Redactie 19 december 2025 0 reacties Print Drie opmerkelijke HRtech-trends gesignaleerd op de HR Tech ConferenceAI-agents zijn een blijvertje. Sterker nog, agentische AI wordt een standaardvereiste en niet zomaar een modewoord, zo stelt Steve Boese, voorzitter van de HR Tech Conference. Ieder najaar vindt in Las Vegas de HR Tech Conference plaats. Een toonaangevende vakbeurs waar de HRtech-community vanuit verschillende landen bij elkaar komt rond technologie, innovatie en de toekomst van HR. Steve Boese, voorzitter van de conferentie, schetst op de website van HR Executive drie conclusies vanuit de HR Tech Conference, die een indicatie geven van toekomstige trends. 1. Agentische AI De eerste conclusie is dus dat agentische AI de nieuwe standaard wordt. Deze systemen handelen zelf en gaan dus verder dan alleen reageren of het geven van suggesties. Tijdens de HR Tech Conference demonstreerden leveranciers daadwerkelijke, werkende agentische mogelijkheden voor recruitment, talentmobiliteit, workflows voor managers en medewerkersondersteuning. HR-goeroe Josh Bersin maakte op het hoofdpodium duidelijk: AI is niet langer een leuke extra of een handige functie; het ontwikkelt zich snel tot een nieuwe, essentiële mogelijkheid in HR-systemen en -afdelingen. Lees ook: “Dit is geen Transformatie. Dit is Heruitvinding.” – Josh Bersin op Unleash World in Parijs De komende tijd zal HR zich focussen op de vraag hoe AI op een zinvolle (en meetbare) manier impact kan hebben op de bedrijfsresultaten en het talentmanagement. HR heeft het nu over het integreren van autonome agenten in de kernprocessen van HR op een veilige en gecontroleerde manier. Boese waarschuwt echter wel dat de inzet van AI-agents niet alleen tot positieve ervaringen zal leiden. “De hype rond agentische AI schept ambitieuze, maar waarschijnlijk onrealistische, verwachtingen en leidt tot meer projecten die de hooggespannen beloftes niet waarmaken.” 2. Focus op resultaten en waarde De spelregels in het AI-veld zijn veranderd. Ging het in eerste instantie vooral om de technologie zelf, tegenwoordig is de impact veel belangrijker. Er wordt meer gefocust op resultaten en de waarde van de AI-tools voor de organisatie. Controleerbaarheid, uitlegbaarheid en vertrouwen zijn daarbij belangrijke thema’s. Lees ook: Zo kies je als HR de juiste AI-technologie – HR Tech Arena Voor HR-professionals betekent het dat de keuze voor bepaalde technologie meer is dan alleen het afvinken van een checklist met functionaliteiten. Vragen zoals onderstaand zijn daarbij ook van belang: Welke bedrijfsstatistieken zullen veranderen? Hoe zullen we AI-modellen beheren, controleren en uitleggen? Hoe zullen we bias of afwijkingen detecteren en beperken? Hoe zullen we vertrouwen behouden door middel van transparantie, controle en menselijk toezicht? 3. Niet alleen voor HR De derde trend laat zien dat technologie zich niet langer alleen richt op HR-administratie of gedeelde expertisecentra, maar steeds vaker wordt ingezet om managers op de werkvloer te ondersteunen. Bijvoorbeeld met inzichten in de prestaties van werkenden, signalering van vaardigheidstekorten of signalen over de medewerkersbetrokkenheid. Lees ook: HRTech en AI in de praktijk: lessen vanuit Unleash 2025 in Parijs – HR Tech Arena Functionaliteit die traditioneel beperkt was tot HR-administrators, ervaren gebruikers of zelfs IT-afdelingen, wordt steeds toegankelijker. In de meeste gevallen aangedreven door generatieve AI. Voor HR-professionals betekent dit dat ze de ontwikkeling van managers en analyses niet als bijzaak moeten beschouwen. Dit artikel is een vertaalde samenvatting van het artikel ‘3 critical lessons from HR Tech 2025 that predict coming trends’ op de website van HR Executive. AI, AI-agents, trends Print Over de auteur Over Redactie De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl Bekijk alle berichten van Redactie