Mark van Assema 20 juli 2019 0 reacties Print Even voorstellen; onze nieuwe chatbot NerdieVersie 1.0 Nerdie is een robot, een chatbot om precies te zijn, en dus gewoon een stuk software. Toch is het goed hem te zien als een levend wezen. Hij is namelijk pas net geboren, een versie 1.0, en dus nog lang niet ‘volwassen’. Hij kan net een paar baby-stapjes om jullie als bezoeker van de site wegwijs te maken. Vooral moet hij nog heel veel leren. Natuurlijk hebben we zelf ideeën voor verbeteringen, maar door de analyse van het gebruik van de bot kunnen we goed zien waar de behoefte van de gebruikers zit en daar als eerste gaan verbeteren. Zo werken we aan nieuwe versies en kan Nerdie uiteindelijk volwassen worden. Daarom horen we graag jullie feedback op het gebruik van Nerdie. Hiervoor zal hij aan het eind van ieder gesprek een NPS score en feedback vragen. Inspiratiebron Naast dat een chatbot een handige tool is voor onze site willen we jullie er ook mee inspireren. Met een chatbot kun je allerlei functies die nu door mensen worden gedaan automatiseren. Zeker in de klantenservice branche zijn organisaties hier al heel ver. Een schoolvoorbeeld is KLM, waar je via de chatbot, geïntegreerd in Facebook messenger, Whatsapp en Wechat, al vluchten kan boeken en wijzigen. Ook binnen HRTech zijn er al voorbeelden voor het inzetten van chatbots, zoals bij recruitment voor het plannen van gesprekken, bij opleidingen voor het geven van just in time micro learning (Nerdie heeft een video in de Aanbiedersgids) en bij de administratie voor het opvragen van je verlofsaldo of salarisstrook. Er zijn aparte chatbots te koop, zoals Watson van IBM, maar ook steeds meer HRTech aanbieders integreren een chatbot in hun eigen oplossing, zoals Talmundo voor Onboarding en SAP en Workday voor hun hele suite. Simpel en snel, maar nooit af Een chatbot is een typisch voorbeeld van een nieuwe manier van werken met cloud HRTech software. Het belangrijkste verschil met ouderwetse, on-premises, eHRM software zit in de dynamiek. Het in gebruik nemen van nieuwe software was vroeger veel ingrijpender, de kosten waren vaak hoger, je moest ook servers hebben om de software te installeren, en upgrades kosten tijd en geld. Je selecteerde en implementeerde software vaak maar een keer in de 3-5 jaar, of soms nog voor veel langer zoals bij de salarisadministratie software. Een chatbot inzetten vereist een veel dynamischer organisatie en beheer model. Enerzijds kun je veel sneller starten, onze Nerdie 1.0 opzetten is letterlijk binnen 20 uur gerealiseerd. Anderzijds is het nooit ‘af’. Er zullen altijd verbeteringen mogelijk blijven, zeker in de beginfase, maar ook structureel, omdat zo’n chatbot moet blijven leren wat de nieuwe diensten of producten van je organisatie zijn en hoe hij daar vragen over kan beantwoorden. Niet een stuk technologie dat je 1 keer inricht en dan 3 jaar niet naar om hoeft te kijken! Onze chatbot maakt gebruik van de software van onze partner Joboti branche, joboti Print Over de auteur Over Mark van Assema Mark is HR projectleider en adviseur om te groeien naar Total Talent Management. Bekijk alle berichten van Mark van Assema