Redactie 24 maart 2022 0 reacties Print Hoe Salesforce ervoor zorgt dat werkenden zich betrokken voelen Ervoor zorgen dat de 75.000 werkenden betrokken zijn bij hun werk is altijd de kern geweest van Salesforce’s strategie. Maar de pandemie zette alles wat betreft engagement op zijn kop, blijkt uit een artikel op HRExecutive. “De veronderstellingen uit het verleden zijn niet langer geldig”, zei Ernest Ng, vicepresident van de wereldwijde strategie voor werkendensucces en people analytics bij Salesforce, op de HR Tech Virtual Conference van HRE. “Wat we zien in ons onderzoek is dat de factoren die in het verleden engagement stimuleerden, nu echt anders zijn.” Een aantal dingen zijn veranderd in een wereld gedomineerd door het coronavirus: werk en privé zijn tot in het extreme met elkaar geïntegreerd; de meeste werkenden zijn overwerkt en overbelast; netwerken zijn gekrompen; en interacties zijn minimaal, aldus Ng. “Het begint allemaal echt de manier te veranderen waarop we met elkaar omgaan.” Formule voor engagement De sleutel tot engagement, zei Ng, is het in evenwicht brengen van “zowel het hoofd als het hart”. En het vertrouwen op technologie en gegevens om werkenden met elkaar in contact te brengen en hun leven gemakkelijker te maken. “Onze formule voor het stimuleren van engagement is cultuur plus technologie plus data staat gelijk aan engagement,” aldus Ng. Werkgevers moeten kernwaarden hebben die zijn ingebakken in alles wat ze doen, evenals betrouwbare relaties met hun werkenden, zei hij. “Je wilt dat mensen erop vertrouwen dat je organisatie weet wat ze doet, want dat is de basis waarop je kunt bouwen om engagement te stimuleren,” zei hij. Kernwaarden en technologie “Wij zijn een waardegedreven organisatie, en aan alles wat we doen liggen onze kernwaarden ten grondslag: vertrouwen, succes voor de klant, innovatie, kwaliteit en duurzaamheid. Technologie helpt die cultuur in de praktijk te brengen, door ervoor te zorgen dat werkenden met elkaar verbonden zijn.” In hun eerste jaar moeten alle nieuwe werkenden bijvoorbeeld een “marketing cloud journey” volgen, vertelt Jenn Galbraith, vice president van employee success digital transformation bij Salesforce. Hierbij krijgen zij content toegestuurd die antwoorden geeft op veelgestelde vragen, wat hen weer helpt met veelvoorkomende inwerktaken en meer. Een echt en een virtueel maatje Nieuwe werkenden krijgen ook een “werkmaatje” toegewezen – een persoon bij wie ze terecht kunnen met vragen en voor tips en trucs over hoe ze door de organisatie moeten navigeren. Salesforce heeft daarnaast een chatbottool gebouwd op het Salesforce-platform, Concierge genaamd, die antwoorden geeft op veelgestelde vragen over secundaire arbeidsvoorwaarden, personeelstechnologie en meer. Het platform biedt ook een overvloed aan artikelen, tips en hulpmiddelen. Andere digitale platforms helpen bij het verzamelen van feedback van werkenden, het in contact brengen met andere werkenden, het delen van vacatures en ontwikkelingsmogelijkheden. Bouw een nieuwe balans tussen mens en techniek De sleutel, aldus Galbraith, is een evenwicht tussen technologie en menselijk contact, zodat werkenden weten dat de organisatie om hen geeft. “Het is een balans, waarbij we er heel bewust voor kiezen om bepaalde dingen te automatiseren, maar niet die dingen die echt een band helpen opbouwen.” Een van de belangrijkste redenen voor het gebruik van technologie op de werkplek is om “tijd vrij te maken om ons te concentreren op de menselijke benadering en de menselijke verbinding en het opbouwen van die relaties”, zegt Galbraith. innovatie Print Over de auteur Over Redactie De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl Bekijk alle berichten van Redactie