Maandelijkse archieven: maart 2018

Hoogtepunten van UNLEASH Londen 2018

Jonas Kjellberg UNLEASHJonas Kjellberg heeft zo’n 400 ondernemingen opgezet en wordt altijd gevraagd omdat hij goed out of the box kan denken. Lang niet iedereen die hem vraagt is ook klaar om dat denken te accepteren, dus het gaat niet altijd goed.

Hij heeft een boek geschreven over de 9 versnellingen op weg naar succes en pakt al zijn projecten vrij onconventioneel aan. Een boeiende keynote spreker dus die UNLEASH dit jaar opende. Hier meer. 

RoboRecruiter-Takes-the-Top-Startup-Prize-by-Automating-Recruitment-Engagement-With-Intelligent-ChatbotsWinnaar van de Startup award; RoboRecruiter

In de startup competitie, gesponsord door Cornerstone OnDemand, werd uit de 6 genomineerden door de jury uiteindelijk RoboRecruiter tot winnaar uitgeroepen. Zij maken een chatbot voor recruitment, die uit zichzelf periodiek met kandidaten contact opneemt om het proces door te zetten of talent pools up to dat te houden. Iets wat voor de AVG toch al verplicht wordt. Lees hier meer

Pressner - UNLEASHVooroordelen zijn onvermijdelijk, wat doe je eraan?

Een andere keynote kwam van Kirsten Pressner. Zij legt uit dat iedereen, zelfs HR en recruitment, last heeft van onbewuste vooroordelen. Zij vertelt hoe een basis vooroordeel tussen mannen en vrouwen altijd aanwezig zal zijn. Gelukkig is er wel wat aan te doen als je ervan bewust gaat worden. Meer hier

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Hoogtepunten van UNLEASH Londen 2018

10 ATS partijen op de AVG weegschaal

10Aanbieders

Nog een kleine 2 maanden en dan is het al zover. De handhaving voor de AVG start op 25 mei. Op de vraag of de persoonsgegevens automatisch worden gewist (4 weken na beëindiging van de sollicitatie, tenzij de kandidaat expliciet toestemming geeft voor een langere bewaartermijn) kan slechts 30% volmondig ja antwoorden. 

‘Het gaat de goede kant op’

Het overall beeld dat ontstaat uit het onderzoek? ‘Het gaat de goede kant op’, aldus Howard Woei, die samen met Nienke Meindersma het onderzoek uitvoerde. Al tekent hij er wel bij aan: ‘Het is in de eerste plaats niet het ATS, maar de werkgever waar iemand solliciteert die verantwoordelijk is. Zowel organisatorisch als technisch.’ In het webinar in de Webinar Week van Werf& en ZiPconomy gaf Woei mondeling een toelichting op het rapport.

“ER IS NOG BEST VAAK HANDWERK VAN DE RECRUITER NODIG OM TE VOLDOEN AAN ALLE RECHTEN VANUIT DE AVG”

Ben jij zelf al goed voorbereid?

Het rapport is ook een goede check of je zelf als recruiter of HR manager al goed bent voorbereid op de AVG. Aangezien uiteindelijk de werkgever of opdrachtgever verantwoordelijk is kun je deze last niet aan de leverancier uitbesteden. Aan de slag dan maar!

Geplaatst in Branche, Innovatie, Onderzoek | Tags , , | Reacties uitgeschakeld voor 10 ATS partijen op de AVG weegschaal

The impact of blockchain and other new technologies on HR

blockchainThe average consumer and employee are not really aware of these activities yet, but are expected to experience the effects in the mid long term. Because of the vast impact, it is time to look at the consequences for organisations and workforce.

Why we need to look at organisations and workforce

Blockchain is being seen as the heart of  many technological developments and will have a big impact on people, organisations and society. However, relatively little is known about this subject. People have heard of bitcoin, and sometimes know that it is to do with blockchain, but that is about it. Few have heard about the first publication on bitcoin that was published as recent 2009, the basis of the wider blockchain movement that we see today. In essence blockchain is much more than just bitcoin. With a distributed database between nodes containing data that cannot be changed but can only be added, the possibilities with this technology are endless. The various nodes contain the same data, skipping the necessity for external control of checks and balances, making auditing something that can be done overnight if necessary at all. Needless to say that this influences the departments of finance, control and internal or external audit and their industries, as well as the people who work in those fields. The same goes for industries where subsequent transactions take place, such as notary, chamber of commerce, payments, insurance, mortgages, loans, supply chain management, taxes, ownership in any form, logistics, et cetera. And what does that all mean for job profiles, organisation charts, alignment of flex teams, recruitment, education, et cetera, with other words for the human resources department?

The notary example

When buying or selling a house, transfer of ownership can be put on the blockchain. The process of buying or selling a house is rather standard. The details of the contract can be programmed into smart contracts, and executed when validated according to conditions, without the help of a notary. However, to make the transformation, the help of notaries will be needed in order to put trust in the system. The blockchain will be a public blockchain, although a private blockchain may also be an option in which case a controlling entity such as a notary will be probable to ensure consistency in updates of software.

The chamber of commerce example

In the case of setting up companies through companies house, the process is based in rules and legislation. With blockchain it may be possible to forego the Chamber of commerce and the notary, and set up a company through smart contracts. The companies register is public, but setting the blockchain up in the form of a distributed ledger is an option for instance with Microsoft Blockchain as a service, as this solution is specialised in smart contracts.

The payments example

Payments are not really a business case in Europe, as payments are generally well organised and relatively cheap since the introduction of SEPA and the additional instant payments solutions that are imminent. However, there are options for wallet solutions depending on marketing and e-commerce solutions that may prove to be interesting and that will forego the banks and credit cards companies. If we look further into the future, it may be that payments will not be a process in itself, but that the transactions includes the payment, making the payment a handling process in the background of the blockchain. This type of blockchain we see as private.

HR-BlockchainThe insurance example

The insurance example works about the same way as the examples mentioned above, or rather a combination. This is about buying an item and insuring it, where all the details and values are known. The blockchain can be private. However. When we talk about the liability insurances, the matter may be more complex and a public blockchain may be in order, especially when monthly instalments are put in place.

The finance and mortgages example

When buying or selling a house, not only ownership transfers, but usually the transaction is being financed with a mortgage. The financing part can be put in a smart contract, and lots of banks are already looking at a proof of concept. Monthly instalments to pay back the mortgage, can theoretically be made part of salaries, together with all other monthly commitments that people have, as part of a new ecosystem in settlement of payments due and payments receivable. The ecosystem could be part public and part private.

The supply chain example

In the supply chain the options with new technologies are endless. Apart from all the solutions mentioned before, it is possible to eliminate the endless forms and double book keeping. Logistics will become a lot easier. Apps and software will control stock and the production process, and farming will become a more consistent process. The circular economy will take effect, and waste will be reduced to a minimum.

The automotive example

When we look at automotive, blockchain and other new technology, we see that ownership of a car can be registered on the blockchain. Design can be done made to order with the help of software in a mass production process. Spare parts can be printed with the help of 3D printers, bespoke at every dealer or garage, without having to be shipped from a far away country, impacting the freight forwarding industry. The electric car impacts the petrol industry, leading to the question what the business model of petrol stations and their suppliers such as Shell will be. A petrol station these days not only sells petrol, but is part of a retail company, making it part of the e-commerce chain. Ownership of cars and lease companies are looking into new business models, because sharing transport is the idea of the not too distant future. Taxes and payments are settled real-time without the middlemen. At the front end, apps are being used as user interface.

Working together towards new business models and solutions

When a business or an industry is facing these challenges, the question is how to move forward. The change is big and has a lot of impact. We could say that we are looking at transforming the business, or transforming the industry, where working together to get the maximum advantage is paramount. To organise and to manage the processes, a new vision, mission and strategy is needed, funded by extended knowledge of new technology and specialisms of the relevant departments, in an international worldwide environment. There are no limits in terms of borders or partnerships.

Dit artikel is een gastblog van Yvette de Koste van T5 HCD

 

Geplaatst in Markt | Reacties uitgeschakeld voor The impact of blockchain and other new technologies on HR

#HRTech wordt onzichtbaar

klm-whatsappDe oudste én modernste luchtvaartmaatschappij ter wereld

KLM is de oudste, nog onder oorspronkelijke naam opererende, luchtvaartmaatschappij ter wereld. Toch is de digitale transformatie richting de klant aardig geslaagd. KLM’s klantenservice heeft de laatste jaren een snelle wending genomen met social media in de hoofdrol. Traditionele kanalen als telefoon, email, de eigen website en de app houden een bijrol over. De cijfers die Van der Lee laat zien over de groei van de contact momenten via die kanalen zijn meer dan indrukwekkend en bewijzen de toegevoegde waarde.

Waarom niet via de eigen technologie?

De essentie van de keuze voor dit kanaal is eigenlijk vrij simpel. De gemiddelde klant van de KLM vliegt 1,1 tot 1,4 keer per jaar. Daarom hebben de meeste klanten niet de KLM app op hun telefoon, die gebruiken alleen klanten die vaak vliegen. Van de andere kant zag KLM steeds meer mensen via social media kanalen vragen stellen aan #KLM. Voor de ‘customer experience’ is de knop toen omgegaan en is het voorkeurs medium van die klant nu leidend. Als er een nieuw social kanaal groot wordt dan schakelen ze die gewoon bij in hun aanbod, met nu Facebook, Messenger, Twitter, WhatsApp en WeChat.

klm-meet-bbDe eigen KLM technologie is nu verborgen

Om de  snelheid en volledigheid van de service te kunnen verbeteren is de inzet van Artificial Intelligence (AI) onmisbaar geworden. De assistent BlueBot helpt de medewerkers van de KLM om de klant snel te kunnen helpen met voorgestelde antwoorden. De kracht en kennis zit nu verborgen in de AI, die gebouwd is met DigitalGenius. De dienstverlening via social media is ondertussen uitgebreid naar het boeken van vluchten, versturen van instapkaarten en vluchtinformatie. De KLM app heb je niet meer nodig. 

Wat betekent dit voor HR? 

De link zit hem in het gebruik van de dienstverlening. Sommige processen worden door een medewerker vaak gebruikt, zoals een roosterplanning tool. Voor dit proces is het praktisch om een specifieke app/tool te gebruiken 

De meeste HR diensten worden door de werknemers slechts een aantal keer per jaar gebruikt, zoals zoeken naar een nieuwe functie, verlof aanvragen, declaraties, salaris bekijken, performance processen, een opleiding boeken en het in dienst/uit dienst proces. Zou het niet prettig zijn voor de medewerker als al dit soort processen via één user interface te gebruiken zijn? Dat kan een specifieke HR chatbot zijn, of het social media kanaal naar keuze van de medewerker. 

Chatbot#HRTech wordt de bron voor de AI

Een AI via een sociaal kanaal gebruiken maakt #HRTech niet overbodig gelukkig. Die AI moet namelijk wel gevoed worden met data en proces informatie. Over welke opleidingen beschikbaar zijn, over het onboarding proces, over je verlofgegevens etc. In de verre toekomst zou een HR applicatie meer een proces motor en bibliotheek met gegevens worden. Dan heb je alleen nog beheerders schermen nodig, geen gebruikers schermen of apps meer. De medewerkers gebruiken alleen een chatbot of sociaal media kanaal.

Geplaatst in Markt | Reacties uitgeschakeld voor #HRTech wordt onzichtbaar

Met de de nieuwste #HRTech in huis ben je niet meteen innovatief

De overstap naar de Cloud

Het is alweer (of pas) 7 jaar geleden dat Van Rooij voor HP, destijds nog één technologieconglomeraat met wereldwijd meer dan 350.000 medewerkers, overstapte van Peoplesoft op Workday. Na een implementatie van 13 maanden en een ‘big bang’ live-gang, was het op dat moment de grootste uitrol van Workday ooit. Voor Van Rooij was het hét bewijs voor de grote toekomst van de cloud, omdat hij destijds inzag dat je bij een upgrade niet meer 1 of 2 maanden handmatig de salarisadministratie hoeft te doen, zoals daarvoor wel moest.

Na een aantal strategische heroriëntaties is HP inmiddels opgesplitst in vier organisaties, waar HPE zich kon focussen op Enterprise IT en Mobile oplossingen. Daarbinnen is Van Rooij nu verantwoordelijk voor de gehele HR-services-organisatie voor ruim 65.000 medewerkers in meer dan 80 landen. Alle vier de nieuwe organisaties gebruiken nog steeds Workday. De door Van Rooij opgebouwde kern staat nog als een huis en met een cloud-oplossing was de splitsing bovendien relatief eenvoudig.

UNLEASH_banners_MEDIA_648x60

De “geloofwaardige adviseur” van Ulrich

De Amerikaan Dave Ulrich is een HR-goeroe van het eerste uur. Jongere, voornamelijk technologie-gedreven mensen, menen dat zijn theorieën in de loop der jaren wat verstoft zijn. Toch heeft hij voor die mensen ook een plek in zijn boek ‘HR from the outside in’; namelijk die van de ‘technology proponent’, oftewel: de technologievoorstander.

Als hoofd van een HR-services-organisatie koppelt Van Rooij zich aan een andere competentie van Ulrich, die van de ‘credible activist’, ofwel: de geloofwaardige adviseur. Op de vorige UNLEASH in Amsterdam sprak hij al hierover en gaf daarvoor een aantal redenen. Een van de belangrijkste argumenten, zo zegt hij, is dat HR-leiders niet alleen verandering moeten initiëren, maar die ook in stand moeten houden. Daar komt de vervolgopmerking over de disruptieve HR-Technologiemarkt ook vandaan. “We will have to make a choice and stick to it… for better and for worse”.

Liever een Suite of Point Solutions?

Zeven jaar geleden is HP begonnen met alleen Workday Core, voor de basis HR-operations. In de loop der jaren zijn steeds meer modules in gebruik genomen, zoals recruitment en performance management . Het beleid is geworden ‘Workday, tenzij…’ en daarmee staat de ‘suite’ nu centraal.

Dat betekent niet dat andere HR-Technologie uit den boze is. Zo worden Saba en Edcast gebruikt voor learning en Salesforce voor case management en een aparte legal case management tool. Als de vraag naar verandering of vernieuwing vanuit de business evident wordt gaat Van Rooij op zoek naar de beste oplossing.

Zelf doen, uitbesteden of samen doen

Omdat Workday het uitgangspunt vormt voor vernieuwing heeft Van Rooij een eigen team met Workday-experts opgebouwd. In de loop der jaren hebben zij add-ons in Workday opgezet en vooral de analytics-mogelijkheden optimaal benut. Daarmee kunnen nu al veel voorspellende rapportages voor de business worden gegenereerd en vooralsnog is er geen noodzaak daar aparte HR Analytics-oplossingen voor te gebruiken.

Het technologiegebruik volgt de organisatieaanpak van HR operations. Die organisatie heeft Van Rooij opgebouwd met eigen ‘offshore’ teams in andere werelddelen, waardoor uitbesteding niet nodig is. De interne kosten zijn zo laag dat geen van de grote HR outsourcers met zijn tarief hieronder komt. Daarnaast zegt Van Rooij over die partijen dat ze “starten vanuit een finance mindset, met KPI’s, maar ik wil emotie”.

Innoveren door samenwerking

Om te blijven innoveren denkt Van Rooij nu buiten de organisatie te moeten kijken.

Innovatie zit niet per se in de inzet van nieuwe technologie, zegt hij. Bij een kostengedreven organisatie als HPE is geen ruimte om te experimenteren met verschillende #HRTech-oplossingen. Volgens Van Rooij “creëert overvloed juist luiheid, en zit echte innovatie in creativiteit en efficiëntie”. Door creatief om te gaan met beperkte middelen zoekt hij efficiënte oplossingen in self-service en HR support voor uiteindelijk een betere “employee experience”.

Van Rooij ziet nu de grenzen van het ‘make or buy’-model opdoemen. Alleen interne oplossingen zoeken lijkt niet meer genoeg om de technologische mogelijkheden van point solutions in payrolling in de toekomst te evenaren. Van Rooij zoekt daarom samenwerking met andere grote spelers die de HR operations nog zelf uitvoeren. Daarover meer op 21 maart in Londen.

Technologie is geen strategie

Om met Ulrich af te sluiten zegt Van Rooij: “Never let operations decide the agenda”. Als HR-services-organisatie moet je in je rol blijven ondanks alle verleidingen van de nieuwste technologische snufjes en handige apps. Alleen de ‘strategic positioner’-competentie in het Ulrich-model moet leidend zijn voor je toekomst van HR.

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Met de de nieuwste #HRTech in huis ben je niet meteen innovatief