"Navigeren door het HRTech-landschap."
SLUIT MENU

Telefoons met Walmart-app voor alle medewerkers van de supermarktketen

Een alles-in-één app voor werkenden

Het vereenvoudigen van dagelijkse taken, het beter beheren van workflow, het stroomlijnen van interne processen: Walmart, goed voor ruim 4,700 vestigingen in de Verenigde Staten, gaat gebruikmaken van nieuwe technologie waar zowel werkenden als managers bij gebaat zijn. Aan de hand van een interne app, die Me@Walmart wordt genoemd, worden werkenden zowel binnen als buiten werktijd een platform geboden waar ze voorheen tijdrovende taken efficiënt en snel kunnen regelen.

meatwalmart_store

Zo kunnen werkenden met de app inklokken, diensten plannen, verlof aanvragen, communiceren met collega’s en managers en producten lokaliseren. Bij het ontwikkelen van de app is gebruikgemaakt van de nieuwste technologie, van machine learning, tot augmented reality. De app bevat ook een spraakgestuurde persoonlijke assistent genaamd Sam, die antwoord geeft op verschillende vragen, zoals de locatie van de bepaalde koopwaar. “Het idee achter deze app begon als een manier om de planningen van medewerkers te beheren en is uitgegroeid tot een interne app voor Amerikaanse werkenden, die hen tijd bespaart en hen helpt efficiënter te zijn”, schrijft het management van Walmart in een aankondiging.

Geen app zonder telefoon

Maar Walmart is nog verder gegaan dan het ontwikkelen en aanbieden van een interne app. Walmart-werkenden kunnen ook een Samsung Galaxy smartphone krijgen, met de app daarop geïnstalleerd. Dit is bedoeld om iedereen toegang tot de app te geven, ook mensen zonder mobiele telefoon, alhoewel mensen ook met eigen telefoon gebruik kunnen maken van de app. Walmart zelf heeft het over 740.000 werkenden die een nieuwe telefoon van de zaak kunnen krijgen. Op termijn moet de app er ook voor zorgen dat processen in de winkel sneller en efficiënter verlopen.

Augmented Reality

De Me@Walmart heeft een augmented-realityfunctie waarmee dozen in de magazijnen van supermarkten en winkels gescand kunnen worden, waardoor het proces om producten in de winkelschappen te krijgen, wordt versneld. Volgens het management van Walmart scheelt dit een derde van de tijd die normaal gebruikt wordt om producten van magazijn naar de winkel te krijgen. Hoewel Walmart niet het eerste bedrijf is dat gebruik maakt van moderne technologie om werkenden te betrekken en bedrijfsprocessen te vereenvoudigen, wordt de stap gezien als uniek omdat Walmart de grootste werkgever van het land is met circa 1,6 miljoen Amerikaanse werkenden.

Geen HR app, maar een app voor werkenden

Op de website HRExecutive.com komt de industrie-analist John Sumser aan het woord over de ontwikkeling van bedrijven die dergelijke bedrijfssoftware gebruiken. Volgens Sumser is het aanbieden van één enkele app aan werkenden om zaken als tijdregistratie, planning en uitvoering te beheren “de richting waar werksoftware naartoe gaat”.

“De beste werkervaring is gecentreerd op het idee dat werkenden één bedrijf moeten zien, niet meerdere software-tools”, zegt hij. Hoe werkenden werk ervaren, is het eigenlijke werk zelf, voegt hij toe. “De feitelijke ervaring van de werknemer met HR is een klein subcomponent van die totale ervaring. Apps zoals deze die HR, leerprocessen en elementen van het eigenlijke werk combineren, zijn de toekomst van de relatie van het bedrijf met zijn team, vooral in het geval van essentiële en klantgerichte werkenden.”

Mark is HR projectleider en adviseur om te groeien naar Total Talent Management.