaliseren en “agile” maken van jouw bedrijfsprocessen.

De vraag is dan;

  • Hoe blijf je dan onderscheidend in jouw markt?

Of misschien wel;

  • Hoe blijf je deelnemen in deze markt?

Dit is een gastbijdrage van Minke Mensink 

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Digitalisering van inhuur in een krappe arbeidsmarkt

#UNLEASH18: Startup Award Finals

Unleash Startup Award

Mobietrain

Mobietrain is een micro-learning platform toegespitst op de retailsector. Voor winkelpersoneel is over het algemeen een klein trainingsbudget beschikbaar. Op verloren momenten kunnen medewerkers trainingen volgen via hun mobiele telefoon waardoor de investering in tijd en geld beperkt blijft.

Via een visueel leertraject doorloopt de cursist korte trainingen. Mobietrain ontsluit het trainingsmateriaal en houdt de voortgang bij. De focus ligt volgens de startup bij dit LMS op de L (learning) i.p.v. de M (management).

Binnen de e-Learningmarkt is er veel competitie. Mobietrain onderscheidt zich van hun concurrenten door zich volledig te richten op retail. Ze beschikken binnen de sector over een uitgebreid netwerk en daarmee positioneren zij zich als e-Learning specialist voor deze niche.

Omzet wordt gehaald uit licenties, content en integratie, hoewel in de meeste gevallen de retailer zelf voor de content zorgt.

  • Sterk: Mobietrain maakt het mogelijk om te investeren in training van winkelpersoneel.
  • Zwak: Content creatie maakt het implementatietraject zwaar.

Career Spark

Career Spark trapt hun pitch af met “Companies SUCK at making people decisions”. Zij claimen dat 70% van de medewerkers de verkeerde functie vervullen. Bij het aannemen van nieuwe medewerkers wordt er op basis van het arbeidsverleden ingeschat of de kandidaat geschikt is voor de nieuwe baan. Career Spark voegt objectieve meetgegevens toe aan het beslissingsproces.

Het systeem bepaalt de top performers voor de betreffende functie binnen het bedrijf en zoekt naar een correlatie tussen performance en psychometrische meetgegevens. Daarbij wordt er geput uit het eigen assessmentsysteem van het bedrijf. Career Spark stelt vervolgens een profiel samen dat als benchmark met de scores van de kandidaat vergeleken kan worden.

  • Zwak: Career Spark is volledig afhankelijk van de beschikbaarheid, omvang en kwaliteit van eerder uitgevoerde assessments.

Candidate.ID

Met Candidate.ID kun je een “talent pipeline” creëren. Recruitmentsystemen ontberen de mogelijkheid om een talentpool op te kweken van koud naar warm tot “hire-ready”. De doorlooptijd en kosten voor een recruitmenttraject nemen af en de sollicitatie ervaring voor de kandidaat verbetert.

De voorkant van het recruitmentproces krijgt met Candidate.ID meer aandacht. Kandidaten worden over alle gebruikte kanalen zoals e-mail, social media, career sites e.d. getraceerd. Daarmee kan het systeem de bron en interesse van de kandidaat (interactiviteit met de content) meten. Dit biedt de recruiter de mogelijkheid enerzijds tijd en budget te investeren in de marketingacties die werken en anderzijds de aanpak af te stemmen op de betrokkenheid van de kandidaat.

Een implementatietraject duurt gemiddeld twee maanden. Naast de technische realisatie helpt Candidate.ID de klant met het beoordelen welke content het best bruikbaar is.

  • Sterk: Candidate.ID maakt het mogelijk om de “time-to-hire” te verkorten, zeker bij moeilijk vervulbare vacatures.
  • Zwak: Vergt een verandering in werk- en denkwijze.

Zapiens

Zapiens is een kennissysteem dat veel gestelde vragen binnen de organisatie beantwoordt. Als de chatbot je vraag niet kan beantwoorden, schakelt hij de menselijke expert voor je in.

De chatbot helpt het collectieve geheugen van de organisatie vast te leggen en te ontsluiten. Onboarding is bijvoorbeeld een thema waarbij Zapiens prima ingezet kan worden. Als een vraag niet door Zapiens op basis van AI beantwoord kan worden, legt het systeem de vraag voor aan een medewerker (“hidden champion”). Het gegeven antwoord gaat vervolgens deel uitmaken van de kennis van de chatbot.

  • Sterk: Doordat Zapiens is gebaseerd op chat hoeven gebruikers geen systeem te leren gebruiken.
  • Zwak: Het betrekken en enthousiasmeren van “hidden champions” is in de pitch onderbelicht gebleven.

Winnaar UNLEASH Startup Award Competition 2018

Op elke pitch volgde een aantal vragen van de jury. Daarna werd meteen de pitch gescored op product en kwaliteit van de pitch. Afgaande op de cijfers leek het om een close finish te gaan tussen Mobietrain en Candidate.ID. Mobietrain ging er met de eer vandoor.

 Mobietrain winnaar Unleash Startup Award 2018

 

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor #UNLEASH18: Startup Award Finals