"Navigeren door het HRTech-landschap."
SLUIT MENU

Waar staan we in de AI hype cycle volgens HRtech-leiders?

Volgens het “Hype Cycle”-rapport van Gartner zal 60% van de bedrijfsorganisaties in 2025 AI toepassen voor HR-technologie. Hoe kijken HRtech-leiders aan tegen die voorspelling?

Afgelopen jaar publiceerde McKinsey het rapport “the next productivity frontier”. Deze analyse voorspelde dat kunstmatige intelligentie enorme financiële winsten voor de wereldeconomie zou opleveren: zo’n 2,6 tot 4,4 miljard dollar per jaar.

Veel HR-leiders maken zich zorgen over hoe hun afdeling in deze berekening past. Volgens Gartner’s “Hype Cycle” rapport geeft meer dan de helft van de leiders aan snel AI te willen implementeren in de HRTech van hun bedrijf. Dit maakt dat in 2025, naar voorspelling, 60% van de bedrijfsorganisaties verantwoorde AI in HR-technologie zal gebruiken.

Geschiedenis van de “Hype Cycle”

De Hype Cycle methodologie van Gartner biedt een raamwerk voor bedrijfsleiders om de volwassenheid van de opkomende technologie te begrijpen. Op veel manieren geeft het een maatstaf voor de toepassing hiervan.

Volgens een rapport in Gartner in januari 2024 gaat AI de editie van dit jaar domineren. 

Ondanks dat AI de jaren voor 2023 en 2024 niet domineerde, was het al wel onderwerp van gesprek. Om wat meer context te geven, leest u hier een quote van Chris Howard in een Gartner rapport van januari 2019: “Vier jaar geleden, was het gebruik van AI zeldzaam. Slechts 10% van de respondenten van de enquête gaf aan dat hun ondernemingen AI hadden ingezet of dat binnenkort zouden gaan doen. In 2019 steeg dat nummer naar 37%. Dat is een toename van 270% in vier jaar.”

En dat was vijf jaar geleden.

‘Betekenisvol’ gebruik maken van AI

In 2024 zullen veel HR-leiders namens hun organisaties AI-gestuurde technische oplossingen onderzoeken, maar AI behandelen als goudkoorts van de 21e eeuw is een fout, waarschuwt Eddie Kim, hoofd van technologie bij alles-in-één HR-platform Gusto.Kim

Op de vraag waar kunstmatige intelligentie zich vandaag de dag in de hype-cyclus bevindt, zei Kim tegen HRE dat “AI should help, not hype”. In andere woorden, AI moet betekenisvol zijn voor de mensen die het al gebruiken. Als jouw organisatie daar nog niet is, is er nog werk aan de winkel.

Kim geeft een voorbeeld aan de hand van zijn bedrijf, Gusto, dat zich richt op kleine bedrijven. “We hebben besloten onze AI-inspanningen te richten op de middelen die deze bedrijfseigenaren het meest missen – tijd en geld”, zegt Kim. “Als we met AI oplossingen kunnen creëren die onze klanten of tijd bespaart, of geld, of allebei, dan doen we ons werk goed.”

Arvind Jain, CEO van het AI-aangedreven zoekplatform Glean, zegt dat er bij elke belangrijke technologie die nieuw uitkomt, aanvankelijk sprake is van “te veel enthousiasme of overschatting van wat mogelijk is op de korte termijn.”

In 2023 verschoven HR-leiders van het zien van AI als een nieuwigheid naar het beschouwen van AI als een legitiem instrument voor organisatorisch succes, zegt Jain. Hij zegt dat CHRO’s, na de intense belangstelling van vorig jaar rond AI, nu onderzoeken hoe ze de nieuwe technologie veilig en effectief kunnen implementeren. Jain waarschuwt dat deze fase waardevolle gesprekken binnen de hele organisatie vereist, waarbij de privacy van gegevens, AI-vooroordelen en onbedoelde fouten worden onderzocht.

Hij gelooft dat AI transformatieve vooruitgang zal inluiden, maar dat dit niet van de ene op de andere dag zal gebeuren. “Als het gaat om generatieve AI in HR, merk ik dat mensen aanzienlijk onderschatten hoe ingrijpend AI de werkwijze van HR-professionals zal veranderen en hoe dit op de lange termijn een positieve invloed zal hebben op de employee experience”,  zegt Jain.

De volgende stap voor AI in HR

“Nu het AI-landschap voortdurend evolueert, is het moeilijk te zeggen wat er het komende jaar precies kan gebeuren”, zegt Jain. HR-leiders moeten AI behandelen als een “assistent in plaats van een vervanger” van de mensen in hun organisaties, stelt hij.Jain

In de komende zes tot twaalf maanden, denkt Jain dat HR-teams beter zullen investeren in een AI strategie. Hij zegt dat deze organisaties “praktische manieren zullen ontdekken om de technologie te gebruiken om hun workflows opnieuw vorm te geven en efficiënter te worden”. Desondanks verwacht Jain dat het wel wat langer zal duren voor deze teams de impact van de veranderingen zullen merken. 

Hij verwacht een verdere evolutie op het raakvlak van generatieve AI en HR op twee belangrijke gebieden: trainingsmateriaal en onboarding. “De dagen dat werknemers lange pdf’s, webinars of mappen moeten doorzoeken op zoek naar antwoorden op werkgerelateerde vragen zijn voorbij”, zegt hij. 

HR-teams zullen in 2024 moeten helpen bij het opstellen van richtlijnen voor medewerkers rond het gebruik van AI, als ze dat nog niet hebben gedaan, zegt Jain. Een groot deel hiervan zal waarschijnlijk bestaan uit het bieden van praktische training aan werknemers en een forum waar ze vragen kunnen stellen en zorgen kunnen delen over de impact van AI op hun dagelijkse werk. Om dit binnen ondernemingen te kunnen opbouwen, bevinden velen zich midden in samenwerkingsinspanningen. “HR- en IT-leiders moeten nauw samenwerken om te bepalen hoe AI-technologie het beste bij de organisatie en haar medewerkers past”, zegt hij.

Dit is een vertaling van het artikel ‘Here’s where we are in the AI ‘Hype Cycle, according to HR-tech leaders’ op hrexecutive.com.

De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl