"Navigeren door het HRTech-landschap."
SLUIT MENU

1 op de 4 Nederlanders voelt zich onzeker over eigen AI-vaardigheden

Bij het koffiezetapparaat of in de vergaderruimte: AI en chatbots zijn steeds vaker het onderwerp van gesprek op de werkvloer. Toch geeft één op de vier Nederlanders aan zich onzeker te voelen in deze gesprekken. Dat blijkt uit onderzoek van Flowsparks.

Ruim een kwart van de Nederlanders (26%) voelt zich onzeker wanneer anderen over AI-toepassingen praten, omdat ze het gevoel hebben achter te lopen. Dat blijkt uit onderzoek van Flowsparks, leverancier van e-Learning software. Daarnaast geeft één op de zes (16%) aan zich te schamen omdat ze niet weten hoe ze AI-tools moeten gebruiken. 

Tegelijkertijd is er interesse om bij te leren. Zo’n 41 procent van de ondervraagden geeft aan behoefte te hebben aan een cursus of extra uitleg over het gebruik van AI.

Betrouwbaarheid van AI

Gebrekkige kennis en onzekerheid onder werknemers hebben directe gevolgen voor hun dagelijkse werkzaamheden. Meer dan de helft van de Nederlanders (53%) vindt het lastig om te beoordelen of de uitkomsten van AI betrouwbaar zijn. Toch blijft de rol van werknemers in AI-gedreven werkprocessen van groot belang. Zij moeten kunnen inschatten of de output van AI-modellen klopt en bruikbaar is. Die kritische blik is nodig om de echte meerwaarde van AI in de praktijk te kunnen realiseren.

Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat mensen niet alleen twijfelen over hun eigen kunnen, maar ook beperkt vertrouwen hebben in de technologie zelf. Zo vertrouwt 69 procent AI niet volledig bij het uitvoeren van belangrijke taken. 

‘’Een skillgap is geen reden tot schaamte of onzekerheid’’, vertelt Christophe Jacobs, didactisch expert bij Flowsparks. ‘’Veel vaardigheden zijn aan te leren, en medewerkers moeten zichzelf de tijd gunnen om deze te ontwikkelen. Wel is het belangrijk dat medewerkers hun uitdagingen bespreken met hun leidinggevende, zodat L&D-professionals tijdig kunnen inspelen met gerichte trainingen en opleidingen. Zeker nu AI een enorme impact heeft op de werkpraktijk, is investeren in training belangrijker dan ooit.’’