"Navigeren door het HRTech-landschap."
SLUIT MENU

Met de de nieuwste #HRTech in huis ben je niet meteen innovatief

De overstap naar de Cloud

Het is alweer (of pas) 7 jaar geleden dat Van Rooij voor HP, destijds nog één technologieconglomeraat met wereldwijd meer dan 350.000 medewerkers, overstapte van Peoplesoft op Workday. Na een implementatie van 13 maanden en een ‘big bang’ live-gang, was het op dat moment de grootste uitrol van Workday ooit. Voor Van Rooij was het hét bewijs voor de grote toekomst van de cloud, omdat hij destijds inzag dat je bij een upgrade niet meer 1 of 2 maanden handmatig de salarisadministratie hoeft te doen, zoals daarvoor wel moest.

Na een aantal strategische heroriëntaties is HP inmiddels opgesplitst in vier organisaties, waar HPE zich kon focussen op Enterprise IT en Mobile oplossingen. Daarbinnen is Van Rooij nu verantwoordelijk voor de gehele HR-services-organisatie voor ruim 65.000 medewerkers in meer dan 80 landen. Alle vier de nieuwe organisaties gebruiken nog steeds Workday. De door Van Rooij opgebouwde kern staat nog als een huis en met een cloud-oplossing was de splitsing bovendien relatief eenvoudig.

UNLEASH_banners_MEDIA_648x60

De “geloofwaardige adviseur” van Ulrich

De Amerikaan Dave Ulrich is een HR-goeroe van het eerste uur. Jongere, voornamelijk technologie-gedreven mensen, menen dat zijn theorieën in de loop der jaren wat verstoft zijn. Toch heeft hij voor die mensen ook een plek in zijn boek ‘HR from the outside in’; namelijk die van de ‘technology proponent’, oftewel: de technologievoorstander.

Als hoofd van een HR-services-organisatie koppelt Van Rooij zich aan een andere competentie van Ulrich, die van de ‘credible activist’, ofwel: de geloofwaardige adviseur. Op de vorige UNLEASH in Amsterdam sprak hij al hierover en gaf daarvoor een aantal redenen. Een van de belangrijkste argumenten, zo zegt hij, is dat HR-leiders niet alleen verandering moeten initiëren, maar die ook in stand moeten houden. Daar komt de vervolgopmerking over de disruptieve HR-Technologiemarkt ook vandaan. “We will have to make a choice and stick to it… for better and for worse”.

Liever een Suite of Point Solutions?

Zeven jaar geleden is HP begonnen met alleen Workday Core, voor de basis HR-operations. In de loop der jaren zijn steeds meer modules in gebruik genomen, zoals recruitment en performance management . Het beleid is geworden ‘Workday, tenzij…’ en daarmee staat de ‘suite’ nu centraal.

Dat betekent niet dat andere HR-Technologie uit den boze is. Zo worden Saba en Edcast gebruikt voor learning en Salesforce voor case management en een aparte legal case management tool. Als de vraag naar verandering of vernieuwing vanuit de business evident wordt gaat Van Rooij op zoek naar de beste oplossing.

Zelf doen, uitbesteden of samen doen

Omdat Workday het uitgangspunt vormt voor vernieuwing heeft Van Rooij een eigen team met Workday-experts opgebouwd. In de loop der jaren hebben zij add-ons in Workday opgezet en vooral de analytics-mogelijkheden optimaal benut. Daarmee kunnen nu al veel voorspellende rapportages voor de business worden gegenereerd en vooralsnog is er geen noodzaak daar aparte HR Analytics-oplossingen voor te gebruiken.

Het technologiegebruik volgt de organisatieaanpak van HR operations. Die organisatie heeft Van Rooij opgebouwd met eigen ‘offshore’ teams in andere werelddelen, waardoor uitbesteding niet nodig is. De interne kosten zijn zo laag dat geen van de grote HR outsourcers met zijn tarief hieronder komt. Daarnaast zegt Van Rooij over die partijen dat ze “starten vanuit een finance mindset, met KPI’s, maar ik wil emotie”.

Innoveren door samenwerking

Om te blijven innoveren denkt Van Rooij nu buiten de organisatie te moeten kijken.

Innovatie zit niet per se in de inzet van nieuwe technologie, zegt hij. Bij een kostengedreven organisatie als HPE is geen ruimte om te experimenteren met verschillende #HRTech-oplossingen. Volgens Van Rooij “creëert overvloed juist luiheid, en zit echte innovatie in creativiteit en efficiëntie”. Door creatief om te gaan met beperkte middelen zoekt hij efficiënte oplossingen in self-service en HR support voor uiteindelijk een betere “employee experience”.

Van Rooij ziet nu de grenzen van het ‘make or buy’-model opdoemen. Alleen interne oplossingen zoeken lijkt niet meer genoeg om de technologische mogelijkheden van point solutions in payrolling in de toekomst te evenaren. Van Rooij zoekt daarom samenwerking met andere grote spelers die de HR operations nog zelf uitvoeren. Daarover meer op 21 maart in Londen.

Technologie is geen strategie

Om met Ulrich af te sluiten zegt Van Rooij: “Never let operations decide the agenda”. Als HR-services-organisatie moet je in je rol blijven ondanks alle verleidingen van de nieuwste technologische snufjes en handige apps. Alleen de ‘strategic positioner’-competentie in het Ulrich-model moet leidend zijn voor je toekomst van HR.

Mark is HR projectleider en adviseur om te groeien naar Total Talent Management.