"Navigeren door het HRTech-landschap."
SLUIT MENU

Banen in de technische sector belangrijke motor voor wereldwijde banengroei

AI en andere opkomende technologieën hebben een grote impact op de beroepsbevolking en de wereldwijde skills economy. Dit blijkt uit het ‘Impact AI: 2024 Workforce Skills Forecast’- onderzoek van ServiceNow en Pearson. Het onderzoek laat zien dat AI helpt bij het creëren van banen en zorgt voor meer vraag naar geschoold IT-personeel.

Voor het tweede jaar op rij werkte ServiceNow samen met de workforce data experts van Pearson om de impact van GenAI en aanverwante technologieën op de wereldwijde beroepsbevolking te modelleren. Het onderzoek laat zien welke banen beïnvloed worden door AI, welke vaardigheden geautomatiseerd worden, naar welke functies de meeste vraag zal zijn en hoe organisaties hun personeel kunnen omscholen om klaar te zijn voor de toekomst. Hieronder de drie belangrijkste uitkomsten van het onderzoek op een rij.

1. Wereldwijde vraag naar talent blijft hoger dan het aanbod

Hoewel automatisering ervoor zorgt dat banen gaan verdwijnen en taken efficiënter uitgevoerd kunnen worden dankzij AI, blijft er wereldwijd een tekort aan arbeidskrachten bestaan. Feitelijk is de productiviteitswinst die geboekt wordt dankzij nieuwe technologieën de belangrijkste reden dat dit tekort aan arbeidskrachten niet nog groter wordt. Binnen de wereldwijde groei van de arbeidsmarkt vormen tech-banen een belangrijke motor voor banengroei in alle onderzochte landen. 

2. Vraag naar tech-personeel blijft

Het onderzoek voorspelt een toenemende vraag naar personeel in de meeste tech-functies. Tegelijkertijd neemt de vraag naar tech-personeel af in sectoren die krimpen, zoals de detailhandel en de financiële dienstverlening. In deze sectoren gaan de tech-functies verdwijnen die niet nodig zijn voor het implementeren en onderhouden van AI en andere nieuwe technologieën. In de overige sectoren neemt het totale aantal werknemers toe, inclusief IT-personeel. 

3. Begin met omscholen

Uit hetzelfde onderzoek vorig jaar bleek dat hoe meer we machines inzetten om het werk te doen waar ze goed in zijn, hoe minder mensen als machines hoeven te werken. Door de taken die het beste door AI kunnen worden gedaan opnieuw toe te wijzen, krijgen werknemers meer tijd om zich te richten op menselijke kwaliteiten zoals kritisch denken, interpersoonlijke communicatie en creativiteit. 

Het omscholen van personeel is volgens Service Now nodig om op grote schaal te voldoen aan de vraag naar technisch talent.

De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl