Mark van Assema 23 juli 2019 0 reacties Print ZiParena geeft inzicht inhuur wereldBehoefte aan marktinzicht Ook de inhuur wereld is, net als de HRTech wereld, in de afgelopen 20 jaar heel divers geworden en voorbij aan een paar uitzendbureaus en incidentele zelfstandige. Er zijn allerlei nieuwe contractvormen van flexwerken bij gekomen en door technologie is het mogelijk geworden om mensen aan de andere kant van de wereld in te huren zonder ze ooit te zien of zelfs maar te spreken. Met die nieuwe werk- en contractvormen zijn nieuwe dienstverleners ontstaan om mensen aan werk te koppelen en hierna weer dienstverleners om de matchmakers aan organisaties te koppelen. Al die verschillende domeinen met MSP’s, RPO’s, payrollers, bemiddelaars, contract beheerders etc zijn nu in de ZiParena overzichtelijk in kaart gebracht door onze partner ZiPconomy. Het concept van een Arena met achterliggende gids van Aanbieders dat HRTech Review eerder dit jaar succesvol ontwikkelde hebben we gezamenlijk gekopieerd voor ZiPconomy. Hugo-Jan Ruts, hoofdredacteur en oprichter van ZiPconomy zegt hierover “Ik zag al snel de kracht van de visuele HRTech Arena. Het is vooral de discussie die ontstaat over de verhoudingen en samenwerkingen in de markt. Met de ZiParena willen we precies hetzelfde faciliteren in de inhuurmarkt” Ook deze markt is volop in beweging dus in de toekomst zullen nieuwe versies van de ZiParena ontwikkeld worden. Tech in de ZiParena Rond de inhuur van flexwerkers wordt ondertussen ook veel technologie gebruikt. In dit kwart van de Arena vind je vier domeinen van Tech spelers terug. Twee daarvan zijn ook te vinden in de HRTech Arena, de ATS en VMS spelers. Kleinere organisaties en een flink aantal partijen uit de bovenste helft van de ZiParena gebruiken een ATS om ook flexwerkers te selecteren. Grotere organisaties en partijen uit de ‘services’ categorie kunnen op hun beurt een VMS gebruiken voor het managen van leveranciers van flexwerkers. De twee andere domeinen zijn ‘FMS’ en ‘Freelance self-sourcing tools’. FMS staat voor Freelance Management Systeem en daarmee kun je als organisatie een eigen pool aan freelancers opbouwen en hierna ‘managen’ als ze een opdracht bij je organisatie uitvoeren. Het gaat hierbij dan grotendeels om dezelfde functionaliteit als bij een VMS: werven, selecteren, onboarden, prestaties bijhouden (uren schrijven) en factureren, maar dan rechtstreeks met freelancers in plaats van via tussenpersonen. Freelance self-sourcing tools zijn platformen met een focus op alleen de werving, dus het zoeken naar freelancers. Dit zijn vooral jobboards zoals je deze ook kent voor vaste functies, zoals Monsterboard en Indeed, maar dan specifiek voor freelancers. Zoals je ziet zijn hier al veel aparte freelance platformen ontstaan, terwijl de technische verschillen met gewone jobboards niet heel groot zijn. Grote markt, heel veel spelers De inhuurwereld in Nederland is een nog veel grotere markt dan de HRTech markt. Dat is enerzijds al te zien aan het aantal spelers in de ZiParena (265) versus de HRTech Arena, waar we er ‘pas’ 245 hebben. Anderzijds zijn de omzetten in de branche door de groeiende aantallen flexwerkers en doordat de ‘salarissen’ van die flexwerkers door die omzet stromen al meer dan €32 miljard (alleen nog de categorie sourcing en services van de ZiParena). Naast de getoonde partijen zijn er nog vele honderden en misschien wel duizenden kleine bureaus actief, teveel voor 1 Arena. innovatie Print Over de auteur Over Mark van Assema Mark is HR projectleider en adviseur om te groeien naar Total Talent Management. Bekijk alle berichten van Mark van Assema