"Navigeren door het HRTech-landschap."
SLUIT MENU

Drie stappen om AI te implementeren

HR zou het voortouw moeten nemen bij de implementatie van AI in de organisatie. Maar hoe pak je dat aan? Gary A. Bolles, auteur van The Next Rules of Work, vertelt welke drie belangrijke stappen HR-leiders moeten nemen.

Dat AI een belangrijk thema is voor HR, dat is inmiddels wel duidelijk. Het werk dat we doen gaan we door de introductie van AI anders vormgeven. En dat is ook de reden dat HR het voortouw moet nemen in het acceptatieproces van AI en niet bijvoorbeeld de afdeling IT. 

“IT is doorgaans niet voorbereid — of zelfs niet geschikt — om werknemers te helpen hun bedrijfsprocessen en hun werkrollen opnieuw in te richten. Dat terwijl dit twee van de grootste potentiële voordelen van GenAI-software zijn”, stelt Gary A. Bolles, auteur van The Next Rules of Work en voorzitter van de Future of Work aan de Singularity University in Amerika. 

Op de website van Unleash vertelt hij welke drie belangrijke stappen HR-leiders moeten nemen.

  1. Gebruik dit moment als katalysator voor bedrijfsbrede AI-strategie

Het risico is dat men bij de implementatie van AI alleen focust op bepaalde use cases, waardoor het gebruik van AI beperkt wordt tot bepaalde afdelingen. Dit moment zou juist gebruikt moeten worden als katalysator voor de ontwikkeling van een bedrijfsbrede strategie voor het gebruik van AI. Deze strategie moet bedacht worden samen met belanghebbenden in de hele organisaties. 

“Zonder deze vorm van co-creatie zullen veel organisaties alleen naar GenAI-tools kijken om een ​​reeks taken te automatiseren. De vele manieren waarop werknemers in de hele onderneming hun werk kunnen versnellen, veel effectiever kunnen maken en samenwerken, zien ze daarbij volledig over het hoofd.”

Ook Wendy Mayer, VP Candidate Experience bij Pfizer, stelde eerder dat organisaties verder moeten kijken dan use cases. “Mensen zijn misschien niet betrokken bij die use cases. Toch zal AI hun leven op andere manieren beïnvloeden. Dit betekent dat iedereen zich op zijn gemak moet voelen en moet begrijpen hoe AI moet worden gebruikt, moet uitzoeken wat goed en accuraat is, en moet beoordelen wanneer je het kunt gebruiken.”

Als HR helpt ervoor te zorgen dat deze processen mensgericht blijven, legt het de basis voor continue transformatie die kan optimaliseren voor alle daaropvolgende vernieuwende technologieën.

  1. Lever als HR een playbook

Het ideale resultaat van zo’n strategieontwikkelingsproces is een portfolio van activiteiten om GenAI te benutten. Zie dit als een playbook, met ‘spelplannen’ die kunnen worden gebruikt om een ​​reeks verschillende problemen op te lossen.

Bijvoorbeeld, het simpelweg automatiseren van taken met de bedoeling om werknemers te ontslaan, kan op korte termijn wat kostenbesparingen opleveren. Maar dan mis je de kans om werknemers te helpen GenAI te benutten om nieuwe vaardigheden te leren en nieuwe problemen op te lossen.

Daarom moet HR de bedrijfsbrede mede-bedenker zijn van deze instructies en aanbevelingen, zodat werknemers en teams de begeleiding krijgen die ze nodig hebben om het maximale uit GenAI-tools te halen en ervoor te zorgen dat geen mens achterblijft.

  1. Gebruik van AI begint bij jezelf

Hoe cruciaal het ook is om de strategische planning te versnellen en werknemers en teams op weg te helpen, HR kan alleen de weg wijzen als ze als eerste is deze technologieën adopteert.

Als HR op een  geloofwaardige manier de adoptie van GenAI voor geschikte use cases wil aanmoedigen, moet HR bij zichzelf beginnen. Als HR bijvoorbeeld werknemers wil stimuleren om hun effectiviteit te vergroten en bedrijfsprocessen te stroomlijnen, moet HR aantonen dat het in staat is om hetzelfde te doen. Of als HR suggereert dat GenAI mensen kan helpen hun eigen vaardigheden beter te begrijpen en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen, moet dat proces beginnen bij HR.

Door het GenAI-handboek voor zijn eigen werk te ontwikkelen en zijn eigen werknemers en teams te ondersteunen, kan HR niet alleen anderen aanmoedigen om innovatief te zijn. Het heeft de potentie om een ​​stralend voorbeeld van innovatie te worden voor de rest van de organisatie.

De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *