Mark van Assema 19 april 2021 0 reacties Print Hoe je volgens MIT/Sloan kan werken aan datageletterdheidDe snelheid waarmee software en tools worden toegepast binnen organisaties kan werkenden overdonderen. Zeker als het aankomt op data. Veel mensen binnen een organisatie weten dat data in ons voordeel kan werken als we het goed gebruiken. Met de nadruk op als: veel mensen binnen grote organisaties zijn niet “datageletterd”, schrijven hoogleraren van de MIT Sloan School of Management in Cambridge. Photo by Firmbee.com on Unsplash Zij betogen dat datageletterdheid iets heel belangrijks wordt, terwijl uit onderzoek blijkt dat slechs 21% van de negenduizend participanten aan een onderzoek van Gartner vertrouwen had in hun eigen vaardigheden betreffende data. Uit hetzelfde onderzoek bleek dat een lage datageletterdheid een van de drie belangrijkste obstakels is bij het opbouwen van sterke data- en analyseteams. Voor we verder kijken naar hoe je binnen een organisatie aan de datageletterdheid kan werken, kijken we naar wat het begrip nu eigenlijk inhoudt en waarom het belangrijk is. Wat is datageletterdheid? MIT-professor Catherine D’Ignazio en onderzoekswetenschapper Rahul Bhargava beschrijven datageletterdheid, of ‘data literacy’ in het Engels, in een paper als het vermogen om: Gegevens te lezen, wat betekent dat je begrijpt wat gegevens zijn en wat ze vertegenwoordigen. Te werken met gegevens, inclusief het maken, en beheren van data. Gegevens te analyseren, en weten wat het filteren, sorteren, vergelijken en uitvoeren van analytische bewerkingen betekent Te argumenteren met gegevens, wat betekent dat gegevens worden gebruikt om een groter verhaal te ondersteunen Datageletterdheid is belangrijker geworden naarmate organisaties steeds meer data beschikbaar hebben en er daarnaast tools ontwikkeld zijn om deze data te kunnen analyseren. Waar organisaties in het verleden misschien een paar bekwame data-analisten in dienst hadden, moet nu bijna iedereen een zekere mate van data bewustzijn hebben. De hoeveelheid data waar organisaties mee werken is een belangrijke reden om de nadruk te leggen op datageletterdheid. Volgens de schrijvers van het stuk nemen datageletterde mensen betere beslissingen. Zo zou uit een onderzoek van ThoughtSpot en de Harvard Business Review blijken dat succesvolle organisaties werkenden als medewerkers van de klantenservice, reparateurs en andere mensen die de organisatie vertegenwoordigen vaak meer inzicht in data bieden. Dit zorgt weer voor hogere klant- en personeelstevredenheid en een hogere productiviteit en omzet. {cta_arena kop=”Whitepaper: Hoe kies je een tool?” tekst=”Ben jij op zoek naar geschikte #HRTech tools, maar weet je niet waar te beginnen? Ontdek hoe je de juiste tool selecteert met dit whitepaper.” knop=”Whitepaper downloaden” link=”https://www.hrtechreview.nl/index.php?page=kennisbank&kid=164″ plaatje=”/uploads/Kennisbank/robotje_nieuwsbrief%20150×150.gif” ctaclass=”cta_whitepaper”} Hoe verbeter je de datageletterdheid binnen je organisatie? Maak een onderscheid tussen datageletterdheid en technische geletterdheid. Organisaties besteden veel tijd, energie en geld aan het trainen van werkenden in het gebruik van ingewikkelde tools, in plaats van hen te trainen in het belang van data. Draai dat om: leer ze eerst alles over data, zodat de tools makkelijker begrepen worden. Begin met een basislijn van de vaardigheden van medewerkers. Het opbouwen van datageletterdheid begint met het leren kennen van bestaande vaardigheden en het eens worden over het vaardigheidsniveau voor verschillende soorten banen. Van daaruit kan men een plan ontwikkelen om werkenden bij te scholen. Gebruik gemeenschappelijke taal. Het gebruik van jargon of onnauwkeurige termen kan verwarring veroorzaken en het begrijpen van data bemoeilijken. Ontwikkel een cultuur van leren en beloon nieuwsgierigheid. Leiders moeten ervoor zorgen dat ze een omgeving creëren waarin nieuwsgierigheid wordt beloond, in plaats van een gebrek aan datageletterdheid te bestraffen. Mensen moeten zich niet hoeven te schamen dat ze niet datageletterd zijn. Niemand wil zich dom voelen. Onthoud dat iedereen anders leert. Niet iedereen is geschikt voor trainingen van drie uur – sommige werkenden leren het beste met praktische oefeningen, terwijl anderen misschien liever zelfcursussen volgen. De leermogelijkheden moeten dus verschillen. Definieer succes. Zonder kpi’s om succes te meten, is het moeilijk om te weten of initiatieven voor het verbeteren van datageletterdheid succesvol zijn. Koppel trainingen dus aan echte projecten, zodat organisaties en werkenden resultaten zien. Zorg ervoor dat leiders erbij betrokken zijn. Leiderschap is de sleutel. Datageletterdheidsprojecten moeten niet worden gestart zonder dat leidinggevenden deel uitmaken van het programma. Zij moeten het voorbeeld geven en daarnaast begrijpen waar een organisatie mee bezig is. Weet dat datageletterdheid alleen niet voldoende is. Veel leiders hebben de misvatting dat datageletterdheid een proces is, en dat er vervolgens binnen een jaar tijd meetbare vooruitgang kan worden geboekt. Datageletterdheid is echter niet het enige belangrijke onderdeel als je een datagedreven bedrijf wil worden. Het is een stukje van een groter geheel, waarbij een organisatie hun tools, hun manieren van samenwerken, van besluiten nemen en resultaten behalen moeten omgooien. Er moet een datagerichte organisatiecultuur ontstaan. En datageletterdheid is daar een belangrijk deel van. innovatie Print Over de auteur Over Mark van Assema Mark is HR projectleider en adviseur om te groeien naar Total Talent Management. Bekijk alle berichten van Mark van Assema