"Navigeren door het HRTech-landschap."
SLUIT MENU

ServiceNow vs Workday: De transformatie in bedrijfssoftware

De ERP binnen HRTech

Elk decennium vindt er een grote verschuiving plaats in bedrijfssoftware. In de jaren zeventig kochten bedrijven geïntegreerde financiële systemen; in de jaren tachtig en negentig was dat ERP (Enterprise Resource Planning) en ondertussen wordt die term ook voor HRTech gebruikt voor tools die ‘uit de vorige eeuw’ zijn. In deze moderne HRTech tijd is het een wilde westen van tools voor digitale klantervaringen, digitale werknemerservaringen en AI-gestuurde automatisering. HR-goeroe Josh Bersin gaat op zijn website dieper in op wat deze verschuiving betekent voor twee van de grootste bedrijven die zich bevinden in deze domeinen.

Workday versus ServiceNow

Dit vertaalt zich in een groei van nieuwe organisaties, iets wat mooi geïllustreerd kan worden door Workday tegenover ServiceNow te zetten. Workday, een pionier op het gebied van HR-systemen in de cloud, had een topkwartaal maar zag desondanks ServiceNow twee keer zo hard groeien. Volgens Bersin is er sprake van “een grote verschuiving”, oftewel de verschuiving van ERP en transactionele systemen naar ervaringssystemen, intelligente systemen en automatiseringssystemen.

Digitaal transformeren is meer dan technologie

Workday2

Workday, een grootheid op het gebied van ERP, blinkt vandaag de dag nog steeds uit wat betreft systemen waar organisaties hun financiën, HR, salarisadministratie en planning op één plek onderbrengen. Een grote markt, maar op het gebied van digitale transformatie blijven ze steken. Waarom? Een digitale transformatie is meer dan “acties digitaliseren” en een geïntegreerd bedrijfssysteem invoeren. Het is ook een kwestie van het herontwerpen van de manier waarop werk wordt gedaan, het creëren van nieuwe modellen voor werk en werkenden, en het implementeren van een groot aantal intelligente zelfbedienings- en productiviteitstools voor deze groep mensen. Al deze tools, die we tot de “Employee Experience Platform”-markt scharen, groeit als kool.

Momenteel is het nog zo dat de bedrijven Workday en ServiceNow slechts op een paar gebieden concurreren en groeien op parallelle paden. Maar volgens Bersin is de markt aan het verschuiven, en gaat ServiceNow mogelijk de nieuwe revolutie leiden.

Eindelijk verder dan alleen de administratie automatiseren

servicenow_enterprise-low-code-application-platform_1584720401849

Organisaties hebben een centraal HR- en financieel systeem nodig om te functioneren, maar ze willen ook hun werkenden en klanten tevredenstellen. Dus ServiceNow, dat meer een “Creator Platform” is dan Workday dat momenteel is, groeit sneller. Het gaat niet alleen om het aanbieden van oplossingen maar ook om het continu doorontwikkelen via bijvoorbeeld feedback en interne surveys. Elk HR-team, elke manager, en elke IT-afdeling wil “een nieuwe workflow bouwen” of “een nieuw proces ontwerpen” voor hun team of afdeling. Kunnen ze dat doen in Workday? Niet erg gemakkelijk. Dus gaan ze naar ServiceNow (of Microsoft Viva en andere tools) om dat te doen.

Het is grappig hoe de software-industrie blijft veranderen. Vroeger spraken we over technologie als een manier om talentapplicaties te integreren (talent management); daarna noemden we deze platformen “betrokkenheidssystemen”, om werkenden gelukkig te maken. Nu zijn we weer aan het verschuiven, en het nieuwe zwaartepunt gaat over “ontwerp- en intelligentiesystemen”.

{cta_arena kop=”Whitepaper: Hoe kies je een tool?” tekst=”Ben jij op zoek naar geschikte #HRTech tools, maar weet je niet waar te beginnen? Ontdek hoe je de juiste tool selecteert met dit whitepaper.” knop=”Whitepaper downloaden” link=”https://www.hrtechreview.nl/index.php?page=kennisbank&kid=164″ plaatje=”/uploads/Kennisbank/robotje_nieuwsbrief%20150×150.gif” ctaclass=”cta_whitepaper”}

Mark is HR projectleider en adviseur om te groeien naar Total Talent Management.