Mark van Assema 11 oktober 2022 0 reacties Print Top 10 Benelux HR tech startups volgens UNLEASHDat voor internationale CHRO’s de Benelux #HRTech markt niet de belangrijkste lijkt is begrijpelijk. Van de € 1,9 miljard die durfkapitalisten in 2021 in Europese #HRTech start-ups heeft gestoken, kregen bedrijven in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Spanje en Frankrijk het leeuwendeel van de investering. Toch betekent dit niet dat de beste #HRTech start-ups in de Benelux achterblijven. Nederland is momenteel de meest onderling verbonden economie ter wereld, het op één na beste land ter wereld voor online connectiviteit, en herbergt de toonaangevende Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX), en is daardoor een van de top vijf innovatieleiders in Europa voor start-ups. Evenzo staat België bekend om de kracht en toenemende internationalisering van zijn B2B-technologieleveranciers, met 200 start-ups en scale-ups die sinds 2018 meer dan € 2,7 miljard aan investeringen delen. Voor een land met slechts 11,5 miljoen inwoners heeft het zelfs een paar unicorns (met waarde > 1 miljard). Wat Luxemburg betreft, het is de vijfde economie van de wereld en heeft een groeiende nieuwe zakelijke scene met meer dan 700 start-ups totaal. In deze ruimte biedt een derde data- en analysediensten en bijna 10% is actief in de gezondheids- en welzijnsruimte. Allemaal top agendapunten voor vooruitstrevende HR-functies. Hieronder vind je een overzicht van enkele van de meest opwindende Benelux-startups met een blik op de diensten die ze leveren en welk gebruik ze kunnen bieden aan HR. Collibra Collibra is een end-to-end data-intelligentieplatform dat bruikbaarheid biedt buiten de belangrijkste HR-diensten en belooft de digitale bedrijfstransformatie in elke functie te versnellen. Ze zijn ook de meest gesteunde startup in België, die meer dan € 580 miljoen aan financiering heeft opgehaald, wat betekent dat ze een eenhoorn zijn met een waarde van circa € 4,5 miljard. Klanten die al worden gebruikt door bedrijven zoals Rolls Royce, AstraZeneca en Legal & General, geven uitstekende feedback en als zodanig ziet de toekomst van Collibra er rooskleurig uit. Odoo Odoo, het op één na meest succesvolle fondsenwervende technologiebedrijf in België – na Collibra – heeft een steun van bijna € 0,5 miljard gekregen om hun pan-business softwarebedrijf te laten groeien, dat speciale apps omvat voor werving, prestatiebeheer, onkosten, en aanwezigheid. De unicorn beweert betrokkenheid en netwerken te vergroten met gamification en sociale tools, heeft zeven miljoen gebruikers wereldwijd, biedt 30 verschillende applicaties en kan bogen op Danone, Toyota en Hyundai als klanten. MobileXpense Met de pieken van de Covid-19 in het verleden, staan zakenreizen en personeelsreizen opnieuw op de voorgrond van operationele overwegingen. Dit is waar MobileXpense, met het hoofdkantoor in Brussel, beweert waarde te creëren: zowel lokale als wereldwijde compliance bieden via automatisering- en declaratiedeskundigen. Het fintech-bedrijf, dat al wordt gebruikt door Heineken, Canon, ABInBev, Mars en KLM, heeft al prijzen gewonnen voor innovatie en bijna € 20 miljoen aan financiering verworven. TestGorilla Dit Amsterdamse rekruteringstechnologiebedrijf (gespecialiseerd in pre-employment screeningstesten en assessments) is in opkomst. TestGorilla is pas gevormd tijdens de eerste zomer van de pandemie en richt zich op externe aspecten van werving en het verminderen van de impact van vooringenomenheid bij het aannemen van personeel en het vervangen van cv’s door geschikte tests en ranglijsten van vaardigheden. Ze moeten iets goed doen: binnen hun klantenkring kunnen ze al bogen op H&M, Oracle en Bain & Company. Seedlink Door de AI in Human Resources te stoppen, claimt het bedrijf met het hoofdkantoor in Amsterdam een toonaangevende leverancier van HR-inzichten te zijn die Natural Language Processing (NLP) en AI gebruikt om talentacquisitie en teamprestaties te stimuleren. Seedlink wordt gebruikt door Coca-Cola, L’Oréal en Sephora, hebben ze al zevencijferige fondssteun gekregen. Freeday Het aanbod van het Rotterdamse bedrijf stelt klanten in staat repetitieve taken te automatiseren, waardoor HR- en talentacquisitieteams meer waarde toevoegend en creatief werk kunnen doen. De Freeday SaaS-oplossing fungeert als een digitale medewerker die het vervelende werk van HR, financiën en IT doet. Harver Harver is ontworpen om een betere en snellere werving op grote schaal mogelijk te maken, evenals een verbeterde kandidaat-ervaring. te. Het klantenbestand omvat al Booking.com, Lidl, McDonald’s en Peleton en met een nieuwe CEO en een recente overname wil het de groei versnellen. Nexten.io Betere werving van technische professionals mogelijk maken door gebruik te maken van technologie klinkt misschien niet zo goed, maar is precies wat het in Luxemburg gevestigde nexten.io doet om meer transparantie en efficiëntie voor kandidaten en organisaties te creëren, en om geld te besparen voor klanten. Skeeled De acht jaar oude startup, opgericht in Luxemburg, biedt een alles-in-één tool voor talentacquisitie die alles heeft, van het verstrekken van sollicitatieformulieren tot beoordelingstools en add-ons voor gezamenlijk inhuren. Verwacht dat grote dingen zullen gebeuren voor Seedlink, vooral omdat ze BDO, G4S en NU SKIN kunnen rekenen tot de klanten die ze al hebben gewonnen. Trengo Tijdens de pandemie nam het gebruik van digitale communicatiekanalen enorm toe, maar dit kon werknemers in de war brengen als ze tussen platforms en hun inbox heen en weer gingen. Het Utrechtse Trengo wil dit oplossen door alles voor medewerkers op één scherm en platform te brengen. Artikel gebaseerd op dit UNLEASH blog. innovatie Print Over de auteur Over Mark van Assema Mark is HR projectleider en adviseur om te groeien naar Total Talent Management. Bekijk alle berichten van Mark van Assema