Maandelijkse archieven: februari 2019

Weg van het kantoor: werken op afstand en hoe dit te managen

Blog-11-3-1228x691Kansen en uitdagingen

Nu steeds meer mensen op afstand werken, wordt er steeds meer nagedacht over de gevolgen die dit heeft voor organisaties. Zo gaan de kosten van de organisatie omlaag wanneer geen of minder werkplekken nodig zijn. Daarnaast is het bij deze manier van werken mogelijk om talent vanuit de hele wereld aan de trekken, en is de organisatie dus niet meer afhankelijk van de poule van potentiële werknemers in de directe omgeving. Een andere kans die werken op afstand biedt, is dat de werkuren beter afgestemd kunnen worden op de behoefte van de medewerker. Een uurtje langer slapen ’s ochtends, ’s avonds een uurtje langer door? Het is mogelijk, en daarmee kan de medewerker werk zo plannen dat hij of zij zo productief mogelijk is.

Aan de andere kant brengt werken op afstand natuurlijk ook uitdagingen met zich mee. Managen op afstand is immers iets anders dan managen op kantoor, waar het praatje bij de koffieautomaat dagelijkse kost is. Vanuit managementoogpunt wordt nu met name nagedacht over hoe je kan zorgen dat iedereen op afstand ook daadwerkelijk werkt. Eén van de redenen waarom veel bedrijven het lastig vinden om werken op afstand structureel in te voeren, is namelijk de angst voor controleverlies: zijn medewerkers thuis veel afgeleid, en daardoor minder uur aan het werk dan waar ze voor betaald worden? De manager kan niet meer sturen op waarneming, maar wordt gedwongen te sturen op input en output. Deze andere manier van leidinggeven vraagt om een andere aanpak, en daarom ook om andere tools.

Tools die hierbij helpen

Bij op afstand managen staan drie zaken centraal: goede communicatie, time tracking, en planning. Alle drie zijn ze nodig om te zorgen voor een goede afstemming en heldere doelen, zodat ook op afstand uiteindelijk de opgestelde doelen bereikt worden. Planningssoftware kan een goede helpende hand bieden bij een aantal van deze zaken. Zo is planning vaak ingewikkelder bij werken op afstand, bijvoorbeeld wanneer gewerkt wordt vanuit verschillende tijdzones. Tegelijkertijd bleek zojuist al dat de mogelijkheid tot zelf plannen één van de voordelen is van op afstand werken: ook dit maakt planningssoftware mogelijk (zoals je leest in onze blog over zelfroosteren). Daarnaast kan ook tijdregistratiesoftware ingezet worden om te tracken hoeveel uren gewerkt worden en waaraan, aangezien dit niet meer fysiek zichtbaar is. Zo is er inmiddels zelfs tijdregistratiesoftware die gekoppeld is aan GPS-informatie, zodat ook iemands precieze werklocatie meegenomen kan worden. Rondom de rol van tijdregistratiesystemen bij deze nieuwe, flexibele manieren van werken is echter discussie: tegenstanders zeggen dat deze ‘controle’ niet past bij het vrijere karakter van werken op afstand. Aan de andere kant zeggen voorstanders dat tijdregistratie en op afstand werken beiden tools zijn om te komen tot een hogere efficiëntie, en dat ze elkaar dus juist kunnen versterken. Of het wel of niet past zal dus liggen aan het karakter van de organisatie, en de voorkeuren van managers en medewerkers.

“Het kantoor is daar waar je een laptop en internettoegang hebt” wordt ook wel gezegd. Dat deze gedachte steeds breder gedragen wordt, is duidelijk: de stijgende lijn van werken op afstand zal de aankomende jaren blijven. Daarom is het belangrijk om als organisatie na te denken over hoe je dit inricht, om alle processen optimaal, en misschien zelfs beter dan voorheen, te kunnen blijven managen. Kies daarbij dan voor de werkwijze en tools die passen bij de organisatie en waar ook de medewerkers achter staan. Immers: samenwerking en vertrouwen zijn de basis van succesvol werken op afstand, dus ook bij het inrichten van het proces moet dit centraal staan.

Dit blog is eerder verschenen bij onze partner Planbizz, uw IT-dienstverlener op het gebied van planning & tijdregistratie.

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Weg van het kantoor: werken op afstand en hoe dit te managen

Total Talent Management – Een pragmatische oplossing voor complexer wordend Workforce Management?

Welke evoluties zien jullie op de arbeidsmarkt vandaag?

We zien dat bedrijven tot voor kort een een strikte scheiding maakten tussen aantrekken van medewerkers in vast dienstverband enerzijds en inhuren van tijdelijke arbeid anderzijds. Daar waar de eerste flow hoofdzakelijk een zaak is van de HR-afdeling, valt de tweede doorgaans binnen de verantwoordelijkheid van de aankoopafdeling. En daar waar aankoop een VMS (Vendor Management System) inschakelt, maakt HR gebruik van een ATS (Applicant Tracking System). 

Maar verwachtingen van bedrijven veranderen snel en ingrijpend. Belangrijkste oorzaak? De toenemende krapte op de arbeidsmarkt: de war for talent en de vergrijzing laten zich volop voelen.

Total-Talent-Management-1Ook langs de kant van de kandidaten zijn er heel wat evoluties. Kandidaten zoeken een flexibele job waarin ze zichzelf kunnen ontwikkelen. De bedrijfscultuur en het inhoudelijke aspect zijn daarnaast ook belangrijke factoren geworden om voor een werk- of opdrachtgever te kiezen. ‘Levenslang bij eenzelfde organisatie werken’ is al lang niet meer de norm. Professionals denken meer en meer in termen van projecten dan in termen van een vaste functie. Ervaring op verschillende projecten wordt stilaan als een meerwaarde beschouwd, in tegenstelling tot vroeger, waar je al gauw het etiket van jobhopper kreeg.

Het gevolg is dat organisaties in de zoektocht naar talent minder en minder het onderscheid maken tussen vast en tijdelijk. Bedrijven zijn vooral op zoek naar goede werkkrachten. Ze staan voor éénzelfde vacature steeds vaker open voor verschillende of alternatieve contractvormen. De positie invullen krijgt voorrang, ongeacht de contractvorm.

Wat betekenen deze evoluties voor organisaties?

Bedrijven zijn op zoek naar een oplossing die de evolutie naar Total Talent Management (TTM) kan ondersteunen. Daarbij beperkt TTM zich niet enkel tot het luik acquisitie, ook ontwikkelen, uitbreiden en bewegen van talent vallen hieronder.

Deze evolutie vraagt van bedrijven een lange termijnvisie en holistische aanpak op vlak van talent. En dit op meerdere dimensies: strategie, planning, acquisitie, ontwikkeling, doorgroei, processen en tools. Tegelijkertijd zien we een steeds gefragmenteerder HR-techlandschap, waar ATS- en VMS- oplossingen onder vallen. Er duiken permanent nieuwe tools op die elk één specifiek (deel)proces ondersteunen. Met een uiteenlopend ICT-landschap tot gevolg.

Ook de HR-dienstverleners en HR-consultingbedrijven zijn in volle transitie. Zo evolueren ze van klassieke spelers naar digitale HR-marketingspecialisten, met een portfolio van geïntegreerde en complexe oplossingen.

{cta_arena kop=”Boek: Mis geen talent” tekst=”Eigen medewerkers en ingehuurd talent zitten in veel organisaties nog in gescheiden ecosystemen. Maar er ontstaat nu een kantelpunt.” knop=”Bestel het boek” link=”https://misgeentalent.eu/” plaatje=”uploads/blogimages/2020/Mis-geen-talent.jpg” ctaclass=”cta_book”}

Wat is jullie ervaring met het implementeren van TTM-oplossingen?

De aangehaalde evoluties resulteren in een toenemende noodzaak om de CE VMS oplossing als deel te zien van een groter geheel. Een bouwsteen van een totaaloplossing waarbij elke oplossing voor elke organisatie een andere set van bouwstenen zal omvatten. De exacte set van bouwstenen dat een bedrijf inschakelt, kan bovendien wijzigen in de loop van de tijd. De toenemende fragmentatie maakt klanten minder trouw aan gekozen tools en minder afhankelijk. Dat maakt de overstap veel eenvoudiger.

Die fragmentatie betekent voor organisaties ook dat een oplossing in de toekomst niet langer uit één enkel softwareproduct zal bestaan, maar eerder uit (onderdelen van) verschillende softwarecomponenten. Vanuit gebruikersoogpunt leidt dit dan weer tot nieuwe problematieken: Hoe moet ik als gebruiker een overzicht bewaren van alle processtappen in de verschillende softwaretoepassingen? Waar vind ik welke data terug en hoe beheer ik die? Wat met mijn backoffice systemen? …

Om aan deze uitdaging tegemoet te komen heeft Connecting-Expertise in het kader van een publieke aanbesteding bij VRT, een HR Appstore-concept voorgesteld. De HR Appstore geeft in één grafisch overzicht de verschillende processtappen weer die een gebruiker volgens zijn rechten mag zien en uitvoeren (bijv. aanmaken nieuwe vacature, goedkeuren van een timesheet, verlengen van het contract van een uitzendkracht), aangevuld met het aantal dossiers dat nog op behandeliHRAppstoreng wacht.

De processtappen worden voorgesteld als widgets die hun informatie realtime uit de verschillende achterliggende softwareproducten ophalen. Klikken op de widget brengt de gebruiker rechtstreeks naar de juiste software en naar de plaats in die software waar
de overeenkomstige actie uitgevoerd dient te worden.
Voordeel van deze aanpak is dat de toenemende complexiteit van TTM-oplossingen geen impact heeft op de totale gebruikerservaring voor een organisatie. Bovendien kan je voor een welbepaalde processtap gemakkelijk op een transparante manier software A vervangen door software B.

Waarom Connecting-Expertise?

Connecting-Expertise is een Belgisch softwarebedrijf gespecialiseerd in Contingent Workforce Management. Onze twee core oplossingen zijn de CE VMS (Vendor Management System) en de CE Marktplaats. De CE VMS ondersteunt bedrijven in het end-to-end-beheer van tijdelijke medewerkers zoals bijvoorbeeld uitzendkrachten, consultants, interim managers. Het end-to-end-proces omvat alle stappen: van de initiële vacature tot en met de laatste correctie op de finale factuur. De CE Marktplaats helpt bedrijven met het vinden van schaarse  profielen, specialisten en/of niche spelers.

Connecting-Expertise is onbetwist marktleider in België met daarnaast ook klanten in Nederland, Frankrijk en het VK. Voorbeelden van klanten zijn onder andere Engie, Vlaamse Overheid, Belfius, Makro, Baxter, bpost, ING België, VRT, Brussels Airport en Carglass.

Voor al onze klanten geconsolideerd verwerken we op jaarbasis ongeveer 750 miljoen euro aan uitgaven op het vlak van tijdelijke arbeid.

RPO, Recruitment Process Outsourcing, rapport januari 2019

Dit interview verscheen eerder in het RPO rapport met 17 aanbieders in Nederland en België vergeleken. Dit rapport is samengesteld door HRTech Expert Mark Bassie van Flex-Beheer en Marleen Deleu van The Flex Academy. Het rapport is gratis te downloaden.

Geplaatst in Innovatie, Onderzoek | Tags , | Reacties uitgeschakeld voor Total Talent Management – Een pragmatische oplossing voor complexer wordend Workforce Management?

Na 10 jaar hebben we eindelijk de succesformule voor Prestatie Management

We werken wel harder, maar de productiviteit neemt niet toe. Dat zegt Josh Bersin, een van de grootste HRTech experts ter wereld. Hoe kan je prestaties van een bedrijf effectief verbeteren? Door anders naar prestatie- of performance management te kijken. Want op de volgende zeven manieren, is dit concept flink veranderd.

1. Van prestatiegericht naar prestatieontwikkeling

Waar prestatiemanagement zo´n tien jaar geleden nog een middel was dat een prestatiegerichte cultuur stimuleerde binnen een bedrijf, met competitieve beoordelingen, gaat het tegenwoordig juist om groei en ontwikkeling: werknemers helpen zich te ontwikkelen, waardoor ze beter presteren.

Het resultaatgerichte model werkte soms demotiverend en zorgde voor minder creativiteit en teamwork – terwijl prestatieontwikkeling creativiteit juist stimuleert.

2. Feedback hier, feedback daar

Prestatiemanagement draait om feedback. Feedback heeft niet altijd een even positieve naam, maar is ontzettend belangrijk voor de groei en de prestaties binnen een bedrijf. Met name bij jonge bedrijven zie je dat er nog een cultuur moet ontstaan van feedback geven – een cultuur die overigens moet worden aangewakkerd door het management. Een open en veilige bedrijfscultuur die feedback stimuleert – zowel verticaal als horizontaal.

3. Collectief vs. Individu

Bedrijven die doelstellingen maken voor een project (en dus voor een team) of voor een heel bedrijf, presteren beter. Niemand functioneert immers alleen – het bedrijf als geheel bepaalt het succes. Teams zijn belangrijker dan individuen, en bedrijven die hameren op collectief succes presteren vaak beter. Wat betreft prestatie management moeten mensen beloond worden voor samenwerking en hun ondersteuning van anderen. Dat belonen is belangrijk, zoals je hieronder leest.

4. Wat wordt er beloond?

Een compliment voor een goede prestatie is fijn, maar werknemers, of ze nou zoals hierboven in een collectief werken of alleen, willen beloond worden voor prestaties – en dat is logisch. Maar dat systeem moet transparant en eerlijk zijn. Beloningen binnen een bedrijf moeten worden gecreëerd met duidelijk gedefinieerde criteria, die iedereen begrijpt. Je kan werknemers betalen op basis van doelstellingen, statistieken, etc., zolang er maar geen scheve gezichten ontstaan.

5. De OKR-methode om doelen te stellen

Prestaties stimuleer je door doelen te stellen. De OKR-methode (OKR staat voor Objectives and Key Results) is een nieuwere manier om strategische doelen te stellen, met enkele uitgangspunten:

  • Wie een doel bereikt, behaalt een resultaat. Op basis van dat resultaat moeten medewerkers beoordeeld worden (dus niet op het behalen van het doel op zich).
  • Naast een paar ambitieuze doelstellingen, moet elke medewerker een paar doelen hebben die vooral gaan over persoonlijke ontwikkeling.
  • Doelen moeten openbaar en transparant zijn, zodat anderen kunnen helpen, ondersteunen en stimuleren.
  • Doelen moeten haalbaar en meetbaar zijn, en dus eenvoudig en begrijpelijk.
  • Doelen moeten regelmatig worden bijgewerkt en herzien, bij vergaderingen, feedbacksessies etc.
  • Doelen moeten worden afgestemd op de bedrijfsdoelstellingen.

6. Omarm technologie

Er is tegenwoordig veel software beschikbaar die werkprocessen versnellen en verbeteren, en daarnaast prestaties stimuleren. Voorkom dat werknemers ze zien als verplichting, en zorg ervoor dat ze er de meerwaarde van gaan inzien. Dit zal positief zijn voor het bedrijf en de prestaties. Dat vergt soms een digitale transformatie, die je zo vormgeeft.

7. Managers niet vergeten

De kerntaak van een manager is dat ze hun team warm weten te maken voor projecten of doelstellingen. Maar managers moeten weten hoe ze medewerkers kunnen helpen ontwikkelen in hun proces. Beoordeel leiderschap, kijk naar hoe zij talenten bevorderen en hoe betrokken ze zijn. Management begint bij managers.

Succes voor het bedrijf

Prestatie management is een middel, en geen doel. Een doel dat samen bereikt dient te worden. Want zoals Josh Bersin recentelijk zei: Prestatie management, op de juiste manier ingezet, kan doorslaggevend zijn voor het succes van een bedrijf.

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Na 10 jaar hebben we eindelijk de succesformule voor Prestatie Management

Cloudwatch en #HRTech Review kondigen partnerschap aan

Roland_Reffeltrath_rondOnafhankelijk advies, met strategische partners

’’Wij zijn enthousiast over de waarde die HRTech Review toevoegt in het transparanter maken van de wereld van HR technology & consultancy services en stellen onze expertise en ons netwerk graag ter beschikking aan het platform’’ zegt Roland Reffeltrath, partner bij Cloudwatch.

Dankzij het recente partnership vormen Cloudwatch en #HRTech Review samen een netwerk van partijen die kunnen helpen bij de selectie en implementatie van HR-oplossingen. Zo is Cornerstone OnDemand een partner van zowel Cloudwatch en HRTech Review. Cloudwatch is al vijf jaar Cornerstone implementatiepartner in de Benelux en heeft over de afgelopen jaren meer dan 30 Cornerstone klanten bediend van implementatie en integratie services.

Als HR Technologie-advies en projectenbureau weet Cloudwatch alles van HR-strategie, organisatie-inrichting, processen en systemen. #HRTech Review is een community met informatie, experts en reviews over in Nederland gebruikte HR-software. 

“De community rond #HRTech Review wil graag onafhankelijk advies kunnen geven over het gebruiken van HR Technologie om HR processen te verbeteren”, zegt oprichter Mark van Assema. “Ook Cloudwatch is zo’n onafhankelijke partij die organisaties helpt om de grotere spelers binnen HRTech, zoals Cornerstone OnDemand en Lumesse, te gaan gebruiken. Daarmee zijn ze een aanvulling ten opzichte van de andere consultancy partners.”

Performance Management onderzoek

Eind maart 2019 komt het rapport uit dat student Safae Arbib van de HU (Hogeschool Utrecht) maakt in samenwerking met #HRTech Review en Cloudwatch. In november/december hebben we samen een onderzoek gedaan onder onze lezers en ons netwerk naar dit onderwerp. Centraal hierin de vraag of nieuwe methodes en HRTech tools voor performance management ook daadwerkelijk meer bijdragen aan het verbeteren van die performance. 

Over Cloudwatch

Cloudwatch is een full-service specialist op het gebied van Digital HR, HR Solutions en People Analytics. Een multi-specialist met 4 expertises onder één dak; HR Consulting, HR Implementaties, Support Services & People Analytics. Wij staan voor pragmatische adviestrajecten waarin we HR expertise combineren met diepgaande kennis van (de leidende) HR systemen en platforms. Geen zware projectorganisaties, geen nodeloze slidedecks, maar output waar organisaties meteen mee aan de slag kan.

Voor meer informatie neem contact op met Roland Reffeltrath.

Over #HRTech Review

#HRTech Review is een onafhankelijk kennisplatform en community met als doel gebruikers van HR-technologie te stimuleren om voor hen passende en innovatieve oplossingen te zoeken. Om uiteindelijk de juiste oplossing te selecteren en implementeren zijn partners beschikbaar, een ‘expertpanel’ en consultancybureaus. #HRTech Review stimuleert innovatie door kennis te delen, door mensen en ideeën bij elkaar te brengen en door onderzoek uit te voeren. Dit doen we in samenwerking met ZiPconomy, de community over de flexibilisering van organisaties.

Voor meer informatie neem contact op met Mark van Assema

Geplaatst in Markt | Reacties uitgeschakeld voor Cloudwatch en #HRTech Review kondigen partnerschap aan

Startup pitches voor gratis Demo_Day plek

(This article is in Dutch, but also start-ups from non Dutch countries can join the Demo_Day start-up competition by completing this form)

Op het gebied van recruitment- en talenttechnologie zijn veel startups actief. Jonge bedrijven die met innovatieve oplossingen bestaande technologieën en aanbieders uitdagen. Deze bedrijven van de toekomst hebben veelal geen grote marketingbudgetten. Recruitment + Talent Tech Demo_Day biedt daarom zes startups (3 x talent technologie en 3x recruitment technologie) de mogelijkheid om gratis met een demo spot aanwezig te zijn op de tweede editie van Demo_Day op 6 juni 2019 in Utrecht.

Startup Pitch

Van maandag 18 februari tot en met vrijdag 15 maart 2019 kunnen startups meedoen met de Startup Pitch en aangeven waarom zij niet mogen ontbreken tijdens Demo_Day 2019. De organisatie beoordeelt alle inzendingen en kiest hieruit zes startups. De organisatie beoordeelt de pitches onder meer op de volgende zaken:

  • Innovatief karakter van de recruitment of talent tool
  • Onderscheidendheid van de oplossing
  • Onderbouwing van de pitch

Wie mogen deelnemen?

De Startup Pitch is bedoeld voor Europese startups op het gebied van recruitment technologie. De startup moet na 1 januari 2018 zijn opgericht. De organisatie moet acteren als startup door dit duidelijk in haar communicatie te vermelden en/of verbonden te zijn aan een incubator en/of maximaal 10 medewerkers in dienst te hebben.

RecruitmentTech2018_25-560x420

Publieksjury en wildcards

Het publiek mag van 19 maart tot en met 5 april 2019 stemmen op de genomineerde startups en bepalen hiermee 4 van de 6 plaatsen. Daarnaast kiest de organisatie 2 startups uit die een wildcard krijgen. Op woensdag 10 april wordt in een livestream van 16.00 – 16.30 uur bekendgemaakt wie de winnaars zijn.Wat krijgen de winnende startups?

Wat krijgen de winnende startups?

De winnende startups krijgen een demo spot op de Startup Lane tijdens Demo_Day en 2 crew tickets. De organisatie zorgt voor een demo desk om bijvoorbeeld een laptop op te plaatsen voor het geven van een demo. Ook zorgen we voor stroom en wifi. Als startup hoef je alleen maar een roll-up banner (maximaal 85 cm breed), laptop en flyer-materiaal mee te nemen.

Daarnaast krijgen de winnaars de nodige zichtbaarheid via Recruitmenttech.nl en HRTechReview.nl.

Doe mee en stuur jouw Startup Pitch in

Via het formulier kun je vanaf 18 februari jouw Startup Pitch insturen. Naast tekst kun je ook een videolink meesturen met een demo of een pitch op camera bijvoorbeeld.

Planning 2019

  • 18 februari: start inzenden
  • 15 maart: einde inzenden
  • 19 maart: bekendmaking nominaties
  • 19 maart: start publieksjury
  • 5 april: einde publieksjury
  • 10 april: bekendmaking winnaars (16.00 uur)
Geplaatst in Beheren, Innovatie | Tags , | Reacties uitgeschakeld voor Startup pitches voor gratis Demo_Day plek