Redactie 1 oktober 2021 0 reacties Print De geheimen van Europa’s beste tech startups, volgens McKinseyWaar moet je naar kijken als je succesvol wil worden als startup in de competitieve techwereld? Welke strategische aspecten kenmerken de groeibriljanten? Als handleiding of advies voor andere techstartups bekeek McKinsey duizend, na 2000 opgerichte, techbedrijven uit de 33 Europese landen en kwam tot enkele opzienbarende conclusies, die we later in dit artikel delen. Geen HRTech in de top? Eerst even wat cijfers, om meer te weten te komen over hoe deze tech startups over Europa zijn verdeeld. Onder de geanalyseerde bedrijven zijn giganten als Spotify, Adyen en het vandaag de dag zeer actuele BioNTech. In relatief opzicht levert het Verenigd Koninkrijk de meeste startups met 319 techbedrijven, oftewel bijna een derde van het bekeken totaal. Op plaats twee en drie staan Duitsland en Frankrijk terwijl Nederland met 37 bedrijven of 4 procent van het totaal op de zesde plek staat. Kijken we naar het aantal succesvolle tech startups tegenover het aantal inwoners per land, dan staat Nederland overigens op derde plaats. Een ander opvallend detail over het onderzoek van McKinsey is het feit dat er geen HRTech-bedrijven tussen de meest succesvolle startups lijken te zitten. Fintech, biotech en e-commerce voeren de boventoon. Op basis van de analyse van McKinsey kunnen volgens het bedrijf enkele belangrijke inzichten vastgesteld worden: Succesvolle Europese tech start-ups volgen een van de vier verschillende wegen naar succes: netwerk, schaal, product, of deep tech, elk met zijn eigen karakteristieken betreffende omzetgroei, werknemers, etcetera (hierover meer in de paragraaf hieronder). Om de status van unicorn te bereiken is gemiddeld € 100 miljoen tot € 200 miljoen aan financiering nodig, waarbij 70 tot 80 procent van de bedrijven die het halen binnen tien jaar na de oprichting de grens van € 1 miljard aan waardering bereiken. De meest succesvolle strategieën Volgens McKinsey verschilt de aanpak van de bekeken startups maar weinig. Via de bovengenoemde vier mogelijke wegen wordt er succes bereikt, al moet benadrukt worden dat het kiezen voor de ene strategie de andere strategie niet uitsluit. De onderzoekers benadrukken daarnaast dat het kiezen voor een van de strategieën als mogelijke succesformule slechts een eerste stap is: het gaat vooral om de tactische stappen die daarna worden genomen die het verschil maken. Zo schrijft McKinsey dat het voor de zogeheten netwerkbedrijven van cruciaal belang is om lokale markten een voor een te veroveren en niet te proberen om in één klap wereldwijd te groeien. De scale bedrijven moeten juist meer investeren in het opbouwen van sterke commerciële capaciteiten om te kunnen groeien, waar zowel netwerk- als scale bedrijven kunnen profiteren van fusies en overnames. Productbedrijven moeten in eerste instantie prioriteit geven aan een overtuigend product en op die manier juist kleiner beginnen, waar voor deep-techbedrijven het aantrekken van het beste onderzoeks- en ontwikkelingstalent het belangrijkst is – zie hier een indirecte rol voor de HRTech. Lees ook: Winning formula: How Europe’s top tech start-ups get it right {cta_arena kop=”Alle HRTech aanbieders op een rij” tekst=”Ben jij op zoek naar passenden en innovatieve #HRTech oplossingen? Gebruik dan onze HRTech Arena. Hierin vind je alle aanbieders per domein.” knop=”Bekijk de HRTech Arena” link=”/hrtech-arena” plaatje=”/uploads/Kennisbank/HRTech-Arena-150×150.png” ctaclass=”cta_arena”} branche Print Over de auteur Over Redactie De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl Bekijk alle berichten van Redactie