Maandelijkse archieven: april 2021

Personio, HRTech aanbieder voor het MKB, opent Benelux-kantoor

Personio helpt Europese mkb-ondernemingen bij het digitaliseren en automatiseren van alle mensgerelateerde processen, zodat ze hun potentieel optimaal kunnen benutten. Het Benelux-kantoor komt onder leiding te staan van Lars Boom, Country Manager Benelux, die vanuit München al is begonnen met het samenstellen van het Nederlandse team en dit verder zal uitbreiden. Boom was eerder o.a. bij LinkedIn verantwoordelijk voor een programma gericht op het ondersteunen van Europese mkb-ondernemers. Vanuit het kantoor in Amsterdam worden in eerste instantie vooral salesactiviteiten voor de Benelux uitgevoerd. In de toekomst komen er mogelijk extra functies bij.

75% van de Benelux-klanten zijn gevestigd in Nederland, waaronder SkyTeam, GoSpooky, Channable, Skinvision en Lepaya. De uitbreiding naar Nederland volgt op een succesvolle Series D financieringsronde van €104, in januari van dit jaar. Dit brengt de totale waardering van het bedrijf op €1,4 miljard, waarmee Personio een ‘unicorn’ is en tevens een van de meest succesvolle private bedrijven het meest waardevolle HR techbedrijf in Europa. Personio telt ruim 700 medewerkers en het doel is om eind 2021 op een aantal van 1.000 medewerkers te komen. Voor het kantoor in Amsterdam is het streven om het team geleidelijk uit te breiden en er een belangrijke vestiging van te maken.

“Wij zijn een Europees bedrijf en zijn gepassioneerd om lokale mkb-bedrijven te ondersteunen, die de ruggengraat van de Europese economie zijn. Amsterdam is de perfecte locatie voor ons Benelux-kantoor. Het is het zakelijke hart van de regio en heeft een zeer actieve startup community. Hier zijn we dichter bij onze Benelux-klanten en is het makkelijker om lokaal talent aan te trekken”, zegt Hanno Renner, co-founder en CEO van Personio. “De opening van het kantoor in Amsterdam is een volgende stap in onze groeistrategie voor de Benelux en Europa. Dit gaat ons zeker helpen bij het vervullen van onze ambitie om meest toonaangevende HR-platform voor het Europese mkb te worden.”

LarsBoom“Er is bij mkb-ondernemingen een sterke behoefte aan een complete en gemakkelijk te gebruiken HR-oplossing. Dat blijkt wel uit onze snelle groei in de Benelux, het afgelopen jaar. Daarbij is dit een echte mkb-regio, wat ons mooie kansen biedt. Vanuit ons kantoor in Amsterdam kunnen we nog meer lokale mkb-ondernemingen ondersteunen”, zegt Lars Boom, Country Manager Benelux voor Personio. “Ruim 70 procent van de mkb-bedrijven werkt nog steeds met handmatige processen en Excel-sheets voor hun HR-taken. Wij bieden ze de digitale tools om alle HR-kerntaken sneller, makkelijker en beter uit te voeren.”

Personio biedt een compleet platform voor alle HR-gerelateerde taken en processen, waaronder recruitment, on- en offboarding, absentiebeheer, urenregistratie, payrolling, prestatiemanagement, etc. Het platform kan naadloos geïntegreerd worden met tal van bekende bedrijfstoepassingen, zoals Slack, LinkedIn, Declaree en Culture Amp.

Geplaatst in Branche | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Personio, HRTech aanbieder voor het MKB, opent Benelux-kantoor

Onboarding binnen de Gemeente Vught met Appical

GemVughtGemeente Vught investeert veel tijd en moeite om de juiste mensen aan te nemen. Ze hebben een nieuw introductieprogramma opgezet voor dat o zo belangrijke ‘Warme Welkom’, om de nieuwe collega’s goed wegwijs te maken en te vertellen wat werken binnen een gemeentelijke organisatie nou precies inhoudt. Zonder de menselijke factor uit te schakelen wordt hiervoor Appical gebruikt om dit proces vloeiend te laten verlopen!

Een warm én goedkoper welkom

Door een introductieprogramma op te zetten kunnen nieuwe medewerkers kennis maken met de (cultuur van de) organisatie. Medewerkers voelen zich meer betrokken, meer tevreden en meer gewaardeerd en kunnen sneller aan de slag. Het risico op verloop in de eerste maanden wordt minder en dit scheelt allemaal veel geld. Door dit goed te doen bespaar je per medewerker gemiddeld €10.000,- volgens Zoontjens.

De introductie app kan vanaf het arbeidsvoorwaardengesprek beschikbaar gesteld worden. Tot aan de eerste werkdag wordt actuele informatie op een leuke wijze en gedoseerd aangeboden. Pas vanaf de eerste officiële werkdag wordt de introductie training op de (nieuwe) systemen beschikbaar gesteld.

Twee buddy’s, een app en een collega’s

De persoonlijke werkbuddy, een collega van de gemeente, die vanaf de eerste werkdag wordt toegewezen krijgt dus ook een andere rol. Het persoonlijke warme welkom wordt belangrijker. De werkbuddy neemt je mee door het pand, introduceert je en beantwoord gerichte vragen, bijvoorbeeld over hoe de gemeente werkt. Het gaat minder over de praktische dingen en over de systemen, want dat wordt in de app afgevangen.

De vormgeving van de app kan worden aangepast aan de huisstijl. Er is een introductie met informatie en foto’s over de organisatie/gemeente. Er kunnen toetsvragen worden gesteld en er kunnen quizjes worden afgenomen. Een voorbeeld is de dilemma-quiz, die leidt tot nadenken over keuzes in bijvoorbeeld kleding of gedrag.

Implementatie tips van Noor

Het inrichten van de app leidt tot veel organisatorische uitdagingen en afwegingen. Denk hierbij aan wat er nodig is voor een warm welkom, welke activiteiten georganiseerd moeten worden en aan welke systemen, afdelingen en mensen er op tijd op de hoogte gebracht moeten worden over de nieuwe medewerker. Door de app inzichtelijk te maken voor alle bestaande medewerkers kan je ook vragen wat er nu gemist wordt. Hierdoor ontstaat ook meer draagvlak in de organisatie voor het introductieprogramma.

Het inrichten van de introductie app kostte meerdere maanden in doorlooptijd. Er moeten vaak meerdere verhaallijnen worden ingericht voor de verschillende functies en kennisniveaus. Denk hierbij aan een introductie binnen een administratie of binnen de buitendienst, of denk aan mensen zonder enige ervaring of juist met veel ervaring binnen een gemeente. Je kunt daarin heel ver gaan, maar de tip is wel om simpel te beginnen. Uitbreiden kan daarna ook nog.

Vergeet ook niet de informatie in de app af te stemmen op het intranet. Vanuit de app kan je verwijzen naar het Intranet wat de bron blijft voor de informatievoorziening binnen de organisatie.

Je kan vanuit de app ook om feedback vragen, bijvoorbeeld na de eerste werkdag, over het introductieprogramma of over de app zelf. En alle kennis binnen de app is na introductie nog een jaar inzichtelijk voor medewerker.

Dit is een gastblog van Melle Vroom. Lees hier meer over deze case.

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Onboarding binnen de Gemeente Vught met Appical

De Recruitment Tech Top 35

RT TOp 35 - FOrceflowOnderzoek Recruitment Tech

Van eind 2020 tot januari 2021 deed Recruitment Tech onderzoek naar de onder gebruikers best scorende leveranciers van recruitmenttechnologie in Nederland. Het onderzoek werd uitgevoerd onder meer dan 500 gebruikers met deze Recruitment Tech Top 35 als resultaat.

Iedere deelnemer kreeg de mogelijkheid gekregen om maximaal 15 leveranciers op het gebied van recruitment tech te noemen waar in 2020 mee werd gewerkt. Iedere genoemde leverancier is vervolgens beoordeeld op een zestal aspecten:

  1. productkwaliteit,
  2. klantgerichtheid,
  3. prijs- kwaliteitsverhouding,
  4. innovatievermogen,
  5. servicegerichtheid en
  6. pro actief meedenken.

Om in de Top 35 te komen, moest een leverancier minimaal vijf keer zijn beoordeeld, met een score van 0 tot 5.

{cta_arena kop=”Dossier: Talent Marketplace” tekst=”Alle relevante informatie rond het concept ‘De Talent Marketplace’: artikelen, aanbieders, debinars en onze Talent Marketplace experts.” knop=”Bekijk het dossier” link=”https://www.hrtechreview.nl/talentmarketplace” plaatje=”uploads/blogimages/2021/Dossier Talent Marketplace Nieuwsbrief.gif” ctaclass=”cta_dossier”}

Verschillende categorieën recruitmenttechnologie

In de lijst vind je verschillende categorieën met tools voor recruiters. Een aantal van deze categorieën en de spelers daarin vindt je ook terug in onze HRTech Arena in de ‘domeinen’ Employer Branding, Assessment en Matching en Recruitment. De partijen in deze lijst vind je o.a. in deze categorieën:

  • Recruitmentsystemen, ook wel het ATS, Applicant Tracking System, het basis workflow systeem binnen recruitment
  • Recruitmentsites, met tools en diensten voor het bouwen van de vacature pagina / werkenbij site
  • Online assessments, voor ‘candidate self service’ uitvoeren van testen tijdens de sollicitatieprocedure
  • Recruitment marketing & programmatic job advertising, waarin je geautomatiseerd contact houdt met kandidaten in talentpools
  • Chatbot & voice, voor online, geautomatiseerde dialogen met tekst of stem berichten
  • Video recruitment, voor publiceren en solliciteren via video berichten
  • Data & dashboards, tools met onderzoeksdata over de arbeidsmarkt en het recruitment proces
  • Multiposting, voor het geautomatiseerd verspreiden van vacatures naar vele verschillende vacatures websites

De Top 35

De nummer één in de Recruitment Tech 35 is ForceFlow geworden, met een gemiddelde score van liefst 4,6854, die Martijn Hemminga hier op deze foto tijdens de Recruitment Tech monthly presenteerde. The Next Crowd volgt op plek twee en BrainsFirst sluit de top drie. Ook onze partners HROffice, Joboti en Talentsoft zijn te vinden in de lijst. De gehele ranglijst is hier te vinden.

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor De Recruitment Tech Top 35

Het nieuwe normaal voor HR volgens Peter Hinssen

FenixIn een wervelend betoog op website Unleash schrijft Peter Hinssen, ondernemer en thought leader op het gebied van technologie, innovatie en de impact op de samenleving, dat we lessen moeten trekken uit de pandemie. We moeten technologie anders gaan gebruiken, organisaties anders inrichten en beter met data omgaan, zegt de HR-expert. Want als de pandemie een ding heeft aangetoond, dan is het wel dat enkel technologie niet voldoende is om problemen op de werkvloer aan te pakken.

Transformeren naar een feniks

Het gaat erom dat organisaties van zichzelf een ‘feniks’ moeten maken, oftewel een organisatie die weet te herrijzen uit de as en zich kan transformeren om nog sterker uit de huidige situatie te komen. Organisaties moeten veerkrachtig zijn en zich kunnen aanpassen aan voortdurende veranderingen. Organisaties moeten niet alleen weten hoe ze moeten terugkomen na een tegenslag, maar ze moeten vooruit kunnen komen terwijl de wereld om hen heen continu verandert. Deze pandemie zal verstrekkende gevolgen hebben, die we nog lang gaan voelen. En organisaties zullen zich daar bewust van moeten zijn.

Een belangrijke les: we zullen het niet alleen met technologie kunnen doen.

Technologie zal wel een groot deel van de vernieuwing van organisaties zijn. Dat is duidelijk: er zijn zoveel HR-tools voorhanden dat het zonde zou zijn daar geen gebruik van te maken. Maar als één ding duidelijk is geworden tijdens de pandemie, is het wel hoe verouderd onze veelgebruikte tools zijn.

Door digitaal te gaan konden organisaties en hun werkenden blijven doorwerken tijdens de pandemie, al was het op afstand. Maar de komende jaren moeten HR-managers niet denken dat het installeren van Microsoft Teams op elke laptop, het gebruik van Zoom en het uitdelen van een goede webcam voor enige vooruitgang gaat zorgen.

{cta_arena kop=”Dossier: Engagement & Performance” tekst=”Alle relevante informatie rond ‘Engagement & Performance’: artikelen, aanbieders, debinars en onze Engagement & Performance HRTech experts.” knop=”Bekijk het dossier” link=”https://www.hrtechreview.nl/performanceengagement” plaatje=”/uploads/Kennisbank/robotje_gidszoeken%20150.gif” ctaclass=”cta_dossier”}

Marketing achterna

Als voorbeeld noemt Hinssen marketingafdelingen. Wie marketingafdelingen vergelijkt met HR, ziet dat zij jaren voorsprong hebben qua software, tools en technologische vaardigheden. Dat komt door een transformatie die heeft plaatsgevonden in de hele marketingwereld, zo’n tien jaar terug. Om consumentengedrag beter te begrijpen en om markten beter te bedienen, werden data veel intensiever en beter gebruikt. Als gevolg ontstonden er nieuwe functies en vaardigheden in de marketingwereld.

HR bleef ondertussen achter. De tools en de software is er. Toch maken veel HR-afdelingen vaak nog steeds gebruik van de meest antieke software binnen een organisatie. Wie vooruit wil, moet dat aanpassen. Maar alleen vernieuwing van de technologie en een grotere focus op data is niet genoeg. Tijdens het opnieuw uitvinden van HR, het gebruiken van nieuwe technologie en ons klaarmaken voor alles wat de 21e eeuw ons te bieden heeft, zullen we ons meer dan ooit moeten concentreren op het menselijke element.

Zoals we eerder al zeiden: alleen technologie is niet genoeg om een probleem of uitdaging op de werkvloer aan te pakken. De digitale werkomgeving van de 21e eeuw moet er een worden die menselijker is, waar werkenden op hun waarde geschat worden en daarop worden beoordeeld, en waar het individu centraal staat. Menselijke vernieuwing, ondersteund door data: het recept voor de feniks na de pandemie.

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Het nieuwe normaal voor HR volgens Peter Hinssen

Het Franse Cegid gaat Talentsoft overnemen

Cegid-TalentsoftTalentsoft CEO Jean-Stéphane Arcis (links) en Pascal Houillon, CEO van Cegid (rechts) schudden elkaar de elleboog

Cegid en Talentsoft

Vanuit het persbericht deze samenvatting: Cegid is een belangrijke leverancier van business management oplossingen voor accountants, financiële en fiscale managers, maar ook voor HR, payroll en retail professionals. Cegid telt 3.000 medewerkers en verkoopt zijn oplossingen in 75 landen. In 2020 boekte Cegid een omzet van 498 miljoen euro.

Talentsoft ondersteunt ruim 2.200 klanten en is actief in 130 landen. Talentsoft heeft kantoren in vijftien landen, waaronder in Nederland. Talentsoft vind in Cegid en diens hoofdaandeelhouder Silver Lake een sterke bondgenoot om hun volgende expansiefase te financieren en structureren.

De drie medeoprichters van Talentsoft, CEO Jean-Stéphane Arcis, Technisch Directeur Joel Bentolila en Product Directeur Alexandre Pachulski, zullen samen met het managementteam en de 600 werknemers van Talentsoft in de komende weken bij Cegid in dienst treden.

Een grote Europese tegenspeler tegen de Amerikaanse HRTech grootmachten

Door de overname van Talentsoft door het in omzet vijf keer grotere en eveneens Franse Cegid ontstaat een sterke Europese speler met ruim €600 miljoen omzet. Naast het Duitse SAP, dat ook in financiële en logistieke software een wereldwijde marktleider is, wordt Cegid/Talentsoft een geduchte concurrent voor de Amerikaanse #HRTech grootmachten als Cornerstone, Workday, Oracle, Microsoft (inclusief LinkedIn en Glint) en ADP.

Waar Cegid vanuit het Lyon hoofdkantoor vooral de Zuid Europese markt en Noord en Zuid Amerika (en daardoor nog niet te vinden in onze #HRTech Arena) bedient is Talentsoft juist sterk vanuit Parijs in het noorden, naar de Benelux en de rest van Noord Europa.

Als we kijken naar de 9-Grid analyses van Fosway Group zien we voor beide partijen de voordelen opduiken. Ten eerste is Cegid al een grote partij, een ‘Core Challenger’, in de Cloud HR 9-Grid , waarin Talentsoft als kleinere Core Challenger te boek staat. Andersom is Talentsoft al een grote Strategic Leader in de Talent & People Success 9-Grid, waar Cegid als kleinere Potential Challenger te boek staat.

Met de financiële kracht vanuit Cegid en de #HRTech leiderschapspositie van Talentsoft kan een interessante strijd ontstaan. Ook de impact van het Schrems 2 arrest, dat het ‘privacy shield’ tegen Amerikaanse autoriteiten ongeldig verklaarde, kan de keuze voor een Europese partij beïnvloeden.

{cta_arena kop=”Alle HRTech aanbieders op een rij” tekst=”Ben jij op zoek naar passenden en innovatieve #HRTech oplossingen? Gebruik dan onze HRTech Arena. Hierin vind je alle aanbieders per domein.” knop=”Bekijk de HRTech Arena” link=”/hrtech-arena” plaatje=”/uploads/Kennisbank/HRTech-Arena-150×150.png” ctaclass=”cta_arena”}

Geplaatst in Branche | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Het Franse Cegid gaat Talentsoft overnemen