CircleLytics 11 maart 2021 0 reacties Print Corona-tijd: dialoog ontstijgt de pulse survey en levert verbinding én het waarom achter cijfers opJuiste vragen leiden tot een geslaagde vragenronde De juiste vragen stellen klinkt simpel, dat is het niet. Dat blijkt wel uit talloze enqûetes die je ooit als organisatie hebt verspreid. De response is laag, de antwoorden geven nauwelijks de gewenste resultaten en de frustraties van medewerkers neemt alleen maar toe, want ze hebben het gevoel dat er ‘niks gedaan wordt’ met hun response. We nemen het woord enquête dan ook niet in de mond. We hebben het over uitdagen, luisteren naar elkaar, samenwerken, waarbij de insteek is om de dialoog met elkaar aan te gaan. Bij vragenrondes zijn juiste vragen een kritiek punt of de vragenronde geslaagd is. Met geslaagd in deze zin bedoelen we: of de uitkomsten leiden tot oplossingen die bijdragen aan het doel van de vragen. Vragen bedenken is lastig We hebben geconstateerd dat vele organisaties moeite hebben met de vraagstelling. Je komt niet zomaar tot juiste vragen. We hebben daarvoor afgelopen jaren bij tientallen organisaties met vele tienduizenden medewerkers onderzoek gedaan, studies bestudeerd en 100den vragen ontworpen. We hebben hen bevraagd hoe het met ze gaat, wat beter kan of zelfs wat beter moet. De afgelopen maanden hebben tientallen organisaties, 10.000den medewerkers bevraagd over hoe het met ze gaat, wat beter kan of moet. Door de 2e unieke ronde van CircleLytics hebben ze elkaar uitgedaagd en geïnspireerd om dieper na te denken over voorgelegde vragen. Organisaties als Fivoor, Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd, Movisie, Unilever, Gemeente Utrecht, HR Community, RSM (global) en diverse andere organisaties zijn met medewerkers en hun netwerk op deze manier in dialoog. We hebben met deze organisaties vragen ontworpen, onderzoek gedaan en studies gelezen. Hierdoor hebben we voor jou en jullie organisaties winnende dialoogvragen ontworpen. Deze kun je ongewijzigd gebruiken, verrijken of uit selecteren welke je niet wil gebruiken. Mens, maatschappij en organisatie hebben momenteel te maken met ongekende omstandigheden. Onzekerheid voor gezondheid voor jou en je geliefden en financiële onzekerheid over je baan en toekomst gaan op dit moment hand in hand. Daarnaast moet thuis-en kantoorwerk gecombineerd worden en dat is op zichzelf staand al complex genoeg als geen corona zou spelen. Maatschappijen en landen onderling staan bovendien onder druk om hun hoofd boven water te houden, zich te verantwoorden naar parlement en burgers en te zorgen dat de gezondheidszorg op het niveau is of komt, om vertrouwen te bieden aan allen. We zitten in die zin in een groot experiment waarin veel mensen en instanties meningen hebben, wijzen naar elkaar en we continu geconfronteerd met nieuwe, veelal onzekere informatie. Onzekerheid en vormen van sociale isolatie kunnen stressniveau’s tot gevolg hebben die tot mentale problemen zorgen die normaal verzuim ontstijgen en tot ernstig verlies van vertrouwen, betrokkenheid en productiviteit leiden. CircleLytics heeft winnende vragen ontwikkeld waarmee het leiderschap van de organisatie, HR, ondernemingsraad en alle medewerkers samen kunnen identificeren wat goed gaat, wat beter kan of zelfs moet. In tegenstelling tot diverse corona-enquêtes die beschikbaar zijn, halen de vragen via CircleLytics scores naar boven, én het waarom én hoe medewerkers samen denken over het ‘hoe dan beter’. Dat levert diepere inzichten op om beslissingen op te baseren dan scores op een ouderwetse enquête. Het levert ook samenwerking op: medewerkers leren van elkaar en luisteren naar elkaar. Iets wat in deze tijd van de roep om sociale interactie keihard nodig is. Wat mensen hard nodig hebben is vertrouwen en verbinding. Dit vergroot je door ze serieus te nemen, te laten zien dat hun meningen er toe doen en ze te verbinden met elkaar in de 2e ronde. We hebben dus een vragenset ontworpen om mee in dialoog te gaan met leidinggevenden en een set voor dialogen met medewerkers. Deze vragen zijn ingebouwd in CircleLytics en direct te gebruiken. We raden aan om de dialoog met je mensen niet tot één keer te beperken omdat de omstandigheden, markten en onzekerheden voortdurend veranderen. Je kunt de vragen verrijken met iets wat specifiek bij jullie van toepassing is. Een voorbeeldvraag: “In welke mate is informatie vanuit de leiding duidelijk en beschikbaar voor je?” Verrijk deze vraag met bijvoorbeeld het volgende: “En geef aan welke verbetering jij ziet voor een hogere score de volgende keer.” of: “En licht je score toe met een recent, duidelijk en sprekend voorbeeld.” En andere voorbeeldvraag: “Wat is de grootste uitdaging bij het leiden van je team als je thuiswerkt?” Verrijk deze vraag met bijvoorbeeld het volgende: “Beschrijf een situatie waar andere leidinggevenden het meest van kunnen leren.” of je kunt nog meer sturing geven richting de deelnemer: “Richt je hierbij niet op video-vergaderen/IT maar op de sociale kant van je werk.” Uit de eerste vragenronde komen scores en kwalitatieve antwoorden. Deze dienen als input voor de tweede vragenronde bij de dialoog van Circlelytics. Op deze manier dagen we deelnemers uit om dieper na te denken over de eerder voorgelegde vragen. Ze leren van elkaar en luisteren naar elkaar. Dat brengt een samenwerking tot stand en creëert draagvlak voor uiteindelijke beslissingen. Een dialoog ontstaat en de kracht van de collectieve intelligentie van een organisatie komt nu naar voren. Vraag het Stel leidinggevenden en medewerkers de juiste vragen, laat zien dat hun opinie ertoe doet en verbind ze met elkaar in de tweede vragenronde, zodat je als organisatie kunt inspelen op de werkelijke behoefte die leeft onder medewerkers. De juiste vragen helpen om management, Human Resources, de ondernemingsraad en alle medewerkers meer inzicht te geven in wat al goed gaat, wat beter kan en wat echt moet veranderen. En laat het niet bij één keer, herhaal deze vragenrondes regelmatig, de omstandigheden veranderen namelijk voortdurend. Wil je kennismaken met deze dialogen voor je medewerkers en / of leidinggevenden en je inzicht meteen vergroten? Mail CircleLytics en start vandaag nog met je Proof-of-Concept. Dit artikel is eerder verschenen op CircleLytics.com. innovatie Print Over de auteur Over CircleLytics Bekijk alle berichten van CircleLytics