Maandelijkse archieven: juli 2021

Tegelwijsheden – Inzichten uit HR tech transformaties

Tegeltjeswijsheid 2Tegeltjeswijsheid #2: HR Tech is als een goed huwelijk; een gelijkwaardige relatie tussen de organisatie en implementatiepartner waarin beide geven en nemen

Met dit tegeltje neemt Joëlla Menken je mee met een aantal concrete tips voor wanneer je als organisatie op zoek bent naar een nieuwe (implementatie)partner. Net als met daten gaat het om meer dan alleen uiterlijk en is het nodig om de relatie te ‘bouwen’.

Zo zegt Joëlla onder andere “Een implementatie van een HR IT-systeem duurt gemiddeld zes tot twaalf maanden en is vaak een project waar veel medewerkers en externe partners bij betrokken zijn. De fases in het project brengen verschillende uitdagingen met zich mee, met stressvolle periodes wanneer deadlines behaald dienen te worden. Alle betrokkenen moeten als team gezamenlijk hun schouders eronder zetten. Dit kan alleen als de implementatiepartner zich gelijkwaardig kan opstellen en eigenaarschap kan tonen.”

 Bekijk hier het vlog of lees meer.

{cta_arena kop=”Dossier: Talent Marketplace” tekst=”Alle relevante informatie rond het concept ‘De Talent Marketplace’: artikelen, aanbieders, debinars en onze Talent Marketplace experts.” knop=”Bekijk het dossier” link=”https://www.hrtechreview.nl/talentmarketplace” plaatje=”uploads/blogimages/2021/Dossier Talent Marketplace Nieuwsbrief.gif” ctaclass=”cta_dossier”}

Tegeltjeswijsheid #1: Change management is meer dan training en communicatie

Volgens Ewold Drent is change management het ondergeschoven kindje van de meeste HR tech implementaties. Vaak kost die eerste fase al zoveel geld en tijd dat er geen aandacht meer is voor de verandering die de organisatie door moet. Om je doelen echt te bereiken zou dit onderwerp veel meer aandacht moeten krijgen.

Ewold zegt onder andere “Creëer vanaf het begin een mindset waarin je de HR-implementatie ziet als een transformatieproces en niet simpelweg een vervanging van een systeem. Hierdoor verbreed je je blikveld op het vraagstuk: Welke doelen willen we bereiken en hoe ondersteunt technologie die? Wat is de rol van HR en hoe willen we de dienstverlening vormgeven? Door het dialoog te voeren over dit soort vragen kijk je verder dan slechts een systeem.”

Bekijk hier het vlog of lees meer.

 

Tegeltjeswijsheid #3: Elk voordeel heeft z’n nadeel

In dit vlog gaat Paulien Goudsmit dieper in op de voor- en nadelen van de transitie naar standaard cloud HRTech. Nog flink wat organisaties hebben de personeels- en/of salarisadministratie draaien op eigen servers of in een eigen maatwerk omgeving in de cloud. De meeste software leveranciers bieden meer voordelen als je overstapt op de standaard omgeving, met hooguit specifieke ‘configuratie’ in plaats van maatwerk.

Zo zegt Paulien onder andere “We zijn gewend aan onze huidige, bekende, veilige en vaak op maat gemaakte oplossingen. Overgaan naar een standaardoplossing, kan dan voelen als een achteruitgang. Maar bedenk je dat een standaardoplossing juist ontstaan is door de ervaringen van andere organisaties en de expertise van leveranciers en implementatiepartners. Als je buiten je comfortzone gaat en durft te vertrouwen op deze visie, biedt het volgen van een bewezen oplossing je misschien nog wel meer kansen dan je had verwacht.”

Bekijk hier het vlog of lees meer.

Over succesvol transformeren met Kirkman Company

Dat lukt alleen als ook medewerkers deze ambitie willen omarmen. Daarom is een visie en focus op medewerkers zo belangrijk. Een cultuur waarin de medewerker én zijn of haar behoeften centraal staat. Voor leuker werk, betekenisvolle medewerkers en betere resultaten.

Samen met jou bouwen we aan een extern georiënteerde HR functie; met een blik die daadwerkelijk naar buiten is gericht. Een HR functie die klein en voldoende geautomatiseerd is. Wendbaar en flexibel is ingericht en gebruik maakt van innovatieve partners. HR als regiefunctie met volledige focus op medewerkers en bewuste keuzes op wat zelf te doen en wat uit te besteden.

Verder vergroten wij de wendbaarheid van jouw organisatie. Iets wat we de afgelopen jaren voor veel corporates, grote familiebedrijven, scale-ups en publieke organisaties hebben mogen doen.

Dit resultaat bereik je alleen maar met winnende teams. Teams die zichzelf willen en kunnen vernieuwen. Met mensen die betrokken zijn bij de ambities van de organisatie en inzicht hebben in hoe zij samen het verschil kunnen maken. En daar helpen wij jou graag bij.

Geplaatst in Implementeren, Selecteren | Tags , , | Reacties uitgeschakeld voor Tegelwijsheden – Inzichten uit HR tech transformaties

Hoe HRTech personeelstekorten in de zorg oplost

owen-beard-DK8jXx1B-1c-unsplashPhoto by Owen Beard on Unsplash

Als het aan William Reau op website The Staffing Stream ligt, is het antwoord op die vraag ronduit “nee”. Volgens zijn artikel kan de oplossing voor deze druk namelijk gevonden worden in de technologie, waar genoeg mogelijkheden bestaan om een stuk efficiënter met werkenden om te gaan. 

Lees ook “Gaat innovatie het personeelstekort in de zorg oplossen?” in het FD

Talentpools

Het gaat hier om zogeheten interne resourcepools (IRP’s) – soms ook wel talentpools genoemd – die worden aangestuurd door een technologieplatform. Met deze platformen kunnen ziekenhuizen werkenden beter inzetten, doelstellingen beter behalen en met meer efficiëntie gebruik maken van de beschikbaarheid per afdeling. Veel ziekenhuizen werken al met dergelijke personeelspools, maar die zijn echter vaak niet afgestemd op de doelstellingen van de organisatie.

Dergelijke zorgorganisaties lijken niet te begrijpen hoe een integraal systeem, dat zowel kijkt naar werkenden én naar de organisatie, een ziekenhuis kan helpen. Want kijk eens naar de voordelen:

 

  1. Het helpt patiënten, het kerndoel van ieder ziekenhuis. Wanneer openstaande functies niet worden vervuld, betekent dit meer patiënten per verpleegkundige, en de gezondheidsresultaten lijden daaronder. Onderzoek wijst zelfs uit dan onderbezetting dodelijke gevolgen kan hebben voor patiënten!

 

  1. Het verbetert de effectiviteit van werkenden. Dankzij een goed werkend IRP krijgt men perfect zicht op waar gecontracteerde werkenden ingezet kunnen worden en waar tijdelijke krachten nodig zijn. Met zo’n platform kunnen bijvoorbeeld verplegers en verpleegsters betrokken worden, door ze de mogelijkheid te geven om via het IRP in te tekenen op openstaand werk. Zo groeit de talentpool aanzienlijk!

 

  1. Met de data van een IRP kan met inzicht krijgen in de uitwerking van de personeelsstrategie. Men kan zien op welke afdeling en bij welke specialiteiten permanent tekorten zijn, waar contracten opgewaardeerd of aangeboden moeten worden, en waar de inzet van tijdelijke krachten juist afdoende is. Met deze data kan ook geanticipeerd worden op mogelijke toekomstige tekorten.

 

  1. Een goed functionerend IRP-systeem is kostenbesparend en kan vele uren aan kostbare tijd wegnemen aan personeelsadministratie, mede omdat het platform zelf bijhoudt wie waar en hoeveel heeft gewerkt. Hierdoor ontstaan er ruimte voor ziekenhuizen om zich te focussen op andere prioriteiten. Juist omdat personeelsbezetting een permanent hoofdpijndossier is voor ziekenhuizen en met IRP-systemen er geanticipeerd kan worden op dergelijke tekorten, bijvoorbeeld via een gespecialiseerd uitzendbureau.

 

Het mag eigenlijk geen verrassing heten dat HRTech dé manier is om een al decennialang probleem in de zorg op te lossen. Het creëren van een grote, betrouwbare pool van ervaren en gekwalificeerde kandidaten is echter alleen een oplossing als men ook de andere functies van een dergelijk platform benut: het zorgen voor groei en tevredenheid bij werkenden, het optimaliseren van alle departementen van een organisatie en het gebruiken van data om toekomstige problemen te voorkomen. Verschillende factoren die zullen zorgen voor wat alle organisaties, in de zorg en daarbuiten, nastreven: het halen en ruim overschrijven van de jaarlijkse doelstellingen.

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Hoe HRTech personeelstekorten in de zorg oplost