Redactie 18 februari 2025 0 reacties Print Zelf je eigen HR tech-tool bouwen: een nieuwe trend?Grote bedrijven die hun eigen HR-tools ontwikkelen. We zagen het bij de Britse neobank Revolut en de muziekstreamingdienst Spotify. Hebben we hier te maken met een nieuwe trend? Er zijn heel veel leveranciers van HR tech-tools. Zo bevat onze HR Tech Arena een overzicht van meer dan 500 aanbieders, en dat alleen op de Nederlandse markt. Wereldwijd zijn er dus nog veel meer te vinden. Toch kiezen sommige bedrijven ervoor om hun eigen HR-tools te ontwikkelen. Zoals Revolut, een Brits neobank- en fintechbedrijf met wereldwijd meer dan 10.000 mensen in dienst. Vijf jaar geleden lanceerde het bedrijf zijn eigen HR-techtool met de naam Revolut People. Het bedrijf ging over tot deze stap, omdat zij naar eigen zeggen geen bestaande tool konden vinden die goed bij hun cultuur paste. Geen geschikte HR tech-tools op de markt Revolut hanteert een meritocratische benadering van werk. De positie van iemand in de organisatie wordt bepaald door wat die persoon bereikt heeft met behulp van zijn kennis en capaciteiten. Mensen die het hardst werken, worden daarvoor beloond. Het gaat dus heel erg om de prestaties, of met andere woorden: ze hanteren een performance-first benadering. Volgens Luke Turner, Head of HR voor Europa bij Revolut, in een interview met Unleash, beantwoordde de bestaande HR-technologie niet aan hun verwachtingen. Als organisatie zit je volgens hem min of meer vast aan wat leveranciers op de externe markt bieden en het kan veel tijd kosten om deze oplossingen aan te passen aan wat je daadwerkelijk nodig hebt. Gat in de markt? HRtech-expert Tom van der Valk vindt het bijzonder dat het bedrijf zich bij de ontwikkeling van de tool dan niet beperkt heeft tot performance management. “Zelfs de salarisadministratie hebben ze zelf ontwikkeld.” Bovendien vraagt hij zich af in hoeverre hun bedrijfscultuur echt zo uniek is dat er geen geschikte systemen te vinden zijn. HRtech-expert Christina van Hoekelen: “Deze ontwikkeling laat eigenlijk zien dat zij nog een gat in de markt zagen in de wereld van HRtech om de specifieke cultuur van Revolut te ondersteunen.” Revolut biedt Revolut People sinds een jaar namelijk ook aan andere bedrijven aan. Volgens Van der Valk is dat gat in de markt niet zo groot: “Het lijkt me een uitdaging om organisaties te vinden die precies even uniek zijn als Revolut.” Ook Spotify bouwde eigen HR-tech tool Revolut is niet het enige bedrijf dat overging op de ontwikkeling van eigen HR-technologie. Ook Spotify heeft een eigen HR-tool ontwikkeld, namelijk het HR-analyticsplatform Disco. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen Disco gebouwd omdat zij op de markt geen tools konden vinden die overeenkwamen met hun ambities. Ook Spotify biedt zijn HR-tool aan andere bedrijven aan. Hebben we hier te maken met een nieuwe trend? Van Hoekelen: “Door de komst van AI wordt het wel makkelijker om je eigen tool te gaan maken. Maar aangezien we nog steeds een IT-tekort hebben, en er in de huidige markt geen specifieke uitvraag is naar HR IT-medewerkers, vraag ik me af of dit een trend is of gaat worden.” Print Over de auteur Over Redactie De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl Bekijk alle berichten van Redactie