Tom van der Valk 20 november 2018 0 reacties Print #UNLEASH18: Startup Award Finals Mobietrain Mobietrain is een micro-learning platform toegespitst op de retailsector. Voor winkelpersoneel is over het algemeen een klein trainingsbudget beschikbaar. Op verloren momenten kunnen medewerkers trainingen volgen via hun mobiele telefoon waardoor de investering in tijd en geld beperkt blijft. Via een visueel leertraject doorloopt de cursist korte trainingen. Mobietrain ontsluit het trainingsmateriaal en houdt de voortgang bij. De focus ligt volgens de startup bij dit LMS op de L (learning) i.p.v. de M (management). Binnen de e-Learningmarkt is er veel competitie. Mobietrain onderscheidt zich van hun concurrenten door zich volledig te richten op retail. Ze beschikken binnen de sector over een uitgebreid netwerk en daarmee positioneren zij zich als e-Learning specialist voor deze niche. Omzet wordt gehaald uit licenties, content en integratie, hoewel in de meeste gevallen de retailer zelf voor de content zorgt. Sterk: Mobietrain maakt het mogelijk om te investeren in training van winkelpersoneel. Zwak: Content creatie maakt het implementatietraject zwaar. Career Spark Career Spark trapt hun pitch af met “Companies SUCK at making people decisions”. Zij claimen dat 70% van de medewerkers de verkeerde functie vervullen. Bij het aannemen van nieuwe medewerkers wordt er op basis van het arbeidsverleden ingeschat of de kandidaat geschikt is voor de nieuwe baan. Career Spark voegt objectieve meetgegevens toe aan het beslissingsproces. Het systeem bepaalt de top performers voor de betreffende functie binnen het bedrijf en zoekt naar een correlatie tussen performance en psychometrische meetgegevens. Daarbij wordt er geput uit het eigen assessmentsysteem van het bedrijf. Career Spark stelt vervolgens een profiel samen dat als benchmark met de scores van de kandidaat vergeleken kan worden. Zwak: Career Spark is volledig afhankelijk van de beschikbaarheid, omvang en kwaliteit van eerder uitgevoerde assessments. Candidate.ID Met Candidate.ID kun je een “talent pipeline” creëren. Recruitmentsystemen ontberen de mogelijkheid om een talentpool op te kweken van koud naar warm tot “hire-ready”. De doorlooptijd en kosten voor een recruitmenttraject nemen af en de sollicitatie ervaring voor de kandidaat verbetert. De voorkant van het recruitmentproces krijgt met Candidate.ID meer aandacht. Kandidaten worden over alle gebruikte kanalen zoals e-mail, social media, career sites e.d. getraceerd. Daarmee kan het systeem de bron en interesse van de kandidaat (interactiviteit met de content) meten. Dit biedt de recruiter de mogelijkheid enerzijds tijd en budget te investeren in de marketingacties die werken en anderzijds de aanpak af te stemmen op de betrokkenheid van de kandidaat. Een implementatietraject duurt gemiddeld twee maanden. Naast de technische realisatie helpt Candidate.ID de klant met het beoordelen welke content het best bruikbaar is. Sterk: Candidate.ID maakt het mogelijk om de “time-to-hire” te verkorten, zeker bij moeilijk vervulbare vacatures. Zwak: Vergt een verandering in werk- en denkwijze. Zapiens Zapiens is een kennissysteem dat veel gestelde vragen binnen de organisatie beantwoordt. Als de chatbot je vraag niet kan beantwoorden, schakelt hij de menselijke expert voor je in. De chatbot helpt het collectieve geheugen van de organisatie vast te leggen en te ontsluiten. Onboarding is bijvoorbeeld een thema waarbij Zapiens prima ingezet kan worden. Als een vraag niet door Zapiens op basis van AI beantwoord kan worden, legt het systeem de vraag voor aan een medewerker (“hidden champion”). Het gegeven antwoord gaat vervolgens deel uitmaken van de kennis van de chatbot. Sterk: Doordat Zapiens is gebaseerd op chat hoeven gebruikers geen systeem te leren gebruiken. Zwak: Het betrekken en enthousiasmeren van “hidden champions” is in de pitch onderbelicht gebleven. Winnaar UNLEASH Startup Award Competition 2018 Op elke pitch volgde een aantal vragen van de jury. Daarna werd meteen de pitch gescored op product en kwaliteit van de pitch. Afgaande op de cijfers leek het om een close finish te gaan tussen Mobietrain en Candidate.ID. Mobietrain ging er met de eer vandoor. innovatie Print Over de auteur Over Tom van der Valk Consultant/projectmanager e-HRM. Leverancieronafhankelijke e-HRM projecten voor innovatieve organisaties. Bekijk alle berichten van Tom van der Valk