Maandelijkse archieven: februari 2020

Next step is Next Learning

Next Learning

Dit evenement is ondertussen verplaatst naar 15 september.

‘Moet’ jij ook 2 dagen per jaar ‘op cursus’? In de baan voor het leven hoefde je je niet zo druk te maken en was opleiding bijna een last. Van twee kanten, zowel werkgever als werknemer, is ondertussen het besef wel doorgedrongen dat leren meer is dan een verplicht nummer. De baan voor het leven bestaat bijna niet meer en zelfs al heb je die in jouw branche nog wel dan zorgt technologie voor zoveel veranderingen dat bijleren de enige manier is om relevant te blijven.

Technologie maakt leren veel efficiënter en makkelijker

70-20-10Die technologische versnelling van de hele maatschappij heeft ook enorme impact op het vakgebied van opleidingen. Digitale tools hebben leren efficiënter en makkelijker gemaakt. In de oude offline wereld van leren werd alleen de focus gelegd op de 10% van het formele, klassikale leren. Door toepassingen als Augmented Reality kun je nu letterlijk op je werkplek leren, bijvoorbeeld hoe je een auto repareert. Community leeroplossingen maken sociaal leren, ook met internationale teams, mogelijk. Met micro learning, waar je op internet de grootste tekst en video encyclopedie ooit kunt vinden. En gemengd leren, inclusief gamification, waarin alle vormen gecombineerd worden naar gelang de methode die het beste past bij de betreffende leertaak.

Next Learning 2020

Op 7 april vind voor de derde keer het Next Learning event plaats, in het 1931 congrescentrum in Den Bosch. Met ruim 800 bezoekers is het in dit vakgebied een het grootst evenement in Nederland, waar ook ruim aandacht is voor leer technologie. Remko van der Drift, van het Instituut voor Faalkunde, opent de dag met zijn boodschap ‘Failure sucks, but it instructs’. André Kuipers sluit af over zijn opleidingspad voor een ‘moonshot’.

Next-learning-2019

Vier thema’s staan centraal

Tussendoor is er steeds keuze uit 5 trajecten om te volgen. Dit jaar is er een Playground met Domes en meer dan 40 partners, waaronder de nodige HRTech aanbieders, en het programma opgebouwd rond deze vier thema’s:

  1. Learning Xperience Design gaat over hoe je met de nieuwste technologieën leren makkelijk en vanzelfsprekend kunt maken. Met praktijkcases van T-Mobile, UMCG, TNO en de KNHB-hockeybond
  2. Bij People & Agility gaat het vooral over de gezonde balans tussen ambitie en realiteit, met sessie over wendkracht, millenials, digital dexterity en de ‘eigen regie’ app Tiptrack.
  3. Ook voor Smart Learning is technologie onontbeerlijk en zijn sessies over sushi leren met Skilsstown, Learning Analytics, video, VR en growth hacking te volgen
  4. En omdat leren een middel is om beter (en leuker) te presteren vind je bij Business Performance meer over falen, social learning, werkplekleren en de organisatie prioriteiten koppeling

Download hier het hele programma.

Er valt heel wat over HRTech te leren op dit event over leren

Een eerste check of nulmeting waar je staat als L&D team kun je oppikken in de workshops van Guus van Deelen over de ’50 shades of grey for L&D’. Aan de hand van een L&D quickscan die al te downloaden is op de site kun je jezelf positioneren op tien elementen. Daardoor kun je bewuster aan de slag jezelf en je team in bepaalde richtingen te ontwikkelen.

Dan een aantal technische onderwerpen. Opleiden en vooral de certificaten die je kunt behalen is een typische toepassing waar Blockchain meerwaarde kan hebben. Maar zoals we al schreven in de boekreview ‘Wie niet tech is, is gezien‘ is die Blockchain wel de meest complexe techniek van het moment. Op het event is de ‘Dutch Blockchain Coalition‘ aanwezig om hier licht in de duisternis te brengen. Zij hebben een gratis elearning ontwikkeld met 5 uur video materiaal om blockchain onder de knie te krijgen.

Een iets minder complexe technologie om uit te leggen is AI, Artificial Intelligence. Natuurlijk is dit ook in de Learning wereld een steeds vaker toegepaste technologie. Toch is expert Wilfred Rubens nog niet onvertogen enthousiast over de toegevoegde waarde van AI. Hij geeft zijn commentaar op vijf AI toepassingen in Learning; chatbots, personalisering, data analytics, recommendations en voorspellingen.

Op het gebied van HR Analytics komt Gartner met de term ‘Digital Dexterity’, wat zoveel als digitale behendigheid betekent. Op zich is die term daarmee niet specifiek gericht op data, maar zij definiëren het toch als volgt “Degene die weet welke data je moet verzamelen, er betekenis aan kan geven én het kan gebruiken als stuurinformatie voor beslissingen: die is king!” Edwin Levels van onderzoeksbureau Nidap gaat er dieper op in en daagt de HR professionals uit om in de spiegel te kijken voor hun eigen digitale wendbaarheid.

Op het blog van Next Learning vind je nog veel meer informatie, inclusief podcasts, ook van voorgaande edities. Koop hier je tickets voor het congres, met een speciale relatiekorting van 20% via #HRTech Review | kortingscode 777SDHRTech.

Next Learning podium

Geplaatst in Implementeren, Innovatie | Tags , | Reacties uitgeschakeld voor Next step is Next Learning

Overname Cornerstone/Saba en fusie Kronos/Ultimate

HRTech Suites mergersKronos en Ultimate worden People Inspired

Deze in Nederland iets minder bekende namen, Ultimate was nog niet eens opgenomen in onze HRTech Arena, zijn vooral in de VS grote spelers. Kronos is van oorsprong een leverancier van planning oplossingen, of workforce management en heeft zich ontwikkeld tot bredere HR suite speler met vooral de kracht in de ‘Core HR’ tools, maar heeft ook talent management producten. Ultimate is van origine meer een talent management oplossing en heeft daar meer specialistische oplossingen. Daarin kunnen de beide ondernemingen elkaar dus goed aanvullen. Ze gaan samen verder onder de nieuwe naam “People Inspired”

De nieuwe onderneming heeft meer dan 12.000 medewerkers en een marktwaarde van $22 miljard en is daarmee een van de grootste cloud leveranciers in de wereld.

Cornerstone en Saba

Net een jaar na de overname van Lumesse door Saba is de volgende stap alweer genomen en wordt Saba zelf overgenomen door Cornerstone OnDemand voor bijna $1,4 miljard. Beide organisaties waren ongeveer even groot en hebben nu gezamenlijk meer dan 7.000 klanten wereldwijd met meer dan 75 miljoen gebruikers. Niet alleen in omvang, ook in product portfolio zijn de organisaties zeer vergelijkbaar met behoorlijk veel overlap. Het persbericht spreekt vooral van het samengaan van de R&D teams:

“Het samengevoegde bedrijf zal goed gepositioneerd zijn om een sterk gedifferentieerd portfolio van softwareoplossingen voor people development en talent experience te leveren. Zowel dankzij het bestaande productportfolio, als door de versnelling van het productontwikkelingsproces dankzij een groter R&D-team, meer financiële middelen en een gedeelde visie voor de toekomst.”

Dat zou erop kunnen duiden dat met name de Cornerstone producten worden door ontwikkeld. Een punt van aandacht voor huidige gebruikers van Saba of Lumesse producten. Het persbericht zegt hierover:

“Cornerstone is voornemens het gemeenschappelijke productportfolio in de loop van 2020 te integreren en te optimaliseren met maximaal klantsucces als inzet.”

De huidige marktwaarde van Cornerstone is bijna $3,5 miljard en samen hebben ze ruim 3.500 medewerkers.

{cta_arena kop=”Alles HR suite oplossingen” tekst=”Ben jij op zoek naar innovatieve HR suite oplossingen? In de aanbiedersgids vind je alle informatie op een rijtje.” knop=”Bekijk en vergelijk de aanbieders” link=”https://www.hrtechreview.nl/index.php?page=aanbieders&arena=1&submit_form=Zoek&soltypes%5B%5D=1″ plaatje=”/uploads/Kennisbank/robotje_gidszoeken%20150.gif”}

Geplaatst in Branche | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Overname Cornerstone/Saba en fusie Kronos/Ultimate

Wie niet (HR)Tech is, is gezien

De ‘Hype cycle’ relativeert

Gartner_HypecycleDeze cyclus, ontworpen door Gartner Research, geeft het verloop van de meeste nieuwe technologie goed weer. In het beginstadium prijst iedereen, vooral de tech goeroes en investeerders, een nieuwe techniek de hemel in. Dan is er meestal een fase van teleurstelling , maar als de techniek bruikbaar blijkt komt er daarna een fase van stabilisering en echte toegevoegde waarde. Alleen de laatste stap in de cyclus, de ondergang van een technologie, staat er niet in.

Zo ook zien we in HRTech veel nieuwe technologieën die deze cyclus volgen. Als HR team pas je een houding toe die past bij je organisatie. In een innovatieve organisatie zou je best ook rond HRTech een innovator of early adaptor zijn. In een meer volwassen organisatie past het ook beter om vooral met volwassen technologie te gaan werken. In deze tijden van digitale transformatie, ook bij HR, zie je dat volwassen organisaties zich omvormen tot meer innovatieve ondernemingen. Als je als HR team dan de gevestigde HRTech blijft gebruiken en niet innoveert sluit je steeds minder goed aan bij de strategie van de organisatie.

Zes technologieën en HR

Boek_Wie niet tech isIn het boek legt Vet uit hoe zes technologieën werken op een manier die iedereen kan volgen. Zelfs blokchain weet hij goed toe te lichten met een aantal figuren, maar dit is wel het meest technische, en daarom voor velen moeilijk vatbare onderdeel. Deze zes technologieën zullen naar verwachting de komende 5 jaar de ontwikkelingen domineren:

  1. Robotisering, niet alleen letterlijk als ‘apparaat’, maar ook figuurlijk als software die mensenwerk kan automatiseren. Dan heet het RPA, Robotic Process Automation. De vier ‘robot wetten’ die sciencefictionschrijver Asimov in 1942 al bepaalde worden nog steeds veel toegepast als ethische randvoorwaarden.
    • Binnen HR zien we enerzijds robots in fabrieken veel mensenwerk overnemen en op kantoor helpt RPA met het automatiseren van repetitief administratief werk. Daarmee vooral voor grotere organisaties relevant
  2. Big data. Wordt ondertussen al zeer grootschalig toegepast, zeker in B2C, maar ook in de B2B markten. Hoewel Vet wel verschillende vormen van big data toelicht verzuimt hij om de vervolg stap, de analyse, en de daarin veelgebruikte 4 niveaus toe te lichten.
    • Ook HR Analytics is een ondertussen al behoorlijk volwassen geworden. Het HR Analytics congres viert dit jaar notabene al haar eerste lustrum.
  3. Kunstmatige intelligentie kent 3 niveaus die Vet helder toelicht.
    • Binnen HR wordt vooral nog het hoogste niveau toegepast, in recruitment bij het matchen van kandidaten en als manier om de big data uit het vorige punt te gebruiken voor slimme adviezen. Het diepere niveau van machine learning zien we minder, ook in recruitment assessments, en bijvoorbeeld wel bij het aanbieden van learning content obv eigen opleiding historie en die van directe collega’s (á la Netflix en Spotify). Van deep learning kennen we in HRTech nog geen voorbeelden.
  4. Blockchain is zoals eerder aangekondigd de meest complexe technologie om uit te leggen. Ook een succesvolle toepassing, na de cryptomunten, blijkt nog beperkt te vinden.
    • Hoewel op Forbes in maart 2018 werd voorspeld dat HR voorgoed zou veranderen door blockchain in bijvoorbeeld cv’s, belastingen en contracten zien we nog weinig (geen) tools op de markt in Nederland
  5. Het Internet of Things, of IoT, is een verwijzing naar alle ‘dingen’ die via internet toegankelijk worden. Dat gaat niet alleen om elektronische apparaten, maar alles dat wijlen Chriet Tietulaer in zijn huis van de toekomst in 1989 al onthulde.
    • Aangezien HR vooral diensten levert zijn er niet veel dingen om op internet aan te sluiten. In de hoek van Arbo/gezondheid zijn er horloges en andere meetapparaten, al speelt daar de medische noodzaak om daar als werkgever toegang to te krijgen. De belangrijkste mogelijkheden zitten in de fysieke werkplek (op kantoor), waar verlichting, verwarming, je bureau, computer, beeldscherm en koffieautomaat automatisch goed worden ingesteld (en uit gezet om energie te besparen).
  6. Als laatste virtual en augmented reality. Met een bril op ben je in een virtuele omgeving of met een app creëer je een extra laag op wat je ziet (zoals Pokemon Go)
    • Dit is juist nog een technologie met grote mogelijkheden voor HR. Bijvoorbeeld om kandidaten te laten zien hoe het is bij jouw organisatie te werken, voor het onboarding proces en vooral voor opleiding en ontwikkeling. Zie bijvoorbeeld deze training video van een training bij KFC of een toepassing in deze fabriek

Ideaal als startpunt voor digitale transformatie

ChrietHet boek is een goede opsomming van de belangrijkste technologische ontwikkelingen die breed in alle sectoren bruikbaar zijn of zullen worden. Het is daarmee een goed startpunt om de basis informatie en werking op een toegankelijke manier te lezen. En het goede nieuws is dat technologie wel steeds sneller gaat, maar als Tietulaer het IoT in 1989 al kon voorspellen toch ook weer niet zo snel.

Geplaatst in Beheren, Branche, Implementeren | Tags , , | Reacties uitgeschakeld voor Wie niet (HR)Tech is, is gezien

Hoe KLM duurzame inzetbaarheid mogelijk maakt

MyJourney: een persoonlijke reis om verantwoordelijkheid te nemen voor je loopbaan

“Heel veel mensen – ikzelf ook – starten bijvoorbeeld na hun studie met het idee dat ze een jaartje gaan vliegen. Dat blijkt dan zo leuk te zijn, dat ze blijven. En dan lopen ze na een aantal jaar tegen vragen aan als: Wil ik wel of niet een leidinggevende positie aan boord? Wat kan ik ernaast doen? Mensen wisselen niet snel van luchtvaartmaatschappij. Want KLM is een aantrekkelijke werkgever en bij andere maatschappijen start je weer onderaan. Dat alles maakt dat je – als je eenmaal hebt gekozen voor dit vak – vaak een lang dienstverband hebt.” Aan het woord is Marion Leguijt, Vice President Cabin Crew Management (CCM) bij KLM. In die rol is ze verantwoordelijk voor fit, gemotiveerd en professioneel cabinepersoneel.

KLM_MyJourney

Keuzewijzer in MyJourney. Of ze nu in Berlijn zijn of in Bangkok, de 10.000 Cabin Attendants en (Senior) Pursers van KLM kunnen overal werken met MyJourney. De Keuzewijzer wijst de weg: het aanbod is onderverdeeld in drie thema’s. Via filmpjes met persona’s worden tests, scans en activiteiten aangereikt die passen bij specifieke situaties.

Prikkelen

Het doel van alle inspanningen is dat mensen tijdig en bewust loopbaankeuzes maken – binnen of buiten het cabinedomein. Gebeurt dat al? “Ik zie nog niet heel veel mobiliteit”, zegt Erik. “Maar mensen zijn wel een stuk bewuster bezig met keuzes. Ze ontdekken bijvoorbeeld dat ze willen blijven vliegen, omdat het zo goed past. Of ze hebben alternatieven bekeken, maar vinden de overstap toch te spannend. Dat is allemaal prima. Een bewuste keuze – wat de uitkomst ook is – leidt ertoe dat je meer tevreden en betrokken aan het werk bent.” Marion Leguijt ziet dat effect ook: “MyJourney prikkelt collega’s om na te denken en zich te verbreden en verdiepen. Ze maken een persoonlijke reis om stappen te zetten en verantwoordelijkheid te nemen voor hun loopbaan.”

Lees de hele case op de site van eelloo.

Geplaatst in Implementeren, Innovatie | Tags , , | Reacties uitgeschakeld voor Hoe KLM duurzame inzetbaarheid mogelijk maakt

Vijf lessen van Stork voor een global implementatie van een nieuw HR systeem

Stork_Fluor_logoOver Stork

Stork, a Fluor company, is een internationale, technische dienstverlener op het gebied van Asset Integrity Management. Dat wil zeggen dat Stork een uitgebreid pakket aan oplossingen en gespecialiseerde diensten levert, die ervoor zorgen dat bedrijfsinstallaties van haar klanten in de Olie-, Gas-, Chemie- en Energiesector zo optimaal mogelijk ingezet en onderhouden worden. Het Amerikaanse bedrijf met ruim 20.000 medewerkers is naast de Nederlandse activiteiten ook actief in het Verenigd Koninkrijk, Continentaal Europa, Noord- en Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Azië-Pacific. Meer informatie over Stork is te vinden op de website van Stork.

De voordelen van een wereldwijde implementatie van één HR suite oplossing

Met de wereldwijde implementatie van SAP SuccessFactors heeft Stork een stabiele basis gelegd voor doorontwikkeling van de HR strategie door middel van:

  • focus op ondersteuning van de operatie bij het realiseren van (HR)doelstellingen,
  • verminderen van de administratieve last voor HR afdelingen,
  • besluitvorming mogelijk op basis van beschikbare data,
  • verminderen van het aantal verschillende HR systemen en het creëren van een zgn. ‘single source of truth for employee records’ waardoor data consistent is en wereldwijde rapportages en data driven decision making ondersteund worden.

{cta_arena kop=”Alle HR suite oplossingen” tekst=”Ben jij op zoek naar innovatieve HR suite oplossingen? In de aanbiedersgids vind je alle informatie op een rijtje.” knop=”Bekijk en vergelijk de aanbieders” link=”https://www.hrtechreview.nl/index.php?page=aanbieders&arena=1&submit_form=Zoek&soltypes%5B%5D=1″ plaatje=”/uploads/Kennisbank/robotje_gidszoeken%20150.gif”}

5 lessons learned

Zoals bij iedere implementatie heeft ook Stork de nodige uitdagingen ondervonden tijdens de voorbereiding en implementatie. Onderstaand de vijf lessen/tips vanuit Stork bij de implementatie.

1. Zorg voor voldoende participatie binnen de overall project governance

Ter borging van voldoende draagvlak is het van belang tijdig per business line een project team te benoemen om zodoende voldoende betrokkenheid bij het overall plan en de project organisatie te waarborgen. Het is belangrijk om deze stakeholders gelijk vanaf het begin te betrekken bij de progress-calls en daarbij de einddoelstelling niet uit het oog te verliezen.

2. Tijdige en brede communicatie naar alle projectleden

Tijdige en herhaalde communicatie naar alle projectmedewerkers is van groot belang om ze niet alleen bij de start van het project maar ook gedurende het gehele traject volledig aangesloten te houden. Training van alle teamleden voorafgaand aan de testperiode is essentieel als onderdeel van de change management aanpak.

3. Beleg eigenaarschap van de datamigratie aan het begin van het project

Beleg gelijk vanaf het begin van het project de verantwoordelijkheid voor de datamigratie bij zowel lokale HR verantwoordelijken en business partners. Tijdige voorbereiding en ontwikkeling van de datamigratie zorgt voor ownership en verminderd het risico aan het eind van project.

4. Betrek tijdig alle betrokkenen bij de ontwikkeling van de interfaces

Voor het ontwikkelen van de benodigde interfaces is het van belang alle partijen, zoals eigen lokale IT afdelingen maar zeker ook 3rd party leveranciers tijdig te betrekken. Je kunt hier niet vroeg genoeg mee beginnen. In de praktijk blijkt dit altijd complexer dan initieel gedacht.

5. Organiseer voldoende business ownership

De transitie naar een nieuw global HR proces en systeem vraagt om voldoende draagvlak vanuit de business. Vertrouw niet op één of twee sponsors van het project maar zorg voor breed draagvlak voor de impact van de wijzigingen.

SAP_SF_LogoOver SAP SuccessFactors

SAP SuccessFactors is onderdeel van het Human Resource Management-Systeem (HRMS) cloud platform van SAP. SuccessFactors is modulair opgezet zodat de gewenste HR functionaliteit flexibel en gedoseerd ingezet.

Namens HR Tech Review, Ron Bosma, TalentIn

Geplaatst in Implementeren | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Vijf lessen van Stork voor een global implementatie van een nieuw HR systeem