Mark van Assema 21 januari 2019 0 reacties Print Deep Dive in SAPs technische strategieSmolders is wereldwijd verantwoordelijk voor het HR Core-Solution Management van SAP SuccessFactors, met hierin de producten Employee Central, HR Core en HR Service Center. Daarnaast zit hier sinds kort ook een ‘Visa en Permits’-beheeroplossing in, waarin procesondersteuning wordt geboden voor expats. De HR-tak binnen SAP is slechts een klein deel van het hele productportfolio dat ondertussen in alle belangrijke IT-toepassingen, zoals ERP, CRM, Finance, Procurement en Supply Chain vertegenwoordigd is. Hoe zien we SAP SuccessFactors in Nederland? Smolders: “SAP SuccessFactors is toepasbaar voor organisaties van elke omvang en in alle branches. Het wordt vaak beschouwd als zogenaamde ‘large enterprise tooling’, dus met een focus op grotere partijen die vaak in meerdere landen actief zijn. Denk aan organisaties als KLM of Friesland Campina. Maar ook bedrijven die alleen in Nederland actief zijn, zoals PostNL, hebben er baat bij. We kunnen namelijk relatief grote en complexe omgevingen aan met onder andere verschillende collectieve arbeidsovereenkomsten. Bovendien maken kleinere, typisch Nederlandse organisaties als Sligro succesvol gebruik van SAP SuccessFactors.” Lees hier ons interview met PostNL Group HR director Bob van Ierland over hun SAP-projecten. Waarom lijken on-premise SAP-implementaties relatief complex? “Deze perceptie dateert uit de tijd dat HR-software alleen on-premise werd ingezet. Tegenwoordig is het niet de configuratie meer die lang duurt in een implementatieproject, maar meer de proceswijzigingen die ze implementeren. Dit komt omdat SuccessFactors en andere native cloudapplicaties radicaal anders zijn, waardoor organisaties deze veel sneller en op basis van nieuwe implementatiemethodieken kunnen implementeren.” “Maar als je bijvoorbeeld naar een product als Employee Central kijkt, is het nog steeds cruciaal om te beschikken over enige mate van flexibiliteit in de configuratie. De reden hiervoor is dat bedrijven van verschillende grootte die actief zijn in verschillende branches, niet allemaal hetzelfde doen. Dit betekent dat we bij het ontwerp van onze producten samen met onze klanten goed moeten nadenken over de manier waarop HR-diensten in de toekomst moeten functioneren.” “Natuurlijk hebben we nog steeds een grote klantenkring met onze on-premise SAP ERP HCM. Wereldwijd worden bijna 100 miljoen mensen betaald via onze SAP payroll engine. We weten dat het vervangen van payroll technologie geen eenvoudige taak is. De laatste tijd zien we wel de trend dat klanten op zoek zijn naar nieuwe manieren om de payroll in te zetten – zowel vanuit een infrastructuur- als operationeel perspectief. Veel van onze grotere klanten willen zelf de payroll blijven draaien en gaan voor Employee Central Payroll.” “Voor kleinere klanten biedt SAP nu samen met gecertificeerde partners een ‘partner managed cloud’-omgeving aan. SAP zorgt hierbij voor het leveren en onderhouden van het landschap en partners kunnen het bedienen. Partners kunnen meerdere klanten beheren in een voor hen ontworpen omgeving, waardoor de kosten voor klanten lager worden. Deze partners kunnen werken met hun templates voor specifieke branches, waardoor de implementatie van het ontwerp eenvoudiger is dan voorheen”, aldus Smolders. Hoe gaat SAP om met de integratie van SAP SuccessFactors en SAP Fieldglass “We hebben al een integratie tussen Employee Central en SAP Fieldglass bewerkstelligd om vanuit het organisatiebeheer in Employee Central automatisch verzoeken aan te maken voor externe medewerkers zoals uitzendkrachten, freelancers of de tijdelijke inhuur van personeel in SAP Fieldglass. Bovendien kunnen we externe arbeidskrachten ook visualiseren in het Employee Central-organigram. Ook kunnen we hierbij alle details verwerken in het profiel van de externe werknemer.” “Voor de toekomst is binnen de Intelligent Enterprise-strategie een belangrijke koers uitgezet voor wat wij ‘Total Workforce Management’ noemen. Dit zal processen in SAP SuccessFactors, SAP Fieldglass en SAP S/4 HANA harmoniseren als het gaat om personeelsplanning, projectbemanning, onboarding/offboarding, en de tijdsregistratie.” Waarom de nieuwe strategie voor de ‘Intelligent Enterprise’ “Op de laatste SAPPHIRE NOW, de jaarlijkse SAP-gebruikersconferentie, is aangekondigd dat SAP zijn productstrategie aan het resetten is”, aldus Smolders. “Met de komst van de ERP-business suite genaamd S/4HANA en na verschillende overnames, onder andere van Ariba, Concur, Fieldglass en SuccessFactors, was het noodzakelijk om deze stap te zetten. Deze applicaties draaien allemaal in de cloud, maar klanten vroegen ons steeds vaker hoe deze applicaties met elkaar samenwerken.” “Lange tijd hebben we geprobeerd om applicaties samen te brengen via integraties. Dit voldeed uiteindelijk niet volledig aan de verwachtingen van klanten. Het werd duidelijk dat we één productarchitectuur nodig hebben die landt op één technologiestack (het SAP Cloud Platform) en is gebaseerd op SAP HANA. We moesten een geïntegreerde, schaalbare en modulaire cloudsuite met geharmoniseerde datamodellen ontwikkelen. Deze modellen moeten intelligentie inbouwen in elke oplossing. Voor de eindgebruiker moeten we een naadloze en aantrekkelijke gebruikerservaring leveren, net als consistentie in het gehele SAP-portfolio. Daarom heeft onze raad van bestuur de strategie ‘Intelligent Enterprise’ gelanceerd.” “Dit betekent dat we ons richten op dezelfde technologie die door alle SAP-componenten wordt gebruikt, zoals de SAP Fiori-gebruikerservaring, met inbegrip van de SAP CoPilot digital assistant en bot integration hub. Er is ook één analytisch platform dat gebruikt gaat worden door alle SAP-applicaties. We noemen dit SAP Analytics Cloud (SAC). Dit omvat moderne technologieën zoals predictive analytics en machine learning-technologie.” “Een andere technologische innovatie is het SAP Cloud Platform dat zal worden gebruikt om datamodellen in SAP te harmoniseren. Het stelt klanten en partners daarnaast in staat om SAP-oplossingen uit te breiden, bijvoorbeeld met lokale toevoegingen die ze zelf ontwikkelen. Voor Nederland heeft een van onze partners bijvoorbeeld functionaliteit ontwikkeld om te voldoen aan de ‘Wet Verbetering Poortwachter’.” De marktplaats van het SAP Cloud Platform kent al 64 add-ons voor recruitingoplossingen, waaronder Cammio voor videorecruitment of Hireright voor achtergrondscreening. Hoe zit het met de onderliggende gegevens van al deze verschillende toepassingen? “Op databaseniveau werkt SAP al circa 6 jaar met de zelf ontwikkelde ‘in-memory’ technologie van SAP HANA. Met SAP SuccessFactors leggen we nu ook de laatste hand aan de migratie naar SAP HANA. Doordat alle gegevens op het platform staan, kunnen we gegevens van verschillende gebieden combineren. Ook kunnen we end-to-end en op een geïntegreerde manier naar businessmodellen kijken. Dit betekent dat we in de toekomst naadloos processen kunnen uitvoeren op het gebied van HR, financiën, inkoop, supplychain en alle andere bedrijfsonderdelen.” Wat is de planning voor deze strategie? “Veel van deze ontwikkelingen lopen parallel en een aantal nieuwe technologieën is al live. Andere ontwikkelingen komen dit jaar beschikbaar, zoals de Digital Assistant (chatbot) voor SAP SuccessFactors en SAP SuccessFactors People Analytics dat mogelijk wordt gemaakt door SAP Analytics Cloud. Een einddatum voor de hele transitie van alle applicaties naar deze Intelligente Enterprise is nog niet vastgesteld. Ik verwacht dat we bij de volgende SAPPHIRE NOW een gedetailleerde update kunnen geven over al onze vorderingen.” Voor meer informatie kun je ook terecht op het videokanaal van SAP SuccesFactors en natuurlijk bij de volgende UNLEASH in Londen, op 19 en 20 maart aanstaande. Print Over de auteur Over Mark van Assema Mark is HR projectleider en adviseur om te groeien naar Total Talent Management. Bekijk alle berichten van Mark van Assema