Maandelijkse archieven: juni 2019

HRTech Taal deel 5: Robotisering in HR

Robotisering

Met robotisering wordt bedoeld dat taken die eerst door mensen werden uitgevoerd worden overgenomen door robots. Een robot is een fysiek apparaat, bijvoorbeeld een beweegbare ‘arm’, en dus meer dan alleen een computer.

Het is een bewezen feit dat robots een specifieke taak kwalitatief beter en goedkoper kunnen uitvoeren dan een mens. De robot kan als het nodig is ook 24 uur per dag, 7 dagen per week doorwerken, en iedere keer de handeling exact hetzelfde uitvoeren. De aanschaf van een robot is duur, maar het verdiend zichzelf in de loop van de tijd wel terug.

De impact van robots op de wereld van werk wordt door sommigen heel groot geacht, echter de geschiedenis laat zien dat dit best meevalt. De eerste industrie waar robots massaal gebruikt werden is de autoindustrie en daar zijn de eerste robots al gesignaleerd in de jaren 70. Vandaag de dag (juni 2019) zijn er bij de autofabriek van VDL Nedcar in Born weliswaar 1400 robots aan het werk, maar ook 6.000 mensen!

Een nuchtere instelling om robots gewoon te zien als gereedschap, net als een hamer of een boormachine helpt. Met een hamer kun je immers ook niet boren. Als een robot een andere taak moet gaan doen dan moet een mens hem anders programmeren en eerst uitgebreid testen voor hij aan het werk kan.

Voor HR ligt de impact van robotisering dus vooral bij het primaire productieproces van de organisatie. Als de productie meer in de diensten hoek ligt, zoals bij een bank, een verzekeraar of als het om de diensten van HR zelf gaat dan is de ‘robot’ meestal een computer. Zo wordt de term RPA, Robotic Process Automation, gebruikt voor het letterlijk overnemen van menselijke handelingen door een stuk software, niet door een echte robot.

1200x650_HRTech KennisbankBot vs Robot

Daar waar een robot een fysiek apparaat is, is de ‘bot’ ontstaan als meer de software matige variant. Een bot is een computerprogramma dat op een autonome manier (red. zonder tussenkomst van een mens), taken kan uitvoeren die normaal door mensen worden uitgevoerd. Bots automatiseren enerzijds het menselijk handelen, maar het kan ook gezien worden als het ‘vermenselijken’ van automatisering.

Bijvoorbeeld een chatbot is software die met je kan praten / ‘chatten’. Dat blijft een computer en ‘zegt’ dus alleen dingen die je er eerst instopt, want anders krijg je ‘ik begrijp je niet’. Een chatbot kan met tekst overweg, zoals op steeds meer websites in klantenservice of bij recruitment. In HRTech land is Joboti een bekend voorbeeld. Daarnaast heb je de voicebot, die in feite hetzelfde werkt als een chatbot, maar dan met spraak, zoals Siri op Apple en Google Talk. 

RPA, Robotic Process Automation

RPA is software die als het ware fungeert als een virtuele medewerker bij het uitvoeren van vooral vaak voorkomende, eenvoudige routinematige taken. De robotsoftware kan inloggen op systemen, simuleert de keyboard- en muis-input en leest informatie van schermen. Software robots nemen daarmee eenvoudige routinematig werk HR-medewerkers uit handen. Denk aan de automatische registratie van een nieuwe medewerker in de personeelsadministratie, het aanmaken van een inlog voor de verschillende systemen en misschien wel het gerobotiseerd aanvragen en aanmaken van een medewerkerspas. De softwarerobot zet deze acties, veelal nog wel onder toezicht van een mens, automatisch in gang. HR-medewerkers krijgen op deze manier een virtuele assistent die het standaardwerk uitvoert, zodat zij zich kunnen richten op de complexere taken en contacten met de klant.

Zie voor een goed voorbeeld deze case bij Nationale Nederlanden

RPA oplossingen worden steeds slimmer. Een ontwikkeling is bijvoorbeeld Intelligent RPA, waarbij het lerend vermogen van de oplossingen toeneemt door toepassing van artificial intelligence technieken, zoals spraakherkenning en deep learning algoritmen.

Uit een studie van Capgemini Consulting lijkt dat 43% van de organisaties van plan is om RPA toe te gaan passen in het HR domein in de komende 3 tot 5 jaar, waar dit nu nog slechts 3% is.

Geplaatst in Branche | Tags | Reacties uitgeschakeld voor HRTech Taal deel 5: Robotisering in HR

Eerste verslag Demo_Day 2019

LindaDeJong_rondIn het mekka van stands en demo’s van bedrijven met vernieuwende HR technologie, heb ik de gelegenheid te spreken over data gedreven HR strategie. Zo breed als het thema data gedreven werken is (of people analytics), zo groot is ook het aanbod aan alle HR technologie dat er tegenwoordig is om dit te ondersteunen. Vanuit #HRTech Review hebben we een HRTech Arena, met nu een tweede editie, die deze enorme verscheidenheid ook goed laat zien. Op zo’n dag als dit is het alsof je in een HR Tech snoepwinkel rondloopt.

HRTech Arena NL II v7_1000x944

Ik realiseer me dat dit ook direct de valkuil kan zijn. In mijn TechTalk pleit ik voor een duidelijke focus bij people analytics, zodat je niet verzandt in een te brede aanpak. Dat zal leiden tot oppervlakkige analyses met weinig impact. Kies je thema’s en kies duidelijke vraagstukken om daar door middel van data analyses je plan op uit te zetten en te monitoren. Mocht je mijn volledige presentatie willen ontvangen of wil je een keer hier over in gesprek, mail dan naar linda@talentinperspectief.nl.

Dit pleidooi voor focus zal ook opgaan voor alle beschikbare HR technologie: er is een hele wereld aan HR tools voor hele specifieke vraagstukken, maar welke tool(s) gaan jou als organisatie het meest verder helpen? Als het antwoord op die vraag helder wordt, is er in elk geval genoeg aanbod. Dat is op deze dag wel duidelijk geworden!

Al met al een zeer geslaagde dag met veel bezoekers, inspirerende gesprekken en veel innovatieve HR technologie.

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Eerste verslag Demo_Day 2019

De nieuwe editie van de HRTech Arena

De tweede editie juni 2019

Dit is de nieuwe editie van de HRTech Arena waarin we van 200 naar 235 aanbieders groeiden. De structuur is niet veranderd. Wel is er een aantal logo’s vernieuwd en een aantal logo’s verwijderd, omdat partijen zijn gefuseerd of gestopt. Hieronder een overzicht per domein van de nieuwe partijen in de Arena.

HRTech Arena NL II v7_1000x944

De nieuwe aanbieders

De Arena zou je het best van linksonder, Recruitment Vast, als een soort employee life cycle kunnen lezen met de klok mee tot HR Analytics & SPP, door de pijltjes in de buitenring te volgen. In het centrum van de Arena staan zogenaamde Suites die meer dan 3 van de elementen uit de buitenring kunnen aanbieden. In die volgorde bespreken we nu dan ook de nieuwe partijen.

Suites

  1. Metrilio, uitgebreide HR tooling uit België.
  2. Progreso, nog een uitgebreide HR tooling uit België.
  3. HRVAN.NU, een uitgebreide Nederlandse HR administratie tool.
  4. Pantheon, een ervaren Nederlandse speler met uitgebreide HR administratie tools.

Recruitment Vast

  1. Adver-Online, voor de marketing kant van recruitment naar de buitenwereld.

Recruitment Flex

  1. Esize, een Benelux aanbieder op het gebied van procurement/inkoop en VMS.
  2. Jellow, een online freelance pool en FMS.

Achtergrond Screening

Geen nieuwe partijen in dit domein.

Onboarding

  1. Pace Lab, winnaar van een start-up spot bij Demo_Day met een onboarding beleving inclusief webshop.
  2. Linckus, een point solution voor het opstellen en digitaal tekenen van contracten.

HR Administratie & Salarissen

  1. Officient, een Belgische start-up van een aantal oprichters van Teamleader die administratie benaderen vanuit de medewerker, niet vanuit HR.

Arbeidsvoorwaarden

  1. Functiewijzer, winnaar van een start-up spot bij Demo_Day die functiewaardering slimmer maakt.
  2. SubAdvies, voor subsidie advies op maat met aanvraag/beheer portaal.
  3. iSelect, met advies en tools rond arbeidsvoorwaarden.
  4. Benefits Plaza, een online platform voor alle werknemersverzekeringen.

Dagplanning & tijdregistratie

  1. e-days, een wereldspeler en partner van Cornerstone voor tijdregistratie, planning en verlof.
  2. Intus, met vele verschillende vormen van planning.
  3. Nostradamus, plannen op basis van behoefte EN budget.
  4. Atrea, een tool voor digitale tijdregistratie en toegangscontrole.
  5. Mijnrooster, een Nederlands planning tool met vele rooster vormen.

Declaraties

  1. SXPY, een specialist op het gebied van digitaal declareren.

Samenwerken

  1. Eko, een van oorsprong Thaise collaboration tool die net in Nederland is gestart.
  2. Speakap, een Nederlandse start-up in collaboration tooling voor onboarding en communicatie.
  3. Flex-Appeal, een Nederlandse collaboration start-up met onboarding, samenwerken en opleidingen.
  4. Microsoft Teams, uit de Microsoft suite, de collaboration tool voor teams.
  5. Sociuu, voor het verbeteren van de employee advocacy.

Prestatie Management

  1. OC Tanner, prestaties verbeteren door te belonen wat is bereikt.

Opleidingen

  1. Learned.io, winnaar van een start-up spot bij Demo_Day die geïntegreerde persoonlijke ontwikkelings tools aanbieden.
  2. Lepaya, een Nederlandse start-up die leertrajecten ontwikkeld en voor organisaties en individuele talenten beschikbaar stelt.
  3. Docebo, een van oorsprong Italiaanse Learning management oplossing met geintegreerde AI.
  4. Coursepath, om e-learnings te maken en volgen.
  5. RMMBR, voor het op maat maken van opleidingen met een aantal standaard oplossingen.
  6. Skillstown, een van de grootste aanbieders van opleidingen en een learning management platform in Nederland.

Assessments

  1. One2Ten, voor het continue meten van medewerkers beleving.
  2. Play to Work, om op spelende wijze, via gamification, mensen aan een nieuwe baan te koppelen.
  3. Arctic Shores, met slimme technologie voor assessments bij recruitment.
  4. Cubiks, voor inzicht in prestaties.
  5. SKB Onderzoek & Advies, voor medewerkersonderzoek en analyse.

HR Analytics & SPP

  1. AnalitiQs, een consultancy bureau dat met onder andere de ‘Gelijk Loon Checker’ nu ook software aanbieder geworden is.

Compleet?

Nee, waarschijnlijk is het onmogelijk om de HRTech Arean ooit compleet te krijgen. Nu alweer 2 partijen op de lijst voor de derde editie, omdat ze net te laat waren zich te melden voor deze tweede editie. Mis jij nog partijen, help ons dan de lijst verder te laten groeien. In de lijst alleen aanbieders die HRTech ontwikkelen voor eindgebruikers en die reeds actief zijn in Nederland. In januari 2020 zal de volgende, derde, editie van de HRTech Arena uitkomen.

 

Geplaatst in Beheren, Branche, Innovatie | Tags , , | Reacties uitgeschakeld voor De nieuwe editie van de HRTech Arena

Credits verdienen tijdens Onboarding met Pace Lab

Start-Up competitie Demo_Day 2019

In maart en april vond de Start-Up competitie voor de Recruitment + Talent Tech Demo_Day 2019 op 6 juni in Utrecht plaats. In de categorie Talent Tech streden 6 partijen om een van de drie gratis start-up spots tijdens die dag en de mogelijkheid om zichzelf die dag twee keer te presenteren.

In dit artikel en video met mede-oprichter Redeëet Negate zie je waarmee Pace Onboarding als vernieuwende Talent Tech tool te zien zal zijn.

 

Hoe helpt jullie HRTech tool de Talenten in een organisatie?

Sterke employer branding en effectief inwerken zijn de sleutel voor het succes van jouw organisatie.

Pace Onboarding is een intuïtieve en makkelijk te integreren SaaS-oplossing gemaakt om medewerkers snel en doeltreffend kennis te laten maken met de ins en outs van jouw organisatie, om het enthousiasme en talent van een nieuwe collega om te zetten in duurzaam succes.

Waar is jullie Talent tool een oplossing voor?

In een schaarse arbeidsmarkt is het een grote uitdaging is om talentvolle medewerkers te vinden en binden. Eenmaal gevonden, vertrekt gemiddeld 33% binnen 6 maanden, wat erg kostbaar is.

Daarnaast zorgen decentrale afwijkende & arbeidsintensieve inwerktrajecten voor inefficiënte onboarding; dit trekt een wissel op talent binnen de staande organisatie.

Pacelab_shop

Wat maakt jullie Talent tool bijzonder?

Naast schaalbaar creëren van uniforme/individuele inwerktrajecten met features: e-learning; digitaal ondertekenen; enquêtes; socialisatietools; successtappen en voortgangsmonitoring, heeft Pace Onboarding een online webshop/merchandise-store om:

  1. Medewerkers gamified te belonen op inwerkstappen middels ‘credits’;
  2. Het ‘werkmerk’ te laden met brand-merchandise om communityvorming te vergroten.

Daarbij staat design altijd voorop: mooie, gebruiksvriendelijke interface is het uitgangspunt.

Wat is de doelgroep voor jullie Talent tool?

Iedere organisatie met continue instroom van nieuwe medewerkers, waarvoor binding en inzetbaarheid van talent cruciaal is voor het succes, en die met weinig inspanning een professioneel (geautomatiseerd) pre-/on- & offboarding traject wil faciliteren.

Bekijk de website 

DD19_6 juni

Laatste kaarten voor Demo_Day 6 juni

Het is nog maar een paar dagen voor Demo_Day in Utrecht. Het programma zit bomvol met vernieuwende Talent Tech oplossingen. De laatste kaarten voor de ochtend of middag kosten slechts €95 en gaan je een heleboel informatie opleveren die je veel efficiënter krijgt dan als al die partijen 1 voor 1 bij je langs komen!

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Credits verdienen tijdens Onboarding met Pace Lab