Maandelijkse archieven: oktober 2018

HROffice en #HRTech Review kondigen partnerschap aan

 

Gerard-Jan en Mark bij HR Office

“Als pionier op het gebied van HR-technologie is HROffice voortdurend op zoek naar nieuwe platforms en partners om actief haar kennis te delen. HRTech Review is dan in het verlengde hiervan een uitstekend platform om actief in contact te blijven met de innovatieve HR-professional van vandaag die de noodzaak van technologie in ziet en verder wil begrijpen. HROffice is blij verheugd met deze nieuwe samenwerking en hoopt vele HR-professionals verdere te helpen in hun zoektocht naar de beste (toepassing van) HR-technologie.”, zegt Gerard-Jan van Wageningen, COO bij HROffice. 

Dankzij het recente partnership zetten HROffice en #HRTech Review een kennisdeling op aan de voorkant van het HRTech Landschap. HROffice levert niet alleen een ATS systeem, maar ook een Analytics – Insights oplossing, Contract en Planning modules en maakt ‘werken bij’ websites. Daarnaast leveren de zusterondernemingen Adver-Online diensten in Recruitment Marketing en heeft Appical een ondertussen wereldwijd gebruikte Onboarding app. #HRTech Review is een community met HRTech Experts en met informatie en reviews over in Nederland gebruikte HR-software. 

“Ik ben met #HRTech Review gestart om de complexe markt voor HR-technologie inzichtelijk te maken”, aldus oprichter Mark van Assema. “Met HROffice hebben we een partner erbij die HR professionals niet alleen bij recruitment maar ook de aansluitende HR processen kan ondersteunen via HROffice Connect.”

Over HROffice

HROffice Connect is een onafhankelijk HR-platform waar producten en diensten van diverse aanbieders samenkomen. HROffice biedt een breed scala aan producten variërend van Werken-bij-websites, Job Marketing tot aan HROffice Recruitment, ons ATS systeem. Met HROffice Connect werk je efficiënter, verlaag je de kosten en verhoog je het plezier van je kandidaat en medewerkers. Daarnaast heb je volledige inzage in de resultaten met HROffice Insights. Hiermee kan jij doelgericht jouw campagnes inrichten en weet jij precies wie jouw doelgroep is.

Voor meer informatie neem contact op met Robert van Roode

Over #HRTech Review

#HRTech Review is een onafhankelijk kennisplatform en community met als doel gebruikers van HR-technologie te stimuleren om voor hen passende en innovatieve oplossingen te zoeken. Om uiteindelijk de juiste oplossing te selecteren en implementeren zijn partners beschikbaar, een ‘expertpanel’ en consultancybureaus. #HRTech Review stimuleert innovatie door kennis te delen, door mensen en ideeën bij elkaar te brengen en door onderzoek uit te voeren. Dit doen we in samenwerking met ZiPconomy en Recruitment Tech.

Voor meer informatie neem contact op met Mark van Assema

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor HROffice en #HRTech Review kondigen partnerschap aan

Tips en Tools voor het werven van zelfstandig professionals

#1. Het vinden van een zelfstandige

Een jaar of 15 geleden doken de eerste online tools en platformen op die zelfstandige professionals wilden koppelen aan projecten. Velen hadden een groot disruptief effect verwacht. Maar in de praktijk viel het toch wat anders uit. Er kwamen een aantal ambitieuze projecten op, maar velen verdwenen bijna net zo snel als ze gekomen waren. Slechts een paar overlevers resteren nu nog.

In het webinar van ZiPconomy en Planet Interim hoor en zie je de bewegingen in de markt en een voorspelling welke kant het op gaat

#2. Het selecteren van een zelfstandige

Goed, je hebt nu een lijstje potentiële interimmers voor je neus liggen. Maar hoe selecteer je nou wie de opdracht het beste aankan? Bas van de Haterd gaat in zijn webinar ook in op allerlei manieren om kandidaten te assessen, of dat nu voor een vaste of een interim-functie is. Hij noemt 4 hoofdvormen, van vragenlijsten tot games, en van linguïstische tests tot analyse van micro-expressies. 

#3. Het samenwerken met een zelfstandige

Nu hebben we de zelfstandige gevonden, én geselecteerd. Dan komt de hamvraag: hoe gaan we vervolgens samenwerken? Volgens Laurens Waling zal dat in elk geval een andere manier zijn dan vroeger. In zijn webinar schetst de oprichter van ‘samenwerkingsplatform’ Part-Up de opkomst van organisatie 4.0, waarin zelfstandigen gaan ‘zelforganiseren zonder grenzen’, door talenten te benutten binnen de ‘zwerm’. 

Dit artikel is een samenvatting van het uitgebreide artikel over deze webinars op ZiPconomy, waar ook direct alle webinars zijn terug te kijken.

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Tips en Tools voor het werven van zelfstandig professionals

Amper 11% heeft een compleet geautomatiseerde salarisverwerking

Een van de grootste software bedrijven van Nederland, Exact, organiseerde op 10 oktober voor de zevende keer Exact Live in de Jaarbeurs in Utrecht. Van de meer dan 400.000 klanten in Nederland  was ‘slechts’ 1,5% aanwezig. Dat waren toch zo’n 6.000 mensen, waarschijnlijk meer dan bij UNLEASH in de RAI eind oktober. Een groot evenement dus, met bekende Nederlanders als Max Verstappen, Rico Verhoeven, Jort Kelder en Barbara Barend.

Zoals de TV reclames al voorspelden werd het vooral een ‘Numberland’, want Exact is primair een financieel systeem. De meeste break-out sessies en partners op de beursvloer waren dan ook te vinden in de financiële hoek. Wel was er een kleine ‘HR Avenue’ waar een aantal partners, zoals Axians en Exact zelf hun HR software konden tonen.

De salarisadministrateur wordt langzaam adviseur

Deze dag werd ook het nieuwste trendonderzoek van de stichting NIRPA, het Nederlands Instituut van Register Payroll Accounting, gepresenteerd door Marcel van der Sluis. Dit onderzoek werd voor het 3de jaar uitgevoerd met dit jaar 1141 respondenten.

Ondanks dat je zou verwachten dat automatisering in dit vakgebied voor veel veranderingen heeft gezorgd blijkt dat in de praktijk langzaam te gaan. De grootste groep respondenten, bijna 30%, wordt nog steeds ‘salarisadministrateur’ genoemd. Daarnaast verwacht 38% de komende 3 jaar een toename in het applicatiebeheer.

De AVG is ook in 2019 nog een aandachtsgebied

Hoewel de AVG handhaving per 25 mei van dit jaar is gestart hebben veel organisaties dit nog niet onder controle. Zo’n 25% voldoet nog niet aan de nieuwe regels. Daarnaast heeft 30% nog geen verwerkingsregister. In het trendonderzoek van volgend jaar zal dit beeld hopelijk een stuk verbeterd zijn.

Nirpa2

Amper 11% volledige automatisering

Uiteraard is er wel een trend te zien naar meer automatisering van het werk. Echter het percentage organisaties dat nog steeds veel handmatig werk moet doen in de salarisadministratie is tot op de dag van vandaag nog steeds groter dan het aantal organisaties dat dit geheel heeft kunnen automatiseren. Dat is een best opmerkelijk resultaat uit het onderzoek, omdat salarisverwerking toch een gebied is waarvan veel HR professionals ondertussen verwachten dat dit wel geautomatiseerd zou zijn.

 Nirpa1

Salarisprofessionals zien die automatisering niet als hun probleem

Vreemd genoeg is automatisering geen aandachtsgebied waar men zich erg druk over maakt. Alle competentie ontwikkeling die de salaris professionals doen zit op vakinhoudelijke-, advies- en management vaardigheden. Waarschijnlijk is de verwachting dat de automatisering met nieuwe salaris software en door externe consultants zal verbeteren. Wij verwachten dat de automatisering meer effect heeft als de salarisprofessionals zelf meer HRTech in de vingers krijgen.

Wil je zelf HRTech de baas worden als HR professional, volg dan onze Masterclass in november.

Masterclass_banner_breed

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Amper 11% heeft een compleet geautomatiseerde salarisverwerking

Managers geven HR applicaties een rapportcijfer 8,5 – expert gebruikers een 6,9

Selectie instrumenten

Vroom Consultancy begeleidt en adviseert al meer dan 20 jaar tientallen organisaties per jaar bij de selectie en het gebruik van HR-applicaties. Selectie instrumenten die na de inventarisatie van de HR-Ambitie worden ingezet, zijn de Proof of Concept (POC) en User Experience (UX).

De POC is een demonstratie aan de hand van een vastgesteld script voor professionele eindgebruikers. Denk hierbij aan de salaris- en HR-professionals. De UX is een beoordeling door medewerkers en managers die hun beoordeling doen aan de hand van opdrachten die zij uitvoeren in de HR-applicaties tijdens het selectietraject. Hoe gebruikersvriendelijk vinden zij de oplossing daadwerkelijk als het gaat om Employee and Manager Self Service (ESS/MSS)?

Resultaten Beoordeling 2016-2018

In onderstaande grafiek zien we de ontwikkeling vanaf 2016 tot en met de eerste helft van 2018 van de gemiddelde beoordelingen per type eindgebruiker. Wat opvalt is dat in 2017 een kentering is te zien: tijdens de selectiefase zijn professionele eindgebruikers applicaties, minder positief gaan beoordelen. Medewerkers en managers zijn juist positiever gaan beoordelen. Daarnaast beoordeelt de gebruikersgroep managers het meest positief.

 Beoordelingen-HR-applicaties-periode-2016-2018

Afbeelding 1. Beoordelingen (gemiddeld) HR-applicaties periode 2016 t/m eerste helft 2018. Bron: Vroom Consultancy B.V.

HR-professionals niet op 1 lijn

Het valt op dat de bandbreedte, het laagste en hoogste cijfer van individuele beoordelingen, per type gebruiker verschilt. De professionals kennen veel variëteit, de medewerkers het minst. Dit ziet er grafisch als volgt uit:

Bandbreedte-beoordeling-per-type-gebruiker-2016-2018 

Afbeelding 2. Bandbreedte beoordeling per type gebruiker periode 2016 t/m eerste helft 2018. Bron: Vroom Consultancy B.V. 

Rapportcijfer 10 geven we niet

Een 9 of 10 als rapportcijfer geven Nederlanders niet zo snel, dat zit niet zo in onze cultuur. Aan de andere kant wordt ook niet snel een ‘zware onvoldoende’ uitgedeeld. In dit overzicht zijn alleen de HR-applicaties opgenomen die in een selectietraject op de shortlist van een klant stonden. Als we kijken naar de ongewogen gemiddelde beoordeling (POC en UX samen) van leveranciers, is een driedeling gemaakt:

  • 10% van de leveranciers krijgt een 6,5 of lager (laagste is 6,1).
  • Circa 40% tussen de 7 en 7,5.
  • Circa 50% scoort een 7,5 of hoger (hoogste is 7,9)

Conclusie

Medewerkers: Een van de conclusies zou kunnen zijn dat leveranciers van HR-oplossingen, ESS en MSS beter aanbieden in hun oplossingen dan enkele jaren geleden. Kanttekening is dat het principe van Self service steeds meer gemeengoed wordt, ook buiten HR. Deze ontwikkeling heeft effect op hoe eindgebruikers een applicatie op dit punt beoordelen. Medewerkers zijn ook de grootste doelgroep, immers dit zijn in principe alle werknemers.

Managers: In de praktijk voeren veel managers al taken in het HR-domein uit en zien we vaak vele variaties hoe management Self service voor hen is vormgegeven. Een mooi voorbeeld is het zogenaamde ‘digitale invulformulier’. In de praktijk is dit vaak een Excel of Word bestand dat eenmaal gedownload, geheel ingevuld dient te worden door de manager. Vervolgens dient dit formulier in print of per e-mail te worden verzonden naar HR. Deze doelgroep ziet met de nieuwe oplossing hoogstwaarschijnlijk veel verbetering in de uitvoering van die Self service taken. Managers zijn een belangrijke stakeholder als het gaat om draagvlak voor de adoptie van de nieuwe oplossing en changemanagement.

Professionals: Deze groep eindgebruikers maakt over het algemeen al langer gebruik van HR-applicaties. Zij kijken hierdoor als gevorderde gebruiker naar de nieuwe HR-applicatie en welk voordeel dit hen biedt en zien relatief minder snel vooruitgang. Door professionals worden de ontwikkeling(en) van de HR-applicaties dan ook op een andere of meer kritische wijze beoordeeld.

Aan de slag met HR-systeemselectie

Wil je weten hoe je de HR-ambitie en keuze bepalende criteria bij jouw organisatie vast kunt stellen of hoe Vroom als HR Tech adviesbureau een systeemselectie uitvoert? Lees dan hier verder over HR-systeemselectie.  Of neem contact op voor een vrijblijvende afspraak.

Vragen of opmerkingen

Heb je een vraag over dit artikel, neem dan contact op met de auteur.

vroom-wesley-kleur-200x200Wesley van der Blom
senior consultant

blom@vroomhr.nl

Tel: 06-52481307

 

 

 

 

Dit artikel verscheen eerder op de site van Vroom HR

Geplaatst in Markt | Reacties uitgeschakeld voor Managers geven HR applicaties een rapportcijfer 8,5 – expert gebruikers een 6,9

Cornerstone leider in het Talent Management Suites Magic Quadrant

Onder Talent Management (TM) valt bij Gartner het gehele proces van plannen om te sourcen, aannemen om te onboarden, presteren om te belonen en beoordelen om te ontwikkelen. Daarmee omvat het bijna alle andere gebieden van HRTech naast de gebieden die gedekt worden vanuit het Cloud HCM suites kwadrant. Er is geen apart kwadrant meer voor ATS of VMS partijen.

Lange termijn voorspelling voor deze markt

Gartner voorspelt dat in 2020 30% van de wereldwijde midmarket (1.000+ medewerkers) en enterprise organisaties een HCM suite en TM suite in gebruik hebben. Dat geeft bij 70% dus ruimte voor point solutions op een van deze onderdelen. Daarnaast zien ze ook dat voor 20% tot 30% van de wensen van die grote organisaties nog steeds point solutions nodig zullen zijn omdat die niet binnen een van de twee suites worden afgedekt.

Beperkt aantal spelers

Het is opvallend dat er wereldwijd maar 9 spelers dit kwadrant hebben gehaald. Een aantal van de HCM suite spelers, zoals Workday en Kronos, heeft ook modules die onder TM vallen, maar kennelijk niet genoeg om hierin opgenomen te worden. Daarnaast is Oracle uit deze grid gevallen, omdat ze volgens Gartner niet in staat zijn om de TM modules apart van hun HCM oplossing te verkopen. Wel is een partij toegevoegd, Page Up uit Australië, maar omdat die nog beperkt in Nederland actief zijn staan die niet op onze site.

Gartner_MQ_TMSuites_Sep2018

Wel op onze site uit deze figuur is partner Cornerstone, daarnaast ook Talentsoft en SAP Succesfactors. De andere partijen Cegid, Saba, Haufe en Skillsoft/Sumtotal zijn beperkt in Nederland actief. 

Er is nog wel een flinke lijst met partijen die een ‘runner-up’ status krijgen, waaronder Lumesse, Meta4, ADP, Ceridian, PeopleFluent, Workday en Ultimate Software. Zij leveren wel TM suites, maar voldoen niet aan alle criteria om te worden opgenomen, zoals meer dan 50 nieuwe klanten in het afgelopen jaar of meer dan 150 klanten met 1.000+ werknemers. 

Inhoudelijke kwalificaties van de partijen?

Voor ieder van de 9 partijen staan in het rapport drie sterke punten genoemd en drie punten om mee op te letten. De assen in het kwadrant staan voor de compleetheid van de toekomstvisie van de organisatie en de mogelijkheden dat wat ze beloven ook waar te maken. 

Als je zelf bij een grotere organisatie, 1000+ medewerkers, werkt en op zoek bent naar wat de markt te bieden heeft dan is het zeker de moeite waard om het rapport te lezen. De sterke en waarschuwingspunten geven je ook overwegingen mee om bij andere partijen die niet in de grid staan vragen over te stellen, zoals over de mate waarin de employee experience kan worden aangepast, over de ‘mobiele’ toepasbaarheid, over de hoeveelheid ‘administratie taken’ en de klantenservice. 

Het gehele onderzoek is onder andere via de site Cornerstone op te vragen.

Geplaatst in Innovatie, Onderzoek | Tags , | Reacties uitgeschakeld voor Cornerstone leider in het Talent Management Suites Magic Quadrant