"Navigeren door het HRTech-landschap."
SLUIT MENU

Talent Management Tech verrijkt met ‘Nudges’

Wat zijn Nudges?

Net als met veel andere HR vernieuwingen  komt ook dit concept van nudging uit de sales & marketing hoek. Op Chain Magazine wordt helder uitgelegd hoe je dit in een B2C omgeving kunt inzetten: Nudging“Nudging is het efficiënt en goedkoop beïnvloeden van het keuzegedrag van mensen, het duwtje in de ‘goede’ richting. Wetenschappers gebruik in de uitleg van Nudging vaak het begrip keuzearchitectuur. Dus een omgeving creëren zodat de keuze wordt gemaakt die door de inrichting gestuurd is. Het op ooghoogte plaatsen van fruit in kantines is in het voordeel van de keuze voor fruit t.o.v. laaggeplaatste ongezonde snacks.”

Eigenlijk dus al een vrij oud concept in de offline wereld dat nu door het toepassen van AI, of kunstmatige intelligentie, ook in een online setting mogelijk wordt. Ook hier eerst bij consumenten websites, zoals ‘er zijn nog 3 anderen aan het reserveren bij dit hotel’, en nu ook in #HRTech.

Digitale duwtje

Voormalig HR baas bij Google Laszlo Bock past dit concept nu toe met zijn nieuwe #HRTech scale-up Humu. In een interview bij Forbes doet Bock uit de doeken hoe Humu werkt en wat we ervan kunnen leren. In het MT deze week een samenvatting. “Humu stuurt herinneringen rond op basis van meetgegevens. Eerst bedacht het bedrijf op basis van de theorie welke factoren het meest bijdragen aan het geluk van mensen en – in het verlengde daarvan – de productiviteit van ondernemingen. ‘We werken op basis van vijf factoren die de meeste invloed hebben;

  1. organisatorische prestaties,
  2. retentie,
  3. individueel welbevinden,
  4. inclusie en
  5. innovatie.

Met ons systeem kunnen we berekenen welk gedrag elk individu moet veranderen om die vijf factoren zo goed mogelijk te maken.’”

Van ‘micro-learning’ naar ‘micro-interventions’

Binnen talent ontwikkeling is micro-leren al een iets langer bekend begrip. In het ‘comming out’ blog verklaart Bock het nog bredere concept van micro-interventies achter Humu als volgt “The Humu approach is supported by decades of academic literature, and the Nobel Prize-winning insights of Professor Richard Thaler on the efficacy of micro-interventions, or “nudges,” on human behavior and decision-making. But it’s also built upon the foundation of knowledge my team and I pioneered at Google, where we used a near constant loop of experimentation and feedback to build a transformational people culture.”

De tijd van de jaarlijkse performance cyclus komt met een continue proces via het voorschotelen van nudges en het meten van de effectiviteit daarvan wellicht definitief tot een einde.

Mark is HR projectleider en adviseur om te groeien naar Total Talent Management.