"Navigeren door het HRTech-landschap."
SLUIT MENU

Vijf tips om kansen op de UNLEASH Startup Awards te vergroten

Op 16 oktober dingen vijf finalisten naar de UNLEASH Startup Awards tijdens de gerenommeerde internationale HR Tech-beurs UNLEASH. Wil je als leverancier van HRTech-oplossingen ook een kans wagen? Lees dan hier de tips van de organisatie om beter uit de verf te komen.

In aanloop naar de UNLEASH Startup Awards, deelt journalist Josh Brazier, die al meer dan duizenden inzendingen heeft gelezen, tips om de inzending van jouw organisatie beter uit de verf te laten komen.

1.   Begrijp hoe je de waarde van je voorstel communiceert

Vaak blijven fantastische voorstellen steken achter een slecht ontworpen inzending die niet duidelijk laat zien wat de kracht van het voorstel is. Wanneer jullie team brainstormt over waarom jullie inzending moet winnen, focus dan specifiek op wat jullie inzending zo speciaal maakt.

Neem bijvoorbeeld de winnaar van 2023: het Duitse Talk’n’Job, een spraakgestuurde chattoepassing, die het werven van eenvoudigere functieprofielen makkelijker maakt. Die neemt de noodzaak van ingewikkelde portals en CV’s weg, waardoor kandidaten gemakkelijk kunnen solliciteren via een voice memo. In tegenstelling tot andere geavanceerde technologische start-up-oplossingen vond de jury de oplossing van Talk’n’Job eenvoudig en ongecompliceerd.

Dus: wat bieden jullie wat geen ander kan? Richt je je op een probleem waar niemand anders zich op richt? Is jullie inzending het voorbeeld van innovatie? Zo ja, leg het uit!

Dit is in het bijzonder belangrijk bij het samenstellen van het videogedeelte: onderdelen als UI is interessant, maar daar ga je de prijs niet mee winnen. Trek dus niet te veel tijd uit om allerlei niet-essentiële onderdelen te belichten.

2.   Lees de vraag, dan nog eens en nog eens

Waar het vaak misgaat, is hoe de inzender omgaat met de gestelde vragen. Vaak worden ze vergeten of genegeerd. Daardoor vallen inzenders dan buiten de boot in tegenstelling tot de inzendingen die er wel aandacht aan hebben besteed. De jury let vooral op hoe de gestelde vragen worden beantwoord.

Als je inzending niet voldoende onderbouwd is of in plaats daarvan een heel andere vraag beantwoordt, kun je er zeker van zijn dat de jury dit zal opmerken. Als dat gebeurt, loop je al achter op andere inzendingen.

3.   Focus op de details

Alle inzendingen worden gehouden aan een woordlimiet. Met een goede reden: de juryleden hebben meerdere inzendingen om te beoordelen, naast al hun andere werkzaamheden. Op het eerste gezicht kan dit beperkend lijken, maar daardoor word je ook gedwongen om je te concentreren op de kern.

Kom direct ter zake en wees zo beknopt mogelijk; dompel de jury niet onder in onnodige marketingteksten die rechtstreeks uit je sociale campagnes komen. Dit doet meer kwaad dan goed.

Het komt erop neer dat de details van je aanbod en aanpak de toets van de jury moeten kunnen doorstaan, net als je presentatie ervan.

4.   Onderbouw je beweringen

Net als bij de vorige tip, kan je inzending niet gebaseerd zijn op groteske beweringen zonder het te bewijzen. Hier is het zaak om je data voor je unique selling points en het succes van je inzending te laten zien.

Nieuwe grote klanten geworven? Een groeiende user base? Je product in nieuwe regio’s gelanceerd? Is het jullie gelukt om een durfkapitaal-investering aan te trekken? Vertel en onderbouw het!

Hierbij is context altijd cruciaal. Er zijn tal van inzendingen geweest die vol indrukwekkende statistieken staan, maar die uit elkaar vielen omdat er geen context wordt gegeven.

5.   Stop er wat liefde in

Passie kan aanstekelijk werken. Je wilt dat juryleden enthousiast worden over je inzending, dus hoe kun je verwachten dat dat gebeurt als je niet gepassioneerd bent over het componeren van je inzending? De toon is belangrijk bij de presentatie en als je er wat liefde in stopt, kan dat je inspanningen alleen maar ten goede komen.

Elk stukje tekst wordt beter met een beetje liefde. Bereik niet alleen de woordlimiet en stuur het op; ga er een paar keer mee aan de slag en polijst het tot het glanst.

Bovendien letten juryleden op inzendingen met fouten of inzendingen die in één keer lijken te zijn geschreven en ingediend.

Je inzending voor de UNLEASH Startup Awards kun je tot 6 september insturen via de website van UNLEASH.

De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *