Peter Runhaar 10 februari 2025 0 reacties Print Wat kan HR met de AI Agent?In de enorme hoeveelheid informatie over (de mogelijkheden van) AI in HR en recruitment, komt ook het begrip ‘AI Agent’ of ‘agentic AI’ regelmatig langs. Wat houdt agentic AI precies in? In welk opzicht verschillen ‘AI’ en ‘Agentic AI’ van elkaar? En wat wordt de impact van AI Agents op de wereld van HR en recruitment? Laten we om te beginnen in de definities duiken. Als we kijken naar de recruitmentbranche, dan staat AI in recruitment voor het ondersteunen en versnellen van bestaande HR-processen. AI Agents gaan als het ware een stap verder: zij nemen actieve en autonome beslissingen, wat leidt tot een meer geautomatiseerd, intelligent en efficiënt recruitmentproces. Het verschil tussen de rol van AI in recruitment en AI Agents in recruitment ligt dus in de mate van autonomie en intelligentie waarmee deze technologieën opereren. AI Agent gaat zelf aan de slag Marcel van der Meer is een autoriteit op het gebied van AI in recruitment. Hij ondersteunde meer dan 450 bedrijven met het optimaliseren van hun recruitment-activiteiten. Marcel zegt: “Ik leg het verschil vaak uit aan de hand van een voorbeeld: Chatgpt is een kok die heel veel recepten kent. Hij kan recepten doornemen en een nieuw recept maken. Een AI Agent kan meer: je geeft hem bijvoorbeeld de opdracht: ‘maak een gerecht voor zes personen, waarvan er twee vegetarisch zijn’. De AI Agent gaat vervolgens zelf aan de slag, hij gaat producten bestellen, maakt kostenafwegingen en zorgt ervoor dat er twee volledige recepten klaarliggen: één voor de vegetariërs en één voor de niet vegetariërs. De AI Agent geef je dus meer een doel mee dan dat je zelf instructies geeft.” Lees ook: De concurrentie verslaan met Data & AI. Hoe doet bijvoorbeeld PSV dat? HR-guru Josh Bersin voorspelt dat AI Agents binnenkort zullen worden ingezet bij talent acquisition, leiderschapscoaching, onboarding en learning & development. In recruitment gaan de ontwikkelingen het snelst. Het is in principe al mogelijk dat het hele wervingsproces, van de sollicitatie tot het aannemen en de eerste dag op het werk, zonder enige menselijke tussenkomst plaatsvindt. “Mensen komen op hun eerste dag op het werk en vragen of ze Amelia kunnen spreken, maar er is geen Amelia. Amelia is een bot”, aldus Bersin in een artikel op Raconteur.net. Achilleshiel van de AI agent Dat is ook direct de achilleshiel van de AI Agent. Door inzet van de agent schuift de rol van AI in zekere zin meer op in de richting van de menselijke interventie. “Deze agents komen eraan en voor velen van ons zullen ze aanvoelen als ‘werknemers’”, voorspelt Josh Bersin op zijn eigen website. Deze agents komen eraan en voor velen van ons zullen ze aanvoelen als ‘werknemers’ In het artikel op Raconteur.net spreekt HR-wetenschapper Agata Mirowska haar zorgen uit over het ontbreken van de menselijke factor. Als die menselijke factor te veel afwezig is, geeft dat een signaal af over de manier waarop de werkgever met mensen omgaat. “Het kan ervoor zorgen dat mensen twee keer nadenken voordat ze in dienst willen komen”, waarschuwt Mirowska. En: “een sollicitatiegesprek moet altijd tweerichtingsverkeer zijn. Als je de menselijke rol niet inbrengt, loop je als werkgever het risico dat de werknemer onvoldoende gelegenheid krijgt om vragen te stellen en een gevoel bij de organisatiecultuur te krijgen.” Voorbeelden van de mogelijkheden van AI Agents Volledige automatisering van wervingsprocessen AI Agents kunnen vacatures opstellen, kandidaten benaderen, pre-selecties maken en zelfs onderhandelingen voeren. Actief talent sourcen In plaats van passief te wachten op sollicitaties, zoeken AI Agents proactief naar geschikte kandidaten op platforms zoals LinkedIn of interne databases Beslissingen nemen op basis van context AI Agents kunnen niet alleen data analyseren, maar ook begrijpen en interpreteren wat een kandidaat of hiring manager echt nodig heeft Probleemoplossing AI Agents kunnen nieuwe uitdagingen identificeren en oplossen, waarbij ze vaak problemen voorkomen voordat ze escaleren Strategische planning De voorspellings- en planningsvaardigheden van AI Agents kunnen bijdragen aan bedrijfsstrategieën op de lange termijn Volgens het rapport AI Agents Market van MarketsandMarkets gaat de markt voor AI-agents naar verwachting groeien van 5,1 miljard dollar in 2024 tot 47,1 miljard dollar in 2030, met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 44,8 procent. Toch klinkt er rondom de snelheid van de ontwikkelingen ook een zekere terughoudendheid van de kant van de specialisten. AI-deskundige Hung Lee zegt: “Als 2025 het jaar van Agentic AI wordt, kunnen we beter beginnen te begrijpen wat we precies met die term bedoelen. Ik denk dat het nog zeker 12 maanden duurt voordat we AI Agents in recruiting zullen zien.” Relativering Marcel van der Meer brengt een relativering aan met betrekking tot de ontwikkelingen in Nederland en Europa: die zullen zich niet in hetzelfde tempo voltrekken als in andere regio’s. “Ik denk dat we in de EU nog wel op de rem gaan staan, vooral vanwege de AI Act. Alles moet transparant zijn. Bij mainstream-activiteiten van recruiters komt heel veel persoonlijke informatie kijken. En al die activiteiten die te maken hebben met keuzes maken voor personen, zijn niet transparant. Zelfs de knapste koppen van Open AI weten niet precies hoe die keuzes tot stand komen.” Ik denk dat we in de EU nog wel op de rem gaan staan, vooral vanwege de AI Act Een voorlopige conclusie over de AI Agent? ’t Is eigenlijk een open deur, maar net als bij alles rondom de relatie tussen ‘mens en machine’ draait het ook hier bij uitstek om evenwichtskunst. Agata Mirowska raadt HR aan om op de langetermijnvoordelen in te zetten en niet te focussen op het zo snel mogelijk gebruiken van nieuwe technologie: “HR-leiders zouden AI Agents op dezelfde manier moeten benaderen als ieder ander HR-initiatief. Zet een stap terug, kijk er strategisch naar en besluit vervolgens op welke manier het aansluit bij je business-doelen.” AI, AI-agents, Bersin, recruitment Print Over de auteur Over Peter Runhaar Peter Runhaar is van huis uit hoofdredacteur/uitgever/journalist in de vakmedia. In die rol ontwikkelde hij een groot aantal tijdschriften en was hij MT-lid bij diverse uitgeverijen. Peter heeft ruim twintig jaar ervaring als strategisch communicatieadviseur en conceptontwikkelaar van uiteenlopende mediaproducties. Inhoudelijke expertise ontwikkelde hij onder meer op terreinen rondom HRM, organisatieculturen en leiderschap. Hij publiceert over deze onderwerpen onder meer op ZiPconomy, in het Financieele Dagblad en diverse vakmedia en is auteur van ‘De kleine Semler’ (Business Contact 2017) en ‘HR TECH’ (Nubiz 2020). Bekijk alle berichten van Peter Runhaar