Maandelijkse archieven: december 2019

Met een goede onboarding en een ‘purpose’ haal je talent binnenboord

78368732_2158067061156662_1782351925363081216_oWie betekenisvol werk doet blijft langer, én is meer gemotiveerd, zo blijkt uit onderzoek. Dus leggen de sprekers tijdens het derde Onboard.Amsterdam uit waaróm ze doen wat ze doen. Tony’s Chocolonely streeft naar slaafvrije cacaoproductie. De Koninklijke Luchtmacht: een veiligere wereld. Swapfiets: een fiets als service.

Die purpose, dat hogere doel, wordt vaak in één adem genoemd met onboarding. Want onboarding is – in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt – geen chic woord voor inwerken. Met een voorstelrondje over de afdeling en laten zien waar de koffieautomaat staat ben je er niet. Natuurlijk zit er een praktische kant aan – zonder toegangspas, mobieltje en laptop ben je nergens. Maar het gaat vooral over integreren, van nieuwe werknemers insiders maken. En nieuwkomers willen dat ook, ze willen voelen dat ze erbij horen. Want wie snel onderdeel is van het sociale netwerk van de organisatie krijgt makkelijker toegang tot kennis en informatie, komt sneller in z’n rol, is meer toegewijd en zal uiteindelijk langer in de organisatie blijven en meer betrokken zijn.

Onboarding

78833297_2158063541157014_8884231210025353216_oHet begint op het moment dat de organisatie ‘ja’ zegt tegen de sollicitant, maar wie slim is bereidt de werknemer al voor die eerste dag voor op zijn nieuwe job. Want er gaan vaak flink wat weken zitten tussen de aanname en de eerste werkdag, en je wilt de euforie bij het tekenen van de arbeidsovereenkomst vasthouden.

Die eerste periode is ook het meest bepalend: de nieuwe werknemer beslist dan of hij blijft of voortijdig afhaakt. De cijfers: 5% van de nieuwe medewerkers stopt al na de eerste dag. Twintig procent is weg binnen de eerste 45 dagen. En bijna één op de drie nieuwe medewerkers verlaat de organisatie voor het einde van het eerste jaar. Zonde, want het vinden van de juiste kandidaat kost, zoals iedereen in HR weet, veel tijd, inspanningen en geld.

Improviseren

78794221_2158066804490021_858171054567194624_oJe moet dus, vooral in de eerste honderd dagen, de nieuwe medewerker uitgebreid helpen om de organisatie en haar cultuur écht te leren kennen, de missie en visie te begrijpen en een netwerk op te bouwen. Toch gaat het vaak op de eerste werkdag al mis; de leidinggevende vergeet dat iemand zijn eerste werkdag heeft, of er is geen tijd om de instromer wegwijs te maken. Bij de Koninklijke Luchtmacht hebben ze dit jaar een onboardingprogramma opgezet maar toen Joanne van Ditmarsch haar eerste werkdag had werd ook zij in het diepe gegooid. “Ik had geen idee waar en bij wie ik moest zijn. En ik kan je vertellen, dat uitzoeken is een hele uitdaging, op een gigantische kazerne.” Bij de Luchtmacht wisselt iedereen om de drie jaar van functie. Die flexibiliteit houdt werknemers scherp. Immers, wie bij Defensie werkt kan vandaag te horen krijgen dat hij morgen op missie moet. Ditmarsch: “Wat onboarding betreft vraagt dat veel van de organisatie, want er zijn nogal wat functies en mensen die iedere drie jaar rouleren, en dan zijn er ook nog de nieuwkomers.” 

Onboarding Award

79346661_2158064394490262_8773064889330565120_oNieuw dit jaar was de uitreiking van de Onboarding Award. De eerste ging naar IT-bedrijf Wortell. Eric-Jan Pouw, Customer Succes Manager bij Appical: “Het onboardingsproces van Wortell zit in de genen van het bedrijf, je krijgt vanaf dag een veel aandacht, je bent niet gewoon één van de nieuwkomers. En dat terwijl het aantal medewerkers bij Wortell het afgelopen jaar is verdubbeld.”

Friso Visser, Employer Branding Marketeer bij Wortell: “Voor nieuwe werknemers is zo’n eerste week of maand vaak best spannend. Je weet niet precies wat je kunt verwachten van het  werk en de collega’s. Met een goede onboarding valt mogelijke stress weg en wordt de ervaring plezieriger.”

Een onafhankelijke jury beoordeelde op verschillende criteria. Wat wordt er gedaan om nieuwkomers welkom te heten? Hoe wordt het succes van de onboarding gemeten? Zit er een ‘element of surprise’ in?

Pouw: “Wie bij Wortell solliciteert krijgt direct na het eerste succesvolle gesprek een berichtje van de CEO op Linkedin. Valt je sollicitatiegesprek op vrijdagmiddag dan kan je gelijk aanhaken bij de borrel. En voor wie verhuist ligt nog voor de dozen zijn uitgepakt een kaartje op de mat.” Visser: “Bovendien krijgen nieuwe medewerkers bij Wortell de eerste tijd een ‘buddy’, een persoonlijke coach die ze wegwijs maakt in het bedrijf.”

Menselijke maat

78784806_2158064747823560_6995086181272649728_oOok bij Swapfiets geven ze medewerkers tijd om er in te komen. Twee weken lang hoeft een nieuwkomer niet mee te draaien maar leert hij het bedrijf, de mensen en de processen kennen. En daarna? Onboarding is niet een maandje de nieuwe werknemer onderdompelen en dan verwachten dat hij alles weet. Natuurlijk kent hij dan de belangrijkste collega’s en weet hij waar de vergaderkamers zijn. Maar werkinhoudelijk staat hij pas aan het begin. Dus gebruiken steeds meer bedrijven de onboarding app na de onboarding als trainingsapp, om werknemers en teams ook in de opvolgende maanden extra te begeleiden. Ook om het enthousiasme van de eerste periode vast te houden. Anders kan een medewerker er vroeg de brui aangeven, terwijl de functie en het bedrijf juist heel goed bij hem passen. Bij Tony’s Chocolonely monitoren ze daarom met een werk/pret enquête hoe gelukkig werknemers met hun leven in het algemeen zijn, dus niet alleen in hun werk. Wat waarschijnlijk ook helpt: werknemers mogen iedere dag zo veel chocolade mee naar huis nemen als ze kunnen tillen. 

Employee experience

79185448_2158066934490008_4629057000771158016_oWie het helemaal goed wil aanpakken heeft ook een offboarding programma. Dat staat, zo blijkt bij Onboard.Amsterdam, bij veel bedrijven nog wel in de kinderschoenen. Bij de Luchtmacht ‘wordt er aan gewerkt’. Zo zijn ze bezig met het opzetten van een platform om in contact te blijven met oud-werknemers. Bij Wortell is het offboardingprogramma ook in ontwikkeling.

Onboarding is immers pas het begin van de ‘employee journey’. Je wilt niet alleen dat de reis goed begint, maar ook weer mooi afgesloten wordt. Zo maak je van medewerkers én ex-medewerkers ambassadeurs en ben je als organisatie aantrekkelijker voor talent.

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Met een goede onboarding en een ‘purpose’ haal je talent binnenboord

Een agile organisatie als ING loopt altijd over HR terrein

De eerste agile bank ter wereld

Naar eigen zeggen is ING de eerste bank die agile volledig omarmt heeft als nieuwe manier van werken. In deze video wordt helder toegelicht hoe Tribes, Chapters en Squads een platte organisatie structuur mogelijk maken.

In de Tribe Investments is Ellen van Acker een de Chapter Lead Digital. Daarmee is ze een van de trekkers om enerzijds de Nederlandse en Belgische organisatie tot één gezamenlijk team om te vormen en om tegelijkertijd de agile manier van werken in België te introduceren, nadat die in de Nederlandse organisatie al eerder werd ingevoerd. Die tribe omvat totaal 350 mensen in de twee landen, waarbij de reorganisatie die in België moest plaatsvinden ook nog een belangrijke rol speelde in het proces.

De drie belangrijkste verander trajecten

Om het change management van de samenvoeging en agile manier van werken vorm te geven werd als eerste stap de Culture Map van Erin Meyer gebruikt, daarna gevolgd door het ‘Pinguïn’ model, ‘The heart of change’, van John P. Kotter. In die verandering bleken drie elementen van cruciaal belang om specifiek op te pakken;

  1. De skills van de Product Owner, voor internationale en digitale teams
  2. Een gezamenlijke cultuur
  3. Strategie tastbaar maken in doelen en prioriteiten

Voor het eerste punt waren wel agile coaches beschikbaar, maar toch werd een apart traject gestart met interviews en workshops eerst per land, later in een internationale Community of Practice, met een opleiding voor nieuwe PO’s, regelmatige bijeenkomsten en de optie om in subgroepen specifieke issues oplossen.

Voor het tweede punt werd duidelijk dat er niet alleen cultuurverschillen tussen Nederland en België waren, maar ook tussen functiegroepen. Door middel van de Barrett Values Assessment werd die cultuur in kaart gebracht en bleken er toch best veel overeenkomsten op de achterliggende waarden binnen ING. In het daarop volgende actieplan kwamen zelfs ideeën om de global ‘Unite’ strategie binnen de Tribe concreet te maken in kleine brokken via een Minimum Viable Product (MVP).  

ING2

Performance management vanuit de business

Het derde belangrijke punt dat werd aangepakt is in HR termen ‘Performance Management’. Bij deze tribe bij ING werd dit echter grotendeels zonder HR opgezet via zogenaamde Quarterly Business Reviews (QBR’s). Per kwartaal wordt afgesproken welke ‘producten’ er in dat kwartaal door de Tribe opgeleverd gaan worden en uiteraard wordt gekeken of over afgelopen kwartaal de doelen ook wel zijn gehaald.

De eerste kwartalen was het QBR rapport een papieren exercitie waar niemand iets mee deed, herkenbaar voor de meeste HR cycli. Toen begon een reis in een aantal kwartalen om dit proces tot leven te laten komen, eerst met reflectie, hierna door het visualiseren van doelen en prioriteiten en tegenwoordig zelfs tot een hele dag per kwartaal waar 60 mensen, vooral de Product Owners, dat QBR proces uitvoeren.

Resultaat is focus voor alle Chapters in het volgende kwartaal om producten op te leveren die aansluiten bij de hogere business doelen.

‘Uitrollen’ van HR processen omdenken

ING1Reflecterend op dit door de business zelf ontwikkelde proces valt iets interessants op. Als HR een performance management proces uitrolt dan is het commentaar van ‘de business’ dat zo’n proces veel te veel tijd kost en niets oplevert. Echter hier heeft bij ING de business het ‘performance’ proces als het ware zelf uitgevonden en steekt er waarschijnlijk nog meer tijd in dan in het ouderwetse HR jaarcyclus proces.

De sleutel voor HR tot succesvol performance management ligt op twee fronten: de business in de lead om het proces te bepalen en de iteraties. Een nieuw ‘HR proces’ big bang uitrollen naar de hele organisatie en hopen dat je klaar bent heeft vaak geen resultaat. Kleine stappen, leren van de vorige ronde, en durven aan te passen.

Bekijk hier de hele presentatie van Ellen op Slideshare

Geplaatst in Beheren, Innovatie | Tags , | Reacties uitgeschakeld voor Een agile organisatie als ING loopt altijd over HR terrein

De HR (Tech) Podcast serie

Het nieuwe leren, ook voor HR zelf

Jezelf ontwikkelen is ook voor HR professionals natuurlijk essentieel. Ook zij gingen, en gaan nog steeds, naar fysieke bijeenkomsten zoals klassikale trainingen en events. Dat heeft ook nog steeds een bepaalde waarde, zoals om te netwerken, maar ook voor HR zijn er nieuwe manieren van leren, zie ook ons vorige artikel over Youtube leren. Naast video is ook voice alleen, in de vorm van podcasts, aan een wederopstanding begonnen. Na aanvankelijke een moeizame start met maken en luisteren naar podcasts zijn er nu steeds meer partijen, met als bekende voorbeelden BNR en andere radio zenders, die hiermee bezig zijn. Ook voor HR zijn er internationaal vele podcasts te beluisteren (in het Engels), van bv SHRM en andere HR platformen en van leveranciers, zoals Recruitee.

HR Podcast voor Nederland

HRPodcastIn augustus dit jaar startten HR Praktijk en HR Academy met een Nederlandse HR podcast serie. Pieter Lieverse en Peter van den Hout interviewen in hun studio een gast uit de HR wereld. Dat is soms iemand van de aanbieders zijde en soms een HR Manager of HR Professional. Iedere 2 weken is er een nieuwe podcast online en te beluisteren in één van podcast apps op je smartphone, zoals Spotify, Anchor, Apple en Google Podcast of Pocket Casts. Abonneren op de HR Podcast voor een van die apps kan hier.

HR – Tech – Podcasts

In de 8 podcasts die nu al te beluisteren zijn vind je ook verschillende waarin #HRTech een prominente rol speelt. Zo kun je onder andere luisteren naar:

  1. Gido van Puijenbroek, medeoprichter en managing partner van consultancy bureau AnalitiQs, die ingaat op het meten van de toegevoegde waarde van allerlei verzuim beheersende maatregelen (foto links)
  2. Patricia Gielis, HR Director Centre of Expertise bij de Rabobank, over de rol van HR in de digitale transformatie van organisaties (foto midden)
  3. Maarten Lens-FitzGerald, ondernemer en global head of Voice bij web en app ontwikkelaar Nodes, duikt in de impact van spraaktechnologie op de rol van HR (foto rechts)

PodcastGido PodcastPatriciaGielis PodcastMaarten

 

 

 

 

 

Naast deze drie hebben ook de andere podcasts vaak een element van HRTech in zich, wat logisch is omdat HR toch eigenlijk niet meer zonder Tech kan tegenwoordig. Dus abonneer je vooral op de serie en volg ook de nieuwe uitzendingen in 2020.

HRTech Review te gast

PodcastMarkIn de nieuwste aflevering mocht Mark van Assema, oprichter en community manager van #HRTech Review te gast zijn in de Amsterdamse studio. Als je liever luistert, bijvoorbeeld in de auto of trein, dan leest, dan kun je in deze podcast meer horen over de doelen van HRTech Review en over de informatie die we hier kunnen geven. Daarnaast legt hij uit hoe de rol van IT in #HRTech geminimaliseerd is en dat HR hier veel meer zelf de lead in moet nemen. Vroeger waren ook tools om in de organisatie mee samen te werken, zoals de intranet en Sharepoint, een IT aangelegenheid. Omdat die samenwerk tools ook meer en meer feedback en learning functionaliteit krijgen legt Mark uit dat ook die tools aan HR gekoppeld worden. Luister vooral de hele podcast voor een nuchtere kijk op de al bijna 300 tools in onze #HRTech Arena.

Geplaatst in Branche, Implementeren, Innovatie, Selecteren | Tags , , , | Reacties uitgeschakeld voor De HR (Tech) Podcast serie

An elevated experience 4u

Voor Nederland of de hele wereld?

EttlingHet bedrijf dat in Nederland in 1980 werd opgericht is ondertussen gegroeid naar een wereldwijde speler in ERP, Finance, Performance en HR software. De specifiek Nederlandse en on-premise softwareoplossingen als Personeel & Salaris en Verzuimsignaal zijn apart ondergebracht, zodat een wereldspeler met internationale, cloud softwareoplossingen overblijft. Unit4 onderscheidt zich volgens ceo Mike Ettling daarin van andere wereldspelers door zich te richten op mid-market dienstverlening, of ‘people based companies’, daar waar partijen als SAP en Oracle vooral sterk zijn in industriële of supply chain omgevingen. “De kern van onze focus is wat Unit4 anders maakt dan andere ERP/HCM-leveranciers – onze oplossingen zijn ontworpen om door alle mensen in een organisatie gebruikt te worden”, legt Ettling uit. “Unit4-klanten maken geen producten, maar leveren diensten voor universiteiten, professionele servicebedrijven, non-profitorganisaties en overheden. Unit4 richt zich op het helpen van mensen die mensen helpen.”

Finance gekoppeld aan HR

Toen Unit4 in de vorige eeuw in Nederland startte, was dat met een finance-oplossing, voor de boekhouding bij accountants en de financiële administratie. Niet alleen is dat volgroeid tot een Enterprise Resource Planning (ERP) die inmiddels in de cloud draait, ook is daar HR als doelgroep aan toegevoegd. In maart dit jaar schreven we al over de overname van het Belgische Intuo, een Talent Management-oplossing. De overname heeft Intuo extra kansen gegeven waardoor ze op de Belgische Deloitte Fast50, met de snelst groeiende techbedrijven uit België, twaalfde zijn geworden met een omzetgroei van bijna 700%.

Tim Clauwaert, oprichter en ceo van Intuo, was ook bij het interview op UNLEASH aanwezig en zegt hierover: “Super om te zien dat we bij de top 50 zitten en onze teamspirit en toewijding gezien worden door de markt. Onder de vleugels van Unit4 hopen we de komende jaren nog meer onze toegevoegde waarde te laten zien op het gebied van HR en strategisch talent enablement.” Daarnaast kondigde Unit4 op UNLEASH een wereldwijd partnership aan met Talent Acquisition speler SmartRecruiters.

UNLEASH_Unit4

People Planning & Analytics

Door de overname en samenwerking kan Unit4 nu een bijna complete set aan People Development tools én data koppelen aan financiële data om de gehele prestaties van de organisatie te analyseren. Een Talent Acquisition oplossing voor flexwerkers ontbreekt nog wel, geeft Ettling toe.

Unit4 noemt deze geïntegreerde oplossing People Planning & Analytics. Hiermee kunnen klanten eenvoudig data uit hun ERP- en HCM-systemen halen, ook als anders dan Unit4 software. People Analytics geeft HR- en bedrijfsmanagers volledige en bruikbare inzichten in hun mensen, wat leidt tot betere en snelle besluitvorming. De People Planning oplossing brengt financiële budgetten en personeelsplanningen samen, zodat je geen spreadsheets meer hoeft te gebruiken.

Geen EX, maar PX: People Experience

Door over te stappen van Employee naar People Experience geeft Unit4 ook aan dat het om de combinatie van klant en interne gebruikers gaat. Beide verwachten een betere balans tussen werk en privé en willen dat technologie op de werkvloer hen op dezelfde manier ondersteunt als consumententechnologie dat naadloos doet, met minder complexiteit.

Geplaatst in Branche, Innovatie | Tags , | Reacties uitgeschakeld voor An elevated experience 4u

Security Awareness: Bedrijfsveiligheid is belangrijker dan ooit

GijzelsoftwareHet kan ook jou gebeuren

Volgens een artikel in het Financieel Dagblad is één op de vijf middelgrote bedrijven in Noord-Amerika al wel eens slachtoffer geweest van gijzelsoftware, waarbij ze dreigen al hun gegevens kwijt te raken als ze geen losgeld betalen. Losgeld dat in de duizenden dollars loopt. Ook bij Nederlandse MKB bedrijven gebeurd dit al steeds vaker, in 2018 al zeker 426 keer schrijft het FD.

Iedereen is onderdeel van de digitale beveiligingsdienst

Vaak had dit voorkomen kunnen worden als de werkenden bij dat bedrijf beter waren getraind. Zoals iedereen op een kantoor ervoor verantwoordelijk is dat er geen vreemden zomaar het bedrijfspand in kunnen lopen, zo is iedereen er ook voor verantwoordelijk voor dat het bedrijfssysteem niet gehackt wordt. Wie als bedrijf investeert in antivirussoftware en de nieuwste techniek, moet dus ook zorgen dat iedereen binnen een bedrijf exact weet wat ze moeten doen om pogingen tot hacken te voorkomen, hoe ze de soms zeer geavanceerde methoden kunnen herkennen en wat ze kunnen doen als ze onverhoopt toch gehackt worden.

Trainen en bewustzijn groot maken

Toch slaan niet alle trainingsmethoden aan bij werkenden binnen een bedrijf. Dat heeft te maken met desinteresse van de werknemers, of omdat de lesmethoden niet praktisch of te weinig toegespitst op de doelgroep zijn. Wie kiest voor ingekochte e-learning maakt een goede keuze: die methoden bevat visuele elementen, concrete voorbeelden en blijft vooral up-to-date. De digitale wereld evolueert zo snel dat zelfs beveiligingsexperts zelf het soms niet meer bij kunnen benen.

Een bedrijfstraining over cyberveiligheid geven alleen vanuit verplichting zou een grote fout zijn. Pas als privacy en beveiliging serieus worden genomen en een terugkerend thema zijn voor iedereen op de werkvloer, zal er een cultuursomslag plaatsvinden die daadwerkelijk resulteert in een beter beschermde digitale omgeving binnen een bedrijf. Maar hoe bereik je die consensus?

Gratis online training

Een goed voorbeeld is de gratis (Engelse) Cybersecurity Awareness Training van het Amerikaanse bedrijf Eset. Trainingen zijn informatief maar laagdrempelig, duren niet te lang en zijn up-to-date, met terugkerende trainingen om te zorgen dat de kennis beklijft. Vanwege de interactieve opzet is het een cursus die op ieder moment door iedereen gevolgd kan worden, en het certificaat dat op het eind wordt uitgereikt is een extra impuls om de training te volgen.

Zo’n online training is vaak in vijf delen opgedeeld:

  1. Overzicht van bedreigingen: de mogelijke gevaren van malware tot phishing mails, deelnemers krijgen een idee van wat hen kan overkomen.
  2. Wachtwoorden: Hoe stel je een sterk wachtwoord in, hoe beheer je je wachtwoorden en hoe werkt tweetrapsverificatie?
  3. Internetbeveiliging: Waar moet je op letten bij het surfen, hoe kan je gevaar erkennen?
  4. E-mailbeveiliging: Hoe herken je phishing mails? Hoe kan je je server beveiligen?
  5. Preventieve maatregelen: Ook voor je netwerk thuis, hoe kan je je het best beveiligen?

ransomware-logo

Digitaal veiliger: thuis en op het werk

Internetveiligheid is niet alleen een thema voor bedrijven, maar ook voor gezinnen. Dankzij deze trainingen leren we het serieus nemen en maatregelen te nemen. De meeste tips zijn ook voor je beveiliging van computers en smartphones thuis heel relevant. Een veiliger internet, dat willen we toch allemaal?

Geplaatst in Markt | Reacties uitgeschakeld voor Security Awareness: Bedrijfsveiligheid is belangrijker dan ooit