Maandelijkse archieven: juni 2019

Insight HRTech Expert community gelanceerd

expert diner 19 juni 2019Een netwerk organisatie

#HRTech Review is een onafhankelijk kennisplatform en een community met HRTech Experts met als doel gebruikers van HR technologie te helpen passende en innovatieve oplossingen te vinden. Het is geen consultancy bureau met een kantoor en communiceren in een netwerk organisatie is extra lastig. Toch hebben we met z’n allen, nu 19 experts, al een schat aan ervaring in HR en HRTech land die we met jullie willen delen. 

Die kennis delen we op verschillende manieren. Zo is een aantal experts regelmatig aan het schrijven over hun ervaringen of evenementen waar we samen of alleen naar toe gaan, zoals in oktober weer UNLEASH in Parijs. Een andere manier is de training ‘Aan de slag met HRTech’ die we in Q3 weer organiseren. Ook zijn we continu op zoek naar nieuwe HRTech voor de Nederlandse HRTech Arena.

Stel je vraag over HRTech

De HRTech wereld is net als de HR wereld zelf behoorlijk specialistisch geworden. Nu hebben wij in ons netwerk ondertussen experts vanuit alle domeinen, recruitment, core HR en talent management. Ook die weten nog niet ‘alles’, want met meer dan 235 aanbieders kunnen ook die 19 experts niet alle partijen goed kennen.

19_HRTechExperts

Maar we weten toch al wel veel, dus stel je vraag via mail en het Insight HRTech Review netwerk gaat aan de slag om een antwoord op je vraag te vinden! Die vraag kan gaan over specifieke aanbieders, over koppelingen tussen tools of over selecteren en implementeren van HRTech. Dat is ons dagelijks werk en vragen worden vrijblijvend beantwoord.

Community tool: Zoho Connect

We zouden natuurlijk geen tech platform kunnen zijn zonder daarbij goede tooling te gebruiken. Een community tool is in feite een soort doorontwikkeling van wat vroeger de intranet pagina’s moesten zijn, maar vaak niet werden. Je deelt daar natuurlijk nieuws en evenementen, maar het gaat verder. Een community tool biedt mogelijkheden om per interessegebied met ‘groepen’ (zoals bij LinkedIn groepen) of ‘kanalen’ te werken en er zijn ‘forums’ om vragen te stellen en discussies te voeren. Vaak is er ook een chat mogelijkheid ingebouwd, of is de chat juist de centrale spil waar alles om draait.

Insight menuEen goede community tool zal veel email verkeer, vooral al die ‘cc-emails’, kunnen vervangen en een heel andere dynamiek aan communicatie geven. We hebben verschillende van deze tools al opgenomen in het domein Samenwerken, zoals Viadesk, Eko, Speakapp en Microsoft Teams. Wij kozen nu voor Zoho Connect, een van de modules uit de zeer grote suite CRM en HR software van het Indiase Zoho, dat ook gewoon in het Nederlands beschikbaar is.

Inspiratie uit voorbeeld cases en veel meer kennis over werken in interne en externe communities vind je bij Bind.

Ben je zelf ook expert in één of meer HRTech domeinen en wil je ook graag je kennis delen en zelf leren van andere experts? Stuur ons dan een mail voor meer informatie.

Geplaatst in Beheren, Branche | Tags , | Reacties uitgeschakeld voor Insight HRTech Expert community gelanceerd

HRTech Taal deel 6: GDPR en AVG

1200x650_HRTech KennisbankWat is GDPR

GDPR staat voor General Data Protection Regulation. In Nederland is deze Europese wetgeving door de Autoriteit Persoonsgegevens, de AP, vertaald in de AVG. De AP is de autoriteit verantwoordelijk voor de uitvoering en controle op deze wetgeving in Nederland. Op hun site vind je veel meer informatie.

De Nederlandse AVG

AVG staat voor de Algemene Verordening Gegevensbescherming en is de Nederlandse vertaling van de GDPR. De GDPR is een Europese wetgeving die in mei 2018 van kracht is geworden. In die wetgeving worden regels bepaald voor het uitwisselen van persoonsgegevens tussen organisaties en richting de personen die hun gegevens delen.

De AVG/GDPR is echt

De AVG / GDPR wordt sinds mei 2018 ‘gehandhaafd’. De uitdaging voor een overheid met wetten en regels is precies dat, de handhaving, en dat wordt voor de GDPR dus wél gedaan. Tot nu toe leverde dat in Nederland 3 boetes, voor Uber (€600.000), de Nationale Politie (€40.000) en Theodoor Gilissen Bankiers (€48.000) op. Hier een actueel overzicht van rechtszaken en boetes in Nederland, België, Frankrijk en Groot-Brittanië. 

GDPR geld ook voor individuen!

Het lijstje met boetes in dat overzicht is interessant omdat blijkt dat de regels niet alleen op organisatie niveau worden gehandhaafd, maar ook op individueel niveau. Zo kregen een verpleegster, die onterecht medische dossiers inkeek, en een schooldirecteur, die een lijst met student contactgegevens meenam naar zijn nieuwe school, ook boetes.

Dit soort voorbeelden maken zo’n GDPR heel persoonlijk. Meenemen van klantgegevens van de oude werkgever door een verkoper naar een nieuwe werkgever kan dus door de oude werkgever OF die klanten nog meer dan vroeger worden aangepakt.

Impact op HR en HRTech

Wanneer je naar hedendaagse HRTech software kijkt dan is de uitwerking van de AVG term ‘privacy by default’ vaak ver te zoeken. Dat komt omdat jarenlang eigenlijk het tegenovergestelde de standaard was, namelijk zoveel mogelijk gegevens over personen kunnen opnemen. Je kon dan aan klanten laten zien dat je heel veel mogelijkheden had wat hopelijk beter verkocht.

Als klant heb je nu dus vaak software met veel mogelijkheden rond persoonsgegevens en is het zaak zelf heel bewust om te gaan met het gebruik van die mogelijkheden. Zeker als je gegevens over personeel gaat versturen tussen twee systemen. Is het bijvoorbeeld nodig om geboortedatum mee te sturen naar het opleidingensysteem? Lees meer over ‘privacy by default’ keuzes in HRTech Taal deel 1.

Checklist AVG voor HR

Aangezien HR en de HRTech die je daarbij gebruikt ook over personen gaat heeft deze wet flinke impact. Om alle regels netjes na te leven hebben wij een Checklist AVG gepubliceerd.

Geplaatst in Branche | Tags | Reacties uitgeschakeld voor HRTech Taal deel 6: GDPR en AVG

HR Data, wat kun je er mee?

Demo_Day 2019De toekomst van HR zit in data. Want wie data juist analyseert hoeft niet meer alleen te vertrouwen op onderbuik maar kan gefundeerde beslissingen nemen. Data valkuilen zijn er ook. Zoals beginnen zonder heldere doelstelling. Linda de Jong, HRTech Expert en eigenaar van Talent in Perspectief: “Wat je niet moet doen is de data bekijken en je afvragen: wat halen we hier uit? Dan kom je uit op oppervlakkigheden.”

Veel bedrijven starten volgens De Jong met data verzamelen, maar volgens de wiskundige is het beter te beginnen met een hypothese. “Pas als je weet wat je wilt onderzoeken, weet je welke data je nodig hebt.”

Gelijk loon checker

Tijdens Demo Day waren er verschillende partijen die helpen HR- en organisatievraagstukken op een data gedreven manier op te lossen. Zoals AnalitiQs die verschillende tools heeft ontwikkeld. Gido van Puijenbroek: “De tooling geeft je de analyses, jij hoeft alleen nog maar te bedenken wát je met die informatie gaat doen.” Zo is er een rekenmodel voor strategische personeelsplanning waarmee je kunt zien of je personeelsbestand voldoende aansluit op de vraag naar personeel in de toekomst. Een andere tool van AnalitiQs is de Gelijk Loon checker. Deze tool geeft antwoord op de vraag of mannen en vrouwen gelijk worden beloond voor gelijk werk binnen jouw organisatie. Van Puijenbroek: “Wat deze tool uniek maakt, is dat de gebruiker diep kan downdrillen in de organisatie en deze vraag bijvoorbeeld ook kan beantwoorden voor subgroepen zoals IT’ers die minder dan 2 jaar werkervaring hebben.”

Figuur-2.-Uitplitsingspagina-land-om-te-controleren-of-er-bij-specifieke-landen-wel-een-beloningsverschil-is

Richting

Data helpt je richting geven, keuzes te maken. Thalento, ook aanwezig vanuit België tijdens Demo_Day, helpt daarbij. Wat besteden we aan wervingskosten? Wat is het gemiddelde verloop? Zo was er een klant die vooral wierf onder studenten die ze vervolgens een duur opleidingstraject aanboden. Na dat traject waren de kersverse opgeleide werknemers vaak binnen een jaar weg. Thalento liet zien dat ze vooral wierven onder studenten met een sterke sociale behoefte, mensen die wilden samenwerken. In deze functie waren ze vaak alleen aan het reizen. Met dit inzicht kon het bedrijf veel gerichter op zoek naar nieuwe kandidaten.

Intuïtieve spelvorm

Data laat je ook verschillende toekomstscenario’s van je organisatie zien bij een bepaalde koers of keuze. Dat kan via Nationale Nederlanden in samenwerking met Crunchr. Een handige toolset waarmee je personeelsscenario’s doorrekent, inzicht krijgt in werkgeversimago tot retentie. Met Crunchr ontdek je wat jouw werknemers echt belangrijk vinden. Salaris? Kansen? Coaching? Opleiding? Dat gaat via een (anonieme) spelvorm. Ook One2ten peilt op een laagdrempelige manier via mobiel, tablet, PC of zuil hoe tevreden medewerkers óf klanten zijn. Zo weet je weet je waar je op moet inzetten bij het recruitmentproces en hoe je werknemers behoudt.

One2Ten_DD19

Gewoon beginnen

Als je de schat aan data die je als HR in handen hebt goed analyseert en interpreteert kan die data op vele gebieden voor je werken. Mits je kwalitatief goede data in handen hebt. De Jong: “Data is nooit optimaal. Je moet blijven monitoren, blijven verbeteren. Zie je door de bomen het bos niet meer, begin dan met het stellen van een concrete vraag en kijk vervolgens welke data je nodig hebt om die te beantwoorden.” 

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor HR Data, wat kun je er mee?

Candidate Experience voor de zelfstandige

In onze kennisbank vind je meer over Candidate Experience (CX). Die CX bestaat vooral uit het beeld naar kandidaten op de ‘werken-bij’ site en andere openbare / sociale kanalen, ook wel het Employer Brand, en hierna uit de processen waar die kandidaat doorheen gaat voor deze gaat werken voor de organisatie.

Achema werken-bij

De Insta foto op een strand in Thailand

Veel organisaties zijn de laatste druk bezig om hun Employer Branding te verbeteren. Het neerzetten van het merk is belangrijk naar buiten toe én voor de eigen organisatie. Belangrijk is wel om hier ‘echt’ en authentiek in te zijn. Als je een te mooi beeld van de organisatie ‘creëert’ met Employer Branding, zoals de ‘unieke’ Insta foto op een eenzaam strand in Thailand, dan zal dat beeld onderuit gehaald worden in de Candidate Experience als blijkt dat er een rij van 30 minuten is met iedereen die zo’n ideale foto willen maken. In het onderzoek worden deze elementen als basis voor een goede Candidate Experience genoemd;

  • Transparantie, van de opdracht en het proces
  • Efficiency, van het proces
  • Betrouwbaarheid, van de afspraken
  • Communicatie, respect tussen alle betrokkenen
  • Online ondersteuning, juiste informatie op de website
  • Feedback, van kandidaten en recruiters
  • Employer Branding

Dit lijstje is voor zelfstandigen weinig anders dan voor vaste medewerkers.

De investering waard?

Waarom zou je investeren in candidate experience voor zelfstandigen? Er zijn in Nederland ondertussen meer dan 1 miljoen zelfstandigen, maar daar zitten nog wel aardig wat verschillende smaken in. Na de opsplitsing die ZiPconomy hanteert blijft er een groep van 350.000 mensen over die als zelfstandig professional tot de doelgroep kandidaten overblijft.

Weliswaar is het aantal zelfstandigen in je organisatie waarschijnlijk lager dan het aantal mensen met vast contract. Anderzijds zitten zelfstandigen wel korter bij je organisatie. Als je bijvoorbeeld 5 mensen in vaste dienst hebt die gemiddeld 5 jaar blijven en maar 1 zelfstandige tegelijk, maar die blijft gemiddeld ook maar 1 jaar, dan zijn daar in 5 jaar tijd toch evenveel wervingsprocedures doorlopen. En ook die zelfstandige kan op een verjaardag vertellen over een slechte candidate experience.

De praktijk

ZIP_werken bij

ZiPconomy deed onderzoek naar de werken-bij sites van 31 grote organisaties en interviewden een aantal verantwoordelijken voor de CX bij die organisaties. Er zijn vooral nog grote verschillen tussen vast en flex in het gewicht van de procedure, in eventuele assessment testen, in het aantal gesprekken en in de onboarding. De werken-bij sites bieden vaak wel al informatie voor zelfstandigen. Meestal in aparte ‘sub-sites’, zoals bij ABN-AMRO en Philips, of geïntegreerd in één werken-bij site zoals bij Friesland Campina en Achmea.

ABN-AMRO werken bij

Vier acties om de CX voor zelfstandigen te verbeteren

Volgens Hugo-Jan Ruts, hoofdredacteur bij ZiPconomy, geldt de 80-20 regel bij de verschillen tussen hoe vaste werknemers en zelfstandigen naar hun baan of opdracht kijken. 80% is gelijk, het gaat erom die 20% verschillen te vinden en daar actie op te ondernemen. In het rapport worden de volgende vier acties benoemd om de candidate experience voor zelfstandigen te verbeteren:

  1. Definieer het profiel van ‘uw’ zp’er; welke persoonlijkheidskenmerken passen bij jouw organisatie.
  2. Train uw eigen professionals; zorg dat recruiters en inhurend managers goed op de hoogte zijn van de manier waarop je met zelfstandig professionals omgaat.
  3. Optimaliseer het proces; je kunt nog zoveel investeren in employer branding, dat kan snel teniet gedaan worden door simpel proces falen. Doorloop vooral zelf eens wat vaker je eigen recruitment proces.
  4. Benut feedback en benut data (met de inzet van tech). Verzamel feedback over het proces en gebruik alle data uit het proces om de candidate experience te optimaliseren.
Geplaatst in Innovatie, Onderzoek | Tags , | Reacties uitgeschakeld voor Candidate Experience voor de zelfstandige

Tools spotten tijdens de Recruitment+Talent Tech Demo_Day

En tools waarmee handmatig invoeren met Excel voor altijd overbodig is. Volgens Van Assema zitten we eindelijk in de volwassen fase van HR technologie. “Het werkt niet meer tegen maar voor ons.”

Shoppen

“Omdat je in een dag al die pitches kunt bezoeken, ontdek je snel of er iets voor je tussen zit. Normaal gesproken heb je een afspraak met één leverancier en ben je zo twee uur verder”, vertelt een recruiter. Dat is ook precies de opzet van de HRTech Arena: een ‘snoepwinkel’ waar je kunt proeven van de vele mogelijkheden. Tijdens het event werd de tweede editie gepresenteerd.

Een snoepwinkel, dat betekent ook vaak: veel keuzes. Van Assema: “Wie moeite heeft om te bepalen waar te beginnen kan tools ‘spotten’ tijdens de tech safari. Je geeft aan wat je interesses zijn en dan word je in een groepje langs voor jou relevante demo’s geleid.” En wie in tien minuten bijgepraat wil worden over ontwikkelingen of juist specifiek meer wil weten over een bepaalde applicatie kan terecht in de Speakers Corner.

Partner kiezen

Wat zoeken HR professionals in een tool? Bruikbaarheid staat voorop; gaat het iets toevoegen aan de organisatie? Gebruiksgemak is ook niet onbelangrijk. Een tool die intuïtief werkt is helemaal fijn, dan hoeft er immers niets uitgelegd te worden.

Ook niet onbelangrijk: de match met de aanbieder. “Je kiest een partner waar je mee in zee gaat. Die moet bij je passen. Hoe presenteert die partner zich? Kijken ze op dezelfde manier? Denken ze mee? Is er 24 uur support? Het is net eigenlijk net als speeddaten, je ontdekt snel of het wat kan worden”, vertelt een bezoeker. Tools die hij kan gebruiken ziet hij zeker. “Sommige tools zijn een extraatje, die heb je binnen een kwartier getest. Er zijn ook tools die veel impact hebben en waarvoor medewerkers hun gedrag moeten aanpassen. Dan moet je grondig onderzoek doen, voordat je die gaat implementeren.”

Demo_Day-2019_contentmetcontent_110Mensenwerk

Ideeën ontstaan vaak uit frustratie. Ergin Borova oprichter van Peddy: “Ik heb 20 jaar als leidinggevende gewerkt en kreeg een steeds grotere hekel aan functioneringsgesprekken. Het werd echt een moetje. Al die formulieren, vinkjes op juiste plekken. Ik ontdekte ook dat het mensen eigenlijk niet verder hielp. Terwijl ze al die maanden daarvoor wellicht allemaal goede dingen hadden gedaan waren de laatste 3 weken voor het gesprek bepalend. Ik had er slecht tot weinig zicht op, maar moest wel dat formuliertje invullen.”

Dit moet makkelijker en plezieriger kunnen, vond Borova. Hij besloot te stoppen en Peddy te lanceren. Feedback, of eigenlijk feed forward (want achteraf kun je niets meer veranderen) moest een continue proces worden. Geen hiërarchie. Maar de medewerker in de gelegenheid stellen om iedere dag te werken aan persoonlijk ontwikkeling.

Spelenderwijs

Ideeën ontstaan vaak als iemand iets zoekt wat er nog niet blijkt te zijn. Zoals MyAmbassador van de Poolmanager app. Poolmanager wordt veel gebruikt door organisaties in de zorg en hospitality – organisaties met veel wisselende diensten. “Mooi die app”, zei een klant, “maar wat als we nou behoefte hebben aan personeel? Kunnen jullie daar niet iets voor verzinnen?” Zo ontstond MyAmbassador: een laagdrempelige manier om referrals aan te dragen vanuit het idee: eigen werknemers zijn de beste ambassadeurs. Dat werkt zo: Stel, je staat in de kroeg en iemand vraagt wat je doet. Je vertelt dat je bij Heineken werkt. Dat lijkt je gesprekspartner ook leuk. Je zet ‘m gelijk in de app en voor iedere stap die de referral verder zet (solliciteren, op gesprek komen, hij krijgt de baan) krijg je punten die je kunt verzilveren. De organisatie kiest zelf waarvoor. Van een kratje boodschappen tot een ochtendje uitslapen – voor de bedrijven met personeelstekort.

All-in-one

Tot slot: waarom al die HR-processen in verschillende applicaties? Zijn er ook tools die processen combineren? Jazeker, die zijn er ook. Daywize is zo’n alles-in-een-tool voor zowel talent management, als onboarding en admin. En met People Inc. HR Software hoef je nooit meer urenregistratie, personeel- en loonadministratie handmatig in Excel te verwerken. Zo kan HR zich bezighouden met de grotere lijnen, zoals strategische vraagstukken.

Demo_Day-2019_contentmetcontent_27

Geplaatst in Markt | Reacties uitgeschakeld voor Tools spotten tijdens de Recruitment+Talent Tech Demo_Day