Flowsparks 6 mei 2023 0 reacties Print 5 manieren om medewerkers te motiveren voor jouw e-Learning programmaEen moeilijk onderdeel bij het opzetten van een e-Learning in jouw organisatie is iedereen aan boord te krijgen. Sommigen zien misschien niet meteen de noodzaak ervan in, terwijl anderen er geen tijd aan willen besteden. Elke vorm van verandering voelt vaak aan als een karwei. Wij hebben 5 tips geselecteerd die de interne betrokkenheid bij de ontwikkeling van een leerprogramma zullen vergroten. 1. Creëer een bloeiende leercultuur De Corporate Executive Board (CEB) meldde in 2015 dat slechts ongeveer 1 op de 10 bedrijven voor zichzelf een leercultuur opbouwt. Tip nummer 1? Think outside the box en ga nu al aan de slag! Een leercultuur biedt mogelijkheden die een open mindset voor medewerkers ondersteunen. Hoe? Door het zoeken naar kennis aan te moedigen en ‘gedeeld leren’ te introduceren dat zich niet enkel richt op de missie, maar ook de doelen van de organisatie. Het belangrijkste is dat leren een tweede natuur wordt. Voortdurend leren omvat het aanbieden van nieuwe opleidingen, het cultiveren en verbreden van het professionele network, het delen van ervaringen (sharing knowledge) enzovoort. Laat jouw medewerkers de verschillende leermogelijkheden zien en biedt hen keuzes aan over wat, wanneer en hoe ze zaken kunnen leren. Creatie is slechts de eerste stap, want het onderhouden van een leercultuur is nog crucialer. Investeer in nieuwe opleidingen en actualiseer de reeds bestaande. FLOWSPARKS kan je helpen met het opzetten van een e-Learning programma. Onze customer Success Coach Paulien legt in meer detail uit hoe u een leercultuur kunt ontwikkelen binnen uw organisatie. 2. Ontwikkel met jouw publiek in gedachten Bij de ontwikkeling van jouw e-Learning moet je voor ogen houden welke ‘lerenden’ je in jouw organisatie hebt. Ten eerste, over welke vaardigheden, informatie en inzichten moeten de deelnemers beschikken? Hoe gemotiveerd jouw werknemers ook zijn, ze zullen snel gefrustreerd raken als het leermateriaal niet overeenstemt met hun visie/realitieit. Het is nooit een leuk gevoel als het lijkt alsof je je tijd verspilt. Gebruik ‘materiedeskundigen’ of cursisten om de inhoud van jouw e-Learning te bouwen want zij weten wat relevant is en zij beschikken over de vereiste expertise. Met FLOWSPARKS is het nog makkelijker voor deze experts om jou te helpen bij het bouwen van de materialen. In deze blog geeft Customer Success Coach Tiffany een aantal stappen om uw Subject Matter Experts te betrekken. Maar dat is niet alles: betrek ook je werknemers bij het ontwikkelingsproces. Laat hen feedback geven en vertellen hoe de training volgens hen verbeterd kan worden. Nog een belangrijk punt: wat zijn de technische capaciteiten van jouw cursisten? Als je een groep probeert te bereiken die vooral smartphone- of tablettoestellen gebruikt, is dit iets om rekening mee te houden bij de ontwikkeling van een e-Learning. Bijvoorbeeld: hebben al jouw deelnemers een e-mailadres van het bedrijf? FLOWSPARKS neemt veel van deze technische hindernissen uit handen. De verschillende templates schalen naadloos tussen verschillende apparaten, zoals mobiel of desktop. Tot slot: maak leren leuk. Het onthouden van informatie neemt toe wanneer het leren gekoppeld is aan een ‘aangename’ of vermakelijke activiteit. Het toevoegen van gamification verhoogt de motivatie om de e-Learning voort te zetten, vooral wanneer dit een competitie tegen andere teamleden bevat. Denk aan alternatieve leermethoden of geef beloningen voor het voltooien van de training. Laat FLOWSPARKS jou helpen met deze onderwijspraktijken. 3. Creëer ‘super users’ Wanneer je de interne betrokkenheid bij e-Learning probeert te vergroten, is het zeer waardevol om je eigen e-Learning ‘super users’ te hebben. Dit zijn mensen die enthousiast zijn over leren en onderwijzen. Zij kunnen hun enthousiasme overbrengen op anderen. Wij raden aan een paar mensen in de organisatie te hebben die vertrouwd zijn met FLOWSPARKS. Zij zijn een gemakkelijk te bereiken steunpunt wanneer gebruikers en potentiële auteurs vragen hebben. Ook zij zullen helpen om een e-Learning boeiender, efficiënter en aantrekkelijker te maken. 4. Durf een hybride oplossing aan te bieden De overstap van het klassieke model naar een online opleidingsmodel heeft vele voordelen. Voor het bedrijf zijn online trainingen gemakkelijker te organiseren, en ook de financiële overhead van trainers en klaslokalen wordt verminderd. Dat betekent echter niet dat offline leren volledig moet verdwijnen. Studies tonen keer op keer aan dat hybride training een zeer effectieve trainingsmethode kan zijn, d.w.z. wanneer er een combinatie is van zowel online als offline training (ook wel blended learning genoemd). Je kunt beginnen met een training in een klaslokaal en deelnemers daarna online verder laten gaan waar ze de geleerde inhoud in hun eigen tempo oefenen. Herhaling is immers ook een goede manier om de retentie van informatie te vergroten. Een andere aanpak is ‘flipping the classroom’, waarbij de eerste informatieoverdracht via e-Learning gebeurt. Daarna komen de lerenden samen in de klas en oefenen ze het geleerde in hun eigen tijd. De trainer of zelfs andere deelnemers kunnen dan eventuele misvattingen corrigeren. Deze hybride aanpak vermindert kostbare trainerstijd, en kan ook wat interne weerstand wegnemen tegen de verandering die e-Learning met zich meebrengt. Het is geen radicale verandering meer, maar een verbetering van de (bestaande) leerervaring. 5. Wees de coach van L&D Naarmate je meer e-Learning modules maakt, kan het ontmoedigend lijken om de groeiende verwachtingen van jouw werknemers in goede banen te leiden. In feite verandert jouw rol misschien in een coachende rol in plaats van alleen didactische ontwikkeling. Hiermee help jij mensen bij het navigeren door cursussen en programma’s. Zo zorg jij dat zij optimaal profiteren van hun eigen leertraject. Door gebruikersgegevens te verzamelen en te analyseren, ken je potentiële vaardigheidstekorten en kan je daar tijdig op reageren. Als coach ken je dan ook de passies en doelen van de deelnemers. Door deze kennis kan je dan een traject op maat opstellen met een combinatie van zelfgestuurd en gecureerd leren. Flowsparks, innovatie Print Over de auteur Over Flowsparks Bekijk alle berichten van Flowsparks